Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Jag blir osäker ju mer jag kollar ;) håller med om att den är snygg oavsett men vill gärna veta. En kompis köpte den genom triton, så jag sa bara att jag skulle ha Acron på första bilden. Sen antog jag som sagt bara att det var en humilis. Har hittat bilden från triton som jag bifogar. Kan du se här om det är Acro eller pocillopora?

post-6832-14468935533984_thumb.jpg

• Svar 446
  • Visningar 56,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Håller tråden i liv lite  

• irwin_fletch
    irwin_fletch

Nya karet är beställt och tillbehör är inhandlat. Zeomatic kommer jag inte börja med från början då jag vill få balans innan jag börjar med något jag inte riktigt kan/förstår än   Gamla kare

• irwin_fletch
    irwin_fletch

Tack ska ni ha. Vet inte om jag eller korallerna längtar mest till nya karet nu. Håller tummarna för att det mesta överlever flytten.

Populära bilder

Postat
  • Författare

Ingen fara. Förstår att du reagerade för mitt öga har fortfarande svårt att de skillnad :) Nu har jag lärt mig lite nytt och nu vill jag ha den där pocilloporan på bilden ;)

Postat
Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.

De flesta kameror har ju en autostabiliseringsfunktion. Det är alltså en spegel som ser till att vibrationer osv inte förstör bilden. Men den tar inte bort dessa helt, utan den gör bilden liiiite suddigare :P låser man spegeln och fotar med stativ, så får man oftast bättre resultat.

(Som jag förstått det hela i alla fall :P )

Postat
Tack! Ja det är riktigt kul. Men hade gärna haft ett riktigt macroobjektiv. Låsa spegel?? Förklara gärna.

Beror lite på vilken kamera du har. Dyrare modeller har det i inställningar. Billigar gör der när man använder skärmen som sökare.

Postat

Låsa spegeln brukar vara att man låser spegeln (som finns i en systemkamera) i övre läget så den inte behöver fällas upp när man tar bilder... Används för att helt eliminera alla tänkbara källor till vibration vid tele- eller makro-fotografering med stativ.

Postat
De flesta kameror har ju en autostabiliseringsfunktion. Det är alltså en spegel som ser till att vibrationer osv inte förstör bilden. Men den tar inte bort dessa helt, utan den gör bilden liiiite suddigare :P låser man spegeln och fotar med stativ, så får man oftast bättre resultat.

(Som jag förstått det hela i alla fall :P )

Låsa spegeln brukar vara att man låser spegeln (som finns i en systemkamera) i övre läget så den inte behöver fällas upp när man tar bilder... Används för att helt eliminera alla tänkbara källor till vibration vid tele- eller makro-fotografering med stativ.

Härligt att ni har ett enkelt pedagogiskt lärande=)

Postat
Härligt att ni har ett enkelt pedagogiskt lärande=)

Vi refererar till olika saker... Båda delarna kan med fördel kombineras vid fotografering med stativ.

Postat
  • Författare

Jag får kolla lite i inställningarna först då. Sen vet jag ju att stativ ger bättre resultat, men detta är ju inte macro på riktigt utan lite testmacro bara..=)

post-6832-14468935573524_thumb.jpg

• 2 veckor senare...
Postat
Hur många liter blir det nya Morgan?

Det är en kub på 60x60x60 med refugium på 70l och sump på lika mycket.

Postat
  • Författare

Sådär. Nu är hybridrampen uppe och än så länge är jag nöjd. Får avvakta och se vad korallerna tycker. Kör bara leden på 17% så den stora skillnaden blir såklart morgon och kvällsbelysningen. Men ljuset är krispigare nu än med bara t5 samt att färgerna på korallerna blir lite med pastell än innan. Snyggast är nog ljuset när det bara är två rör tända samt leden på

post-6832-14468935628528_thumb.jpg

post-6832-14468935628821_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Tackar, värmer alltid att höra sådant även om jag inte håller med ;) Mitt är för litet för att vara spektakulärt =)

Hoppas mycket på dessa som fått vänja till sig några veckor nu.

post-6832-14468935634819_thumb.jpg

post-6832-14468935635039_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Två gula nykomlingar samt en trotjänare. Tog över denna solkorall när den hade 3 polyper kvar. Den har sedan fått hänga kvar för nostalgins skull..

post-6832-14468935640325_thumb.jpg

post-6832-14468935640575_thumb.jpg

post-6832-14468935640794_thumb.jpg

• 4 veckor senare...
Postat
  • Författare

Karet tuffar på med sin nya belysning. I juli har karet varit igång 3 år och jag börjar känna att jag hela tiden måste förändra för att hålla lågan vid liv. Första året handlade bara om att lära sig grunder, andra året blev mycket sortering på sånt man märkte att man inte ville ha kvar. Nu måste jag tyvärr fragga på mina stora fina kolonier för att få plats med lite nytt och spännande. Har gått hårt åt min A austrea och min A tumida. Den senare stod i vägen för att kunna se mina lite nyare koraller, men nu har jag kapat av den rätt bra. Korallerna som kom i januari/februari har börjat gilla läget, nu får jag bara vänta på tillväxten vilket ju kan ta sin tid ibland. Lägger upp bilder på mina millepora.

post-6832-1446893574952_thumb.jpg

post-6832-14468935749764_thumb.jpg

post-6832-14468935750021_thumb.jpg

post-6832-14468935750288_thumb.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.