Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Men på mina 230l vatten så tror jag att ba fick att kag fick byta sju liter vatten mot ro för att sänka salinitet ett halvt steg.

Ja alltså, det var ju inte mkt saliniteten sänktes. Väntar tills inkörsfasen är avklarad sen höjer jag saliniteten lite.

På tal om inkörningsfasen... har testat nitrit tre gånger nu med 2-3 dagars mellanrum. Första gången var den på 0.05, andra gången var den på 0.1 och idag när jag testade var den på 0.01. Hur fan är det möjligt egentligen? :P Borde väl gå upp snarare än ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, kan någon hjälpa mig för nu är jag lite konfunderad. Jag hade lite nitrit förut som ni kan läsa i min förra post men idag kan jag inte mäta något nitrit alls. Jag kan dock mäta ca 1-2 i ppm i nitrat. Har dock bara haft stenen i akvariet i snart två veckor. Den kan väl inte redan vara klar med nitrifikationscykeln? Kommer nitritet återvända?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säkert vara så att det cyklat men brukar komma en spik till. Nitrat är en bra indikator då har nedbrytningen startat.

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råd sökes! Kan jag skaffa lite städare till helgen? Mätte idag nitrit 0 nitrat 0,2 och fosfat 0,02. Förra läsningen var nitrit 0 nitrat 1 och fosfat var förrförra gången 0,4. Känns rätt galet att fosfatet har sjunkit så pass mycket eller? Jag mätte två gånger men kan något påverkat mätningen? Jag använder Hanna checker.

Drog ner biopellets till lägsta farten så jag inte ska nolla fosfat och nitrat

Till helgen har karet varit igång i tre veckor

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råd sökes! Kan jag skaffa lite städare till helgen? Mätte idag nitrit 0 nitrat 0,2 och fosfat 0,02. Förra läsningen var nitrit 0 nitrat 1 och fosfat var förrförra gången 0,4. Känns rätt galet att fosfatet har sjunkit så pass mycket eller? Jag mätte två gånger men kan något påverkat mätningen? Jag använder Hanna checker.

Drog ner biopellets till lägsta farten så jag inte ska nolla fosfat och nitrat

Till helgen har karet varit igång i tre veckor

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

kanske kan vara läge att testa! hur länge står det i knops bok att du ska vänta?

måste vara galet mätt att du får sådan skillnad! eller kan nitrit kanske förvränga fosfat som nitrat?

tänk på att det är många minus i helgen, så du måste packa dem extremt bra på tåget (eller ringa en vän -bil- )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med så låga värden kan du vänta med vattenbyte, men du gör som du vill så klart. :)

Har jag nåt att förlora på det?

Du kanske kan dela med dig av vad du tror om mina värden... är dom troliga efter bara tre veckor? Bör jag vänta iom att jag haft så pass lite nitrit förut?Jag tycker det riktigt känns osannolikt med dessa värden efter bara tre veckor så jag skulle gärna höra med en expert vad denna tror :). Skulle du börjat belasta akvariet som jag tänkt nu i helgen om du var i mina skor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är inte helt osannolika då du inte har något som belastar karet mer än stenen. Är det bra sten så kan de mycket väl stämma med dina mätvärden.

Jag hade inte tvekat på att börjat belasta med koraller och lite lägre djur.

Du förlorar absolut ingenting på att byta vatten, frågan är kanske om du vinner något på det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är inte helt osannolika då du inte har något som belastar karet mer än stenen. Är det bra sten så kan de mycket väl stämma med dina mätvärden.

Jag hade inte tvekat på att börjat belasta med koraller och lite lägre djur.

Du förlorar absolut ingenting på att byta vatten, frågan är kanske om du vinner något på det. :)

Tack!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det en sväng förbi triton för att köpa det första levande :)

Tyvärr hade de inte några eremiter eller putsarräkor inne så det blev 20 sniglar, 1 sandvändande sjöstjärna och två mjukisar.

Glömde dock fråga efter namn på korallerna men någon har kanske kan hjälpa mig med den biten. Kan ju dock vara svårt att se exakt vilken korall det är när polyperna är indragna som på bilden.

Läste dessutom nyss på en annan tråd där Laggeman avrådde från att köpa sandvändande sjöstjärna i början för att dom oftast svälter ihjäl. Kändes ju inte så kul att läsa så jag undrar om det är något jag kan göra för att unvika det? Och om den dör, kommer det märkas då eller kommer den ligga under sanden och ruttna?

Lite bilder:

post-5397-14468928144931_thumb.jpg

Handskar på!

post-5397-14468928144319_thumb.jpg

Katten ska alltid vara med när något nytt händer

post-5397-14468928146198_thumb.jpg

post-5397-14468928144523_thumb.jpg

post-5397-14468928144727_thumb.jpg

post-5397-14468928145134_thumb.jpg

post-5397-14468928145348_thumb.jpg

post-5397-14468928145558_thumb.jpg

post-5397-14468928145766_thumb.jpg

post-5397-14468928145981_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...