Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej! jag kollar runt mycket på forumet och på youtube och jag ser att många kör sumpen som refugium, alltså ingen sten utan bara sand och alger.

Så jag skulle jätte gärna ha en förklaring på vad fördelarna med refugium är och vad man borde ha i det och vad det är som händer osv osv!, skulle vilja ha en förklaring av vad skillnaden mellan "refugium sump" och "LS sump" och vad ni tycker man ska köra på:D

Går utmärkt att skriva några visa ord och skicka en link också

Hoppas ni kan skriva några visa ord!:D

/trevlig fredags kväll, Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det klart!

post-6818-1446892864101_thumb.jpg

post-6818-14468928641294_thumb.jpg

jag blev riktigt nöjd med det!

Det som finns där i:

24W led som kommer gå dygnet runt!

Algerna där i är 2 sorters chaeto, en sort caulerpa(svårt att identifiera då det bara är en lite fragg), röd bubbel alg som jag odlar till kirurgerna och en annan fragg av en brun variant chaeto(liknar det iaf).

Liten streamer på 1200 liter/h

1-1,5kg LS

DSB på ca 15cm

och skummaren såklart!

ser ni något som saknas eller har någon kritik så skriv gärna ner ett litet pm!:D

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ju inte hur din skummare är utformad men finns det risk att den drar in sand? Jag limmar själv en ny sump just nu och tänker avskärma refugiumet helt från retur mm med glas.

Då var det klart!

[ATTACH=CONFIG]92206[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]92207[/ATTACH]

jag blev riktigt nöjd med det!

Det som finns där i:

24W led som kommer gå dygnet runt!

Algerna där i är 2 sorters chaeto, en sort caulerpa(svårt att identifiera då det bara är en lite fragg), röd bubbel alg som jag odlar till kirurgerna och en annan fragg av en brun variant chaeto(liknar det iaf).

Liten streamer på 1200 liter/h

1-1,5kg LS

DSB på ca 15cm

och skummaren såklart!

ser ni något som saknas eller har någon kritik så skriv gärna ner ett litet pm!:D

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 stycken LED lister som månljus, det ska klara 12 volt, jag har båda kopplade till samma transformator. kan man då dra upp trafon till 24 volt för att få mer kräm ur dem, eller bränner man dem då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värden ser bättre ut nu!

Salinitet 1023-1024

Ca 440

Mg 1500(vet ej värför det är så högt, någon som vet?)

PO4 0.36

NO3 4

kh 9

det ända är magnesium värdet som är ett problem. vet inte varför det är så högt.

På saliferts calcium test så finns det "lower resolution". finns det på deras magnesium test också?(har nämligen tappat bort lappen till mg testet) hur mycket av vad ska man dropa i?

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att tömma sumpen och sätta en skilje vägg mellan refugiums delen och returpump och skummar delen.

menar såhär:

post-6818-14468928688247_thumb.jpg

Den svarta linjen är då skiljeväggen.

vi göra detta för att slippa vara orolig att få in sand, alger osv i retur pump och skummare.

jag undra vad man ska göra denna vägg av, plexi eller glas?

ska man göra en bubbel fälla eller bara en vanlig överrinning?

hoppas ni kan hjälpa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelfälla förlorar väl lite av sin funktion om den inte sitter mellan skummare och returen. Plexi fäster väl inte lika bra med silikonet som glas gör, å andra sidan är ju glas svårare att jobba med. Gör det inte för tajt heller du ska ju ha nivåsensorn tillsammans med returpumpen.

Jag funderar på att tömma sumpen och sätta en skilje vägg mellan refugiums delen och returpump och skummar delen.

menar såhär:

[ATTACH=CONFIG]92489[/ATTACH]

Den svarta linjen är då skiljeväggen.

vi göra detta för att slippa vara orolig att få in sand, alger osv i retur pump och skummare.

jag undra vad man ska göra denna vägg av, plexi eller glas?

ska man göra en bubbel fälla eller bara en vanlig överrinning?

hoppas ni kan hjälpa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo tänkte det med. är nivå sensor ett tvång om man kör med skiljevägg mellan returen och resten av sumpen? eller det är bara ett tips? menar om man kan vänta med det eller ska beställa det direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo tänkte det med. är nivå sensor ett tvång om man kör med skiljevägg mellan returen och resten av sumpen? eller det är bara ett tips? menar om man kan vänta med det eller ska beställa det direkt?

Okej, trodde du körde med sensor redan. Nej det fungerar såklart även utan men när du minskar volymen där returen jobbar så kommer avdunstningen göra att nivån sjunker fortfarande än om du har större volym. Du får fylla på mindre och oftare för att riskera att returen inte går torrt/hålla jämn salinitet.

edit: Sailiniteten förändras såklart inte mer eller mindre efter hur du väljer att dela upp sumpen, avdunstningen är ju förmodligen densamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha jo det är klart. lika bra att göra plats åt sensor då ju=)

tror jag mäter ut hur stor glasbit jag vill ha till skiljeväggen och låter glasmästaren skära ut det. men sedan tänkte jag köpa kanske 1/2 kvadrat plexi till att ha om jag behöver höja upp skummaren eller bygga fragg hylla osv... ja du vet allt man kan hitta på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så börjas om bygget av sumpen lite smått. Idag ska jag börja tömma sumpen på vatten, ta ut all sand, alger och sten och rengöra den så att den är ren och har trokat tills imorgon kväll då jag får glasskivan som ska utgöra skummar och retur facket.

Jag hoppas det blir bra. kommer lägga in lite bilder.

önska mig lycka till!

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Täckglas över akvariet?

På kortsidorna av nanot finns det glas som sticker in/(ut?) mot akvarievattnet som jag har lagt täckglas över halva. Det har jag för att den temporära belysningen inte ska doppas i vattnet, dock kommer den nog gå bort efter leden kommer då jag inte gillart trots att det inte dunstar bort vatten lika mycket med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...