freddi36 Postat 20 september 2011 Författare Dela Postat 20 september 2011 innan så har ju min favia suttit jädrigt nära en stoor rohdactis skiva. jag ville inte att dom skulle börja "slåss" så jag flyttade en av dom. favian satt så bra på sin plats så jag flyttade skivan istället tror båda blir gladare nu. såhär såg favian ut när jag fick den. såhär nära satt den den stora skivan.såhär ser det ut nu. favian har fått bra färger sen jag fick den. men den var nog ganska shockad efter resan hit. hoppas jag inte skadade skivan som jag flyttade för mycket. den blev väldigt rädd och drog ihop sig mycket. (den till höger) lite blandat och en helbild Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 21 september 2011 Dela Postat 21 september 2011 Det e lugnt Va bra då vet jag. Vill ha ett hum om hur det ser ut med ett visst antal kg. Sen beror ju allt på stenens utformning i sig såklart.Riktigt fint kar har du där minsann Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 21 september 2011 Författare Dela Postat 21 september 2011 Det e lugnt Va bra då vet jag. Vill ha ett hum om hur det ser ut med ett visst antal kg. Sen beror ju allt på stenens utformning i sig såklart.jag tror man brukar säga ca 10% av vattenvolymen i kg sten. så om du har 100 liter ska du ha ca 10 kg sten.Riktigt fint kar har du där minsann tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 22 september 2011 Författare Dela Postat 22 september 2011 skivfraggen som jag fraggade genom att ta av en liten bit av foten på en skiva är nu ca 2 cm i diameter. den har vuxit upp på 3 veckor bara! såhär ser den stora ut. den lilla är lika dan fast mindre och har mindre antal blåa prickar.jag ska fragga dessa skivorna såhär för att få ett antal stora för dom är ju såå fina tror dom är ganska ovanliga också, jag har alldrig sett några röda skivor med blåa prickar innan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 24 september 2011 Författare Dela Postat 24 september 2011 idag fraggade jag den stora skivan igen. den röda.jag kom till att skära av två små bitar av foten. dom fick sitta kvar bredvid den stora på stenen så när dom växer upp sitter dom ganska så tätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 26 september 2011 Författare Dela Postat 26 september 2011 idag när jag kom hem såg jag att min koloni med gula zooanthusar hade trillat ner från revet och nästan delat sig till två. jag tog upp den och delade den annars så skulle någon annan i karet (bulldozer eremiterna) gjort det.den ena biten hade redan en sten som den satt på men den andra limmade jag på en ny. problemet var att den lilla biten LS jag satte den på hade fylts med luft eftersom jag hade haft stenen i akvarieskåpet och inte i karet, så hela fraggen flöt!jag tryckte in den i en spricka så jag får se hur lång tid det tar innan den sjunker gjorde även ett vattenbyte.lite värden:Ca 460 ppmMg 1290 ppmKh: 9,3P: 0-0,01 ppm (väldigt svårt att se, men det kanske var en liiiten antydan till blå ton på testvattnet)alla test gjorda med salifert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 26 september 2011 Författare Dela Postat 26 september 2011 fundrar på att köpa en Emblemania hypacanthus. den blir bara max 5 cm och jag tycker den är jädrans fin vet inte så mycket om den men den ska inte va jättesvår. har aldrig sett en IRL dock.någon som har sett dom i malmötrakten?en snygg bild: http://www.ryanphotographic.com/images/JPEGS/Emblemaria hypacanthus, Gulf signal blenny, Sea of Cortez, Baja California Sur-5845.jpg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 2 oktober 2011 Författare Dela Postat 2 oktober 2011 köpte en ny korall idag och jag byta en av mina röda skivor mot en lila/blå skiva med alofstrand köpte en montipora. vit med oranga/rosa polyper.se nere till vänster hur mycket m hoffmeisterin har vuxit. gämför med sista bilden blåa skivan.M hoffmeisterin när jag fick den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 2 oktober 2011 Författare Dela Postat 2 oktober 2011 tänkte bara visa hur mtt svampdjur har vuxit sedan jag fick med det på en korall som jag köpte. såhär såg det ut när jag fick det. såhär ser det ut idag. det långa "röret" har vuxit ut + att hela djuret har blivit större Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 oktober 2011 Författare Dela Postat 4 oktober 2011 jag har en Mag-Float "long". http://www.pwss.se/product.php?productid=7682&cat=0&page=1 det står 16 mm glas men man kan ha den i ett kar med mindre glastjocklek också väl??hittade den när jag letatde efter en annan sak sen kollade jag på pwss och såg att den kostar ju en del så om jag kan ha den i mitt clownhotell så hade det ju varit bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Går lika bra att ha den med mindre glas :-) Fast är det glas i clownhotellet eller är det plexi? För den där kan kanske repa plexi. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 oktober 2011 Författare Dela Postat 4 oktober 2011 99,9% säker på att det är glas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 oktober 2011 Författare Dela Postat 4 oktober 2011 det funka bra med Mag Floaten det enda negativa är att man måste endå ta fram rakbladet någon gång för man kommer inte till i dom rundade hörnen med Mag Floaten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 oktober 2011 Författare Dela Postat 6 oktober 2011 mitt nitratvärde ligger på 10-15. jag tycker korallerna har blivit lite "dassiga" i färgen och udrar om det är pga nitratet? hur kan jag minska nitratet? för jag tycker det är lite högt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 oktober 2011 Författare Dela Postat 6 oktober 2011 hittade något som heter UltraBak http://tritonakvarium.se/product.asp?product=12står att det hjälper bakterierna att växa och påskyndar nedbrytningen av Nitrit Nitrat och Phosfat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 6 oktober 2011 Dela Postat 6 oktober 2011 mitt nitratvärde ligger på 10-15. jag tycker korallerna har blivit lite "dassiga" i färgen och udrar om det är pga nitratet? hur kan jag minska nitratet? för jag tycker det är lite högt.Du kanske ska testa att ta bort biobollarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 6 oktober 2011 Dela Postat 6 oktober 2011 Dosera bakteriekultur är alltid bra själv kör jag med easylife o tycker det är utmärkt trots vissa skeptiker... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 7 oktober 2011 Författare Dela Postat 7 oktober 2011 Du kanske ska testa att ta bort biobollarna?det hade jag glömmt att vi pratde om i din tråd ska testa det först och se Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 7 oktober 2011 Författare Dela Postat 7 oktober 2011 Dosera bakteriekultur är alltid bra själv kör jag med easylife o tycker det är utmärkt trots vissa skeptiker...vad får du för effekt av det? mindre nitrat och phosfat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Du kanske ska testa att ta bort biobollarna?Och varför detta? Vad ger det för resultat?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 mitt nitratvärde ligger på 10-15. jag tycker korallerna har blivit lite "dassiga" i färgen och udrar om det är pga nitratet? hur kan jag minska nitratet? för jag tycker det är lite högt.Det absolut enklaste sättet för dig med ett akvarium på 58 liter för att minska nitrat och andra näringsämnen är att byta vatten. Du drar ner nivåerna med 50 % om du byter 50 % av vattnet (ca 20 liter). Sedan kan du enkelt om några dagar byta 50 % igen. Inga konstigheter, inget meckande med preparat som du inte vet något om och bra tillförsel av spårämnen.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 använder du osmosfilter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 7 oktober 2011 Författare Dela Postat 7 oktober 2011 Och varför detta? Vad ger det för resultat?MVH Lassevar något om att biobollar skulle sammla nitrat. kaptenen hade läst det nånstans. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 7 oktober 2011 Författare Dela Postat 7 oktober 2011 Det absolut enklaste sättet för dig med ett akvarium på 58 liter för att minska nitrat och andra näringsämnen är att byta vatten. Du drar ner nivåerna med 50 % om du byter 50 % av vattnet (ca 20 liter). Sedan kan du enkelt om några dagar byta 50 % igen. Inga konstigheter, inget meckande med preparat som du inte vet något om och bra tillförsel av spårämnen.MVH Lassenu byter jag 16-17% av vattnet var vecka. 10 liter.ska eller kan jag öka till det dubbla? rubbas inte den biologiska balansen för mycket då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 7 oktober 2011 Författare Dela Postat 7 oktober 2011 använder du osmosfilter?nej, jag har ju inte det. kanske kan va en bra julklapp? dom kostar ju en del jag ska testa kranvattnet när jag kommer hem, har inte gjort det på ett tag. sist jag mätte var det inte så mycket nitrat där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.