Gå till innehåll

Regeländring Köp & Sälj


Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter noggrant övervägande har vi beslutat att göra en regeländring kring Köp & Sälj. Från och med nu kan man inte längre posta inlägg i Köp- & Säljestrådar. Den enda som kan skapa nya inlägg är den som startat tråden, detta för att kunna lägga in kompletterade info. All kommunikation mellan säljare och köpare skall ske antingen via PM, mail eller telefon, på det sätt som finns angivet i annonsen och ej längre genom inlägg i forumet. Om man har åsikter kring en annons kan man som vanligt rapportera inlägg med den lilla knappen som har ett utropstecken på sig.

Denna regeländring gäller från och med nu och genomförs så att vi tekniskt begränsar möjligheten att posta inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för att ni gör en förändring.

Men nu tar ni på er ett stort ansvar, då ni måste sitta som dommare och bödel om någon annser att någon annan sköter sig illa.

Jag hoppas att ni vet vad ni har tagit på er och att det funkar bra.

Men se upp så att ni inte målar in er i ett hörn.

Lycka till

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och då är det ju oxå bra att man följer de regler som gäller när man lägger upp en annons. Bild på säljobjektet och vart någonstans varan säljs bla. som ofta saknas tycker jag, så slipper man nog många onödiga mail

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som gillar det gammla vanliga

Inte bara du, blir väldigt mycket onödigt PMande med samma frågor som säljare. Tycker det borde gå aktivera eller inaktivera annonserna om man inte är intresserad av dem Borde inte vara så svårt att lösa tycker man...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hålla med dig till en del där, ett annat alternativ är att annonsen är aktiv i ex 2-3v och raderas sedan automatiskt så får man lägga in den igen om det fortfarande är aktuellt. Tycker att det ofta inte finns några priser utan att det sköts via pm eller bud. Tycker att det är irriterande med alla sålda/sålda men inte såldmarkerade annonser.

loopmannen, det kan jag å andra sidan tycka är bra så man kan få lite kolla på vad andra velat ha för sina saker...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett smart drag för att hålla det aktivt är att ha en giltighetstid på inläggen i annonsforumet på en månad, då håller sig annonserna aktiva och blir inte lika många... dessutom minskar risken för "dödgräveri" där annonser från ett år tillbaka dras upp.. vill man få nåt sålt får man väl vara beredd på att försöka sälja det aktivt... att lägga upp en ny annons efter en månad är väl ingen svårighet efter en månad kan jag tycka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte positiv, jag är fortfarande för att kunna ha en viss diskussion även i säljtrådar. För tex öppen budgivning(fast det verkar vara ganska ovanligt här) och ställning av allmänna frågor synligt för alla. Även om i en idealisk situation nu kommer vara så att säljaren postar ett nytt inlägg med information som kom ut av frågorna ställda via PM istället.

Men jag tycker det ska bli spännande att se hur det fungerar det här! Om inget annat kommer det säkert lära oss att ta oss till en ännu bättre lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte positiv, jag är fortfarande för att kunna ha en viss diskussion även i säljtrådar. För tex öppen budgivning(fast det verkar vara ganska ovanligt här) och ställning av allmänna frågor synligt för alla. Även om i en idealisk situation nu kommer vara så att säljaren postar ett nytt inlägg med information som kom ut av frågorna ställda via PM istället.

Men jag tycker det ska bli spännande att se hur det fungerar det här! Om inget annat kommer det säkert lära oss att ta oss till en ännu bättre lösning.

Om inte så borde det finnas tydliga saker som måste finnas med i annonsen för att skydda folk som ibland inte har koll (våra nybörjare tex),

Förslagsvis: Nypris på varan, Ålder, inköpställe etc. Annars är det bara en tidsfråga innan vi har folk som säljer kinaprodukter till en förtjänst (som vi sett ett flertal gånger redan nu).

För att inte tala om information som att man inte får lov att skicka fiskar i posten etc eller almänt vettig information som folk bör känna till men inte tänker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars är det bara en tidsfråga innan vi har folk som säljer kinaprodukter till en förtjänst (som vi sett ett flertal gånger redan nu).

Har vi - när då?

Jag tycker det är väldigt bra att man provar det här eftersom nuvarande system inte är bra enligt mitt tycke i alla fall. Jag kan inte förstå varför säljdisk. skall vara offentliga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars är det bara en tidsfråga innan vi har folk som säljer kinaprodukter till en förtjänst (som vi sett ett flertal gånger redan nu).

Inte för att jag förespråkar att sälja varor för mer än inköpsvärdet, men det är en frimarknad, varor är värda det köparen är villig att betala. Om folk vill försöka sälja varor och tjäna på det får de väl göra det. Det är ju i slutändan köparen som måste avgöra om varan är värd det säljaren begär, varans värde avgörs inte av inköpspriset, även om det kan vara ett riktmärke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skitbra!

Vad gäller laviner av PM är det rätt självsorterande:

Vill man inte ha 3872 frågor om mått, förbrukningar etc, skriv det i annonsen.

Vill man inte ha lika många PM med bud, sätt fast pris.

Sen får man förstås hoppas att köparen är betänksam nog att googla sig fram till den information som går också, om det inte står allt. De flesta teknikprylar finns väl dokumenterade på sina tillverkares hemsidor.

Skulle det för övrigt gå att klämma åt de som inte respekterar fast pris? Inget jag drabbats alltför mycket av här, men desto mer i andra sammanhang; har man skrivit "fast pris gäller, inga bud" eller motsvarande blir man ju lite purken om det ändå kommer bud...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vi - när då?

Jag tycker det är väldigt bra att man provar det här eftersom nuvarande system inte är bra enligt mitt tycke i alla fall. Jag kan inte förstå varför säljdisk. skall vara offentliga.

MVH Lasse

Minns bara en viss Joeneverdie som under ganska länge sålde produkter för över dubbla fishstreet priset (med skatter o frakt inräknat), men finns en hel del som sålt ebay led armaturer för mycket mer än vad de kostar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Forsberg här, finns ingen anledning att säljdiskussionerna ska vara offentliga (förutom då att man lär sig vilka de notoriska skambjudarna är ;) )

När det gäller prissättning så är ju den marknaden fri - en produkt är ju värd det den säljs för - men i exemplet som Reuben nämner så handlar det ju om en "affärsmässig" verksamhet, och då faller det ju utanför relerna fär köp och sälj iaf

Vilket i o f s också applicerar på många "fraggsäljare" här på SG - egentligen skulle antalet gratisannonser per medlem och tidperiod begränsas om möjligt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl anse mig själv som ganska ny här, å kan väl inte uttala mig särskilt långt tillbaks i tiden, men vad gäller antal annonser per medlem eller just möjligheten att lägga in annonser.

Kör inte RC med nån form av system där du behöver ett visst antal inlägg eller tid som medlem för att kunna se/lägga upp annonser?

Kanske vore nått.

Att sen antalet annonser påverkas om man är stödmedlem eller inte tycker jag vore en bra ide för att få fler att bli betalande medlemmar.

Sen skulle man kanske kunna lyfta ut den mer aktiva delen av köp o sälj, just fragg-delen, till ett litet eget regelsystem, med mer eller mindre begränsningar.

I övrigt tycker jag faktiskt att k/s har finkat bra under den tiden jag vart här, ett par ? Men med antalet annonser som förmedlas tycker jag inte att det är nått ovanligt och uppseendeväckande.

Att ha ett stängt system för kommentarer har väl både för och nackdelar, säljaren kan ju som sagt underlätta för sig själv med en utförlig beskrivning. Får man flera frågor om samma sak kan man ju uppdatera sin annons med den frågan och svaret kanske.

My 2 cents

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...