Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Var ett tag sen jag uppdaterade nu. Inte så jättemycket har hänt tyvärr.

Bänkbygget har äntligen kommit igång då metallstommen äntligen levererats så till helgen borde jag kunna ha ett färdigsnidad bänk att ställa akvariumet på :)

Idag var jag och köpte pvc rör och kopplingar så snart blire att bygga ihop allt rörmokeri :).

Jag har dock en fråga om durso: Finns det några mått att utgå från när det gäller hur långt under vattenlinjen den ska sitta? Dem på triton sa att vattnet ska gå precis längst vinkeln på 90 graders kopplingen neråt men när jag kom hem och tänkte på det så kom jag på att vattennivån kommer ju hamna där oavsätt hur långt ner jag sätter durson. Så om jag skulle försöka få den att gå längst med overflow kanten så finns ju risken att jag råkar sätta durson några milimeter för högt och då blir det ju istället att hela akvariets vattennivå stiger.... så frågan är kort och gott ifall det finns några mått man måste följa när det gäller hur djupt ner man sätter durson? (hoppas ni fattar)

En till fråga: Finns det nån anledning att limma ihop durson? Den kommer ju ändå inte behöva motstå något tryck så man borde väl bara kunna trycka ihop rördelarna så att man kan ändra dem senare ifall man vill?

post-5397-14468927262638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, blev bra det där med slimlinen. Är normalt ingen fan av slimline men där fick du till det.

Du skriver i början att Tystnad är viktigt. Varför kör du då med durso istället för normal herbie standpipe / hävert? (en strypt ner + nödrör + retur)

Bara en fundering!

Blåbert skrev att du bodde i nacka, kul! Är sicklabo själv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu målat det du ser som träfärgat så att allt blir vitt (det blåa är skyddsplast bara), har satt in elen, har borrat hål för fläktar, har målat botten med våtrumsfärg, har installerat fläktarna, har installerat osmolatordatorn och jag har borrat nya hål genom toppskivan för genomföringarna

Det som är kvar nu är att silikona den exponerade spånskivan vid hålet för genomföringarna så att eventuella droppar inte får trät att svälla, ska även silikona fogarna i botten där jag målat så att en eventuell översvämning kan ske utan att det kommer ut på golvet, ska installera lite mer teknik, ska isolera bänken och till sist så ska jag justera så den står rakt och fint :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappade genomföringen ner i overflowen och det blev en spricka. Kan dock inte känna sprickan med fingrarna. Är det någon jag bör oroa mig för och vad bör jag göra så fall?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Moderator's upplysning:
mod.gifRedigerad!

3.1 Uppträd vårdat & trevligt - Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser otäckt ut. Den bör nog inte användas som den är nu.

Om du kunde skaffa två glasskivor i 4 eller 6 mm glas och borra upp likadana hål i och limma över på ovan och undersidan kanske det går använda ändå. Så kapslar du in sprickan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man blir så ledsen. Var några dar från att påbörja uppfyllning. Får nog ta och ringa akvarieleasing och höra vad dem har att säga. Dem lär ju vara vana vid sånna här olyckor och komma med tips.

Vill fan helst inte åka fram och tillbaka dit för att byta ut botten... sånt jäkla gissel att frakta ett sånt tungt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limma glas på undersidan? då får man väl fixa ett nytt bottenglas med akvariets yttermått, fast det var nog det du menade.

Jag hade tagit med mig bilden till en lokal firma som fixar stenskott i bilrutor och se vad dom kan åstadkomma med sina vacumutrustningar och speciallim samt kolla av med min lokala glasmästare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det behöver inte vara en lika stor glasruta som hela botten, den behöver bara täcka hålen och sprickorna väl. Det räcker nog med de två stora hålen kanske tom. Men ovan och under.

Jag tycker det ser ut som att glaset har spruckit hela vägen igenom tyvärr, det ser inte ut att vara en repa bara. Så det kan nog inte fixas med stenskotts reparationer. Antingen förstärker man upp glaset eller så får man byta botten, det är tyvärr de alternativen jag ser. Men kolla med de som byggt karet annars som sagt, de borde ha bra ideér.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taragiskt det där :( Jag hade nog bytt botten men det är jag det. Jat tillhör dem som haft otur med sprickor som stuckit iväg trots limmning. Blir ju en viss spänning just där det är borrat ium värmen som blir när man borrar så det är lite extra kinkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hållf. Mässigt borde det inte vara några problem om du var bänkskiva som stödjer emot under. Om det sen är tätt är en annan femma.

Lider med dig, inte kul. Måste du frakta karet så kan jag försöka hjälpa dig med skjuts.

Tack för erbjudandet men jag har folk som kan hjälpa mig. Sånt jävla gissel att bära skiten dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...