Gå till innehåll

Regeländring Köp & Sälj


Rekommenderade inlägg

Bl.a vill vi inte ha prisdiskussioner i annonserna i stil med "ja, men den kan man köpa i Tyskland för XX kr". Vi vill också undvika disskusioner där man ifrågasätter varför folk vill köpa eller sälja något. Alla dessa saker kan man (och SKA man) ta via PM. En till anledning är att det har varit tungt för våra moderatorer att hela tiden hantera och moderera dessa säljtrådsdiskussioner och de anmälningar (som ofta blir följden av dessa diskussioner) som olika användare lagt mot varandra.

Självklart har saltvattensguiden inget ansvar för det som säljs på marknaden men att stänga av kommentarsfunktionen för att andra medlemmar inte skall ha möjlighet att avslöja bondfångare som försöker sälja billiga kina-prylar från Ebay tycker iallafall jag är steg i fel riktning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja, man kan se saker från olika perspektiv, så är det ju med allt här i världen, men vi skulle också kunna ta bort den forumsdelen helt och hållet och hänvisa till Blocket för att göra det helt "underhålssfritt". Diskussionerna om beslutet har varit många och långa och vi har valt att gå denna vägen.

Misstänker man att någon försöker sälja saker för att tjäna pengar på det så går det utmärkt att anmäla inlägget så kan vi kika på det och eventuellt ta bort annonsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart har saltvattensguiden inget ansvar för det som säljs på marknaden men att stänga av kommentarsfunktionen för att andra medlemmar inte skall ha möjlighet att avslöja bondfångare som försöker sälja billiga kina-prylar från Ebay tycker iallafall jag är steg i fel riktning...

Den möjligheten finns kvar, det är bara anmäla inlägget i annonsen så tittar vi moderatorer på det. Funktionen används ganska flitigt kan jag meddela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit tacksam om regeländringen kunde ha nämnts någonstans på köp och säljsidorna (gärna i den gula informationsrutan längst upp), jag trodde först det var något fel på sidan eller att mitt konto blockerats av misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bl.a vill vi inte ha prisdiskussioner i annonserna i stil med "ja, men den kan man köpa i Tyskland för XX kr". Vi vill också undvika disskusioner där man ifrågasätter varför folk vill köpa eller sälja något.

Sälv tycker jag att ovan är sjukt dåliga anledningar att censurera ett forum (även ett köp/sälj forum)

Om någon säljer en vara och det kommer in en kommentar om "XX kr i Tyskland" är det väl bara bra? Person A som läser annonsen kanske tycker, jaja men jag vill gärna hämta den redan idag och då är priset rätt för honom. Person B kanske inte visste att varan fanns på annat håll för det priset och väljer att köpa på annat håll. Person C kanske gärna köper av säljaren på forumet men väljer att skicka ett PM med ett bud. En vara är ju självklart alltid värd vad någon vill betala för den, hur kan MER information vara dåligt? Säljaren väljer ju sitt pris och sin köpare själv.

Varför någon säljer något är ju den första naturliga frågan en köpare har, står det inte i annonsen vill man ju ändå veta? Anledningen kanske är att den fisken inte gick i hop med andra invånare i säljarens kar, sånt är ju väldigt intressant att veta för en köpare. Han kanske säljer den för att göra en uppgradering eller byter inriktning i akvariet etc, då kanske ev köpare har varor som kan ingå i ett byte istället osv. Igen, diskussioner och information är alltid bra!

Sen är ju inte alla kommentarer gnäll om pris, det kan ju vara jättebra frågor i många säljtrådar som säljaren kanske inte tänkt på att lägga in i annonsen, hålls den diskussionen i PM missar ju alla det, fylls tråden på med mer information gynnar det alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar inte om att censurera eller hindra information att nå fram, det handlar om att hålla Köp & Sälj ren från diskussioner om sådant som inte rör annonsen i sig.

Sen finns det ju inget som hindrar den som skapat tråden att uppdatera med mer information allt eftersom frågor kommer upp i de PM man får. Ju mer information man lägger ut från början, desto större är chansen att få napp, vare sig det är en köpes- eller säljesannons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar inte om att censurera eller hindra information att nå fram, det handlar om att hålla Köp & Sälj ren från diskussioner om sådant som inte rör annonsen i sig.

Fast de 2 exemplen som nämns ovan är ju precis sådant som rör annonsen och är relevant information för alla ev köpare! Och genom att ta bort möjligheten att kommentera så hindrar ni den informationen att komma fram.

Sen finns det ju inget som hindrar den som skapat tråden att uppdatera med mer information allt eftersom frågor kommer upp i de PM man får.

Visst är det så, men med denna extremt dåliga lösning ni väljer (att ta bort funktionalitet) måste ju trådstartaren svara både i PM och i sin tråd = mer jobb.

Jaja, ni verkar ju ha diskuterat igenom detta och tagit ett beslut, ville bara skrika till lite medans det fortfarande fanns möjlighet att diskutera guidens och moderatorernas beslut, antar att den funktionaliteten ryker härnäst ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast de 2 exemplen som nämns ovan är ju precis sådant som rör annonsen och är relevant information för alla ev köpare! Och genom att ta bort möjligheten att kommentera så hindrar ni den informationen att komma fram.

Visst är det så, men med denna extremt dåliga lösning ni väljer (att ta bort funktionalitet) måste ju trådstartaren svara både i PM och i sin tråd = mer jobb.

För vem är lösningen dålig?

Det flummas en massa om att skydda folk - mot vem undrar jag?

Jag slipper hundra trådar med ointressant info som bara skräpar ner sidan...

Jag förstår till fullo denna ändring.

Kolla på andra forum så ser ni att det fungerar så här på väldigt många större forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För vem är lösningen dålig?

Det flummas en massa om att skydda folk - mot vem undrar jag?

Jag slipper hundra trådar med ointressant info som bara skräpar ner sidan...

Jag förstår till fullo denna ändring.

Kolla på andra forum så ser ni att det fungerar så här på väldigt många större forum.

Jag tycker att lösningen är dålig för mig iaf!

Men dom hundra trådarna du tycker är ointressanta och "skräpar ner" sidan kanske jag tycker är väldigt intressanta. Precis som att jag tycker att alla trådar som gäller led och hemmabyggen är fullständigt ointressanta, men då är det ju bara och sålla lite vilka trådar man väljer att läsa ;)

Hur det fungerar på andra forum spelar väl inte in så jättemycket tycker jag. Vi är ju på detta forumet för att vi gillar detta forum...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min poäng är att om forumet växer så växer köp och sälj - det är inte för inte som att större forum helt plockar bort köp och sälj.

Ska oavlönade moderatorer ha ansvaret för att moderera alla hundratals trådar då eller? - helt galet!

Ska vi ha köp och sälj på forumet så måste det vara smidigt för moderatorerna att sköta detta.

Jag har sett ett antal köp o sälj trådar som spårat ur fullständigt. - jag skulle inte vilja rodda i detta om jag var moderator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går ju med dagens teknologi att ringa med så får man ju reda på det mesta man undrar. Varför sitta och krångla i en tråd och vänta på svar. Och vem vet, varan kanske redan är såld när man fått svaret med. Och vågar man inte svara telefon så får man väll lämna mail. Och e de lurendrejeri så brukar man ju inte få nämba det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min poäng är att om forumet växer så växer köp och sälj - det är inte för inte som att större forum helt plockar bort köp och sälj.

Ska oavlönade moderatorer ha ansvaret för att moderera alla hundratals trådar då eller? - helt galet!

Ska vi ha köp och sälj på forumet så måste det vara smidigt för moderatorerna att sköta detta.

Jag har sett ett antal köp o sälj trådar som spårat ur fullständigt. - jag skulle inte vilja rodda i detta om jag var moderator.

Om forumet växer så ska man väl inte skära ner på kvalitén!! (som detta är i mitt tycke) för att det blir för jobbigt för moderatorerna, då får man väl skaffa fler moderatorer istället!!

Varför väljer man sen köp&sälj kategorin att skära i förstår jag inte riktigt heller. Den delen av forumet främjar väl framförallt nybörjare inom hobbyn (som mig själv). Varför inte välja andra delar som kanske inte riktigt passar lika bra in, tex hemmabyggen (ledteknik) som skulle passa lika bra på ett elektonikforum enligt mig.

Visst kan det va en större del köp&sälj trådar som spårar ur än andra trådar, men det är väl för att folk blir upprörda när dom tycker att någon annan gör fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om forumet växer så ska man väl inte skära ner på kvalitén!! (som detta är i mitt tycke) för att det blir för jobbigt för moderatorerna, då får man väl skaffa fler moderatorer istället!!

Varför väljer man sen köp&sälj kategorin att skära i förstår jag inte riktigt heller. Den delen av forumet främjar väl framförallt nybörjare inom hobbyn (som mig själv). Varför inte välja andra delar som kanske inte riktigt passar lika bra in, tex hemmabyggen (ledteknik) som skulle passa lika bra på ett elektonikforum enligt mig.

Visst kan det va en större del köp&sälj trådar som spårar ur än andra trådar, men det är väl för att folk blir upprörda när dom tycker att någon annan gör fel...

Får man fråga vaför du vill plocka bort forumdelar som inte har orsakat de modereringsproblem som är orsaken till de införda begräsningarna i köp/sälj?

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vaför du vill plocka bort forumdelar som inte har orsakat de modereringsproblem som är orsaken till de införda begräsningarna i köp/sälj?

MVH

/Janne

Jag menar inte att man ska plocka bort dom delarna, jag gillar forumet som det var, fanns lättare delar och stor begagnat marknad för nybörjare och en mer avancerad del för dom som hållit på längre eller vill utvecklas mer. Jag menade bara att OM man nu måste plocka bort delar pga hög arbetsbelastning för moderatorerna så skulle man kanske valt dom delar som inte är direkt relaterade till hobbyn men där det ändå skrivs mycket och därför innebär mycket att läsa för moderatorerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar inte att man ska plocka bort dom delarna, jag gillar forumet som det var, fanns lättare delar och stor begagnat marknad för nybörjare och en mer avancerad del för dom som hållit på längre eller vill utvecklas mer. Jag menade bara att OM man nu måste plocka bort delar pga hög arbetsbelastning för moderatorerna så skulle man kanske valt dom delar som inte är direkt relaterade till hobbyn men där det ändå skrivs mycket och därför innebär mycket att läsa för moderatorerna...

Ok, då förstår jag hur du menar.

Vet inte om de sitter och läser och letar fel så mycket (men det kan väl de själva svara på). De kanske mest agerar på när anmälningsknappen används och att det ändå skapar "tillräckligt" med jobb.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I slutändan tycker jag att detta är ett bra beslut, köp/sälj ska inte vara ett diskussionsforum utan en försäljningstråd.

Ingen förutom säljare o köpare har med affären att göra.

En del saker kommer att säljas till överpriser och en del till underpriser.

Vissa kommer att handla kinasaker dyrare men är det ett problem bara när sakerna kommer från Kina?

Marknaden sätter priser finns det gott om RSM 130 så sjunker priset och givevis tvärtom sedan är det skitsamma vad varan kostade 6månader innan.

Vissa sätter ut pris o andra inte, då är det upp till köparen om han vill ta kontakt eller ej.

Men ta bort gamla annonser när de är SÅLDA för ingen kommer att veta slutpriserna ändå nybörjare eller proffs när bud/förhandling sker via pm. De är bara irriterande.

Så tycker jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har dessutom upptäckt ett "nytt" problem med den här regeländringen. Blir ganska svårt att få till någon vettig diskussion om fraggbyte i samband med träffar.

Man får ju inte diskutera byten/köp&sälj i träfftråden och det blir lite jobbigt om alla som ska på träffen måste starta en egen tråd i bytes/köp&sälj...

Det om något är ju och skjuta sig själv i foten om man vill främja hobbyn tycker jag iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man loggade in och fann att köp och säljtrådarna upptog ca 40 - 50 % av inläggen utan att de har tillförde mycket nytt så börjar man undra varför man skulle ha annonserna som trådar. Saltvattensguiden är i år 10 år gammal. Under de första 8 åren så gick det inte att skapa en tråd av en säljannons utan allt handlande fick ske via PM när annonsen väl var upplagd. Det fungerade bra. När man sedan uppdaterade sidan för några år sedan så kom annonsen upp som en normal tråd och sidan kändes mer inriktad på köp och sälj än att sprida erfenheter om saltvattensakvaristiken. Att funktionen att kommentera annonserna är bortagen kan jag inte se på något sätt att det skall hindra folk från att köpa och sälja. Den funktionen är ju kvar oinskränkt och skall så vara. Däremot så upptar inte själva schakrandet något utrymme mer vilket jag tycker är befriande och ger sidan ett bra lyft. Vad är det för kvalitétsänkning man gör genom att ta bort den delen - för mig (som både säljer och köper via annonserna ibland) är det istället en kvalitétshöjning att de delarna kommer bort. Undrar hur mycket av de kommentarer och frågor som skedde inför öppen ridå som ledde till avslut i själva affären?

Jag tror inte heller du förstår Oscar hur mycket som de diskussioner och kunskapsöverföringar som skett inom de trådar som behandlar belysningstekniken har betytt för att öka kunskapen om hur man håller vissa av våra organismer på rätt sätt. Personer med kunskap om biologi har plötsligen fått vapen i händerna som inneburit att man kan genomföra det man länge velat göra av biologiska själ och vice versa. Dessa trådar har faktiskt inneburit en ordentlig kvalitéshöjning vad gäller kunskaper om hur man bäst håller våra djur. De är en integrerad del av hobbyn och det stora plusset med Internetforum - att folk med kunskaper inom alla områden kommer ihop sig för att utveckla sin gemensamma hobby och gör det genom ett fritt tankeutbyte där var och en är expert på sina yrkeskunskaper.

Köp och sälj är också en del som främst gör att många kan skaffa sig bra grejer till rimliga priser med det fungerar bra utan tillgång till kommentatorsfält. Blir man upprörd över en annons och vill varna andra så finns ju fortfarande möjligheten att anmälla den eller starta en egen tråd där man varnar eller ifrågasätter annonsen. Inget är borttaget utom att numera dyker inte samma annons upp ideligen allteftersom någon har ställt en fråga.

MVH Lasse

Vad är huvudsyftet med träffarna - fraggbyte eller att likasinnade skall komma tillsammans och utbyta erfarenheter? Fortfarande - den som har fraggar och ta med sig kan skriva det i en säljtråd och så schackrar man via PM. Man kan också lägga in en annons om önskas köpa eller önskas byta vid mötet där och där. Och så gör man upp affären per PM. I sak ingen ändring mer än att vi andra slipper se köpslåendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man loggade in och fann att köp och säljtrådarna upptog ca 40 - 50 % av inläggen utan att de har tillförde mycket nytt så börjar man undra varför man skulle ha annonserna som trådar. Saltvattensguiden är i år 10 år gammal. Under de första 8 åren så gick det inte att skapa en tråd av en säljannons utan allt handlande fick ske via PM när annonsen väl var upplagd. Det fungerade bra. När man sedan uppdaterade sidan för några år sedan så kom annonsen upp som en normal tråd och sidan kändes mer inriktad på köp och sälj än att sprida erfenheter om saltvattensakvaristiken. Att funktionen att kommentera annonserna är bortagen kan jag inte se på något sätt att det skall hindra folk från att köpa och sälja. Den funktionen är ju kvar oinskränkt och skall så vara. Däremot så upptar inte själva schakrandet något utrymme mer vilket jag tycker är befriande och ger sidan ett bra lyft. Vad är det för kvalitétsänkning man gör genom att ta bort den delen - för mig (som både säljer och köper via annonserna ibland) är det istället en kvalitétshöjning att de delarna kommer bort. Undrar hur mycket av de kommentarer och frågor som skedde inför öppen ridå som ledde till avslut i själva affären?

Jag tror inte heller du förstår Oscar hur mycket som de diskussioner och kunskapsöverföringar som skett inom de trådar som behandlar belysningstekniken har betytt för att öka kunskapen om hur man håller vissa av våra organismer på rätt sätt. Personer med kunskap om biologi har plötsligen fått vapen i händerna som inneburit att man kan genomföra det man länge velat göra av biologiska själ och vice versa. Dessa trådar har faktiskt inneburit en ordentlig kvalitéshöjning vad gäller kunskaper om hur man bäst håller våra djur. De är en integrerad del av hobbyn och det stora plusset med Internetforum - att folk med kunskaper inom alla områden kommer ihop sig för att utveckla sin gemensamma hobby och gör det genom ett fritt tankeutbyte där var och en är expert på sina yrkeskunskaper.

Köp och sälj är också en del som främst gör att många kan skaffa sig bra grejer till rimliga priser med det fungerar bra utan tillgång till kommentatorsfält. Blir man upprörd över en annons och vill varna andra så finns ju fortfarande möjligheten att anmälla den eller starta en egen tråd där man varnar eller ifrågasätter annonsen. Inget är borttaget utom att numera dyker inte samma annons upp ideligen allteftersom någon har ställt en fråga.

MVH Lasse

Vad är huvudsyftet med träffarna - fraggbyte eller att likasinnade skall komma tillsammans och utbyta erfarenheter? Fortfarande - den som har fraggar och ta med sig kan skriva det i en säljtråd och så schackrar man via PM. Man kan också lägga in en annons om önskas köpa eller önskas byta vid mötet där och där. Och så gör man upp affären per PM. I sak ingen ändring mer än att vi andra slipper se köpslåendet.

Jag har inte varit medlem här speciellt länge och har ganska liten kunskap om hur man sköter ett saltvattensakvarium och i princip allt jag kan har jag lärt mig härifrån så jag uppskattar verkligen kunskapen som finns i alla trådar här. Jag kan också hålla med om att köp&sälj trådarna tog upp mycket utrymme, det jag inte kan förstå varför så många stör sig på det. Är man inte intresserad kan man ju bara strunta i att läsa den tråden, precis som jag kan välja att hoppa över trådar jag inte tycker är intressanta.

Du har rätt i att jag inte förstår hur mycket det "diskussioner och kunskapsöverföringar som skett inom de trådar som behandlar belysningstekniken har betytt för att öka kunskapen om hur man håller vissa av våra organismer på rätt sätt" Men jag tycker egentligen inte det spelar någon roll, jag har inget emot diskussionerna om olika ljus och olika sätt att belysa sina kar på. Däremot tycker jag inte det är intressant för egen del och förstår inte riktigt heller vad byggbeskrivningar av elektriska kretsar mm har med akvarium att göra. Tycker fortfarande att det bäst hör hemma på eletronikforum, men om det inte är någon extrabelastning på moderatorerna har jag inget emot att det finns här på vårt forum. Till skillnad från många andra här är jag ganska duktig på att sålla trådar ;)

Men om man inte har möjlighet att ställa frågor till eller konfrontera säljaren utan bara har anmälan eller va tyst att välja på. Kommer inte då antalet anmälda annonser att öka? Då har väl inte denna förändring lättat något alls på bördan för moderatorerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Heske: Men nu låter det som om ändringen skulle vara gjord för att inte köp/sälj skulle dyka upp pga. nya inlägg hela tiden, men det var väl inte huvudorsaken som jag förstått det och även själv anser!?!

Nä, det är inte så jag menar. Men Lasse nämnde hur mycket plats annonstrådarna tog och det har varit en hel del som klagat på samma sak tidigare så jag tror säkert att det spelade in i beslutet. Jag förstår bara inte varför det är ett problem.

Men har läst någonstans att den "yngre" generationen som växt upp med internet är bättre på att just sålla bort ointressant information, något som "äldre" har svårare för. Även om jag inte anser mig själv vara ung längre kanske jag ändå får medge att jag nog hör till den "yngre" generationen och det kanske är därför jag inte ser några problem med att bara läsa det som är intressant för mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag komma ett litet tips för oss som inte är ungdommar. Under inställningar, Almäna inställningar, nästan längst ner, så finns det: Exclude forums from "What's New".

Där kan man välja vissa kategorier man inte vill få upp under nya inlägg.

Jag har inte testat det men det finns i alla fall "rätt" väl där i en ruta.

Kanske kan vara något just för att "slippa" vissa delar av forumet :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse.

Frågan är om våra medlemmars frågor bumpar upp de flesta säljinläggen med frågor eller om det är ett enkelt bump från trådskaparen själv som lyfter inlägget. Och detta tillför just inget nytt. Medans våra frågor gör detta. Endock är det det senare som förbjuds.

Om du som luttrad prismedveten medlem anmäler ett inlägg som du anser är fel, vad förväntar du dig att moderatorerna skall göra?

Att starta en varningstråd och hänga ut en enskild annons/ medlem bryter säkerligen mot en av de många reglerna som finns på forumet.

Jag är en av dem som flera gånger varit behjälpt av att folk skriver inlägg i köp o sälj.Tycker som många andra att detta är fel väg att gå , men jag är helt införstådd att guiden bestämmer utveckligen på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag komma ett litet tips för oss som inte är ungdommar. Under inställningar, Almäna inställningar, nästan längst ner, så finns det: Exclude forums from "What's New".

Där kan man välja vissa kategorier man inte vill få upp under nya inlägg.

Jag har inte testat det men det finns i alla fall "rätt" väl där i en ruta.

Kanske kan vara något just för att "slippa" vissa delar av forumet :)

MVH

/Janne

Men jag vill se annonserna - bara inte diskussionerna runt annonsen. Om det finns allmängiltiga diskussioner om prylarna så borde de föras i egna trådar som blir kvar. det är väl meningen att annonserna skall tas bort efter ett tag och då försvinner i så fall en del av den kunskap som fanns i den tråden.

@ Heske. De fåtal beskrivningarna har verkligen med saltvattensakvaristik, eller rättare sagt med kunskapen runt den, att gör eftersom de hjälper oss som är lekmän inom elektronikområdet att själva fixa de delar vi behöver

@ Stensson: Det jag såg under denna tid var mest andra saker än bumpar från annonsören. Jag har inget emot att en annons bumpas några gånger vid ändring av pris eller annat det är bara all disk runt om som jag tycker är fel att ta offentligt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<label for="rb_iconid_8">:arg:</label><label for="rb_iconid_8">:arg:</label>Bump Bump<label for="rb_iconid_8">:arg:</label><label for="rb_iconid_8">:arg:</label>

<label for="rb_iconid_8"></label>

Det som jag tycker man stör sig på mest är att alla bumpar sina köp/sälj trådar...

Vill jag köpa en fragg eller något annat så går det faktiskt att söka i forumet.

Plus att vissa som har annonsen använder diskussioner till att bumpa upp sina trådar hela tiden..

Med allt de är det ibland jobbigt att se om det har kommit in något intressant mellan köp/sälj trådarna.

(Har haft dator hela mitt liv och kan sortera ut det jag vill läsa)<label for="rb_iconid_12">;)</label>

/NISSEN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...