Gå till innehåll

Mikotos andra kar, 80L


mikoto

Rekommenderade inlägg

Min gylta och blennid verkar ha vant sig ordentligt vid karet nu, de simmar nyfiket och undersöker det mesta som går undersöka för tillfället. Jag lyckades ta en sebar bild av de två coolaste firrarna i karet just nu. Speciellt gyltan har blivit en favorit, jättefin fisk.

post-5646-1446892514835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den där gula gyltan (banangylta) är riktigt fin och en livlig krabrat. Jag hade en sådan några år. Men pass upp, de är duktiga på att hoppa ur karet. Min gjorde det några gånger, men sista gången så var jag inte hemma tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har hört varningar om det med. Med tanke på hur den betedde sig i början iaf så känns det inte svårt att tro heller. Det här karet är för nuvarande täckt till över 50% iaf. Det nya karet kommer nog ha täckglas hela vägen och köra med sumpen öppen istället. Jag är ingen större motståndare till täckglas :-) Fast här så går det inte riktigt då för mycket slangar och framför allt skummaren sticker upp och hindrar allt utom ett formskuret glas ovanpå.

Magnifican har jag också hört är en ganska känd hoppare...

Min magnifica verkar ha skadat ena ögat för övrigt. Hoppas att den läker det, även om jag älskar den lika mycket oavsett antalet ögon. Den har varit lite skyggare än vanligt annars känns det som, men den äter fortfarande så den får göra som den vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det händer inte så mycket i det här akvariet nu, det går på lågvarv inför kommande flytt. Flytten i sig ska nog komma igång nu i sommar tror jag...

Det går på lågvarv men det går ganska stabilt nu. Algerna växer, cyanon framför allt. Den lever och frodas. Dosering av nitrat har inte gett någon större skillnad numera, så jag har slutat med den. Jag kanske övergöder karet med nitrat istället i värsta fall och det känns inte som en bra idé. Jag har insett att cyanon går det ganska bra att vara tarvlig mot dock.

Jag har nu en Tunze 6025 i detta kar, den är ganska kraftfull i volymen. Genom att göra rent den och rikta om lite mot cyano områdena under någon dag så saboterar man ganska mycket för tråkalgen :-) Så på det sättet går det bra, samtidigt önskar man ju att man hade en pump som var styrbar helt i både flöde och riktning när man märker detta... Får nöja mig med att vrida med handen nu.

Cyanon råkade även växa över min Sinularia dura, den höll på att ömsa så jag lät det gå. Det lossnar väl med ömsningen. Men efter en vecka hade inget hänt och den såg skrumpen, mörk och osynlig ut pga cyanon. Ledsen var jag och tog och pilla bort all cyano med tummen. Två dagar senare så är den större än någonsin med alla polyper ute och en ny liten dura har dessutom dykt upp brevid som var cyanodold innan! Woho, underbara korall. Vacker och tålig mot mina dumma misstag. Den här har nog nästan dubblat storleken sedan jag skaffa den i december. Den är rolig med då den växer ganska annorlunda mot andra mjukkoraller, en favorit här.

Jag kan även konstatera att jag gillar D&Ds Reef Paste, den har alla fiskar nu utom min magnifica fått tycke för och gnager glatt av när jag sätter i en bit på kvällen. Min fina blennid är också pigg, underlig fisk då mitt exemplar iaf tycker jättemycket om att simma upp i den fria vattenvolymen. Min Bicolor jag hade innan satt mest i hålor och skutta mellan de annars. Min stigmatura får algflingor bortsett från övriga kosten varje dag med, är fortfarande rädd för att den bara ska dö tvärt en dag som min bicolor gjorde. Den gillar beta microalgerna som växer på framrutan med i karet, sitter små underlige kyssmärken på rutan varje dag jag glömt skrapa.

Inga bilder idag. Jag har fortfarande jättesvårt att få några som helst bra bilder med min kamera, det blir så tråkigt att bara posta suddiga bilder... Om jag hade ett stativ och en fjärrutlösare skulle jag kanske kunna rädda bilderna lite grann. Stativ går nog ordna, fjärrutlösare blir värre. Det är nog lätt egentligen men det är ju så fruktansvärt smått i kamerauslingen att det lär väl vara lögn att löda där inne. Ännu mer att fästa en kontakt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste om någon stolle som fotat utan stativ genom att pressa kameran mot framrutan och tagit bilder. Värt ett försök tänkte jag...

Jag försökte ta några korallbilder idag. Det blev nog över förväntan faktiskt, jag blev ganska nöjd med min bild på min Lobophytum compactum. Lite dålig vinkel bara för att se den egentliga formen på den :-)

Min L. Compactum är annars en annan av mina favoriter. Den har nog växt mest och tydligast efter mina Capnella koraller. Jag köpte den som fragg av Robbyn och då var den bara en liten vägg i princip, såg ut som en minatyr av hoover dam eller något. Nu har den byggt upp en stor fot och har format en helt runt hatt på foten. Får se vad den hittar på nu för skoj. Gissar på att den tänker utöka hattens storlek. Tveklöst den korall som bryr sig minst om min alg invasion.

Jag fick en bild på min Sinularia dura med som jag skrev om i förra inlägget. Denna bilden var ej pressad mot glaset dock, ojämn skärpa framför allt på bilden tycker jag... Jag har en liten rolig sinulariafragg med jag bifoga en bild på. Den har nog blivit nästan dubbel så hög under tiden jag haft den men har inte börjat grena ut sig så mycket ännu. Verkar också vara en tuffing.

Jag tog för skojs skull en bild rätt in i "trädverket" på mina capnella koraller med, lite konstig bild men den blev kul ändå. En av mina Capnellor är också från Robbyn, den har också gjort en nästan absurd tillväxt från den lilla gren som jag fiska upp ur kuvertet. Fast de blir ju minimala med när de postas också :-)

Den här metoden att fota var dock desto lurigare att använda på fiskarna, de var på tok för stirriga...

post-5646-14468925541781_thumb.jpg

post-5646-14468925541232_thumb.jpg

post-5646-14468925541523_thumb.jpg

post-5646-14468925541682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad roligt att ni gilla bilderna!

Det är kul när det går bra så jag tog några till. Fick tom två fiskbilder den här gången. Iofs de lättaste fiskarna men roligt ändå :-)

Något jag notera förut är att miniatyrerna ser hemska ut. Mina bilder är ganska mörka är nog problemet. Jag fotar med blixt nu för att få kort exponeringstid. Men det blir lite knepigt ljus... Får öva mer. Ljusar upp de så gott jag kan i efterhand. Blir lite kass kontrast ibland pga det.

Det här är min Stigmatura blennid. Vacker och snäll fisk, simmar gärna ute i det öppna som sagt. Annars sitter den någonstans och spanar på vad som sker. Ibland gräver den lite med.

post-5646-14468925551257_thumb.jpg

Här kommer min Magnifica pilfisk. Min fisk har tyvärr skadat ena ögat(det man inte ser) men verkar kry annars. Han föredrar dock att gömma sig mestadels. Kommer dock gärna fram när lite granulat serveras. Han är den enda som inte äter direkt av Reef pasten, men jag tror han plockar delar som lossnat och flyger runt. Något simmar han och gapar efter iaf.

post-5646-14468925551013_thumb.jpg

Här är en av mina äldsta invånare. En clibanarius eremit. Liten och snäll krabat, har haft tre men nu är det bara två kvar tror jag. Nyper lite i algerna och provar klättra på silikon strängarna.

post-5646-14468925550743_thumb.jpg

Det här är en av mina nya eremiter, jag är inte helt säker på vad det är för en. Tror jag skrivit en gissning tidigare i tråden. Större än mina gamla eremiter iaf. Ganska rediga klor, de kan nypas hårt är min erfarenhet :-)

post-5646-14468925550889_thumb.jpg

På tal om alger så har den här sorten börjat etablera sig i mitt kar. Ingen aning om vad det är för några. De är ganska små ännu, men verkar roligare än trådalgerna och cyanon så jag välkomnar den.

post-5646-14468925551123_thumb.jpg

På tal om cyano. Såhär bubblar den nu på kvällen strax innan det släcks.

post-5646-14468925550609_thumb.jpg

Försökte ta en polyp bild till med, den här gången på uppspärrade Capnella polyper. Bra korall tycker jag :-) Såg att madde med verkar tycka det!

post-5646-14468925550461_thumb.jpg

Bifoga även en bild på min andra lobophytum som precis ömsat.

post-5646-14468925551501_thumb.jpg

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte ta en polyp bild till med, den här gången på uppspärrade Capnella polyper. Bra korall tycker jag :-) Såg att madde med verkar tycka det!

[ATTACH=CONFIG]77013[/ATTACH]

Ja, det är ju en tacksam korall som nybörjare eftersom den är tålig, växer snabbt och ynglar av sig som attan! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack så mycket :-)

Inga foton idag. För ungefär en vecka sedan så installerade jag en ATS i det här karet, av den nya typen med syresten nedsänkt i vatten. Jag dokumenterade det bättre i ATS tråden här om någon vill läsa: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40864-ATS-Algae-turf-scrubber-en-DIY-introduktion/page4

Rensa den första gången idag. Mest slemmig, men lite alg tillväxt. Skulle nog behöva rugga till den mer egentligen. Får se nästa gång jag tar upp den... Den är hemsk för övrigt att installera. Jag måste kolla över hur jag montera lyset. Såhär kan jag inte ha det, då blir jag knäpp jättefort.Jag har kopplat ut skummaren nu med för att ge mer luft till ATS filtret. Då min skummare skummar ganska långsamt tror jag att det går vägen ändå, gasutbytet lär vara ökat snarare nu med en 10 cm keramik sten istället.

ATS filtrets bubblor skvätte något otroligt för övrigt så jag satte på ett större täckglas på karet. Det har påverkat avdunstningen dramatiskt. Det känns som om det är en bråkdel av vad det var innan. Gjorde även rent min filtermatta i karet, den var fruktansvärt smutsig, det var nog i grevens tid. Ser fram emot en bättre planerad intern sump på nästa kar. Det är ett elände att pilla i den här. Mest för att man bara kan ha en hand nere åt gången i sumpen. Det är inte jättelätt att fästa grejer med en näve.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering här igen. För ett tag sedan så blev mina koraller bara mer och mer ledsna tyckte jag. Mina lobophytums tex drog in polyperna och det såg lite allmänt trist ut. Jag har inga tester jag litar på men efter att ha pratat lite med Stefan Molin och bollat tankar så tog jag och bestämde för att göra ett stort vattenbyte för att försöka få upp värdena och eventuellt minska höga näringsvärden. Jag bytte 65 liter för det var så mycket vatten jag hade blandkärl till(får skaffa ett större...) som blev ett ganska mastigt vattenbyte, skulle gissa på ca 80%.

Jag tog även och bytte saltblandnings recept. En del på guiden här kör med 3,5 dl salt per 10 liter vatten. Jag kände att det var ett enkelt och smidigt sätt, även om vägning nog är att föredra. Men simplicitet är kungligt så jag tänkte pröva det sättet ett tag nu. Det ledde till att jag fick en ökad salthalt i mitt vatten med men det kan nog vara positivt kanske.

Hur som helst så är alla mina koraller betydligt gladare nu och mina Capnella koraller verkar ha grenat ut sig något våldsamt efter detta. Såhär är jag väldigt säker på att de inte såg ut för några veckor sedan :-)

post-5646-14468925830654_thumb.jpg

Mitt ATS filter är med igång fortfarande. Jag tror den börjar göra sitt jobb, den röda cyanon är ganska tillbakadragen, trots vad bilden där säger. Jag tror det är kiselalger kvar just nu istället men de ska nog gå vänta ut de med. Även om kar bytet förhoppningsvis ska bli av nu i sommar så är det skönt att få lite ordning på karet innan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Blää. Idag blev en trist dag då min blennid dog. På något sätt hade han lyckats simma in i Tunze streamern och inte kunnat simma ut igen. Riktigt tråkigt då han var en fin och snäll fisk, han kommer saknas.

Nästa kar kommer troligtvis bli utan streamers. Även om det känns som ett extremfall lite det här.

Min sjöborre verkar må uselt den med, han tappar bara mer och mer taggar för varje dag. Även en pepparmintsräka har dött, den dog strax efter ömsningen och en av dennes forna fränder satt och kalasa på stackaren en morgon.

Cyanon är fortfarande kvar med och någon annan form av slemmiga alger. Men jag tror det går framåt, efter missödet med taskiga dioder till min ATS så har den hoppat igång igen och har accelererande tillväxt.

På plus sidan verkar iaf de flesta korallerna må väldigt bra, kvarvarande fiskar verkar också må bra och pilfisken som varit skygg verkar blivit djärvare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det går mest uselt här.

Sjöborren föll i bitar för ett tag sedan. Blev inget kvar av stackaren. I helgen dog pilfisken med, han låg död och halvt upplöst i sumpen. Så som sumpen ser ut nu så är filtermattan delvis ovanför vatten. Fast han låg i vattnet, vet inte om han dog på mattan eller innan.

Räkorna vetikatten hur det går med. Jag är helsäker på att jag såg en i morse iaf men nu är jag inte så säker.

Jag har röjt om hela karet nu. Jag försökte först ta ut alla stenar jag köpte sist innan det börja krångla. De går i en separat balja för stunden. Resten av stenarna som är kvar har jag skrubbat så gott det går och satt tillbaka i karet. Det ser ganska tomt men härligt öppet ut för tillfället. Jag tror det kan bli bra. Clownerna är nog upprörda över att deras favoritgrotta är borta. För tillfället ser jag inte ens clownerna vilket oroar mig lite. Men jag tror de sitter bakom stenarna. Väntar otåligt på att vattnet ska klarna upp bra. Egentligen borde jag inte behöva vara så orolig känner jag men det har gått så eländigt med mina invånare på sistone att det suger ut en del must ur en. Jag hitta min gamla stora ricordea iaf som varit borta ett tag nu. Den såg inte så kry ut, men de är ju kända som tåliga djur så med lite tur kanske stackaren repar sig.

Pistolräkan jag nog officiellt säga att den är borta nu dock, den borde jag sett med tanke på hur jag möblera om bottnen. Alla nya eremiter är väck med. Men en av mina första tre eremiter hänger med ännu iaf. Alltid något!

Hoppas ATSen ska kunna vända vågen till sin fördel nu när jag gått hårt åt de andra algerna.

Mycket trist. Men jag hoppas det ska ordna sig! Skam den som ger sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt trist att höra att du har så mycket motgångar och förluster, Daniel! :( Jag hoppas verkligen att det vänder för dig, och att du lyckats ge algerna en match så att de ger sig nu! Bra att du inte ger upp i alla fall trots alla motgångar! :) Roligt förresten att din Ricordea dök upp! :)

Kanske kan ta några bilder på hur det ser ut nu när du skrubbat rent stenarna, och flyttat ut några ur karet?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går riktigt segt, nu på morgon så var min ena clown död med :-( Stackaren med de lite konstiga gälarna. Det kanske bara var ett sammanträffande men det är ändå oroväckande att han dog morgonen efter att jag pillat runt i karet... Den andra clown stackaren har jag inte sett till heller, men jag hoppas han bara gömmer sig. Det är så synd att inte veta vad man gör för fel.

På den positiva sidan så har jag hittat en av pepparmintsräkorna och mot all förmodan så kryssa en nassaruis snäcka omkring på sanden nu på morgonen.

Det ska vändas det här... Men jag tror jag ska köpa en osmos och börja om halvt. Det känns som att något skulle kunna ha ackumulerats upp i karet, för det har ju bara blivit värre och värre. Kiselalgerna och cyanon ger sig ju aldrig, det känns som att trådalgerna borde konkurrera ut de annars... Arbeta för att rädda det som räddas kan och sedan göra om och göra rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du gör rätt som börjar om. Jag skulle ta ur all sand och börja med bare bottom. Sanden skulle jag lägga i först när det är full kontroll på nitrat, fosfat och alger. Jag hoppas att du inte glömmer silikatfilter till osmosen. Nassariusen klarar sig utan sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en överblicksbild så länge åt dig madde :-) Den är ganska dålig och rutan är flottig, jag ska försöka ta en bättre bild när vattnet klarnat bättre och jag förhoppningsvis orkat rensa lite mer. Nu ska jag rensa filtermattan som är blockerad av allt smuts från igår.

post-5646-14468926193054_thumb.jpg

Som synes så lever min läppfisk som till vidare får heta Banarne iaf, en stor glädje. Min andra clown har dock inte synts till. Fast jag hade nog inte sett Banarne heller om jag inte grävt upp han försiktigt. Kanske lite tarvligt men jag ville vara säker på att han levde och att jag inte mosat han under någon sten.

Stig: Jag tänkte låta detta kar stå så länge som det är och starta upp det nya karet brevid och sonika flytta över allt när det nya karet gått in sig lite. Men det finns väl inget som hindrar mig från att ta åt mig av ditt tips att avlägsna sanden... Snäckan klarar sig nog, men hur går det med läppfisken? Det känns som att det borde bli väldigt stressande för den att vara utan sand då det verkar vara dennes största trygghet vid fara eller liknande. Skulle det fungera att ha en skål med sand i karet bara? Eller skulle fisken har svårt att förstå sig på det?

Silikatfilter ska det vara. Kollar på rent kranvattens hemsida här och försöker förstå mig på exakt vad det är jag vill ha... Eller om det finns till bra pris någon annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, det går långsamt framåt här. Läget är taskigt men stabilt verkar det som. Har inte sett någon skymt av den andra clownen och ej heller någon räka sedan förra inlägget så jag tror tyvärr att mitt levande bestånd just nu består av min läppfisk, sjöstjärna och en eremit kräfta. På den positiva sidan är det underbara djur och läppfisken verkar må bra. Ser fram emot att få ge han ett bättre hem. Underbar fisk, det blir att man studerar han extra noga nu när alla andra är borta. Det är kul att se han picka runt bland stenarna och söka mat.

Jag har fått hem min osmos nu med! Den står inkopplad nu och producerar vatten. Till stigs stora glädje har den silikatfilter med. Osmosen är begagnad men silikatfiltret är av sådan typ att det går byta mediat i den så jag ska köpa nytt media snart med så blir den nog riktigt fräsch ett tag framåt.

Jag köpte en 60 liters foderhink med att blanda vatten i. Tyvärr gick det bara hantera hinken öht så länge man har ungf 50 liter vatten i den, 60 liter var lite optimistiskt... Så det blir stort vattenbyte imorgon. Sista vattenbytet antagligen för detta karet om planerna på nya karet inte skjuts upp igen.

Har köpt en vit skärbräda med som jag satt mot min sumps vägg som är mot karet. Det gör att ATSen släpper minimalt med ljus in på natten nu och dessutom reflekteras ljuset bättre inne i sumpen.

Min ATS går bra nu, nu har den börjat komma igång. Det är en tjock grön mossa nästan när jag skördar nu. Det är lovande :-) Får se om jag kan få bukt med skitalgerna nu. Ska suga ut så mycket det går imorgon när jag byter vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men det kommer jag ju göra som sagt. Jag kommer starta upp mitt nya kar kar så småningom med nytt vatten, ny sand och antagligen ny sten med. Så flyttar jag över det levande härifrån till det när det stabiliserat sig. Mitt mål med dessa åtgärder är att hålla det levande jag har kvar i det här karet i så gott skick som möjligt fram tills dess och helst försöka få bukt med de problemen jag har om det går så kan jag lära mig av saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det här karet går det väldigt lugnt med just nu. Situationen är väl stabil och långsamt på väg uppåt. Vilket är trevligt.

Det mest positiva är att cyanon verkar ha gett sig helt faktiskt, det är några slemmiga alger liknande kiselalger kvar men det är relativt lindrigt mot innan. Någon underlig fluffig grön alg verkar vara på gång istället... Men gröna alger fruktar jag nog inte riktigt längre. De är välkomna som utbyte mot deras föregångare.

Jag har gjort ett 50 liters vattenbyte med vatten från min nya osmos och även påfyllnadsvattnet är osmosvatten numera. Jag har även bytt ramp över karet. Det är fortfarande LEDs men ungefär dubbla styrkan mot innan, nu är det väldigt ljus och trevligt :-) Korallerna verkar... Tveksamma, men på väg tillbaka. Flera av de visar ökad trivsel och nästan ingen negativ. Utom Ricordean som nog tyckte det nya ljuset var väl häftigt.

Jag har även tagit bort mitt månljus, jag har funderat på om det kanske var lite för starkt. Jag har på det blå ljuset en timme utöver det vita istället. Fisken verkar ta det som ett fullgott substitut och lägger sig under den timmen.

Akvariet kommer nog vara igång en månad till iaf, kanske längre. Ska bli spännande att se vad som händer under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...