Gå till innehåll

Smakar på 250 liter salt


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Jag blir osäker ju mer jag kollar ;) håller med om att den är snygg oavsett men vill gärna veta. En kompis köpte den genom triton, så jag sa bara att jag skulle ha Acron på första bilden. Sen antog jag som sagt bara att det var en humilis. Har hittat bilden från triton som jag bifogar. Kan du se här om det är Acro eller pocillopora?

post-6832-14468935533984_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.

De flesta kameror har ju en autostabiliseringsfunktion. Det är alltså en spegel som ser till att vibrationer osv inte förstör bilden. Men den tar inte bort dessa helt, utan den gör bilden liiiite suddigare :P låser man spegeln och fotar med stativ, så får man oftast bättre resultat.

(Som jag förstått det hela i alla fall :P )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.

Låsa spegeln brukar vara att man låser spegeln (som finns i en systemkamera) i övre läget så den inte behöver fällas upp när man tar bilder... Används för att helt eliminera alla tänkbara källor till vibration vid tele- eller makro-fotografering med stativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta kameror har ju en autostabiliseringsfunktion. Det är alltså en spegel som ser till att vibrationer osv inte förstör bilden. Men den tar inte bort dessa helt, utan den gör bilden liiiite suddigare :P låser man spegeln och fotar med stativ, så får man oftast bättre resultat.

(Som jag förstått det hela i alla fall :P )

Låsa spegeln brukar vara att man låser spegeln (som finns i en systemkamera) i övre läget så den inte behöver fällas upp när man tar bilder... Används för att helt eliminera alla tänkbara källor till vibration vid tele- eller makro-fotografering med stativ.

Härligt att ni har ett enkelt pedagogiskt lärande=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär. Nu är hybridrampen uppe och än så länge är jag nöjd. Får avvakta och se vad korallerna tycker. Kör bara leden på 17% så den stora skillnaden blir såklart morgon och kvällsbelysningen. Men ljuset är krispigare nu än med bara t5 samt att färgerna på korallerna blir lite med pastell än innan. Snyggast är nog ljuset när det bara är två rör tända samt leden på

post-6832-14468935628528_thumb.jpg

post-6832-14468935628821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Karet tuffar på med sin nya belysning. I juli har karet varit igång 3 år och jag börjar känna att jag hela tiden måste förändra för att hålla lågan vid liv. Första året handlade bara om att lära sig grunder, andra året blev mycket sortering på sånt man märkte att man inte ville ha kvar. Nu måste jag tyvärr fragga på mina stora fina kolonier för att få plats med lite nytt och spännande. Har gått hårt åt min A austrea och min A tumida. Den senare stod i vägen för att kunna se mina lite nyare koraller, men nu har jag kapat av den rätt bra. Korallerna som kom i januari/februari har börjat gilla läget, nu får jag bara vänta på tillväxten vilket ju kan ta sin tid ibland. Lägger upp bilder på mina millepora.

post-6832-1446893574952_thumb.jpg

post-6832-14468935749764_thumb.jpg

post-6832-14468935750021_thumb.jpg

post-6832-14468935750288_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...