Gå till innehåll

Hur få nya medlemar att våga kommentera?


Genne

Rekommenderade inlägg

Med detta inlägg gör jag mig kanske väldigt impopulär, men friskt vågat hälften vunnet, ursäkta ordvitsen.

Men är det verkligen så att nya användare faktiskt inte vågar kommentera? Hur har ni kommit fram till det i så fall? Har det gjorts någon omröstning om detta? Typ av "10 nybörjare har 7 någon gång inte vågat kommentera på grund av rå klimat på SG". Och hur har man klassat vem som är nybörjare då? Tänk t ex på Greger som har underskriften "30 år som nybörjare med saltvatten". :)

Med frågorna ovan menar jag att man kanske målar fan på väggen, ser ett problem där det inte finns något och drar alla över en kam bara för att klä någon i offerrollen.

Som ny kan jag tänka mig att man kanske helt enkelt avstår från kommentarer för man antagligen inte har så mycket att säga i någon avancerad tråd eller av andra skäl. Jag själv brukar avstå från kommentarer i vissa fall av olika skäl som absolut inte har med våga eller inte våga att göra. Och gamlingarna skriver inte heller. Vågar de inte?

Om det är så att man som en anonym användare bakom en anonym alias på ett anonymt forum inte vågar skriva anonymt bakom en skärm många kilometer från alla andra så undrar man ju hur den personen klarar sig i livet i allmänhet, i skolan, på jobbet, i mataffären osv. Då hjälper nog inte sådana här trådar heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Hej Patrik

Vågar är att kanske att hårdra lite, men om en del kommentarer skrämmer iväg några stycken så är väll det några för mycket?

Frågan gäller väll i grund och botten om hur man bemöter varandra/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ny har man (oftast) dåligt självförtroende. Man har ingen bild av hur ens egna kunskaper är relaterat till de andra på forumet.

När man då ser hur somliga personer blir bemötta på forumet blir man naturligtvis tveksam. Ett klart exempel är Cf. akvarielagret. Nu är det lätt att säga att Christer tål det. Offentlig person och kungen som avatar och många känner honom efter alla år i branschen. Men en nybörjare vet inte allt detta. Och vem vet? Kanske ligger Christer i sängen på nätterna och gråter över alla påhoppen. (Och planerar hämnd).

En del kompisar på samma ort har ofta en umgängeston som man inte skulle vilja möta som nybörjare. Och återigen: Som nybörjare vet man inte vilka som är kompisar hemma.

Detta är vad som stör mig mest.

Och går man in och modererar tonfall så kommer kommentaren: Vi känner varann sen länge - det är bara på skoj - han tål det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik,

Det handlar om att läsa andra människor, att ha ett visst mått av självinsikt, att ransaka sig själv och ha förmågan att sätta sig in i en annan människas situation. De egenskaperna är det i vissa fall rätt dåligt ställt med. Man kan ju börja med att se vad mannen/kvinnan i spegeln kan göra för att förändra saker och ting.

Med detta inlägg gör jag mig kanske väldigt impopulär, men friskt vågat hälften vunnet, ursäkta ordvitsen.

Men är det verkligen så att nya användare faktiskt inte vågar kommentera? Hur har ni kommit fram till det i så fall? Har det gjorts någon omröstning om detta? Typ av "10 nybörjare har 7 någon gång inte vågat kommentera på grund av rå klimat på SG". Och hur har man klassat vem som är nybörjare då? Tänk t ex på Greger som har underskriften "30 år som nybörjare med saltvatten". :)

Med frågorna ovan menar jag att man kanske målar fan på väggen, ser ett problem där det inte finns något och drar alla över en kam bara för att klä någon i offerrollen.

Som ny kan jag tänka mig att man kanske helt enkelt avstår från kommentarer för man antagligen inte har så mycket att säga i någon avancerad tråd eller av andra skäl. Jag själv brukar avstå från kommentarer i vissa fall av olika skäl som absolut inte har med våga eller inte våga att göra. Och gamlingarna skriver inte heller. Vågar de inte?

Om det är så att man som en anonym användare bakom en anonym alias på ett anonymt forum inte vågar skriva anonymt bakom en skärm många kilometer från alla andra så undrar man ju hur den personen klarar sig i livet i allmänhet, i skolan, på jobbet, i mataffären osv. Då hjälper nog inte sådana här trådar heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är benägen att hålla med Patriks kritik; ska vi verkligen utgå från att vi har ett problem med att nybörjare undviker att skriva p g a tonen? Tvärtom verkar nybörjare som sätter upp sitt första akvarium helt dominera på SVG. Det här relaterar lite till granntråden där det hävdats att vi istället har problem med att behålla mer erfarna saltvattensakvarister här.

Problemet är att jag ser är att analyserna spretar ganska mycket: Några menar att folk drar för att det är för hård ton (konflikt). Andra menar att det är konformistiskt och kvävt (konsensus). Några menar att nivån är sandlåda och nybörjare (för låg nivå) och andra att det inte visas intresse för nybörjares problem (för hög nivå, elitism). Några menar att informationen skall förpackas nybörjarvänligt och att upplevt riskfyllda metoder inte ska rekommenderas (visst förmyndari), andra att informationen ska vara fri och var och en får stå för sina val (eget ansvar). Kort sagt, jag ser inte riktigt linjen i analyserna annat än att det alltid tycks vara fel på SVG från någon grupps perspektiv.

Lev och låt leva säger jag. Gillar man inte en tråd, starta en egen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att forumet är bra på att ta emot nybörjare, den är numera ganska sällsynt att en "nybörjare" (hypotetisk exempel) blir påhoppad för att de skaffat en anemon till ett alldeles för litet akvarium och med "fel" utrustning. Idag blir de vänligt undervisade om vad ett sådant djur behöver för förutsättningar för att överleva, utan att bli idiotförklarade.

Jag tycker att forumet har ett bra klimat och det är tack vare ihärdigt arbete av moderatorena, som har hittat en utmärkt balansgång. Vi är många aktiva på forumet och det är bara naturligt att det ibland blir lite turbulent.

Varför gammla uvar inte skriver så är väl orsaken att intresset går upp och ner (vad gäller att diskutera hobbyn), beroende på vad som händer i övrigt i livet. Det skrivs ganska mycket och det går åt mycket tid om man skall gå igenom alla trådar.

Sedan tror jag att många avvaktar för att se om någon annan besvarar frågan, eftersom de som varit med länge har besvarat samma frågor många gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nybörjare på salt och det jag märker är att det skrivs väldigt mycket utifrån vad som fungerar i sitt eget akvarium, och det är ju faktiskt så det funkar.

Jag skriver nästan aldrig men läser dessto mer, sedan får jag "gallra" i informationen för att kunna implementera vissa svar till mina förutsättningar.

Några klarar att ta till sig kunskaperna väldigt snabbt och syns snabbare på forumet, andra behöver längre tid och jag tror att det är därför det inte skrivs mycket från nybörjare.

Jag upplever inte någon negativ stämning på forumet alls.

Det frågas, spekuleras, exprimenteras, dokumenteras, följs upp på ett alldeles utmärkt sätt.

Det skrivs väldigt mycket i nästan alla inlägg och jag tror att man måste ha tålamod och orka läsa igenom trådarna på jakt efter information.

Jag tycker forumet är alldeles utmärkt.

Att det är högt i "tak" tycker jag är bara bra, så borde det vara i verkliga livet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske jag blir halshuggd här nu, men är inte hela detta forumet för nybörjare nu för tiden? Bara en massa nybörjar trådar som tagits upp ett x antalgånger. Jag har näst intill slutat skriva här då jag inte känner att jag får ut något här längre då det är bara samma frågor om och om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ mr cheezy

Ett forum tillhör och får den inriktning som de aktiva deltagarna ger - väljer man själv att inte skriva om sin hjärtefrågor så får de heller ingen belysning i ett aktivt forum. Om man själv inte anser att man skall bidra med något så kan man heller inte förvänta sig att andra skall fixa det åt en.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske jag blir halshuggd här nu, men är inte hela detta forumet för nybörjare nu för tiden? Bara en massa nybörjar trådar som tagits upp ett x antalgånger. Jag har näst intill slutat skriva här då jag inte känner att jag får ut något här längre då det är bara samma frågor om och om igen.

Fast det är väl inte så konstigt, ju mer kunnig du blir desto färre intressanta trådar finns det från din egen personliga synvinkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ mr cheezy

Ett forum tillhör och får den inriktning som de aktiva deltagarna ger - väljer man själv att inte skriva om sin hjärtefrågor så får de heller ingen belysning i ett aktivt forum. Om man själv inte anser att man skall bidra med något så kan man heller inte förvänta sig att andra skall fixa det åt en.

MVH Lasse

Jo men det blir ändå lättare att vända sig till annat forum där det redans finns folk som pratar på en högre nivå.

Allt jag menar hur kan de säga att nybörjare inte vågar skriva då nästan allt på detta forum är på den nivån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det blir ändå lättare att vända sig till annat forum där det redans finns folk som pratar på en högre nivå.

Allt jag menar hur kan de säga att nybörjare inte vågar skriva då nästan allt på detta forum är på den nivån?

Fortsätt att skriva då, är övertygad om att det finns fler som befinner sig på din nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller t.e.x Cf så har han profil när han gör inlägg som lockar till hårda ord från dom som råkar ut för honom. Jag tror att man blir bemött på det sätt man själv bemöter andra.

Tycker att detta forumet är väldigt aktivt o kul att vara i, dessutom är här väldigt lite revirhävdande. Jag är själv nybörjare på salt o känner att jag fått mycke stöd när det strular.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några menar att folk drar för att det är för hård ton (konflikt). Andra menar att det är konformistiskt och kvävt (konsensus). Några menar att nivån är sandlåda och nybörjare (för låg nivå) och andra att det inte visas intresse för nybörjares problem (för hög nivå, elitism). Några menar att informationen skall förpackas nybörjarvänligt och att upplevt riskfyllda metoder inte ska rekommenderas (visst förmyndari), andra att informationen ska vara fri och var och en får stå för sina val (eget ansvar).

det alltid tycks vara fel på SVG från någon grupps perspektiv.

Lev och låt leva säger jag. Gillar man inte en tråd, starta en egen :)

Mitt i prick - det är alltid fel hur det än är.

För egen del tror jag också att man inte ska söka fel hos varandra eller i bemötande. Hellre tror jag att om alla anstränger sig lite så kan man med egna inlägg göra SG intressant för andra. Om alla försöker bidra (i mån av tid) med informativa inlägg gör man själva guiden spännande och attraktiv för både ung och gammal. Informationen behöver absolut inte vara sensationell, utan kan vara så enkel men ack så värdefull som tips på inköp av billiga cree-leds, någon ny produkt eller dylikt, bara för att ta något exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt i prick - det är alltid fel hur det än är.

För egen del tror jag också att man inte ska söka fel hos varandra eller i bemötande. Hellre tror jag att om alla anstränger sig lite så kan man med egna inlägg göra SG intressant för andra. Om alla försöker bidra (i mån av tid) med informativa inlägg gör man själva guiden spännande och attraktiv för både ung och gammal. Informationen behöver absolut inte vara sensationell, utan kan vara så enkel men ack så värdefull som tips på inköp av billiga cree-leds, någon ny produkt eller dylikt, bara för att ta något exempel.

Bra skrivet :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt i prick - det är alltid fel hur det än är.

För egen del tror jag också att man inte ska söka fel hos varandra eller i bemötande. Hellre tror jag att om alla anstränger sig lite så kan man med egna inlägg göra SG intressant för andra. Om alla försöker bidra (i mån av tid) med informativa inlägg gör man själva guiden spännande och attraktiv för både ung och gammal. Informationen behöver absolut inte vara sensationell, utan kan vara så enkel men ack så värdefull som tips på inköp av billiga cree-leds, någon ny produkt eller dylikt, bara för att ta något exempel.

Gillar ditt inlägg Patrik tycker det säger en del av det jag försökte få fram.

Som jag skrivit tidigare har inte jag fått något dåligt bemötande någon stans och gillar sidan annars vore jag inte här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog dom flesta som mig inte vill ha allt serverat på ett silverfat.

Har nog ställt två till tre frågor i nya trådar då jag inte hittat det jag sökt men nu mera vågar jag knappt ställa en fråga sedan jag sett en del svar (Man känner sig nästan idiotförklarad).

Felet ligger nog lite grann även på att det är ganska svårt att hitta på sidan när man är ny, mång vill få allt att funka på en gång (dåligt tålamod som nästan alla som startar med något nytt)

Sedan är det att man kanske ha lite undergrupper i dom olika sektionerna, inte lätt att hitta ett ämne som inte varit uppe på två tre år men ni som hängt här ett tag vet var det finns.

Kan man hjälpas åt med ett system som gör det ännu lättare att hitta så blir frågorna färre/(Alla har en gång varit nybörjare)Glenn

Det är ju precis det jag menar. Vi borde ha en mer nybörjarvänligt forum precis som reefcentral, både för nybörjarna och för de lite mer erfarna.

Det är just sånt här som jag tycker är så himla onödigt. Varför irritera sig på att någon inte förstår sig på hur ett forum fungerar bara för att just du förstår det? Jag är van forumanvändare men tycker ändå att jag ibland har svårt att hitta rätt information när jag gör sökningar.

Hittar man inte informationen så är det en sak, bryr man sig inte ens om att söka så är det en annan. Visst kan väl inte alla veta hur forum fungerar och av den anledningen skulle vi kunna ha en nybörjardel av forumet som även förklarar hur man ska gå till väga.

Jag menar inget illa mot skaparna av sidan dom har gjort ett kanonarbete.

Fast när man tittar igenom vissa ord som "Balling" så undrar jag om man inte skulle ränsa lite (skapa en undergrupp gammla och dubblerade inlägg) och få det hela lite mer överskådligt, ju längre man väntar med att göra något ju värre blir det.

Glöm inte grundfrågan Hur få nya medlemar att våga kommentera

Men vi kan lägga till hur ska vi underlätta för nya medlemmar att hitta svaren som redan finns?

/Glenn

Precis som jag nämnde tidigare. Det ska vara enkelt för nybörjare att kunna hitta nybörjarartiklarna, en tråd som förklarar hur man söker på forumet m.m. Allt detta finns säkert på forumet men det gömmer sig och är inte så enkelt att hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NR 1 Starta alltid en egen tråd för då blir du mindre anonym och du kan även fiska upp en mentor i närheten där du bor.För att få alla nybörjare i hobbyn nöjda så tror jag att det behövs många svar från dom som hållit på ett tag Jag tror nybörjaren måste ha bestämt sig för vilken typ av kar,storlek,svårhets grad på koraller och fisk och inte minst hur mycket det får svida i plånboken.

Vara beredd på att en fråga kan ge flera olika svar då jag tror och hoppas att alla svarar med sin egen erfarenhet.

Vara medveten om att alltid kolla upp info om djur och deras skötsel innan dom inhandlas hos butik då dom flesta handlare visar en total nonchalans när det gäller det.

Vara fullt medveten att detta är ett forum och att det finns skitsnackare som tex jag.

Om man söker svar och den som svarar har en egen tråd med bilder på ett fint kar så tycker jag att trovärdigheten ökar.

Det är mina tipps på att alla nybörjare ska känna sig välkommna till SG.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NR 1 Starta alltid en egen tråd för då blir du mindre anonym och du kan även fiska upp en mentor i närheten där du bor.För att få alla nybörjare i hobbyn nöjda så tror jag att det behövs många svar från dom som hållit på ett tag Jag tror nybörjaren måste ha bestämt sig för vilken typ av kar,storlek,svårhets grad på koraller och fisk och inte minst hur mycket det får svida i plånboken.

Vara beredd på att en fråga kan ge flera olika svar då jag tror och hoppas att alla svarar med sin egen erfarenhet.

Vara medveten om att alltid kolla upp info om djur och deras skötsel innan dom inhandlas hos butik då dom flesta handlare visar en total nonchalans när det gäller det.

Vara fullt medveten att detta är ett forum och att det finns skitsnackare som tex jag.

Om man söker svar och den som svarar har en egen tråd med bilder på ett fint kar så tycker jag att trovärdigheten ökar.

Det är mina tipps på att alla nybörjare ska känna sig välkommna till SG.

Patrik

Fick en liten tanke av det du skrev här och nu Patrik tror att det skulle kunna vara något.

Om man klart och tydligt på SG.s förstasida lägger upp en kort och konsist punktlista med något i den här stilen.

Funderar du på att starta ett saltkar tänk igenom detta förs.

-Skriva ner några av dom saker du nämnde där upp.

-Hänvisa till bra litratur.

-Länka till några bra nybörjartrådar.

Sedan liten kort info om hur man söker och använder SG.

Tror det då skulle vara lättare att hitta in på SG utan att det första man gör är

"jag har tänkt att starta ett saltkar, vad behöver jag?"

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så tycker jag detta är ett väldigt vänligt forum. Jag har alltid blivit bra bemött med mina "dumma" frågor, och till skillnad från andra forum inte fått svaret: "Använd sökfunktionen"... Jag har fått bra och hjälpsamma svar på saker som med största sannolikhet frågats om och om igen, ibland har jag även blivit guidad rakt till en liknande tråd för mer info. Jag har inte skämts över mina dumma frågor. Nu däremot när jag hållit på ett och ett halvt år och fortfarande känner mig som en nybörjare och fortfarande har en massa "dumma frågor", så använder jag sökfunktionen lite mer. När man inte är helt nybörjare, så är det lättare att söka så att man relevanta träffar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man klart och tydligt på SG.s förstasida lägger upp en kort och konsist punktlista med något i den här stilen.

Funderar du på att starta ett saltkar tänk igenom detta förs.

-Skriva ner några av dom saker du nämnde där upp.

-Hänvisa till bra litratur.

-Länka till några bra nybörjartrådar.

Sedan liten kort info om hur man söker och använder SG.

Tror det då skulle vara lättare att hitta in på SG utan att det första man gör är

"jag har tänkt att starta ett saltkar, vad behöver jag?"

MVH/Glenn

Vår tanke är att nybörjare ska läsa de artiklar som finns som introduktion, se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Kan vi alla hjälpas åt att tipsa om dessa artiklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår tanke är att nybörjare ska läsa de artiklar som finns som introduktion, se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Kan vi alla hjälpas åt att tipsa om dessa artiklar?

Dom är lätta att missa som nybörjare det gjorde jag Kan man inte lägga en knapp till under artiklar nyttigt för dig som är ny med en direktlänk eller nått i den stilen?

Artiklar är inte det första man börjar bläddra igenom som nybörjare/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...