Gå till innehåll

Regeländring Köp & Sälj


Rekommenderade inlägg

Jag tycker detta är bra.

En sak till som hade varit ännu bättre var om man nu kunde få moderera sin egen säljtråd. Som jag förstått det är det en kort tidsbegränsing för hur länge man har möjlighet att redigera sin annons.

Exempelvis om man säljer många prylar i samma tråd, då kan man redigera sitt första inlägg när en vara är såld istället för att göra ett nytt hela tiden vilket blir rörigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Grunden för köp och sälj är väl "för eget bruk"!

Men om man regelbundet köper in med syftet att sälja vidare med vinst, eller har källaren full av fraggodlingar, så handlar det ju om kommersiell/vinstdrivande verksamhet - och då ska man ju enligt reglerna ha en registrerad verksamhet och vara annonsör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns bara en viss Joeneverdie som under ganska länge sålde produkter för över dubbla fishstreet priset (med skatter o frakt inräknat), men finns en hel del som sålt ebay led armaturer för mycket mer än vad de kostar.

Blir svårt att sätta ramar för prissättning, det står säljaren fritt att sätta pris, även om man kan ha moraliska synpunkter, man kan aldrig veta, priser varierar betänkligt även mellan handlare/webshoppar, tror man får släppa denna tankegången helt faktiskt.

Köparen kan ju iofs kräva att få (se) originalkvittot om man har dubier över säljarens avsikter.

Men som sagts tidigare, max X antal annonser per medlem per viss tidsenhet vore guld om det gick att ordna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare är det bra mycket lättare och bli lurad om man inte har en öppen diskussion i säljtrådarna. Tror det kan ha negativa effekter på hobbyn i stort.

Jag skulle iaf inte tycka det va roligt att känna sig lurad, speciellt inte på ett forum för saltvatten, för att folk inte orkade se annonser hela tiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare är det bra mycket lättare och bli lurad om man inte har en öppen diskussion i säljtrådarna. Tror det kan ha negativa effekter på hobbyn i stort.

Jag skulle iaf inte tycka det va roligt att känna sig lurad, speciellt inte på ett forum för saltvatten, för att folk inte orkade se annonser hela tiden!

Saltvattensguiden finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se. Tittar man på det vi gör "i stort" tror jag nog att vi har ganska stor positiv påverkan på hobbyn. Eller, jag vet att det är så. Sen kommer man alltid kunna hitta vissa saker vi gör, som om man bryter ner dom i dess beståndsdelar, kan upplevas som negativa för vissa personer. Att någon enstaka person någon gång skulle kunna känna sig lurad av en annons på vår sajt är helt enkelt något vi riskerar då vi har en area för annonser. Det är inget vi vill ska hända, men risken finns alltid. Vi tror att det totalt sätt ändå är mer positivt att ha denna marknadsplats hos oss, än att inte ha någon alls. Kort sagt, vi på SG tror att en handelplats för varor som enbart rör vår Hobby är något som gynnar Hobbyn.

Beslutat som vi nu tagit är inget vi tagit lättvindigt. Vi har diskuterat detta på ett Styrelsemöte, ett medlemsmöte och i moderatorsforumet. Vi har tänkt igenom detta utifrån vår bild av SG och dess användare samt vägt fördelar mot nackdelar.

Vå regeländring handlar defenitivt inte bara om "att folk inte orkade se annonser hela tiden" utan adresserar också en rad andra saker. Bl.a vill vi inte ha prisdiskussioner i annonserna i stil med "ja, men den kan man köpa i Tyskland för XX kr". Vi vill också undvika disskusioner där man ifrågasätter varför folk vill köpa eller sälja något. Alla dessa saker kan man (och SKA man) ta via PM. En till anledning är att det har varit tungt för våra moderatorer att hela tiden hantera och moderera dessa säljtrådsdiskussioner och de anmälningar (som ofta blir följden av dessa diskussioner) som olika användare lagt mot varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till anledning är att det har varit tungt för våra moderatorer att hela tiden hantera och moderera dessa säljtrådsdiskussioner och de anmälningar (som ofta blir följden av dessa diskussioner) som olika användare lagt mot varandra.

Är inte det rätta då att få in några moderatorer till? och inte strypa funktonallitet istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det rätta då att få in några moderatorer till? och inte strypa funktonallitet istället?

Vad jag syftar på är inte bara arbetsbördan som sådan utan mer att det "känns tungt" att behöva hantera. Vi vill helt enkelt inte ha den badwill som vissa typer av säljtrådsdiskussioner ger. Men, som sagt, detta är bara ett av ett flertal skäl till varför vi gjorde ändringen. Att addera moderatorer (som dessutom inte växer på träd) löser inte de andra skälen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte att diskussionerna i annonstrådarna ibland var intressanta så det är lite tråkigt att möjligheten försvinner. Inte så tråkigt att det är nåt att tjafsa om dock, jag kan väl leva med den nya ordningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte att diskussionerna i annonstrådarna ibland var intressanta så det är lite tråkigt att möjligheten försvinner. Inte så tråkigt att det är nåt att tjafsa om dock, jag kan väl leva med den nya ordningen.

Precis så jag oxå tycker, trist men inte hela världen......

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte att diskussionerna i annonstrådarna ibland var intressanta så det är lite tråkigt att möjligheten försvinner. Inte så tråkigt att det är nåt att tjafsa om dock, jag kan väl leva med den nya ordningen.

Håller helt med, var intressant att som "nybörjare" se vilken typ av teknik människor köper och säljer. Alltså som används och diskuteras. Sen gjorde kommentarerna att man ganska fort fick en känsla för rimliga andrahandsvärden- ideer på förändringar av produkter osv. Jag kan förstå om det var för mycket arbete och kraft att moderera dem så det fick tas bort. Men jag hoppas att ni utvärderar resultatet om någon/några månader --> har det blivit mindre aktivitet på forumet överlag kan det vara en ide att tänka till igen kanske?

(Sen med tanke på våra annonsörer, tycker jag att det borde vara någon form av filter på dem som privat mer eller mindre säljer med förtjänst genom detta organ och har det som någon gratisannonsplats för sin "postorderförsäljning i större skala", fast svårt dra gränser såklart- det tycker väl jag egentligen var en fråga med större prioritet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte bra ändring. Skönt att annonserna inte visas igen om och om igen.

Förstår inte riktigt gnället om vad som skrivs i annonserna bara. Gillar man inte vad som står där så behöver man ju inte köpa den, bara bläddra vidare och vänta på nästa annons. Sätter säljaren tex inge pris så betyder de ju säkert att man vill ha så högt bud som möjligt. Alla har vi olika affärsideer och det är väll ganska många som vill få ut så mycket som möjligt eller tjäna en slant. Och vill man få pm korgen full av frågor så e de ju bara att skriva lite info om produkten. Många skriver ju också budgivning genom PM.

Om en annonsör luras eller nått så finns ju varningsknappen och skulle inte den funka så kan man ju skriva det i ett forum ;). Blocket, ebay och tradera e de ju lite svårt att skriva meddelanden och dom verkar ju funka skapligt.

Själv skulle jag velat haft det som tex repti.net där köp och sälj e ett eget "forum"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är skittrist men det nya upplägget. Vore det inte bättre men en riktig köp och sälj sida istället om ni nu vill förändra det lite. Att köra med vBulletin eller andra forum templates är ju inte skapat för köp och sälj. Mitt råd är att gör köp och sälj som en fristående "modul" så kan det bli hur bra som helst. Då hade man kunnat välja att skapa en budgivningsannons eller en fastpris annons.sen så hade man kunnat själv få välja om man vill tillåta kommentarer eller ej. Det är inte så svårt att skapa en ren köp och sälj sida men visst tar det lite tid att göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att regeländringen är kanon.

De få gånger det osat katt här inne så har ett mest rört sig kring köp/sälj.

Sen tror jag på den fria marknaden, en vara kostar exakt så mycket som man betalar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är skittrist men det nya upplägget. Vore det inte bättre men en riktig köp och sälj sida istället om ni nu vill förändra det lite. Att köra med vBulletin eller andra forum templates är ju inte skapat för köp och sälj. Mitt råd är att gör köp och sälj som en fristående "modul" så kan det bli hur bra som helst. Då hade man kunnat välja att skapa en budgivningsannons eller en fastpris annons.sen så hade man kunnat själv få välja om man vill tillåta kommentarer eller ej. Det är inte så svårt att skapa en ren köp och sälj sida men visst tar det lite tid att göra det.

Till detta finns Blocket. Köp och sälj är ju bara en service för medlemmarna och bör skötas via PM.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensguiden finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se. Tittar man på det vi gör "i stort" tror jag nog att vi har ganska stor positiv påverkan på hobbyn. Eller, jag vet att det är så. Sen kommer man alltid kunna hitta vissa saker vi gör, som om man bryter ner dom i dess beståndsdelar, kan upplevas som negativa för vissa personer. Att någon enstaka person någon gång skulle kunna känna sig lurad av en annons på vår sajt är helt enkelt något vi riskerar då vi har en area för annonser. Det är inget vi vill ska hända, men risken finns alltid. Vi tror att det totalt sätt ändå är mer positivt att ha denna marknadsplats hos oss, än att inte ha någon alls. Kort sagt, vi på SG tror att en handelplats för varor som enbart rör vår Hobby är något som gynnar Hobbyn.

Beslutat som vi nu tagit är inget vi tagit lättvindigt. Vi har diskuterat detta på ett Styrelsemöte, ett medlemsmöte och i moderatorsforumet. Vi har tänkt igenom detta utifrån vår bild av SG och dess användare samt vägt fördelar mot nackdelar.

Vå regeländring handlar defenitivt inte bara om "att folk inte orkade se annonser hela tiden" utan adresserar också en rad andra saker. Bl.a vill vi inte ha prisdiskussioner i annonserna i stil med "ja, men den kan man köpa i Tyskland för XX kr". Vi vill också undvika disskusioner där man ifrågasätter varför folk vill köpa eller sälja något. Alla dessa saker kan man (och SKA man) ta via PM. En till anledning är att det har varit tungt för våra moderatorer att hela tiden hantera och moderera dessa säljtrådsdiskussioner och de anmälningar (som ofta blir följden av dessa diskussioner) som olika användare lagt mot varandra.

Du får säga vad du vill. Jag som nybörjare har iaf uppskattat dom öppna diskussionerna i köp & sälj trådarna även om en del varit mindre kul och läsa.

Det känns, som någon sa, att man snabbt fick ett hum om vilka priser som va rimliga och vilka grejer som va bra. Man fick ofta även svar på frågor som man kanske aldrig hade tänkt på att ställa som nybörjare.

Jag uppskattar inte alls det här med hemlighetsmakeri runt köp & sälj, bla därför jag håller mig borta från blocket och andra såna sidor så mycket så möjligt. Tradera undantaget då där iaf finns möjlighet att betygsätta säljare och köpare.

För min egen del tycker jag även att det blir krångligare att svara på annonser och avstår då hellre om det inte är något jag verkligen är sugen på. Är det fler som känner som jag så leder ju det till att det blir svårare och få omsättning på begagnade grejer vilket i slutändan borde skada hobbyn pga att nybörjare måste köpa nya grejer till vansinniga priser, och det borde ju leda till att färre har/tar sig råd att starta upp.

Men det är bara min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt när det gäller begagnad teknik om den är använd, så räknar jag att dess värde ligger runt 60% av nypriset. Det brukar stämma rätt bra, är det nyare och rätt så oanvänt så kan det så klart vara värt mer, och om något är väldigt använt och slitet, så klart mindre. Sen beror det också på vad det är för prylar, men generellt sett räknar jag på detta viset.

Ifall man inte vill köpa saker till nypris så får man nog ta den diskutionen med säljaren via mail eller PM, eller så kommer säljarna att börja sätta ut pris och mer info i annonserna ifall de inte får svar. :)

Utöver snacket om själva prylarna så har jag uppfattat det som att själva priset sällan kommer på tal, utan frågar man om pris så får man ofta svaret; "-Ge mig ett bud så får vi se". Vad det sen blir av dessa bud vet man inte förrens man får ett PM med svar eller motbud. Så har iaf jag uppfattat det.

Jag tror att det hela kommer att ge sig av sig själv så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns bara en viss Joeneverdie som under ganska länge sålde produkter för över dubbla fishstreet priset (med skatter o frakt inräknat), men finns en hel del som sålt ebay led armaturer för mycket mer än vad de kostar.

Det finns även folk som säljer SPS-fraggar för 100-200:- som du kan köpa för 39:- hos Bioted... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns även folk som säljer SPS-fraggar för 100-200:- som du kan köpa för 39:- hos Bioted... :)

Beror ju säkert lite på vad det är kollade på en lps sist jag var där ca 7 cm för 1000 kr har jag för mig. 7 cm är en fragg för mig . Men om man vill ha den så är det ju värt pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många aspekter som ska vägas in vid begagnatköp, nypris, garantier,skick, beräknad kvarvarande livslängd, anledning till försäljning, är varan attraktiv, finns inköpskvitto mm - du köper ju i befintligt skick (om inte köparen avsiktligt vilselett dig) så ligger ju dina chanser till rättelse oftast i säljaren "välvilja

Generellt sett tror jag att 50% av nypris för en nåt år gammal vara är hyffsat relevant - detta gäller ju inte förbruknings varor typ osmos (lampor/lysrör) - en osmos t.ex behöver normalt nya förfilter varje år och ett nytt membran efter 2-3år (ibland tidigare, beroende på inkommande vattenkvalitet) - och då är det billigare att köpa en ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper inte den här prisdiskussionen. En vara, oavsett vad det är begagnat eller nytt, har det värde/pris som någon är beredd att betala vid en viss tidpunkt. Punkt slut. Det är väl självklart att de flesta säljare vill ha ut ett så bra pris som möjligt och de flesta köpare vill ha ett så lågt som möjligt. Sen finns det ytterligheter åt bägge hållen. Jag tycker det är meningslöst med inlägg som "hur kan du ta så mycket för det - det kostar xxx kr nytt på annat ställe". Men köp där då! Är priset för högt - ingen försäljning eftersom ingen vill köpa. Exempelvis så har jag försökt en längre tid sälja 150 watts MH med elektronisk ballast för 500 :-. Ett pris som om jag försökt sälja dem för 2 år sedan hade medfört totalt bombad inkorg. Idag är varan inte värt det eftersom ingen vill betala det priset, frågan är om jag ens får 250:- för dem. Frågan är också om jag säljer dem för det - de kanske är värda mer för mig som ett ombygge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja snart tröttna på allt gnäll om än de ena än de andra!

Affär är väl ändå en affär!!! Så länge säljare å köpare är nöjda är väl allt OK.... Nypris är väl ändå inte alltid det viktigaste! Efterfrågan och tillgång är det som styr!!!!! Köpa ett hus idag för 3 miljoner men kostade bara 2 miljoner att producera för ett år sen!!!!

Det är ju totalt omöjligt att göra alla nöjda!!!!

Pröva, utvärdera å gör ev förändringar igen om de behövs!!!! Så får man göra överallt annars! Hur gör ni på era arbetsplatser om ni inte får som ni vill? Sitter i ett hörn o surar?????

Fråga till Moderator:

Är trött på att få upp dessa trådar om att den ena tycker så å den andra nånting annat!!! Tycker de är jobbigt att alltid få upp dessa trådar som olästa!!! Går de att göra nånting åt det precis som med köp o sälj?? Kanske ett eget forum! ( Ta det nu med glimten i ögat)

Mina eget tyckande

MVH Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som Moderatorer och andra som gör denna sida till nått positivt skall ha med högsta möjliga betyg för ert arbete och all er fritid ni lägger på att detta forum fungerar!!!!!!!!

med vänliga hälsningar

Micke Lindholm

Gotland

Börja snart tröttna på allt gnäll om än de ena än de andra!

Affär är väl ändå en affär!!! Så länge säljare å köpare är nöjda är väl allt OK.... Nypris är väl ändå inte alltid det viktigaste! Efterfrågan och tillgång är det som styr!!!!! Köpa ett hus idag för 3 miljoner men kostade bara 2 miljoner att producera för ett år sen!!!!

Det är ju totalt omöjligt att göra alla nöjda!!!!

Pröva, utvärdera å gör ev förändringar igen om de behövs!!!! Så får man göra överallt annars! Hur gör ni på era arbetsplatser om ni inte får som ni vill? Sitter i ett hörn o surar?????

Fråga till Moderator:

Är trött på att få upp dessa trådar om att den ena tycker så å den andra nånting annat!!! Tycker de är jobbigt att alltid få upp dessa trådar som olästa!!! Går de att göra nånting åt det precis som med köp o sälj?? Kanske ett eget forum! ( Ta det nu med glimten i ögat)

Mina eget tyckande

MVH Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en viss tid på dig att redigera ditt inlägg, sen stängs inlägget för redigering. Detta för att man långt efteråt inte ska kunna gå in och radera eller ändra det man skrivit så att andra i efterhand ska kunna förstå vad man skrivit.

Om innehållet i annonsen ändras så gör du bara ett nytt inlägg i din tråd, du behöver ju inte skriva ut det som är sålt om du har en massa olika saker, men det som är kvar kan ju vara intressant kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...