Gå till innehåll

Snabb fråga om vatten


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

min personliga åsikt, är det någon tvekan så har man inte i det i sitt kar. Många av svaren i denna tråden är rena gissningar om det är bra eller inte.

Jag går efter precis som greger säger, att jag skulle inte dricka ett glas vatten som stått i flera dagar, vatten som stått stilla en längre stund förändras på något sätt, med kranvatten innehåller de små mängder fosfat / nitrat som jag inte kan svara på hur de reagerar av att stå så länge.

Detta handlar om salt för kanske 5-10kr är det värt att riskera :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innebär det då att jag som alltid har 100-200 liter osmosvatten i en tunna i källaren gör nåt olämpligt? Att inte dricka i en fältflaska som man antagligen har små mängder saliv och matrester i, och som kan utgöra en bakteriehärd känns inte riktigt som samma sak, eller? Sen kan jag hålla med om att det antagligen rör sig om några enstaka riksdaler i salt. Jag hade i vilket fall som hellst inte varit orolig för att använda vattnet /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innebär det då att jag som alltid har 100-200 liter osmosvatten i en tunna i källaren gör nåt olämpligt? Att inte dricka i en fältflaska som man antagligen har små mängder saliv och matrester i, och som kan utgöra en bakteriehärd känns inte riktigt som samma sak, eller? Sen kan jag hålla med om att det antagligen rör sig om några enstaka riksdaler i salt. Jag hade i vilket fall som hellst inte varit orolig för att använda vattnet /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är en stor skillnad på vanligt kran vatten och osmos vatten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många av svaren i denna tråden är rena gissningar om det är bra eller inte.

Kan hålla med om det

Det som gör ett vatten okänligt är bakteriell nedbrytning inte något som bara händer. Normalt kommunalt kranvatten är relativt bakteriefritt, har ni någonsin hör talas om klorering? De mängder näringsämnen det normalt innehåller är försumbara och eftersom det är nästan bakteriefritt så är det i så fall alger som tar vara på det. Ett vatten som står med en exponerad yta mot luft kan ta emot bakterier och annat från därifrån, det gäller både kranvatten och RO vatten. Om man tillsluter sin dunk så kan det stå rätt så länge innan det blir oanvändbart (oavsett om det är kranvatten eller RO vatten) och dessutom, om det betyder något för någon, så har du tillsatt ca 3,5 procent salt i vattnet. Dessutom kan man placera sitt blandade vatten svalt så riskerar man betydligt mindre bakterietillväxt. Jag förstår av disk att det är många här som inte dricker något vatten ur de så poppulära vattenautomaterna som står på många arbetsplatser - jag har dock inga problem med det.

Det enda direkta riskmomentet när man skall använda ett färdigblandat vatten (oavsett normalt kranvatten eller RO) är att det ínnehåller väldigt lite syre och även liten men helt ofarlig bakteriväxt kan göra vattnet syrefritt. Därför ser jag alltid till att jag har cirkulation i mina hinkar om jag förvarar blandat vatten. Jag skulle lika gärna kunna använda en lufttät behållare och sedan för säkerhets skull lufta vattnet i en hink innan användning.

Jag använder Göteborgsvatten direkt från kran - det händer ofta att färdigblandat vatten stått exponerat för luft i 7 -9 dagar med cirkulation och efter salthaltsjustering har jag använt det. Speciellt har det skett till mina Nano eftersom jag blandar i 20 litershinkar och de brukar vara på så där 20 - 30 liter. Jag byter då 10 liter dag 1, låter resten stå under ett lock med cirkulation till nästa helg och dag 7 -9 använder jag resten efter salthaltsjustering. Nu kan jag ju dock inte säga 100 % vetenskapligt att det är riskfritt att göra 50 % vattenbyte med ett färdigblandat saltvatten som stått 7 dagar och varit baserat på kranvatten - jag har ju bara kört så här i ca 5 år nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hålla med om det

Det som gör ett vatten okänligt är bakteriell nedbrytning inte något som bara händer. Normalt kommunalt kranvatten är relativt bakteriefritt, har ni någonsin hör talas om klorering? De mängder näringsämnen det normalt innehåller är försumbara och eftersom det är nästan bakteriefritt så är det i så fall alger som tar vara på det. Ett vatten som står med en exponerad yta mot luft kan ta emot bakterier och annat från därifrån, det gäller både kranvatten och RO vatten. Om man tillsluter sin dunk så kan det stå rätt så länge innan det blir oanvändbart (oavsett om det är kranvatten eller RO vatten) och dessutom, om det betyder något för någon, så har du tillsatt ca 3,5 procent salt i vattnet. Dessutom kan man placera sitt blandade vatten svalt så riskerar man betydligt mindre bakterietillväxt. Jag förstår av disk att det är många här som inte dricker något vatten ur de så poppulära vattenautomaterna som står på många arbetsplatser - jag har dock inga problem med det.

Det enda direkta riskmomentet när man skall använda ett färdigblandat vatten (oavsett normalt kranvatten eller RO) är att det ínnehåller väldigt lite syre och även liten men helt ofarlig bakteriväxt kan göra vattnet syrefritt. Därför ser jag alltid till att jag har cirkulation i mina hinkar om jag förvarar blandat vatten. Jag skulle lika gärna kunna använda en lufttät behållare och sedan för säkerhets skull lufta vattnet i en hink innan användning.

Jag använder Göteborgsvatten direkt från kran - det händer ofta att färdigblandat vatten stått exponerat för luft i 7 -9 dagar med cirkulation och efter salthaltsjustering har jag använt det. Speciellt har det skett till mina Nano eftersom jag blandar i 20 litershinkar och de brukar vara på så där 20 - 30 liter. Jag byter då 10 liter dag 1, låter resten stå under ett lock med cirkulation till nästa helg och dag 7 -9 använder jag resten efter salthaltsjustering. Nu kan jag ju dock inte säga 100 % vetenskapligt att det är riskfritt att göra 50 % vattenbyte med ett färdigblandat saltvatten som stått 7 dagar och varit baserat på kranvatten - jag har ju bara kört så här i ca 5 år nu.

MVH Lasse

Det är dock under dina förutsättningar med göteborgsvatten, vi vet inget om han använder kommunalvatten eller vatten från egen brunn vilket kan innehålla väldigt mycket annat, i en hink (som kanske inte är helt kliniskt ren ? ) som står med vatten utan cirkulation en längre tid.

Det du skriver nu är super Lasse, tror det flesta vet att man kan oftast lita blint på dig men försöker bara få till att folk är lite mer källkritiska, ställer lite frågor etc.

Finns flera scenarion som skulle kunna skapa problem

En dunk som läcker ut något ämne i vattnet långsamt (antimögel tex)

Något som legat kvar i dunken och blivit dåligt ihop med näring i vattnet

Istället för att svara att det är helt ok, eller att det bara är att köra på, säg som det är "jag har ingen källa, men jag har gjort det utan problem under längre tid" eller "jag vet inte men jag skulle gissa att det går bra"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vad som är källkritik.

Fakta i detta fall är följande att en medlem frågar om han kan använda färdigblandat vatten som stått i en dunk i två veckor.

3 andra medlemmar säger att det går bra

Sedan frågar en annan medlem om han använder kranvatten

Vi vet i denna stund inte vilket vatten Fredrik använder.

Vi vet dock att han använder det vattnet och lägger i salt och byter vatten åtminstone varannan vecka - nu hade en skvätt stått 2 veckor - samma vatten som användes innan med färsk blandning av samma salt och från samma kärl. Enda skillnaden var att vattnet stått två veckor i ett kärl som jag förutsätter att han använt tidigare.

Det enda som kan förstöra vattnet här (ur akvaristiskt hänseende) är biologisk aktivitet som till slut producerar svavelväte - om det är vatten som han alltid använder - oavsett vart det kommer ifrån - så är sannolikheten att det blivit biologiskt dåligt i dunken (som vi vet att han använder - det står i hans inlägg) ungefär lika stor som om han skulle satt nya slangar som innehåller mjukgörare till sitt eventuella RO-anlägg.

Jag kan dock förtydliga mitt inlägg med sentensen - Använd huvudet - framförallt näsan - och lukta på vattnet.

Om folk är så korkade att de litar blint på mig - då får de för tusan skylla sig själva. Man skall definitivt inte lita blint på någon i denna hobbyn utan samla in kunskap och göra sin egen värdering med utgångspunkt från erfarenheterna av sitt eget akvarium. Vad det gäller kranvatten kontra RO vatten så är det en disk som vi har övertatt från Europa och USA. Vattenkvalitén i det kommunala vattnet är i snitt väldigt, väldigt mycket bättre här i Sverige vad gäller de kritiska parametrarna om man skall blanda till saltvatten. Jag är inte emot RO-vatten - det är suveränt där det behövs men på många ställen är det onödigt med den vattenkvalité som finns. Detta är att förhålla sig källkritiskt och ta hänsyn till fakta och att anpassa sitt agerande till de lokala omständigheterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar blanda till mitt saltvatten och låter det stå och gå givetvis med cirkulation ibland ända upp till en vecka.

Ibland har det kanske varit någon dag extra.

Fast mest normalt för mig är annars 2 dygn.

Håller med Lasse lita aldrig på någon utan endast på sig själv, ändå så litar jag på Lasse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmmm.....

Käll kritik m.m.

Jag är lite fundersam. Om vi nu skall följa vissa föreskrifter här av de mer försiktiga slagen. Hur gör ni med vatten för påfyllning max en halvdags förbrukning? Undrar vilket desinfektionsmedel ni använder emellan påfyllningarn eller rekommenderas det nya kärl?

Jag funderar också på om vattnet blir dåligt i en behållare efter några veckor hur ofta bör vi göra hundra procentiga vattenbyten? Jag menar akvariet är ju inte vaccum inpakat.

OBS! Jag vet att tonen blir fel via internet så ta det inte som otrevligt utan det är lite glimten i ögat, riktat mot överdriven försiktightet ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen skulle aldrig blanda till saltvatten och ha det stående flera veckor innan användning, det finns helt enkelt ingen anledning. Jag utgår från att något händer med det, men har ingen aning om vad, just därför skulle jag aldrig göra så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Wiking - det är väl för att du är från Falköping som du avviker - ont om vatten där :)

Skämt åsido det normala är väl att man använder blandningen efter någon dag men visst funkar det normalt efter 2 veckor om det inte luktar illa. Cirkulation är att föredra också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillräckligt med vatten för att få ihop till en kopp kaffe till dig i alla fall om du har tid någon gång:ler:

Jag inbillar mig helt enkelt att salt uppblandat i vatten får igång en del 'processer' som kanske inte är önskvärda. Möjligen har jag helt fel och helt enkelt är lite småfeg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har mest med min pamps att göra. Är så fruktansvärt långsam!

min personliga åsikt, är det någon tvekan så har man inte i det i sitt kar. Många av svaren i denna tråden är rena gissningar om det är bra eller inte.Jag går efter precis som greger säger, att jag skulle inte dricka ett glas vatten som stått i flera dagar, vatten som stått stilla en längre stund förändras på något sätt, med kranvatten innehåller de små mängder fosfat / nitrat som jag inte kan svara på hur de reagerar av att stå så länge. Detta handlar om salt för kanske 5-10kr är det värt att riskera :)?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltvatten som står med cirkulation är ju inget problem och osmosvatten utan cirkulation i ett rent någorlunda slutet kärl kan stå länge utan att bli dåligt.

vad jag tolkade av trådskaparen så har vattnet stått utan cirkulation

Men det finns ju ett antal X-faktorer här: osmos eller kranvatten (och isåfall vilka föroreningar som finns där) föroreningar i kärlen som använt för förvaring, föroreningar i saltet och s'kert en hel del andra faktorer.

Så min uppmaning att vara försiktig kvarstår - better safe than sorry som tyskarna säger ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder osmosvatten och dunken är försluten. Den har använts mycket och länge men jag brukar faktisk lukta i dunken I dunken innan jag ska blanda nytt.

Frågan är vad som är källkritik.Fakta i detta fall är följande att en medlem frågar om han kan använda färdigblandat vatten som stått i en dunk i två veckor.3 andra medlemmar säger att det går braSedan frågar en annan medlem om han använder kranvattenVi vet i denna stund inte vilket vatten Fredrik använder.Vi vet dock att han använder det vattnet och lägger i salt och byter vatten åtminstone varannan vecka - nu hade en skvätt stått 2 veckor - samma vatten som användes innan med färsk blandning av samma salt och från samma kärl. Enda skillnaden var att vattnet stått två veckor i ett kärl som jag förutsätter att han använt tidigare.Det enda som kan förstöra vattnet här (ur akvaristiskt hänseende) är biologisk aktivitet som till slut producerar svavelväte - om det är vatten som han alltid använder - oavsett vart det kommer ifrån - så är sannolikheten att det blivit biologiskt dåligt i dunken (som vi vet att han använder - det står i hans inlägg) ungefär lika stor som om han skulle satt nya slangar som innehåller mjukgörare till sitt eventuella RO-anlägg.Jag kan dock förtydliga mitt inlägg med sentensen - Använd huvudet - framförallt näsan - och lukta på vattnet.Om folk är så korkade att de litar blint på mig - då får de för tusan skylla sig själva. Man skall definitivt inte lita blint på någon i denna hobbyn utan samla in kunskap och göra sin egen värdering med utgångspunkt från erfarenheterna av sitt eget akvarium. Vad det gäller kranvatten kontra RO vatten så är det en disk som vi har övertatt från Europa och USA. Vattenkvalitén i det kommunala vattnet är i snitt väldigt, väldigt mycket bättre här i Sverige vad gäller de kritiska parametrarna om man skall blanda till saltvatten. Jag är inte emot RO-vatten - det är suveränt där det behövs men på många ställen är det onödigt med den vattenkvalité som finns. Detta är att förhålla sig källkritiskt och ta hänsyn till fakta och att anpassa sitt agerande till de lokala omständigheterna.MVH Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...