Gå till innehåll

Planeringstråd vulkanakvarium ca 500L


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Vad skönt då kör vi på det, nä jag brukar inte vara så orolig av mig men eftersom jag har ignorerat kemin på mitt lilla kar (det bara funkar) så ligger jag lite efter.

Visst det kommer att funka till den dagen du talar om för karet att du skiter i kemin :). Det finns en gyllenne regel som alla borde tatuera på insidan av ögonlocket, nämligen - if it not broken - don´t fix it!!!!!!! eller som vi tekniker brukar säga - fungerar skiten - rör det inte för helsike!!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu gjorde jag som inte alldeles så sällan och gick händelserna i förväg. Så imorgon skall vi och hämta tre väldigt hungriga invånare till nya karet som får bo i det gamla sålänge.

Vi har dessutom nästan helt övergivit optiwhite tanken, det gjorde en sådär 50% av priset, dessutom pratat med en väldigt trevlig glasmästare i lysekil som inte skulle ha många tusenlappar för själva karet.

Vad tycker ni, är det värt med optiwhite om karet inte är mer än 30 högt? man ser det ju mest ovanifrån ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört optiwhite,

Tänk dig själv, gående mot karet kollat in framifrån kommer fram till karet ser ner från ytan.

Med ow ser du inte någon färg skillnad.

Från rakt fram och uppifrån,

men om du går så här en gång till med ett icke ow kar, då kommer du se en otrolig färg skillnad och ångra att du inte tog ow

/ Micke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde försöka kolla om man kan se någon jämförelse någon stans.

Nu är de nya huvudattraktionerna till karet hemma, de får gå i det lilla så länge. Köpte 3st frogfish, ras fortfarande okänd men fruktansvärt fulsöta små krabater, tack för dem stefanmolin :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Makalöst coola fiskar. Vad matar ni dom med? Antar att dom kan få för sig att förse sig sjä$$lva om dom inte är mätta och belåtna ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

De har inte ätit hos oss ännu, stefan som hade dem innan gav dem guldfisk. Vi skall göra vårt bästa med att försöka få in dem på stagg, krill eller annan död småfisk. De har ju bara varit hos oss ett dygn men både chromisarna och clownen insåg att det var rovdjur med en gång och håller sig väldigt långt borta trots att grodorna försöker fiska (viftar med sina icilium).

Idag blir det till att försöka med dött och går inte det så blir det levande imorgon då jag känner att de gärna får bo in sig innan vi börjar träna dödmat på allvar. Målet är att tången (som vi håller maten med) skall bli det som triggar så man kan ge dem lite vad som. De behöver (så gott som jag har kunnat läsa mig till) en väldigt varierad kost, så det ultimata är att de skall hugga tex på noriblad eller liknande. Men de har fått ett eget matkonto för levandefisk så det får ta den tid det tar.

Skall tillägga att medans jag försökte få dem att äta dött alldeles nyss åt den upp min clown istället. RIP.

Ändrat av Föräldrar
mördarfisk ;-p
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det värt pengarna även om det bara blir 30cm högt.

Vilken glasmästare från lysekil?

Jag minns inte det, kollade eniro och pratade med ett helt gäng.Jag tror däremot han var den enda i lysekil så kolla på lysekil och glasmästare han låg ca 2500-3000kr under majornasglas för våra dimensioner i optiwhite

Ändrat av Föräldrar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en polare som har ett kar därifrån, helt ok kar. Inget speciellt (Majornas har mycket bättre finnish, finare siliconlist etc) Men fullt funktionell, har stått (sötvatten) i ett par 3 år utan problem. Lite slarvigt med silikonen på ett par ställen dock (lite bubblor samt lite ojämnt på ena kortsidorna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp absolut inget helglasakvarium därifrån. Hemsk finish med ojämna kanter och fruktansvärd silikonering. Dom gör mest ramakvarium och då är det kanske inte så noga med detta, det syns ju inte. Kör på ett kar från Majornas alla gånger.

Mvh Mattias (Har ett helglas från Jagefeldts)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med någon som försöker sig på ett Volcano-inspirerat kar!

Älskar själv orginalet.

Men jag håller också med många här. Oavsett hur mycket jag älskar grunda kar så måste jag hålla med om att det bör vara ca 35-40 cm högt.

Vyn ovanfrån är underbar när pumparna är avstängda, men de är de ju så sällan. Och om ni inte har tillräckligt med ytrörelse så kommer ni få taskigt gasutbyte.

Och att skippa sumpen skulle jag heller inte göra på ett sånt här kar som verkligen måste se cleant ut för att kunna mätas med orginalet. Men det är upp till er. Se bara till att inte tumma på några viktiga faktorer.

Och kör Optiwhite! :) Det kostar mer, men om ett år så kommer den kostnaden vara bortglömd och ni kommer ha ett mycket vackrare kar! Det är väl det enda som räknas i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tiomm, varför måste det vara så högt, finns det någon anledning annat än din personliga smak?

Och det med gasutbytet stämmer faktiskt inte alls då ca 1000L/h kommer rinna ned för vulkanens sidor och få betydligt mycket mer kontakt med vattnet än något vanligt kar skulle ge ens med en halv fontän på ytan. Så svaret där blir att det blir inga pumpar riktade mot ytan vilket därför inte kommer att bli ett vågproblem. Det som skulle tänkas bli problem är krusningarna från vattnet som rinner ner från vulkanen.

Det blir ju en typ av sump fast i karet, den blir måtten 30*45 cm vilket känns helt ok (vi har lekt med att klippa och tejpa gamla flyttkartonger för att få en koll på storleken)

Det däremot är jag kanske med på, jag vet inte ännu det är mycket pengar men å andra sidan det här är tänkt som ett permanent kar och vi har redan planerat för flera olika förändringar i det under årens gång så vi inte tröttnar.

Till er andra, tack för infon!

Jag antar att det är ett dumt ställe att snåla in så det blir nog benny som får göra det istället. 3000 hit eller dit är ju ingen sak egentligen, bara det att vi försökte hålla en tajt budget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu kommer en annan kar fråga. Vi hade ju tänkt att köra rimless (ungefär som teds kar där han har musslorna, det har ju de flesta sett) men så fick vi en kommentar från en annan på gudien som lät väldigt smart. Att ha en liten kant tex 2.5cm bred eller så liggande uppe på karet (fast fortfarande limmad/silikonad), alltså inte nedsänkt en bit (droppet får vi torka) för att om man tappar något tex en levande sten, eller ungarna klappar till med en leksaksbil eller så. Så spricker kanten och inte själva rutan. Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är inte att man skall stå och luta sig över alls, inte och ha något att vila på iaf. Det kommer inte bli så högt ju så det är ju inte riktigt dem grejen, mer säkerheten.

En sådan skulle vi definitivt kunna leva med stefan, vårt kar är ju liiiiite större än det där.

Haha tack stefan för att du gav oss ännu ett alternativ, man kanske kulle fundera på ett i plexi överhuvudtaget.. *suckar*

Ändrat av Föräldrar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...