LN21 Postat 13 oktober 2012 Författare Dela Postat 13 oktober 2012 Jo ja är mera nöjd nu än tidigare,,,vart lite sur att ja snålade från 70 cm till 60 cm på höjden, men det skilde 5000 o ja hade inte dom extra pengarna då.Men idag med salt i karet är ja tvärt om glad att valde 60 cm högt o en meter djupt kar. Med 4 m2 bottenyta så kan man hitta på både det ena och det andra, hoppas bla att ja kan fåråd att köpa ett gäng Kirurger som kan växa sig stora o fina, samtidigt som ja kommer att satsa på riktigt små firrar oxå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 13 oktober 2012 Dela Postat 13 oktober 2012 hade man haft din energi så hade mitt ju vatt färdigt för länge sen. kommer att bli hur fint som helst. det är stort att bara våga börja på ett sånt projekt. jag är ju dessutom så priviligierad så jag bor så nära så jag kan åka och se det IRL när jag vill (eller när du vill) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 13 oktober 2012 Författare Dela Postat 13 oktober 2012 Tack Krille, du är alltid välkommen.Sen om det är så smart att göra denna konverteringen det får framtiden utvisa:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 13 oktober 2012 Dela Postat 13 oktober 2012 Riktigt mäktigt med kirurger i en rejäl storlek, inte så många som kan ha dem när de börjar växa till sig ordentligt.Ska följa in burk och se hur den utvecklas.Jo ja är mera nöjd nu än tidigare,,,vart lite sur att ja snålade från 70 cm till 60 cm på höjden, men det skilde 5000 o ja hade inte dom extra pengarna då.Men idag med salt i karet är ja tvärt om glad att valde 60 cm högt o en meter djupt kar. Med 4 m2 bottenyta så kan man hitta på både det ena och det andra, hoppas bla att ja kan fåråd att köpa ett gäng Kirurger som kan växa sig stora o fina, samtidigt som ja kommer att satsa på riktigt små firrar oxå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 oktober 2012 Dela Postat 13 oktober 2012 En Sohal är ju nästan obligatorisk om du skall ha kirurger i ett så stort akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 13 oktober 2012 Dela Postat 13 oktober 2012 Se filmerna i inlägg nr 25, 26 i denna tråden. Ett kar som är större än ditt men det jag vill visa är hur maffigt ett stort kar med stora kirurger kan bli https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44952-Bra-YouTube-filmer/page2 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 13 oktober 2012 Dela Postat 13 oktober 2012 Om du skall ha ett stim av kirurger - titta på convict tang (acanthurus triostegus) - inte så färggrann men ger en enorm kontrast när de är 20 +MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 13 oktober 2012 Dela Postat 13 oktober 2012 ditt är ju längre än mitt förra som jag gav bort till en jobbarkompis..men jag hade en tanke om marty feldman look. när jag kollade.undrar om inte max 2.5 meter är trevligast att titta på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 14 oktober 2012 Författare Dela Postat 14 oktober 2012 Ja ja funderar på Sohal och kanske 4 Kirurger till.acanthurus triostegus ser ju ut som en fräck Kirurg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 oktober 2012 Dela Postat 14 oktober 2012 Ja ja funderar på Sohal och kanske 4 Kirurger till.acanthurus triostegus ser ju ut som en fräck Kirurg.Ja men då skall du ha 10 +. Jag har sett filmer på enorma stim med denna kirurg.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 14 oktober 2012 Författare Dela Postat 14 oktober 2012 Ja jo då faller den nog bort iallafall den första tiden:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 14 oktober 2012 Dela Postat 14 oktober 2012 Riktiga häftig kirurger är ju "enhörningar". Naso unicornis eller Naso brevirostris Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 14 oktober 2012 Dela Postat 14 oktober 2012 triostegus har jag haft en riktigt trevlig kirurg och betar som en häst vist går dom i stim i det vilda men det funkar utmärkt att ha en oxå.Min va riktigt trevlig och åt ur handen på mig kom alltid när man satt sig vid karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 20 oktober 2012 Författare Dela Postat 20 oktober 2012 Då är karet 3 veckor ungt. Har varannan dag lagt i lite småsten + sand från 500 litaren, dessutom så matar jag lite i karet varje kväll sedan en vecka tillbaka.Det växer på rätt bra med alger i refugiedelen, dessutom så börjar pods, sjöstjärnor små sniglar att etablera sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 21 oktober 2012 Dela Postat 21 oktober 2012 Låter som det här kommer att bli bra skynda långsamt. snart dax att börja belasta lite då eller ?Ska du börja med ett gäng sniglar eller vad blir det ?Är ju så jävla tråkigt att lägga pengar på sniglar å sånt tråkigt men dom gör ju nytta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 21 oktober 2012 Dela Postat 21 oktober 2012 Låter som det rullar på riktigt fint nu!, hojta till när du på allvar ska i med lite fraggar.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 21 oktober 2012 Författare Dela Postat 21 oktober 2012 Låter som det här kommer att bli bra skynda långsamt. snart dax att börja belasta lite då eller ?Ska du börja med ett gäng sniglar eller vad blir det ?Är ju så jävla tråkigt att lägga pengar på sniglar å sånt tråkigt men dom gör ju nytta Tack Jimmy, jo skynda långsamt blir det. Har tre stora Turbosar just nu i karet och ja kommer att skaffa 10-20 till vad det lider men som du säger så är det en tråkig utgift.Låter som det rullar på riktigt fint nu!, hojta till när du på allvar ska i med lite fraggar.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkVisst Manne, ja (och C) kommer att försöka ta en tur till Hässleholm när det passar Er. Jag vill se ditt kar och dessutom så vill ja försöka få lite mera koll på hur Jannes drivkort ser ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 21 oktober 2012 Författare Dela Postat 21 oktober 2012 Faktum är att Caulerpan är grym på att hålla borta näringen från andra alger. Dessutom så kör ja Alu-fosfatremover i en glasform för att hålla borta fosfaten som blir över.Doserade en rejäl dos KNO3 dag 1 i karet, detta för att inte N skulle bli den faktor som begränsade Caulerpan och bakterierna.Kan även tillägga att ja gjorde en liten fuling,,,,,jag doserade även KNO3 i min djupa sandbädd med plenum. Bädden har jag försökt starta på bästa möjliga sätt genom att ympa in sand från min bädd i 500 litaren, samt köra lite lite VÄS under för att locka igång bakterietillväxten.Bädden är 20 cm djup, men erfarenheten säger mig att det kommer att ta minst två månader innan den är så tät att den börjar göra det ja vill.Andra bilden är på LS högen (med lite fraggar på ) det har gått 100 W LED på den högen i ca: tre veckor/10 timmar dag. Visst ja fick kiselalger efter dag tre men dom är spårlöst borta o inte är där mycke fulalger inte.Bild 1 är på min Alu-fosfatremover Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 21 oktober 2012 Författare Dela Postat 21 oktober 2012 Fick idag hem mina 3mm alu-plåtar till belysningen, dom har färdiga urfräsningar för mina 50 W chip-kylare.(sitter en kylare i mitthålet, passar som handsken:) )Den skarpsynte ser att högerhålet är 5cm mera in än vänsterhålet, allt för att det ska bli perfa mot inredningen.Och därmed rök C`s matbord någon vecka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 21 oktober 2012 Dela Postat 21 oktober 2012 Det har även här varit vissa disskussioner om vad ett köksbord skall användas till. Kan väl säga att Marie och jag ibland inte har en helt lika uppfattning i ämnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 21 oktober 2012 Författare Dela Postat 21 oktober 2012 Hahaha vi har mer gemensamt än att vi kommer från samma by,,,,,, vi har även förstående (läs uthärdande) medlemmar i familjen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 21 oktober 2012 Dela Postat 21 oktober 2012 [ATTACH=CONFIG]84350[/ATTACH]Fick idag hem mina 3mm alu-plåtar till belysningen, dom har färdiga urfräsningar för mina 50 W chip-kylare.(sitter en kylare i mitthålet, passar som handsken:) )Jag är lite nyfiken vad det är för kylare du har valt. Bild? Länk? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 21 oktober 2012 Författare Dela Postat 21 oktober 2012 http://www.dustinhome.se/product/5010073632/arctic-cooling-ultra-64-s-754/#intcmp=searchProvider_dacsaDom kostade 45 kr när ja köpte domhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47857-Konvertera-mitt-2400-liters-till-ett-revakvarium/page4En bit ner på sidan finns det lite bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 21 oktober 2012 Dela Postat 21 oktober 2012 Jodu, förstående är bara förnamnet. När man dessutom har nästan en hel inredning till plymouthen stående i hallen( vågar inte ha den i verkstan för ev möss) och baksätet till samma bil stående på takbjälkarna på övervåningen så behövs ett förlåtande sinnelag från äkta hälften. Kan även nämna att när hon fyllde år förra veckan var vi ute och åkte en sväng. Till Stig i gemla och hämta grejer till nya karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 oktober 2012 Dela Postat 22 oktober 2012 Ser riktigt bra ut Larry! Blir det bara 3x50W över detta karet, eller har jag missat något? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.