Wigge Postat 4 februari 2013 Författare Dela Postat 4 februari 2013 aha=) tack för snabba svar!men om man inte har några växter i sumpen så är det inte lönt att använda den ljusmetoden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 5 februari 2013 Dela Postat 5 februari 2013 Nej, du tjänar inget på att det lyser bara utan det är för att något använder ljuset i sumpen till fotosyntes som det blir en fördel. Men om du sätter ljus på sumpen om natten kommer det nog iofs börja växa där faktiskt så det problemet löser sig självt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 5 februari 2013 Författare Dela Postat 5 februari 2013 Tänkte fragga lite xenia och lägga ner, men det kanske inte spelar någon roll? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 5 februari 2013 Dela Postat 5 februari 2013 Det är alger du vill ha om det är fotosyntesen du vill åt för att stabilisera ph. Xenian lär inte påverka något i praktiken, däremot kan den säkert växa där. Om det bara är det du vill så plantera ner några du. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 5 februari 2013 Författare Dela Postat 5 februari 2013 Okej:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 5 februari 2013 Författare Dela Postat 5 februari 2013 Korall kross kan ju omöjligt bli så levande som fin sand? menar med micro pankton osv? eller är jag fel på det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 5 februari 2013 Dela Postat 5 februari 2013 Det beror väl på, det blir ju mindre yta då storleken är grövre. Men den grövre storleken kan ju passa en del organismer bättre än finkornig sand då det blir en "luftigare" botten med grövre kross. Har man större grävande djur som pistolräkor föredrar de medelgrovt grus att gräva tunnlar i, finkornig sand är svårt att bygga stora tunnlar i.Men åter till frågan så kan grus också bli levande och det kanske på ett lite annorlunda sätt med. Det lär inte påverka karet negativt om man jämför med att ha finkornig sand. Utan det är upp till vad man vill hålla och se på som avgör substratstorleken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 5 februari 2013 Författare Dela Postat 5 februari 2013 tack för det snabba svaret Daniel! så man kan säga att det har både för och nackdelar?har ju 20cm DSB i sumpen så har kanske en bra variation?=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 5 februari 2013 Dela Postat 5 februari 2013 Javisst, det är både för och nackdelar. Beroende på vad man har för behov :-)Ska man ha en djup sandbädd så kan det nog vara bra att ha lite olika storlekar men främst då grovt överst och finare längre ner. Men jag är dåligt utbildad på dsb så det kan nog någon annan mycket bättre än jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 Jag har köpt salifert CA test. det står att man ska tillsätta en sked med "ca-1" och 8 droppar av "ca-2". ska man dra upp "ca-2" med den sprutan som man droppar i "ca-3" med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Nä där är droppkork på den flaskan så du droppar direkt från flaskan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 okej tack=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 Blir ett 20 liters vatten byte idag i kamp om att få ner mitt höga ca värde som ligger på över 500=/hoppas att det blir bättre=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Blir ett 20 liters vatten byte idag i kamp om att få ner mitt höga ca värde som ligger på över 500=/hoppas att det blir bättre=)Hmm.. Kolla så din salthalt är normal innan du börjar mecka.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 har 1024 så den är normal=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Det är ingen fara med Ca-värdet. Jag hade ca 540 pga fel på saltet när jag uppgraderade. Har du kollat värdet i nyblandat vatten? Ta det lungt. Värdet sjunker ju efterhand som korallerna förbrukar. Stora svängningar i värdena är ju inte bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 vädet i det ny blandade saltet är 420-440=/ jag har högt ca värde pga att jag hällde i för mycket Reef foundation=/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Ok. Jag hade över 700 i det nyblandade vattnet. Dom hade nog tappat calciumburken i min saltsäck. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 oj satan! blev det inga fällningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Trevlig tråd. Fina bilder.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 6 februari 2013 Författare Dela Postat 6 februari 2013 Min Duncanopsammia och min Anemon slog ut riktigt fint igår, så jag passade på att knäppa några bilder och film på dem...Det är Iphone bilder så var tålmodiga;) Hoppas ni gillar det!/Wigge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 vädet i det ny blandade saltet är 420-440=/ jag har högt ca värde pga att jag hällde i för mycket Reef foundation=/Ok.. Då har du iaf förklaringen varför värdet är lite högt..Med vänlig hälsning, Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Konstigt nog inte. Nu använder jag den säcken för att höja värdet lite vid vattenbyte. Åtta dl av rätt salt och 1,5 dl av det andra.oj satan! blev det inga fällningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 6 februari 2013 Dela Postat 6 februari 2013 Ja trevlig film. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 7 februari 2013 Författare Dela Postat 7 februari 2013 Satt här vid datorn som är några meter från karet och hör ett ljus som låter precis som någon kastar småsten på glaset. så jag kollar bort och ser att det är min lilla hepatus kirurg som flyttar runt min korall kross! såg riktigt roligt ut=Pså nu till frågan, vad kan det bero på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.