Vidofner Postat 9 februari 2015 Postat 9 februari 2015 Fin tillväxt! Hur långt mellan första och sista bilden? Citera
irwin_fletch Postat 9 februari 2015 Författare Postat 9 februari 2015 Jag tror det är från maj. Denna acro är ett undantag från många andra. Många står stilla 4-5 månader innan de börjar växa. Men har fraggat denna två gånger också. Den har växt in i andra acro. Citera
irwin_fletch Postat 9 februari 2015 Författare Postat 9 februari 2015 Blir så glad när man chansar och det visar sig att korallen är riktigt fin. Denna sten va täckt av stjärnpolyper och glasrosor men jag tyckte jag såg några färgade polyper i det dåliga ljuset. Bort med stjärnpolyper och inpackade glasrosor i epoxy så slog korallen ut. Äntligen en acan med rosa färg i... Citera
alexochingencarina Postat 9 februari 2015 Postat 9 februari 2015 Ser ut som en acropora tenuis va? Lite mörkare polyper kanske men snygg och grym tillväxt. Kul. Citera
irwin_fletch Postat 9 februari 2015 Författare Postat 9 februari 2015 Mycket möjligt men jag har trott att det är en acropora batunai. Men det kan vara helt åt helsike fel. Citera
Moose Postat 10 februari 2015 Postat 10 februari 2015 en A. batunai är det inte. Det vågar jag lova.en A. tenuis skulle det mkt väl kunna vara. Citera
irwin_fletch Postat 10 februari 2015 Författare Postat 10 februari 2015 Spännande, tack för input. Då döper jag om den så länge =)Vad tror ni om den turkosa till vänster om tenuisen då? Citera
Moose Postat 10 februari 2015 Postat 10 februari 2015 skulle kunna vara en gomezi. svårt att se på bilden Citera
irwin_fletch Postat 10 februari 2015 Författare Postat 10 februari 2015 Nä jag har gomezi så det är det inte. Den är svår att få bra på bild. Citera
bjomat Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Formosa?Spännande, tack för input. Då döper jag om den så länge =)Vad tror ni om den turkosa till vänster om tenuisen då? Citera
irwin_fletch Postat 11 februari 2015 Författare Postat 11 februari 2015 Nä den sitter framför, vissa toppar sticker upp på vissa bilder. Moderkorallen från denna är väldigt grov i sina grenar.Formosa? Citera
irwin_fletch Postat 11 februari 2015 Författare Postat 11 februari 2015 Ja det är min tanke också! Va inne på goniastrea eller platygyra men favia/favites känns rimligare Favia el favites? Citera
Strikt Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Ja det är min tanke också! Va inne på goniastrea eller platygyra men favia/favites känns rimligareHar vagt för mig att de som har gemensamma "väggar" är favites. Eller så är det tvärtom Citera
irwin_fletch Postat 18 februari 2015 Författare Postat 18 februari 2015 Nu har jag fraggat av mycket på mina stora acrokolonier. Tråkigt och fult tycker säkert vissa men för att inte tröttna så måste jag utmana mig själv med nya koraller att få ta del av. Problemet är väl att jag inte vill ta bort något därför har det blivit mycket fraggande och limmande för att få det någorlunda bra. Har fått in lite millepora samt humilis och annat smått och gott. Sen har jag gjort något som jag länge velat göra, sätta ihop mina stylophora. Alltid gillat stylophora och har nu fått till en hylla med de 5 färger som jag har. Min favorit (gul bas med gröna polyper har jag kvar moderkorallen på) Citera
irwin_fletch Postat 18 februari 2015 Författare Postat 18 februari 2015 Fraggarna från Larry är fortfarande just fraggar men nu har de börjat ta fart. Finns några gobitar som jag hoppas mycket på om några månader.Den sista bilden, Echinatan har varit svårt misshandlad så trodde inte att den skulle ha vuxit något men några mm verkar det vara iaf. Men den har tyvärr tappat lite färg, hoppas att det blir bättre när den får lite lugn och ro.Är en månad mellan bilderna. Citera
ormet Postat 19 februari 2015 Postat 19 februari 2015 Mycket fint att titta på! Den där rosa knubbiga pocciloporan är riktigt läcker. Kommer du till Sjöfartsträffen...? Citera
irwin_fletch Postat 19 februari 2015 Författare Postat 19 februari 2015 Jag har inte planerat det ormet men stänger inga dörrar. Vilken är det du menar är en pocillopora? Den lilla megarosa? Den är köpt som stylophora Tonga pink. Citera
irwin_fletch Postat 19 februari 2015 Författare Postat 19 februari 2015 Den är köpt som acropora Sökte på acropora humilis och lägger upp två bredvid min. Jag som antagit att det är just humilis pga av utseendet men kan absolut ha fel. Men den liknar inte alls de poccilopora jag haft tidigare. Citera
irwin_fletch Postat 19 februari 2015 Författare Postat 19 februari 2015 När jag söker på poccilopora kommer det ju upp några träffar som är ganska lika min också. Men min är ju inte "luden" som pocillopora brukar vara utan man bara väntar på att få se vanliga polyper =) Citera
ormet Postat 19 februari 2015 Postat 19 februari 2015 Det är nog en humilis. Det som kännetecknar Acropra är axiala koraliter men de syns dåligt på dina bilder. Däremot syns de tydligt på mittenbilden så om din korall ser likadan ut uppifrån med tydliga axiala koraliter är det ingen tvekan. Och är den köpt som det så är det med största sannolikhet bara så att jag ser vad jag vill se Läcker hursom! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.