Gå till innehåll

Akvarium i vardags/TV rum erfarenheter


Anlu

Rekommenderade inlägg

Efter nedläggning av det gamla karet, en hel del andra projekt och sedan flytt till hus så börjar det nu dra på allvar i salt tarmen igen. Jag plannerar nu för fullt för ett ca. 350 liters akvarium med frihängande T5 belysning (altså ingen heltäckande huv). Problemet är att jag inte har så många platser i huset att placera det på. En av de potentiella platserna är i vårt vardagsrum där vi även har TV'n.

Ljudet tror jag inte blir något problem däremot så funderar jag på hur det blir med belysningen. Tänker att fullt kräm på belysningen alt. blåljus på kvällen stör ev. TV tittande och andra icka akvarierellaterade aktiviteter.

Har någon erfarenhet av placering i vardagsrum/TV, positiva eller negativa? Inser att det är väldigt personligt vad man störs av men ändå intressant att höra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten Elos Mini kub bredvid TV'n med en 150w MH ovanpå, har vinklat MH'n så den pekar lite inåt bakrutan så inte man får direktkontakt öga - ljuskälla, men då funkar det finemang, bara tjusigt, när akvariet släcks sent på kvällen börjar man genast famla efter andra lampor man vill tända istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora akvariet på 470 är i vardagsrummet men syns också från köket men det har inte varit några problem med varken ljud, ljuset eller andra aktiviteter, jag ser det som mer positivt då det är roligt att kunna se akvariet från många håll när fiskarna håller på och korallerna är så fina :) Nanot ligger också i vardagsrummet men det kan man inte så bra se från köket men där i karet är det väldigt lugnt så det märkts knappt av förutom nu när den är invaderad av cyano så jag har en streampump där inne och ett klumpigt filter för att få ut allt smuts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska akvariet stå där man ser det oftast så man får njuta av det så mycket som det går. Kanske inte alltid är optimalt men ibland får man bortse från det optimala för att uppnå högsta möjliga tillfredställelse. Tycker jag :)

Tackar, Tackar! :ler:

Då känns det som det kan fungera med akvariet i vardagsrummet, där det dessutom passar bäst och syns mest. Vilket ju alltid är trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...