ulfsa Postat 6 maj 2012 Författare Dela Postat 6 maj 2012 I samband med vattenbytet idag så borstade jag spjällen till avrinningen med en tandborste.Fanns lite gunk där att skrapa bort. Då jag fyllt på vatten och slog på skummaren fick den en jäkla fart och flödade över eftersom skiten från spjället sugits in. En liten stund senare lugnade den ner sig och återkick till sitt vanliga jag. Så min slutsats är att den funkar som den ska men som Majki01 påpekat flera(! ) ggr så verkar det som att det inte finns så mycket att skumma ännu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 maj 2012 Författare Dela Postat 6 maj 2012 KH kan du höja med vanlig bikarbonat från kryddhyllan på ICA eller COOP.Räkna med att en tesked som du rör ut i en halvliter akvarievatten höjer kH ungefär en enhet.Bara för att dubbelkolla innan jag häller i ngt i akvariet. -bokJag ska alltså ha en tesked för 250L vatten och det ska höja KH med 1 grad.Vilket KH ska jag rikta emot? Antar att jag ska höja KH med 1 grad max en gång per dag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Exakt är ju beräkningen inte men på ett ungefär...Jag brukar hålla kH vid 8. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 maj 2012 Författare Dela Postat 6 maj 2012 Exakt är ju beräkningen inte men på ett ungefär...Jag brukar hålla kH vid 8.OK, Tack! - Då ska jag börja blandningen nu.Har du haft problem med lågt KH? Isåfall, hur ofta får du fylla på bikarbonat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 maj 2012 Författare Dela Postat 6 maj 2012 Sådär, då har bikarbonatlösningen åkt i akvariet. Ska mäta KH igen i morgonbitti. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Jag har ju en stor anläggning så jag tillsätter mycket. Mer än 100 gram om dagen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 maj 2012 Författare Dela Postat 6 maj 2012 Jag har ju en stor anläggning så jag tillsätter mycket. Mer än 100 gram om dagen.Ja, såg precis i din profil att du har många kar att hålla koll på Jag har inga koraller ännu utan är i uppstartsfasen. Har bara LS, några få fiskar och städpatrullen. Vad kan det beror på att mitt KH är så lågt då jag inte har några koraller? Använder bara Osmos. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 maj 2012 Författare Dela Postat 7 maj 2012 Hmmm... Mätt KH idag och det är fortfarande 6 (?) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 maj 2012 Författare Dela Postat 7 maj 2012 Dubbelkollade med Salifterts KH-test (som knappt är läsbart) men har en finare gradering än den andra jag köpteoch den visar 6.7, dvs KH verkar ha gått upp några enheter. Lägger i en testked med bikarbonat till idag så borde jagvara över 7 i morgon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 maj 2012 Författare Dela Postat 8 maj 2012 Efter två dagar med bikarbonat ligger jag KH nu på 7,7. Räcker det eller ska jag gå upp ett snäpp till? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 maj 2012 Författare Dela Postat 8 maj 2012 Dagens vattenprov:Temp: 26Salt: 1.023Nitrit: 0 Nitrat: 1Fosfat: 0Alles klar för den första korallen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 Ni hittade jag var terminatorkrabban gömmer sig. Bra att vet om han börjar hitta på hyss och man vill porta honom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 Förresten, kan dessa krabbor knipsa bort bitar av fiskarnas fenor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 KH idag ligger runt 7.7, lagt i en tesked Bikarbonat till. Borde hamna ngnstans runt 8.5. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 Nu börjar jag få små lila fläckar på avrinningsluckan. Har sett dessa (fast stärre) i andra kar också Vad är det för ngt, ngn typ av alg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 10 maj 2012 Dela Postat 10 maj 2012 Det är kalkalger, den enda algen alla gillar :-) Utom när de växer på framrutan kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 Ok, så det är ngnting bra mao Varför gillar man den? Är det färgen eller gör den nytta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 10 maj 2012 Dela Postat 10 maj 2012 Tja, varför gillar man den... Den är fin och äter lite nitrat och fosfat och binder upp det så att det inte ansamlas och göder andra alger. Fast den effekten är ganska klen så det är inget man ska lita på. Men det är en tjusig alg som är bra på att dölja plastdetaljer och så i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 Funderar på nästa fisk. Är Centropyge loricula - Elddvärgkejsare en lämplig fisk för mitt kar på 250L? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 maj 2012 Författare Dela Postat 10 maj 2012 Tja, varför gillar man den... Den är fin och äter lite nitrat och fosfat och binder upp det så att det inte ansamlas och göder andra alger. Fast den effekten är ganska klen så det är inget man ska lita på. Men det är en tjusig alg som är bra på att dölja plastdetaljer och så i akvariet.Vad bra, tack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 maj 2012 Författare Dela Postat 12 maj 2012 Köpte en ny fisk och några mjukkoraller på Triton idag Jag glömde skriva ner vad det var för arter men det ska jag ta reda på.Har nu även börjat mäta Mg & Kalcium, mätvärdena idag:Salt: 1.023KH: 7,3 (ska försöka få upp den till ca 8.2)Nitrat: 1Fosfat: 0Kalcium: 385 (bra eller dåligt?)Mg: 1230 (bra eller dåligt?)Jag har bara några fiskar och fyra mjukkoraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heske Postat 12 maj 2012 Dela Postat 12 maj 2012 Va kul! Bilder på dom så länge?KH kan du höja ännu mer, vad jag läst ska man gärna ligga mellan 10-12dKH för bäst tillväxt.Ca (Kalcium) är väl lågt, men inte farligt. Bör ligga på 440-460mg/l enligt vad jag läst.Mg tycker jag ser bra ut. 13-1400mg/l är väl börvärdet här har jag för mig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 12 maj 2012 Dela Postat 12 maj 2012 Vad gäller Mg så brukar man stäva efter att ligga på 1350. Om du inte gjort det tidigare så läs gärna detta dokumentet. Där hittar du information om lämpliga målvärden samt nedre och övre gränser. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-för-dummies-verison-1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 maj 2012 Författare Dela Postat 12 maj 2012 Tack för tipsen Wiking & Heske - ska försöka höja några av värdena.Allt ligger och flyter i plastpåsar just nu men så här ser fisken ut (dålig bild):Frun valde både korallerna och fisken - Nu har jag henne på kroken! Korallerna är ihopkrympta och lite bleka, tar bilder på dom när dom kommit i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 12 maj 2012 Dela Postat 12 maj 2012 det är en dvärgkejsare? väldigt fin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.