Gå till innehåll

Nico 630L 3 sidor- OptiWhite


niki68

Rekommenderade inlägg

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hej , varför denna skräck för rostfria slangklämmor ? om alla tänker logiskt då är det ju bara eheim och aqua bee som går att ha i saltvatten , alla andra pumpar har rostfri axel eller ej inplastad magnet och en del har rostfri skruv , alltså metall i karet , och då är även alla stream pumpar uteslutna pga den ej plastade magneten , Nicola behöver säkert hjälp , men han behöver ingen vattenskada , ser man att något är osäkert så hjälp till istället , man sätter aldrig buntband på trycksidan , får man tag på slangklämmor i plast så är det ju ett utmärkt alternativ till rostfria slangklämmor , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostfria slangklämmor rostar i saltvatten. Och genom att rostfritt stål innehåller krom är det risk för förgiftning. En rostfri axel går bra genom att den inte kommer i kontakt med ett annat material. Men rostfria slangklämmor har tydligen lite olika material i band, skruv och mutter eftersom de rostar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Stig , bra att du är vaken , låg pris klämmor kan rosta det stämmer , men det är inte det jag menar , problemet är den dåliga kopplingen på bilden , om man ser en sån så tycker jag att man måste tycka till så han inte råkar ut för nån olycka , ta tex om nån hade stått på sig att Holkens burk https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32381-Holkens-nya-burk. , ( ej kritik till Magnus utan till forumet ) att den hade passat bäst till landsköldpaddor , han köpte det för att det läckte , han lagar det och fyller i vatten och stagen upptill släpper , han lagar det och bakrutan släpper , och ingen säger nåt ! men vad är vitsen med ett forumet om ingen ger nån rätt vägledning ? det är ju felen man vill ha reda på inte beröm för man har kola saker , nu stack jag ut hakan men det bjuder jag på , mvh stefan

post-1262-14468924117637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hittat en plast klämma från USA och provat på returpumpen det funkade bra sitter mycket fast nu .Jag måste köpa flera har hittat en firma i Sverige som säljer likadana.

Om man tänker på storleken vet inte jag hur mycket är ca.14,6cm och ca.15,5cm ?

http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/iboshop.cgi?showd4320%2c0%2c857905000000

Vill tacka alla för allt hjälp jag har fått !post-5479-14468924165855_thumb.jpg

post-5479-14468924165493_thumb.jpg

post-5479-1446892416568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Stig , bra att du är vaken , låg pris klämmor kan rosta det stämmer , men det är inte det jag menar , problemet är den dåliga kopplingen på bilden , om man ser en sån så tycker jag att man måste tycka till så han inte råkar ut för nån olycka , ta tex om nån hade stått på sig att Holkens burk https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32381-Holkens-nya-burk. , ( ej kritik till Magnus utan till forumet ) att den hade passat bäst till landsköldpaddor , han köpte det för att det läckte , han lagar det och fyller i vatten och stagen upptill släpper , han lagar det och bakrutan släpper , och ingen säger nåt ! men vad är vitsen med ett forumet om ingen ger nån rätt vägledning ? det är ju felen man vill ha reda på inte beröm för man har kola saker , nu stack jag ut hakan men det bjuder jag på , mvh stefan

Vill lägga några bilder på check valve den är färdigt snart skickas hem .Vill tacka Stefan han har gjört en kanonjobb.

post-5479-1446892419791_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Alex , jag slipade ner gängorna både på kranen och muffen så det blev lim delar istället ,det blev enklast , en hylsnyckelsats är bra att ha när man går från mm rör till tum rör eller lim delar , då värmer man mm röret i änden och stoppar i lämplig hylsa och förstorar till rätt storlek , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Nicola , paket påväg , använd 32mm flexi slang upp istället för 25mm , den är 25mm invändigt och 32 utvändigt , då sätter du en bit 25mm rör i lim kopplingen och sätter slangen på rörstumpen , limma eller med tangit , eller slangklämma , du får bju på kaffe som tack för hjälpen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutligen efter 3,5 månader (ville bara vänta senaste version)... med lite hjälp på väg lampa kom oskadat.....,mycket bra service kan bara rekomendera.

Pacific Sun Metis Hyperion R2 -first Cree XM-L / XT-E 8 channels aquarium lamp

1250mm (three LED panels)

8-channel control of color and intensity, 14-channel capable

• Cree XM-L Cool White LEDs & Cree XM-L Neutral White LEDs

• Cree XT-E Royal Blue 450nm 3.3W each

• Cree XT-E Royal Blue 465n, 3.3W each

• Cree XP-E Green 530nm 3.3W each

• Cree XP-E Red 630nm 3.3W each

• Cree XP-E Orange 610nm 3.3W each

• UV-A 400nm & 420nm 3W each

• Cree XP-E 475nm

• Wireless communication with the lamp - Wifi(*) / BlueTooth

• GHL Profilux / Apex / Neptune controllers compatible (by external module)

• Ethernet port(soon)

• Built-in web server - the ability to control from anywhere in the world(soon)

• Full control of the light spectrum

• Software / firmware written in C

Official Release date(first shipments): 1st November 2011. * version R1 - firstly released have 8 kind of LED chips grouped in 3 channels.

* version R2 - official sale - January 2012 year- kan vara första privata leverans till Sverige...!

http://pacific-sun.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=79:metis-hyperion-8-channel-led-lamp

post-5479-14468924212127_thumb.jpg

post-5479-14468924212375_thumb.jpg

post-5479-1446892421395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kungligt ut. Kunde läsa mej till att de är på 140w stycket, men vad är det för mått? Hur många kommer du köra över ditt kar? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

*tror att den är 3x150w (måste titta) -längd 1250mm (karet är 1,5m det räcker med en) kommer inte ha levande sten på kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*Nu är jag klart med circle flow assy kommer köras med minsta tunze pump ,allt blir bakom stenar.

Tunze Recirculation Pump Silence. (1073.008)

*Eductors max diffuse flow är monterad kopplas med red dragon retur pump.

*Nästa vecka kommer sista paket med hela balling paketet /lilla pumpen och lite små grejer.Hoppas om två veckor allt är klart och bara köra sen. Nästa steg är levande sten ca.60 kg --blir triton.

post-5479-14468924215591_thumb.jpg

post-5479-14468924215824_thumb.jpg

post-5479-14468924215984_thumb.jpg

post-5479-14468924216153_thumb.jpg

post-5479-14468924216233_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Nicola , glöm inte att borra ett , helst två hål här , antingen på det svarta eller på pvc röret upp i ytboxen , då har du extra säkerhet ,mvh stefan

Det kommer se ut så när allt är färdigt, men vart har du tänkt göra hål ?

Eductors kommer vara bara ett par cm under vatten och man undra hur många liter kan komma retur i sumpen ?

Plus att jag har check valve som stoppar allt vatten retur, borde inte räcka.

*silikon slang 20cm mellan pump o pvc rör är köpt...!

post-5479-1446892422344_thumb.jpg

post-5479-14468924223606_thumb.jpg

post-5479-14468924223757_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer se ut så när allt är färdigt, men vart har du tänkt göra hål ?

Eductors kommer vara bara ett par cm under vatten och man undra hur många liter kan komma retur i sumpen ?

Plus att jag har check valve som stoppar allt vatten retur, borde inte räcka.

Det beror ju helt på hur mycket extra vatten din sump har plats med, för allt vatten kommer åka tillbaka ner i sumpen till returröret är ovanför vattenytan och börjar suga luft, då bryts häverten. Jag skulle inte våga lita på endast en backventil dom kan börja läcka med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...