Gå till innehåll

Hur väljer jag rätt skummare, returpump, cirkulationspump och ledbelysning?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Ville egentligen bara rätta till några påståenden här egentligen då de är lite missvissande (fel) i min åsikt.

1. Bubble Magus är en Kinesisk pump med väldigt bra pris

Jag är ju en färsking inom salt, men jag trodde bm var _skummare_ som har lite olika pumpar, ofta atman?

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du ha ett givet kort när det gäller streamers så köp tunze ( jag köpte 2st Tunze 6045 och efter 1 dygn så kan jag inte höra dem, tyvärr så hör jag min skummare annars hade det varit ett helt tyst kar).

jag måste lägga handen på magneten utanför för att veta om båda är igång det tycker jag är ett bra tecken på tysthet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att den jag rekommenderade passar bättre eller dem du skrev i förra? Min kar kommer vara 120x60x60, vilket är 432 L... iom att vattnet inte går upp till toppen så kan vi säga 400 liter... sen blire ju en sump men bestämmer mig nog för hur stor jag ska ha när jag byggt möbeln, men man kan väl räknar med 100 liter

så runt 500 liter totalt

Nu är det ju lite av en tolkingsfråga vad man räknar på egentligen, tex man kan plocka bort en del vatten om man räknar bort sten, om man räknar inne mått eller yttermått på glaset, sand etc.

I akvariesammanhang så brukar man räkna yttermått som om man fylde upp med vatten till toppen. Jag antar att det även är det som de räknar med när de lägger ut dessa värden.

Dock är det fruktansvärt mycket som kan räknas in, det skall man inte glömma, bara några saker som spelar roll som inte nämnts än.

Hur mycket fisk du tänkt ha i

Om du tänkt köra biopellets eller annan kolkäll

Hur mycket du matar

I ett scenario där du inte har i några fiskar alls utan bara koraller så behövs det nästan ingen skummare, medans har du ett extremt belastat kar med säg anthias som du duktigt matar 4 gånger om dagen eller en ål eller liknande... Ja då är det en helt annan fråga.

Skall du ha en sump som är 100 liter så är nog runt 500liter ganska sunt att räkna på i dessa sammanhang om du inte tänker ha väldigt mycket/lite fisk i karet.

Sen är det inte någon regel jag säger med det där hur jag väljer, utan mer vad jag går efter i mitt normalbelastade kar. jag ville mest poängtera att ta en för stor skummare inte är en bra utgångspunkt. (det är av samma anledning som det inte är en bra idé att köra med två mindre skummare till ett stort kar)

Vad som är bäst för ditt kar kan jag omöjligt säga, jag tror inte att någon här på guiden kan det, kan även vara så att NACen är bättre under första perioden för dig innan du fått en massa koraller och fisk, men att BM150 är bättre i det långa loppet.

Det som jag kan säga definitvt är att BM150 har en Bättre pump i sig ( en tysk aquabee och inte en kinesisk atman ) som är både tystare och effektivare, detta är huvudanledningen till att jag valde en BM150 till mitt 340l (2cm till ytan) + 110l sump (3/4 fullt). Dock lider jag lite grann över den alltid skummar över när jag matar lite fetare mat som cylops eeze, något den inte gjorde med min gamla skummare.

Dock är skummet MYCKET finare med denna och därför mer effektiv, jag får ut bra mycket mörkare skum och mer med den.

Hoppas det kan förklara lite, i ett kar i din storlek skulle jag kört på en BM150

ORMET:

Ang. felet jag skrev med att bubblemagus var en pump så är det helt korrekt som du säger, satt och skrev på telefonen o blev lite fel när jag kollade igenom det jag skrivit. Många av Bubble magus pumpar är Atman pumpar, men just BM150 är Aquabee 2000 med en nålhjulsimpeller som är en hyffsat påkostad pump med tanke på vad skummaren kostar. Köper man den lös tror jag det går på runt en tusenlapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du ha ett givet kort när det gäller streamers så köp tunze ( jag köpte 2st Tunze 6045 och efter 1 dygn så kan jag inte höra dem, tyvärr så hör jag min skummare annars hade det varit ett helt tyst kar).

jag måste lägga handen på magneten utanför för att veta om båda är igång det tycker jag är ett bra tecken på tysthet.

kan bara instämma, kör själv en 6100(gammal model av 6105) och en 6095, den sistnämnda går inte höra och har en riktigt fin bred stråle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vidofner: Olika märken på pumpar.

Reuben: jag förstod det, jag bara jäklades lite för jag kände du rättade mig ang BM i onödan.

Sen vill jag förtydliga vad jag menar med stor skummare ... det är endast om man våtskummar det inte går att ha för stor skummare. I vanlig "torr" skummning har du nog helt rätt.

Och turnover är som du säger helt styrt av skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS i synnerhet & alla revinvånare i allmänhet tycker väldigt illa om riktad ström som vanliga pumphuvuden skapar.

Har en vanlig cirkulationspump på 1000 l/h som är en av dem som driver vatten fram och tillbaka från min högra kammare på AM P90.

Utblåset befinner sig 5 cm från en Acropora.

Tycker det verkar rätt okey.

post-1393-14468926344762_thumb.jpg

Slangstumpen syns om du tittar noga.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

post-1393-14468926344404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: jag förstod det, jag bara jäklades lite för jag kände du rättade mig ang BM i onödan.

var inte mening ett hoppa på dig direkt, men då jag inte riktigt håller med om kommentaren kände jag att jag var tvungen att säga mitt :)

Sen vill jag förtydliga vad jag menar med stor skummare ... det är endast om man våtskummar det inte går att ha för stor skummare. I vanlig "torr" skummning har du nog helt rätt.

Ju större pumpen är, ju våtare måste skummet vara för att man skall få ut lika mycket skit. Problemet är bara när man når en viss gräns med våtskummning blir skummaren väldigt känslig, har man lite cylop eeze eller någon annan form tillsats som brukar leda till att det skummar lite mer ett tag så svämmar det lätt över helt.

För att inte tala om att en större skummare är dyrare, drar mer ström och tar mer plats.

Förlåt men jag ser bara inte varför en större skummare skulle vara bättre på något sätt mer än om man har planer på att uppgradera till något större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en vanlig cirkulationspump på 1000 l/h som är en av dem som driver vatten fram och tillbaka från min högra kammare på AM P90.

Utblåset befinner sig 5 cm från en Acropora.

Tycker det verkar rätt okey.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Och med det vill du säga vad? Jag är ledsen men jag förstår inte vad det tillför i tråden.

Föreslår du vanliga pumphuvuden istället för streamers?

Jag vill gärna veta mer än syrliga kommentarer.

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt men jag ser bara inte varför en större skummare skulle vara bättre på något sätt mer än om man har planer på att uppgradera till något större.

Har man inte alltid det? ;)

Skämt åsido, tack för saklig och vettig info.

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och med det vill du säga vad? Jag är ledsen men jag förstår inte vad det tillför i tråden.

Föreslår du vanliga pumphuvuden istället för streamers?

Jag vill gärna veta mer än syrliga kommentarer.

Sent from phone

Det har jag inte skrivit, det var du som menade på att sps inte gillade vanliga pumphuvuden som riktades emot dem.

Därför visade jag ett par bilder att ditt påstående kanske var gripet ur luften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är bäst om man undviker att prata om direkt eller indirekt flöde över huvudtaget när det gäller koraller. Det är bättre att prata om laminärt och pulserande flöde.

När det gäller laminärtflöde finns det många Acropora som gillar ett flöde på upp till 40 -50 cm/sekund. Gorgonior går i allmänhet också bra i laminärt flöde. Och så starkt att de lutar ordentligt.

En Euphyllia kanske bör ha mindre än 2. Men när det är ett pulserande flöde fram och tillbaka kan samma Euphyllia må gott i 10 cm/sekund.

Därför är det nästan standard att man har två jämnstarka pumpar riktade mot varann så det blir ett virvlande mellan dem där flödet växlar lite hur som helst.

Det är olika mellan släkten och arter vilket flöde de går bäst i. Och enligt forskningen också inom arten beroende på fångstplats.

Reubens inlägg (37) om skummare är kanon. Läs det en gång till och fundera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...