oveb Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Tack, jag märker tydligt att detritus och mat lättare fångas upp av korallerna. Maten vajar fram och tillbaka tills dess att en polyp kan fånga maten istället för att blåsa förbi i hundra knyck. Så det påverkar utan tvekan växthastigheten på korallerna. Växtsättet är svårt att kommentera. Mina sps växer tätt och horisontellt men detta tror jag främst beror på min T5 belysning men cirkulationen kan också vara en bidragande orsak.Nyfiket satt jag och läste bakåt i tåten och hittade ovanstående, menar du att det är möjligt att få koraller konsumera detritus och att dom faktiskt mår bättre av det ??Anledningen att jag undrar är att jag skaffade två marodörer (läs V.strigata) som röjer runt som små gnuer och river upp gammalt elände som aldrig gått att komma åt och suga upp..
Clownen Postat 30 april 2007 Författare Postat 30 april 2007 Nyfiket satt jag och läste bakåt i tåten och hittade ovanstående, menar du att det är möjligt att få koraller konsumera detritus och att dom faktiskt mår bättre av det ??Anledningen att jag undrar är att jag skaffade två marodörer (läs V.strigata) som röjer runt som små gnuer och river upp gammalt elände som aldrig gått att komma åt och suga upp..Hej OveJavisst, detritus är en näringskälla som många koraller kan ta näring ifrån. Jag har själv haft två Strigata och de röjer runt ganska ordentligt så du får se det som att de matar dina koraller när du blir förbannad på dem .MvhPeter
Capote Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Jag antar att det är mig du menar med dessa rader, Capote? Du översimplifierar tyvärr (medvetet eller omedvetet) och antyder att många här på guiden som förespråkar de punkter du spaltat upp är simple-minded, medan du (och Clownen) har helhetsgreppet.Tråkigt inlägg tycker jag men bestämde mig för att svara på det i alla fall eftersom SG annars riskerar att tappa i takhöjd.Patrik, jag är ledsen men jag tänkte faktiskt inte alls på dig när jag skrev det där. Du är inte alltid i centrum. Det var dessutom fler än två påståenden som stämde in på mig själv. Det du skriver är ofta inte några nyheter och då och då tycker jag att du förenklar sambanden något. Ibland tycker jag att du drar fel slutsatser men det är ju bara vad jag anser.Jag menar inte att jag vet bättre än någon annan och tycker definitivt inte att någon annan skulle vara simple-minded. Jag hoppas inte att jag uppfattas så av någon annan än dig.Jag tycker att Clownen har ett mycket fint akvarium som han driver enligt en spännande idé och där han utvecklar sitt tänk allt eftersom. Han prövar sina teser och bevisar gång på gång att han har rätt. Han är påläst. Han lär mig mycket! Jag tycker en av hans hans största tillgångar är just att han försöker se hela systemet med alla dess delar när han funderar kring hur han utvecklar det. Att han kör skummarlöst är intressant och jag tror också att det är en del i hans utveckling under den senaste tiden. Men det är inte bara skummaren utan andra komponenter som spelar in. Som t.ex. hans korallsammansättning, de färger han har, att xenian utvecklats så mycket och det faktum att han tillsätter levande phyto m.m. Det är det jag vill förstå för att kunna driva mina idéer vidare och kanske någon sedan kan dra ytterligare växlar på det som Clownen gjorde, min derivering etc. Clownen har ibland nytta av mina frågor eftersom han då kanske får anledning att fundera en gång till över en "sanning" och jag har stor glädje av hans och andras svar och idéer på ämnet ifråga.
oveb Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Hej OveJavisst, detritus är en näringskälla som många koraller kan ta näring ifrån. Jag har själv haft två Strigata och de röjer runt ganska ordentligt så du får se det som att de matar dina koraller när du blir förbannad på dem .MvhPeterTack, jag anade/hoppades att dom spjuvrarna gjorde en viss trots allt !.
Capote Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Sorry Clownen för gruset i din tråd.Ytterligare en fråga angående skummaren, mäter du redox? Har den i så fall ändrat sig för och efter skummaravstängningen?Detrius ja, en utmärkt näringskälla för koraller. Ännu bättre nuförtiden när det inte är så mycket fosfat i fiskmaten längre, för då kan man fläska på...
joney Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Nyfiket satt jag och läste bakåt i tåten och hittade ovanstående, menar du att det är möjligt att få koraller konsumera detritus och att dom faktiskt mår bättre av det ??Anledningen att jag undrar är att jag skaffade två marodörer (läs V.strigata) som röjer runt som små gnuer och river upp gammalt elände som aldrig gått att komma åt och suga upp..hehe samma problem här fast jag har 2 st V.puellaris och det är snöstorm av detritus vilket är klart irriterande..men är det bra för korallerna så varför inte.
PatriksS Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Capote - jag ber om ursäkt, jag insåg inte att just uttrycket "en knivsudd KNO3" för att odla makroalger förespråkades sedan länge.. märkligt bara att det blev sådant himla liv när jag började föra det på tal, men det är säkert bara en tillfällighet och något jag inbillat mig (eller förenklat sambandet mellan). Ledsen förresten för att ha sänkt takhöjden på guiden med mitt senaste inlägg.P.S. Länka gärna till äldre trådar om nitratdoseringarna och makroalger, skulle uppskatta att få lite nya infallsvinklar från andra som pysslat med det. Om det inte är alltför besvärligt.
Scooby_doo Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Vi hör ofta:Tillsätt vodka så löser sig alltTillsätt en knivsudd KNO3 så löser sig alltSkaffa en superskummare så löser sig alltTa bort skummaren så löser sig allt.Fyll karet med macroalger så löser sig allt.Mata med levande föda så löser sig allt.Kör Rowa så får du vackra färger och inga alger.Cirkulationen ska vara 1 000 000 000 liter per timmeIntressanta diskussioner, för mig lite bak i tiden då det mesta av ovanstående ej förespråkades pga olika orsaker. Hade själv bara cirkulatonspumpar + lysrör i teknikväg för länge sedan, nu är det mera fokus på teknik på gott och ont, samt olika metoder som ibland går i trender. Hursomhelst tycker jag det är kul att du kör detta spåret mot ett 'naturligt' akvarium och lyckas bra! Vet ej vad du tillsätter och matar med, men du kanske kan vidarutveckla detta till ett självförsörjande akvarium,,, där all mat produceras i akvariet. Läste om ett sådant som varit igång under lång tid på detta sätt. Säger till om jag hittar länken om du är intresserad.~Henrik
PatriksS Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Bzzzz, hur blev Clownens tåt ytterligare en algtåt ?.Jag känner inte till vilka begränsningar Peter satt upp i sin tråd vad gäller ämnesval, här har väl diskuterats det mesta mellan himmel och jord, så varför inte ett litet sidospår? Jag kände att jag behövde kommentera Capotes inlägg då det i vart fall av mig uppfattats som lite negativ kritik. Var och en av de punkterna som Capote citerat är bra att tänka på, vissa är kompatibla med varandra, andra inte, men jag uppfattat det som översimplifiering. Jag har inte sett att någon endast förespråkat vodka som lösning för alla problem, eller removers, eller alger, eller kraftig cirkulation osv. Det kändes så lösrykt ur sitt sammanhang och missvisande. Istället brukar vissa punkter påängteras lite extra av författarna just för att allt det andra kanske inte är så kontroversiellt, eller för att man inte orkar diskutera allt i en tråd och väljer att koncentrera sig på en sak. Från det och till att som Capote skriva att "xx eller yy löser allt" är ganska långt tycker jag.Men säger Peter ifrån så respekterar jag naturligtvis det och drar mig ur hans tråd, tråden handlar ju trots om hans kar. Eller är du guidens algpolis, Ove?
oveb Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Eller är du guidens algpolis, Ove? En polis borde väl skydda dom in absurdum så det måste vara någon annan du tänker på .
PatriksS Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Hehehe, okej, jag erkänner, "Foist and protect" får nog bli mottot.
adddo Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Ditt akvarium e snyggt Clownen och ditt sätt att driva det på är mycket intressant, kul att följa din tråd.
Lasse Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Jag tycker det är så svårt att hävda att en komponent har stor betydelse. Jag tycker man borde ha en mer holistisk syn på hur man sätter upp sina kar. Vilket jag iofs. tycker Clownen har! Vill bara säga att det jag skriver här under gäller revakvarier, om man kör Fish Only så är det helt andra spelregler som gäller.Håller fullständigt med dig Capote men jag tror också att under ett kars utveckling så uppstår det då och då huvudproblem som måste lösas med någon eller några punktinsatser men med fokus på "vad händer sen". En duktig biljardspelare sätter inte bara in sin stöt med tanke på att få ner någon boll utan också hur lägga upp det för nästa stöt. Vi har idag ett mycket stort utbud av mer eller mindre bra "verktyg" inom hobbyn vilket kanske gjort att vi glömt av biologin nästan helt. Jag har som ni kanske förstått ett ganska så stort motstånd mot "ta bort" filosofin som helhetsmetod. Det kan iofs finnas tillfällen då man måste ta till denna filosofi för att läget blivit sånt men det är denna filosofi som generell idée jag vänder mig emot. Detta gäller i viss del "tillsättnings" filosofin också, inte som punktinsatts men som generell idée. Om dessa idéer kombineras sedan - det är då jag går i spinn:ler: . Jag är inte ense med dig Capote om UVC:et - där är jag mer inne på Clownens linje fast jag är än mer motståndare till att använda det på heltid och inte lika diplomatisk som han:smiley3: . I vissa lägen - ja då kan det vara bra men som generell metod tror jag faktiskt att det kan vara en av de faktorer som kan ge upphov till obalans i akvariet. Inget vatten är partikelfritt - även om det är så små partiklar att de inte syns direkt. Finns det partiklar, speciellt organiska - då finns det även bakterier och andra mikrorganismer på dessa och som snurrar runt i akvariet och snabbt kan etablera sig på olika ställen i akvariet. Det finns mikroskopiska alger som ger föda till filtrerare. Det detrius som Clownen pratar om som en matkälla för koraller innehåller stora mängder bakterier osv. allt detta görs livlöst när det passerar UV-C:et. Om man kombinerar alla "borttagnings" metoder när man startar upp så riskerar man enligt min mening komma i ett läge då balansen ligger på en knivsegg (obs Patrik gammal skaraborgskt uttryck - ingen riktning på den:ler: ) och mycket lätt kan hela systemet tippa över till förmån för någon oppurtunistisk organism. Samma gäller ett kar som varit igång länge.Vad gäller tillsatser är jag lite mer kluven. Vad gäller kemiska tillsatser så har min filosofi varit tidigare (med kar under 100 liter och inte för mycket stenkoraller) att täta vattenbyte fixar detta. Jag inser givetvis att det inte är så lätt att vidmakthålla detta med större kar och med stenkoraller i större mängd så framförallt kalcium, magnesium och alkanitetshöjande ämnen bör till. Jag är också mer och mer övertygad om att det är bra att försöka hålla ett ph kring 8,3 av olika orsaker - därför är kalkvatten en bra metod.Organiskt kol (vodka exempelvis)? Tja - det är mycket tal om denitrifiering både i LS och DSB. Min åsikt är att glöm det i de allra flesta fall om inte det sker någon tillsats av organiskt kol speciellt i kar som hålls kliniskt rena från annat organiskt material. Alltså kan en tillsats fylla ett syfte - men knivseggen finns här och är väldigt närvarande. Då föredrar jag att låta organiskt material ligga kvar och bilda detrius för då får jag med tiden en intern källa av organiskt material och kan kanske få någon liten denitrifikation. Varför får man då låga värden av nitrat i äldre korallkar? Jag tror att svaret på den frågan är inget annat än konsumtion - inte reducering.Andra tillsatser? Ja jag tror att omega 3 (från fiskriket) och färsk vitlök (vitaminer) är biologiskt viktiga tillsatser - för alla organismer, inkl. bakterier.En intressant fråga är om du Clownen tillsätter några av de komersiella preparaten - typ aminosyror. Personligen skulle jag tro att ett biologiskt drivet kar kommer att innehålla tillräckligt av dessa, speciellt om du matar med zoo och fytoplankton.Jag är också intresserad av din temperatur i karetMVH Lasse
PatriksS Postat 30 april 2007 Postat 30 april 2007 Om man kombinerar alla "borttagnings" metoder när man startar upp så riskerar man enligt min mening komma i ett läge då balansen ligger på en knivsegg (obs Patrik gammal skaraborgskt uttryck - ingen riktning på den:ler: ) Hihihi, Lasse, det är "knivsudd" som framtida standardmått jag sökt patent på, ej knivsegg, där är det fritt fram!
Clownen Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Ytterligare en fråga angående skummaren, mäter du redox? Har den i så fall ändrat sig för och efter skummaravstängningen?Detrius ja, en utmärkt näringskälla för koraller. Ännu bättre nuförtiden när det inte är så mycket fosfat i fiskmaten längre, för då kan man fläska på...Jag har inte märkt några tecken på att syrebrist skulle uppstått tack vare det att jag kopplat bort skummaren men som jag skrev så har jag beställt en redoxmätare och kommer testa värdena med och utan skummaren. Eftersom jag inte har någon sump eller ozon så var detta något jag observerade noga den första tiden och då speciellt på natten även om jag inte trodde det skulle vara några problem (körde succesivt mindre och mindre med skummaren). Samtidigt har jag god cirkulation; 2xStream 6060, varav en är riktad lite mot ytan, samt en wavebox. Jag klantade mig en helg när vi skulle bort och glömde sätta på pumparna efter jag donat i karet men några tecken på syrebrist uppstod inte när jag bara hade waveboxen på. Med ett refugium med omvänd lystid och makro kan man minska risken för låga redox värden. Återkommer med siffror senare.Angående detritus så brukar jag röra runt lite på ett ställe i sanden för att på ett billigt sätt mata korallerna. Då är det återigen en fördel med god polypexpansion och jag tror man kan påverka expansionen i viss mån genom att göra korallerna vana vid att fånga mat på det här sättet (även dagtid). MvhPeter
Sillen Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Som en glad nybörjare försöker jag hänga med i era diskusioner och gör det hyfsat vilket jag tycker är kul. En sak som jag funderade på när du riktar en pump rätt mycket mot ytan, ökar avdunstningen av vatten då kontra att du kör skummaren eller är det så rent utan av det minskar avdunstningen.
Clownen Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Som en glad nybörjare försöker jag hänga med i era diskusioner och gör det hyfsat vilket jag tycker är kul. En sak som jag funderade på när du riktar en pump rätt mycket mot ytan, ökar avdunstningen av vatten då kontra att du kör skummaren eller är det så rent utan av det minskar avdunstningen.Det ökar avdunstningen en hel del och gör att jag måste göra rent mina lysrör lite oftare från salt som slungas från vattnet men samtidigt så ökar det syrehalten och ökar mängden kalkwasser i karet vilket i mitt fall bara är positivt. Den främsta anledningen varför jag riktar den mot ytan är dock att slippa uppkomsten av en ythinna som stoppar mycket av ljuset då jag inte har någon överrinningsbox el dyl. Jag brukar justera den vid behov.MvhPeterPs. Jonas, du är långt ifrån någon nybörjare idag! ds.
Sillen Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Tack Peter! Det beror på vem man jämför med. Jag har funderat rätt mycket på hur man ska hålla borta ythinnan i ett kar där man inte har skummare vilket du har löst med att spräcka hinnan med kraft. Jag har varit inne på att man skulle kunna ha en ytavrining till en box där det sitter en pump i botten som matar vattnet åter in i karet någonstans, ex mitt i revet för på det sättet får bort själva hinnan som är "skit" som jag inte tror är önskvärt. Gör man så samlas ju all ytskit i boxen och du kan enkelt ta bort det vid vattenbytet.Har jag missat något grundläggande i min tanke?Jag har hamnat utanför din och Anders diskusion nu men kunde inte låta bli att fråga.
Lasse Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Clownen, jag upprepar min frågaEn intressant fråga är om du Clownen tillsätter några av de komersiella preparaten - typ aminosyror. Personligen skulle jag tro att ett biologiskt drivet kar kommer att innehålla tillräckligt av dessa, speciellt om du matar med zoo och fytoplankton.Jag är också intresserad av din temperatur i karetDessutom vet du vad pH är strax inna du släcker och strax före du tänder?Syret behöver du inte vara bekymrad över när du har en wavebox - den syresättningen du får där är mer än tillräcklig.MVH Lasse
Clownen Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Vet ej vad du tillsätter och matar med, men du kanske kan vidarutveckla detta till ett självförsörjande akvarium,,, där all mat produceras i akvariet. Läste om ett sådant som varit igång under lång tid på detta sätt. Säger till om jag hittar länken om du är intresserad.~HenrikDet är lite av målet så det skulle vara kul om du hittar länken Henrik. Tanken med mina sex räkor är bl.a. att de ska producera en del av födan till mina sex Banggaier som är de enda fiskar som inte tar torrfoder. Räkorna släpper sin avkomma när ljuset är släckt och Banggaierna är som mest aktiva. De släpper ungefär var 12 e dag så det motsvarar en levande matdos varannan dag. Jag hoppas senare kunna automatisera tillsättningen med levande föda men det har jag inte plats för idag.Jag tillsätter två arter med levande phyto, nannochlroposis och isochrysis som är en bra kombination eftersom de skiljer sig åt när det kommer till näring och storlek. Jag tillsätter även rotifers och artemia samtidigt som jag har ett "refugium" där jag låter borstmaskar och zooplankton växa obehindrat. Dessa tillsätter jag till huvudkaret lite då och då så att populationen inte blir utarmad.MvhPeter
Clownen Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Lasse: jo jag har allt backup planer, det gäller allt från vodka om jag skulle få för höga näringshalter, skummaren finns installerad och det är bara att sätta i kontakten om något skulle inträffa, fosfatremovers etc, etc. Jag kör också med aktivt kol 24/7 för att fungera som ett första skydd om något skulle inträffa eller dö i karet och för att vattnet ska bli klarare. Angående tillsatser och vattenbyten:Jag tillsätter lite aminosyror på flaska men vet inte hur mycket det tillför. Jag tycker mig märka en liten ökning i problemalger på rutorna när jag doserar det här och kommer nog inte fortsätta med det. Som Lasse skriver så är mina phytoplankton/zooplankton en mycket bättre källa när det gäller aminosyror som dessutom inte förorenar vattnet. Jag använder även Selco, vitlök och vitaminer i maten/berikningen. När det kommer till vattenbyten så kör jag precis som tidigare, 10% i månaden. Detta gör jag delvis för att se om det går att köra på det här sättet med "normala" reningsrutiner i mitt kar. Jag har inte sett någon uppbyggnad med näringsämnen/försämrad vattenkvalitet/lukt/försämrad sikt/massiv detritusuppbyggnad etc så jag tror att det är gångbart i mitt fall även på lång sikt utan att jag behöver byta mer vatten än tidigare (until proven wrong ). Haaga här i Finland kör utan skummare (TOTM kar http://haaga.aqua-web.org/ ) men de flesta jag stött på både här på guiden och i Finland säger att han bara lyckas med det eftersom han gör så täta och stora vattenbyten. Jag tror inte det är hela sanningen och det är lite varför jag inte valt att öka mängden vatten jag byter. Om en uppbyggnad skulle ske så tror jag det är sannolikt att jag kommer märka det successivt på en långsamt försämrad vattenkvalitet. jag har inte sett några tecken på det efter ett halvt år men jag håller koll. Angående mitt pH så tycker jag det är svårt att avgöra med salifert men jag tycker jag ligger ganska nära 8.0 hela dagen. Mitt mål är 8.3 men det känns svårt att komma dit med kalkwasser (kanske ska försöka ha fönstret öppet lite mer för att se om det hjälper något). Jag har beställt en elektronisk variant så då behöver jag inte gissa färger längre i varje fall (fast de elektroniska är väl säkert skit Lasse? ).Temperaturen ligger på runt 27-28 grader men hobby termometrar ger jag inte mycket för då mina fyra diffar exakt 2 grader mellan varandra...En clowns spekulationer: Rent sponant så tycker jag allting är mer stabilt nu och jag vet inte om det kan bero på att skummaren inte fungerade på en konstant nivå. Jag pratar inte om att skumningen varierade parallellt med hur näringsnivåerna låg utan att den ibland inte producerade vid full kapacitet tack vare dålig rengöring från min sida eller då den under flera dagar fylldes med vatten då jag använt för mycket epoxy lim/nytt saltvatten (vilket vid flera tillfällen innebar att skummarvätskan skjöldes ut i karet). Det känns lite som att problemalgerna snabbare kunde få fotfäste när näringsnivåerna svängde snabbt och lättare skapade en obalans. Jag vet inte om detta låter sannolikt eller klokt över huvudtaget men det är lite känslan jag får och att det idag är jämnare (märker fortfarande skillnader när jag tillsatt mycket mat under en period vilket jag gör för att stimulera lek). Säkert bara inbillning !MvhPeter
Lasse Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Angående tillsatser och vattenbyten:När det kommer till vattenbyten så kör jag precis som tidigare, 10% i månaden. Detta gör jag delvis för att se om det går att köra på det här sättet med "normala" reningsrutiner i mitt kar. Jag har inte sett någon uppbyggnad med näringsämnen/försämrad vattenkvalitet/lukt/försämrad sikt/massiv detritusuppbyggnad etc så jag tror att det är gångbart i mitt fall även på lång sikt utan att jag behöver byta mer vatten än tidigare (until proven wrong ). Haaga här i Finland kör utan skummare (TOTM kar http://haaga.aqua-web.org/ ) men de flesta jag stött på både här på guiden och i Finland säger att han bara lyckas med det eftersom han gör så täta och stora vattenbyten. Jag tror inte det är hela sanningen och det är lite varför jag inte valt att öka mängden vatten jag byter. Om en uppbyggnad skulle ske så tror jag det är sannolikt att jag kommer märka det successivt på en långsamt försämrad vattenkvalitet. jag har inte sett några tecken på det efter ett halvt år men jag håller koll. Jag tror inte heller detta - men en mycket intressant iaktagelse är att konstatera att du ser inte en enda "skit"alg i displayen - men i sumparna finns det ett bredare spektra vad gäller alger. Det är samma system så enda förklaringen är att uppe i karet är konkurrensen så enorm stark att inget blir över för "skit"algerna - däremot "hinner" de plocka de näringsämnen som kommer mol alena nere i sumpen. Jag tror att det karet går lika bra utan sump! Angående mitt pH så tycker jag det är svårt att avgöra med salifert men jag tycker jag ligger ganska nära 8.0 hela dagen. Mitt mål är 8.3 men det känns svårt att komma dit med kalkwasser (kanske ska försöka ha fönstret öppet lite mer för att se om det hjälper något). Jag har beställt en elektronisk variant så då behöver jag inte gissa färger längre i varje fall (fast de elektroniska är väl säkert skit Lasse? ). Hur kunde du gissa det? . Nja elektroniska pH-mätare är väl bra men ofta är de billiga inte mycket att ha. Det är inte så mycket elektroniken utan själva proberna. De sk pennorna har åtminstone förut varit leksaker - nu har jag inte testat på ett tag. Skall du mäta kontinuerligt så bör du torka av proben en gång om dagen och kallibrera kanske varje vecka. Mäter du bara då och då så bör den kallibreras före användningen. Allting utöver första decimalen är "raggarkrom". Minimikrav är att den går att tvåpunkts kallibrera. Jag funderar faktiskt på att beställa en billig (ca 300 kronor) från Hongkong för att testa med kontinuerlig mätning - det bör vara en leksak:ler: . Jag har dock varit med om en mätare från Dupla och med en elektrod därifrån som var bättre än våra labmätare för en bråkdel av summan. Temperaturen ligger på runt 27-28 grader men hobby termometrar ger jag inte mycket för då mina fyra diffar exakt 2 grader mellan varandra... Här finns det ganska billiga elektroniska (ta utedelen) så får du i alla fall en relativ mätning. Mitt mål numera är att ligga mellan 25 - 26 grader En clowns spekulationer: Rent sponant så tycker jag allting är mer stabilt nu och jag vet inte om det kan bero på att skummaren inte fungerade på en konstant nivå. Jag pratar inte om att skumningen varierade parallellt med hur näringsnivåerna låg utan att den ibland inte producerade vid full kapacitet tack vare dålig rengöring från min sida eller då den under flera dagar fylldes med vatten då jag använt för mycket epoxy lim/nytt saltvatten (vilket vid flera tillfällen innebar att skummarvätskan skjöldes ut i karet). Det känns lite som att problemalgerna snabbare kunde få fotfäste när näringsnivåerna svängde snabbt och lättare skapade en obalans. Jag vet inte om detta låter sannolikt eller klokt över huvudtaget men det är lite känslan jag får och att det idag är jämnare (märker fortfarande skillnader när jag tillsatt mycket mat under en period vilket jag gör för att stimulera lek). Säkert bara inbillning !MvhPeterDet är nog fullt riktigt. All erfarenhet från sötvattenssidan visar att "skitalgerna" gynnas av instabilitet - de tar varje chans att etablera sig. Och då går det snabbt.MVH Lasse
Capote Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Angående mitt pH så tycker jag det är svårt att avgöra med salifert men jag tycker jag ligger ganska nära 8.0 hela dagen. Mitt mål är 8.3 men det känns svårt att komma dit med kalkwasser (kanske ska försöka ha fönstret öppet lite mer för att se om det hjälper något). Jag har beställt en elektronisk variant så då behöver jag inte gissa färger längre i varje fall (fast de elektroniska är väl säkert skit Lasse? ).MvhPeterDet där med Ph; Jag har svårt att hålla ph 8,2-8,3 utan ligger oftast lägre än så. Jag har också svängning dag kontra natt. (Kan vara en elektronisk skitmätare ). Jag har ytterligare några akvarister med fantastiska korallburkar i bekantskapskretsen som ligger lite lågt i ph jamfört med skolboken. http://reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.phpPh-belastare hos mig är i första hand nitrat-filter och kalkreaktor, men jag försöker kompensera det med kalkwasser. Jag har bra buffertreserv och bra ORP.Man funderar över varför och vad det egentligen har för betydelse. Att ligga på 8 eller 8.3; Är det så viktigt och varför hamnar vissa jättefina burkar lågt. Skummning med inomhus luft; sänkare eller höjare?
Scooby_doo Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Skummning med innomhus luft har ofta lägre PH jämfört med luft från utomhus.Makroalger i typ sump med omvänd belysning höjer PH under natten och håller den även jämnare.(har själv provat båda)~Henrik
Rekommenderade inlägg