alexochingencarina Postat 9 juni 2013 Författare Postat 9 juni 2013 (ändrat) Lite byggbilder. Ändrat 9 juni 2013 av alexochingencarina Citera
alexochingencarina Postat 9 juni 2013 Författare Postat 9 juni 2013 Ser ut att bli kanon det där Ja man hoppas ju det! Jävligt pimpat rsmBanana man Citera
alexochingencarina Postat 9 juni 2013 Författare Postat 9 juni 2013 Nu i helgen har dom sista bitarna ramlat på plats. Igår köpte jag en sump och idag var jag hos Daniel "ormet" och köpte en skummare Bm curve 5. Tack förkaffet och pratstunden=)Så nu är systemet igång och skummaren ser ut att skumma redan efter en timme i bruk.Slänger upp en liten tekniklista till alla tekniknördar. Börjar bli rätt nöjd nu.Teknik i karet:EcoTech Radion XR30wTunze Nanostream 6095Tunze Wavecotroller Tunze överiningsboxTunze Osmolator 3155Deltec 20w uvcGrotech Tec 1 NG Doserpump 1 kanalSicce Syncra 1.5 ReturpumpBubble Magus Curve 5 skummareDIY Fosfat ReactorFramtidsplaner i teknikväg är en Tunze 6055 eller en 6095 till som kan synca. Får se om det får plats med en till bara. Sen blir det nog en doserpump med balling när korallerna förbrukar lite mer.Ska även börja dosera vodka när skummaren gått in sej. Där komer vodkan doseras dagligen via doserpump. Citera
toompa Postat 9 juni 2013 Postat 9 juni 2013 Härligt Då är det dags för ett gäng bilder till nu då när sumpen o allt är på plats Får se när och om jag orkar ta tag i mitt sumpprojekt Citera
alexochingencarina Postat 9 juni 2013 Författare Postat 9 juni 2013 Här kommer en bild på sumpen. Citera
ormet Postat 9 juni 2013 Postat 9 juni 2013 idag var jag hos Daniel "ormet" och köpte en skummare Bm curve 5. Tack förkaffet och pratstunden=)Tack själv!Med den listan så blir det svårt att skylla på tekniken iallafall Citera
alexochingencarina Postat 9 juni 2013 Författare Postat 9 juni 2013 Med den listan så blir det svårt att skylla på tekniken iallafall Nä det kan jag nog inte:ler: Får skylla på förkylning efter cykelturen till dej-regnBlev lite mätning nu på kvällen. Ser riktigt bra ut nu.• Sg 1.026 (Refraktometer)• Temp 25.5• KH 8 (Salifert) • Ca 440 (Salfert)• PO4 0.00 (hanna)• Mg 1350 (Salifert) • No3 20 (salifert)• No2 0 (salifert)Fosfaten är nere på noll och ser ingen negativ påverkan i karet. Nitrat testet har dryga året på nacken så det är nog inte hundra. Dags att köpa nytt. Citera
toompa Postat 9 juni 2013 Postat 9 juni 2013 såg fint ut det där. Dock förstår jag inte funktionen med kranen? är det för att kunna tömma overflowen o rören bara? För den kan ju inte gå att reglera flödet med som den sitter nu eller såg jag fel? Citera
alexochingencarina Postat 9 juni 2013 Författare Postat 9 juni 2013 såg fint ut det där. Dock förstår jag inte funktionen med kranen? är det för att kunna tömma overflowen o rören bara? För den kan ju inte gå att reglera flödet med som den sitter nu eller såg jag fel?Ska in en annan sump med fraggkar. Så på kranen ska det gå ett rör till fraggtanken. Citera
toompa Postat 9 juni 2013 Postat 9 juni 2013 ahh juste nu när du säger det kommer jag ihåg att jag läste om det sorry Citera
alexochingencarina Postat 12 juni 2013 Författare Postat 12 juni 2013 Allt rullar på fint här hemma! Har börjat dosera vodka sen två dagar tillbaka. 0,1 ml om dagen.Köpte ett nytt nitrat test idag som visade 10, samma som mitt två år gammla!Planen är att dosera vodka som kålkälla, sen biomate som bakterier och aminosyror. Tänkte även ha en strumpa med zeovit i sumpen. Sen givet att ha en strumpa aktivt kol.Ska bli mycket spännande det här! får se om det blir krasch eller regnbågsfärger=)Kommenter gärna om jag tänkt fel/rätt eller kanske glömt någonting. Citera
alexochingencarina Postat 12 juni 2013 Författare Postat 12 juni 2013 Lite macro bilder får jag bjuda på=) Citera
ikola Postat 12 juni 2013 Postat 12 juni 2013 Vilka kort du tar.Grymt fina närbilder, skoj att få se korallerna i närbild så. Citera
ormet Postat 12 juni 2013 Postat 12 juni 2013 Najs, jag älskar polypbilder. Vilken glugg använder du?/sent from phone Citera
alexochingencarina Postat 12 juni 2013 Författare Postat 12 juni 2013 Tack! Använder ett Sigma 50mm DG macro.Glömde sälla om till raw så redigeringen blev begränsad. Men det blev rätt bta ändå. Citera
kaptenen Postat 12 juni 2013 Postat 12 juni 2013 Grymma kort du har fått till! Man blir lite avis förövrigt hehe Citera
alexochingencarina Postat 13 juni 2013 Författare Postat 13 juni 2013 Tack tack alla=) Idag kommer det lite rör och kranar från Bioted. Blir till att limma lite i regnet. Citera
alexochingencarina Postat 15 juni 2013 Författare Postat 15 juni 2013 Är sugen på att köpa tre chromis. Skulle dom gåni stim i 130 liter eller är det bara och glömma? Citera
ormet Postat 15 juni 2013 Postat 15 juni 2013 Beror på vilken art. Grön Chromis blir faktiskt ganska stora och går bara i stim som små och slutar oftast med två kvar. De du såg hos mig, Chromis nigrura/vanderbilti blir max 4 cm och passar fint i mindre burkar. De stimmar dock väldigt dåligt. /sent from phone Citera
alexochingencarina Postat 15 juni 2013 Författare Postat 15 juni 2013 (ändrat) Är lite sugen på någonting i stim, trio eller par. Har titta lite på Gramma loreto som kan gå i par, sen finns det tydligen Dartfish som går i trio.Finns ju även lite olika Kardinalfiskar som kanske hänger ihop. Men dom verkar rätt trista. Anthias känns uteslutet i min burk. Har ni några förslag så skriv gärna=) Ändrat 15 juni 2013 av alexochingencarina Citera
HiTeq Postat 15 juni 2013 Postat 15 juni 2013 Nemateleotris decora eller Nemateleotris magnifica. Den ena ska funka bäst i par medan den andra ska kunna funka med 3. Mina 2 Nemateleotris decora är väldigt trevliga att titta på. Däremot har jag hört att dom kan hoppa endel men du har väl huv? Citera
ormet Postat 15 juni 2013 Postat 15 juni 2013 Ett par magnifica är alltid rätt. De hänger jämt sida vid sida. Passar bra i mindre kar med. /sent from phone Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.