Gå till innehåll

vad är detta och hur får jag bort det?


freddi36

Rekommenderade inlägg

vad är detta för brun matta jag har över sanden? är det cyano? jag har haft det ganska länge och det började försvinna för ett tag sedan men nu har det kommit tillbaka. vid vattenbyte som jag gör i gång i veckan suger jag ut så mycket jag kan men efter ca 2 dagar börjar det komma igen.

jag har inte haft det innan utan har fått det dom sensate månaderna.

mina värden är:

Ca 400ppm (salifert)

Mg 1300ppm (salifert)

Kh 9,5 (salifert)

Nitrat ca 5ppm (JBL)

fosfat 0 (salifert)

post-5907-14468925381999_thumb.jpg

jag vände sanden för några dagar sedan så i vanliga fall brukar det vara mer som en matta.

post-5907-14468925381768_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det är cyano. När jag haft det har min varit mer lila, och bubblor i det.

Det finns något som heter Dinoflagelater, men vet inte om det är det heller.

När jag hade cyano, körde jag red slime remover. Cyanon försvann, men istället fick jag en algexplosion som hette duga... sen kom cyanon tillbaka.

Andra har lyckats betydligt bättre med detta, och jag kan ju inte svära på att algexplosionen kom av detta.

Jag har på senare tid doserat Zeobak tillsammans med Coral Snow, då har Cyanon försvunnit, utan några negativa effekter.

http://www.drakfisken.se/zeovit/1122-zeobak.html

http://www.drakfisken.se/produkter/1104-coral-snow.html

Så jag kör varannan dag: 1 ml Coral Snow/hundra liter, och 1 droppe Zeobak/hundra liter.

Jag brukar även försöka skrubba stenar med tandborste, så att jag stör

cyanon, och försöka få upp så mycket som möjligt. Det tog nog 2 veckor innan jag såg resultat.

Eftersom detta medlet är ganska dyrt, så kan du invänta expert-ögon på vad det kan vara, och kanske andra tips på vad du ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är långt till Triton från lilla Skåne. :)

Jag har testat det medlet du skriver om Freddi, det funkade inte alls för mig.

Om det är Dinoflagelater eller kiselalger är jag inte säker nog att avgöra om, men hur är det, använder du osmos egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinoflagellater, kiselalger och cyano är riktigt svårt att fastställa utan mikroskop.

Generellt är väl cyano lite rödaktig, kiselalger är i regel bruna likaså dino med skillnaden att dino ofta bildar luftbubblor.

Dock är det inga garantier för att det är så, det kan skilja från kar till kar.

Finns en ganska omfattande tråd om detta någonstans i forumet, det var väl ett par år sedan den gick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag använder inte osmos för det har gått bra tills nu (?).

Ska inspektera möget bättre imorgon och ta någon bättre bild samt se om det finns bubblor.

Som sagt, lite långt till triton men finns det inte sniglar som gräver i sanden? Nassarius eller nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag använder inte osmos för det har gått bra tills nu (?).

Ska inspektera möget bättre imorgon och ta någon bättre bild samt se om det finns bubblor.

Som sagt, lite långt till triton men finns det inte sniglar som gräver i sanden? Nassarius eller nåt?

En osmos är alltid att föredra, även om vattnet är ok. En vacker dag kommer vattenverket och gräver, byter ur en stump rör, svetsar lite osv... då händer det grejjer i karet.

Nassarius heter dom vanligaste, ganska duktiga grävare. Såna rekommenderas väl egentligen alltid när man har sand på botten.

Du kanske kan prova öka flödet över botten med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är ju också att kranvatten är aldrig helt rent eller fritt från spårämnen och metaller.

Det innebär att när du häller på för att motverka avdunstning så får du en högre koncentration av det i vattnet, och efter en tid finns det en risk att det kan sluta illa.

Jag skulle gissa på att ditt problem kan vara att det finns en mäng nitrat eller fosfat i vattnet som göder algerna.

Det var så det gick för mig när jag först körde igång, ett evigt kämpande med håralger, cyano och dinoflagellater.

Men när jag skaffade osmos så försvann i princip alla mina algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade nog också satsat på en osmos i ditt läge. Kranvatten har en tendens att kunna ha en del bös isig.

Vad har ni för vattentäckt i Bara?

Är det sjövatten som renas eller rullstens infiltration?

Är det sjövatten så är du i större behov av osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en osmos är "köpt", ska bara hämta den och betala först, men den är typ reserverad ;)

ska hämta den om en och en halv vecka. begagnad här på SG.

köpte även de två sista Nassarius sniglarna på hela ZG idag. fick leta igenom alla karen men tillslut hittade vi två där hajen går nu. tydligen hade hajakvariet spruckit, inte så kul :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten reflektion - 95% av personerna här på sidan kör med RO. Om man läser inläggen så är det minst lika många som får just det du beskriver mellan ett 1/2 år och 1 år efter start. Troligtvis dino eller kiselalger. Min bristande analytiska förmåga får det inte att gå ihop, jag tror inte svaret är så enkelt som att skaffa RO utan i de allra flesta fall så har det andra orsaker än bristen på RO vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten reflektion - 95% av personerna här på sidan kör med RO. Om man läser inläggen så är det minst lika många som får just det du beskriver mellan ett 1/2 år och 1 år efter start. Troligtvis dino eller kiselalger. Min bristande analytiska förmåga får det inte att gå ihop, jag tror inte svaret är så enkelt som att skaffa RO utan i de allra flesta fall så har det andra orsaker än bristen på RO vatten.

MVH Lasse

Håller med dig här,

men man kan väl åtminstone eliminera en orsak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...