irwin_fletch Postat 19 februari 2015 Författare Postat 19 februari 2015 Jag blir osäker ju mer jag kollar håller med om att den är snygg oavsett men vill gärna veta. En kompis köpte den genom triton, så jag sa bara att jag skulle ha Acron på första bilden. Sen antog jag som sagt bara att det var en humilis. Har hittat bilden från triton som jag bifogar. Kan du se här om det är Acro eller pocillopora? Citera
ormet Postat 19 februari 2015 Postat 19 februari 2015 Acropora humilis. ber om ursäkt för förvirringen!Förväxlade med: Citera
irwin_fletch Postat 19 februari 2015 Författare Postat 19 februari 2015 Ingen fara. Förstår att du reagerade för mitt öga har fortfarande svårt att de skillnad Nu har jag lärt mig lite nytt och nu vill jag ha den där pocilloporan på bilden Citera
irwin_fletch Postat 24 februari 2015 Författare Postat 24 februari 2015 Köpte hem några billiga mellanringar till kameran. Blev helt ok bilder men skärpan är sådär. Citera
alexochingencarina Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Snyggt! Macro är kul=) Låsa spegeln är ett bra knep för skarpa bilder. Citera
irwin_fletch Postat 24 februari 2015 Författare Postat 24 februari 2015 Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna. Citera
blackizzz Postat 25 februari 2015 Postat 25 februari 2015 Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.De flesta kameror har ju en autostabiliseringsfunktion. Det är alltså en spegel som ser till att vibrationer osv inte förstör bilden. Men den tar inte bort dessa helt, utan den gör bilden liiiite suddigare låser man spegeln och fotar med stativ, så får man oftast bättre resultat.(Som jag förstått det hela i alla fall ) Citera
alexochingencarina Postat 25 februari 2015 Postat 25 februari 2015 Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.Beror lite på vilken kamera du har. Dyrare modeller har det i inställningar. Billigar gör der när man använder skärmen som sökare. Citera
petnym Postat 25 februari 2015 Postat 25 februari 2015 Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.Låsa spegeln brukar vara att man låser spegeln (som finns i en systemkamera) i övre läget så den inte behöver fällas upp när man tar bilder... Används för att helt eliminera alla tänkbara källor till vibration vid tele- eller makro-fotografering med stativ. Citera
alexochingencarina Postat 25 februari 2015 Postat 25 februari 2015 De flesta kameror har ju en autostabiliseringsfunktion. Det är alltså en spegel som ser till att vibrationer osv inte förstör bilden. Men den tar inte bort dessa helt, utan den gör bilden liiiite suddigare låser man spegeln och fotar med stativ, så får man oftast bättre resultat.(Som jag förstått det hela i alla fall )Låsa spegeln brukar vara att man låser spegeln (som finns i en systemkamera) i övre läget så den inte behöver fällas upp när man tar bilder... Används för att helt eliminera alla tänkbara källor till vibration vid tele- eller makro-fotografering med stativ.Härligt att ni har ett enkelt pedagogiskt lärande=) Citera
petnym Postat 25 februari 2015 Postat 25 februari 2015 Härligt att ni har ett enkelt pedagogiskt lärande=)Vi refererar till olika saker... Båda delarna kan med fördel kombineras vid fotografering med stativ. Citera
irwin_fletch Postat 25 februari 2015 Författare Postat 25 februari 2015 Jag får kolla lite i inställningarna först då. Sen vet jag ju att stativ ger bättre resultat, men detta är ju inte macro på riktigt utan lite testmacro bara..=) Citera
irwin_fletch Postat 6 mars 2015 Författare Postat 6 mars 2015 Testar lightroom. Roligt program Citera
Mr_Ewing Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Najs! Jag kan tänka mig den korallen i mitt nya kar om det nu blir klart nån gång! Citera
irwin_fletch Postat 6 mars 2015 Författare Postat 6 mars 2015 Hur många liter blir det nya Morgan? Citera
Mr_Ewing Postat 7 mars 2015 Postat 7 mars 2015 Hur många liter blir det nya Morgan?Det är en kub på 60x60x60 med refugium på 70l och sump på lika mycket. Citera
irwin_fletch Postat 8 mars 2015 Författare Postat 8 mars 2015 Sådär. Nu är hybridrampen uppe och än så länge är jag nöjd. Får avvakta och se vad korallerna tycker. Kör bara leden på 17% så den stora skillnaden blir såklart morgon och kvällsbelysningen. Men ljuset är krispigare nu än med bara t5 samt att färgerna på korallerna blir lite med pastell än innan. Snyggast är nog ljuset när det bara är två rör tända samt leden på Citera
LN21 Postat 9 mars 2015 Postat 9 mars 2015 Sagt det innan men säger det gärna igen, guidens grannaste akvarium:) Citera
irwin_fletch Postat 9 mars 2015 Författare Postat 9 mars 2015 Tackar, värmer alltid att höra sådant även om jag inte håller med Mitt är för litet för att vara spektakulärt =)Hoppas mycket på dessa som fått vänja till sig några veckor nu. Citera
Mr_Ewing Postat 9 mars 2015 Postat 9 mars 2015 Magiskt snyggt - ditt kar står som förebild mär jag bygger mitt nya. Citera
irwin_fletch Postat 10 mars 2015 Författare Postat 10 mars 2015 Två gula nykomlingar samt en trotjänare. Tog över denna solkorall när den hade 3 polyper kvar. Den har sedan fått hänga kvar för nostalgins skull.. Citera
irwin_fletch Postat 7 april 2015 Författare Postat 7 april 2015 Karet tuffar på med sin nya belysning. I juli har karet varit igång 3 år och jag börjar känna att jag hela tiden måste förändra för att hålla lågan vid liv. Första året handlade bara om att lära sig grunder, andra året blev mycket sortering på sånt man märkte att man inte ville ha kvar. Nu måste jag tyvärr fragga på mina stora fina kolonier för att få plats med lite nytt och spännande. Har gått hårt åt min A austrea och min A tumida. Den senare stod i vägen för att kunna se mina lite nyare koraller, men nu har jag kapat av den rätt bra. Korallerna som kom i januari/februari har börjat gilla läget, nu får jag bara vänta på tillväxten vilket ju kan ta sin tid ibland. Lägger upp bilder på mina millepora. Citera
Mr_Ewing Postat 7 april 2015 Postat 7 april 2015 Mums vilka färger - mina acrosar växer som tusan men blir inte så där snygga. Citera
bjomat Postat 7 april 2015 Postat 7 april 2015 Fina bilder!Kul att det är lite nya koraller på G Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.