Gå till innehåll

Kan man använda honung i akvariet


LN21

Rekommenderade inlägg

man kan göra det... Man kan också hälla bensin i sitt akvarium... Frågan är om det är bra / värt det att göra det. Hounung innehåller mer än bara socker och pollen, och äter verkligen koraller pollen? Plankton ja, men pollen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Exxec det vimlar av pollen i haven o tanken är mest om Ni har hört om någon som testat:). Bra påpekande om skumma bakterier.

@ Hirez jo det är ju helt sant socker ä betydligt billigare, tänkte mest om det fanns en vinst med just honung:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att det var nått med sockret, molekylstrukturer eller något liknande + andra oönskade ämnen som gör honung olämpligt. Kan vara på RC jag läste det, men det är bara en tidsfråga innan Claes eller Lasse kliver in och ger oss en kemilektion..

Sent from my Xperia Arc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävla korkat och onödigt svar! -poop-

Tur att du är här med en post som skiner av kvalitet då.....

Jag bara poängterade att frågan var ställd lite fel och att mening med det behövde framstå lite bättre.

Finns folk som doserar alla möjliga saker, öl, vodka, vinäger, ättika, socker, glukos tydligen...

frågan är varför dosera socker när det finns så mycket annat billigare. är inte så lätt att dosera pga klibbigheten och konsistensen, det skiljer mellan olika typer av honung och är en ganska obeprövad metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att det var nått med sockret, molekylstrukturer eller något liknande + andra oönskade ämnen som gör honung olämpligt. Kan vara på RC jag läste det, men det är bara en tidsfråga innan Claes eller Lasse kliver in och ger oss en kemilektion..

Sent from my Xperia Arc

Avstår denna gången :)

MVH Lasse

@Exxec - botulism behöver man nog iofs inte riskera i en akvariemiljö eftersom bakterien Clostrridium botulinum behöver en syrefattig miljö för att växa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse

@Exxec - botulism behöver man nog iofs inte riskera i en akvariemiljö eftersom bakterien Clostrridium botulinum behöver en syrefattig miljö för att växa till.

Det kan ju bli ett problem om man kör med DSB? Då det blir anaerobiska zoner i sanden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.Har en provburk på 100 liter som jag kanske kan köra Honung i.Återkommer med svar.

Dock klibbar inte honung utan löser sig fint i vatten.Har obehandlad honung som kanske kan vara bättre.Den kommer direkt från en odlare.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du vara vänlig och precisera "mycket annat man kan dosera" som är billigare än honung?

Socker ättika vinäger, vill man gå in på de mer ovanliga finns de dem som doserar öl det handlar om småsummor men poängen var mer att dessa är mycket enklare att arbete med än honung pga konsistensen på honung...

Ändrat av Reuben
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Socker ättika vinäger, vill man gå in på de mer ovaliga finns de dem som doserar öl det handlar om småsummor men poängen var mer att dessa är mycket enklare att arbete med än honung pga konsistensen på honung...

Du menar alltså att de är enklare att arbeta med p.g.a. konsistensen men skriver att de är billigare än socker, och menar honung... ok, tack då vet jag det. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar alltså att de är enklare att arbeta med p.g.a. konsistensen men skriver att de är billigare än socker, och menar honung... ok, tack då vet jag det. :smiley24:

-skrattar hysteriskt bara jag som får intrycket av att Ouscazz inte tycker om mig :(

Läs mitt andra inlägg och byt ut ordet socker mot honung... till och med du borde kunna göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-skrattar hysteriskt bara jag som får intrycket av att Ouscazz inte tycker om mig :(

Läs mitt andra inlägg och byt ut ordet socker mot honung... till och med du borde kunna göra det.

Jag bara poängterade att frågan var ställd lite fel och att mening med det behövde framstå lite bättre.

Har inte med om jag tycker om dig eller inte att göra. Man ska bara akta sig så att man inte faller på eget grepp, då minskar trovärdigheten.. det var det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Rueben, varken jag eller Mats har mens, som du påstår i PM, eftersom vi tillhör det manliga könet av vår art.

Nog OT

Att honung skulle vara mindre lämpligt än vanligt socker kan säkerligen stämma. När man gör mjöd är det svårt att få igång jäsningen eftersom sockret i honungen måste spjälkas ytterliggare en gång innan jästsvampen kan tillgodogöra sig det.

Det som är lite intressant i frågan är om pollen kan fungera som någon sorts föda för korallerna eller andra djur.

Hälsningar Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...