Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Av någon anledning tror jag alltid att ditt kar är på 250 liter. Men så är det hela 400 varje gång jag kikar efter.

Jag är otroligt förtjust i bakgrundsmodulen på högra sidan om din avrinningsbox. Den är riktigt snygg. Jag är egentligen väldigt förtjust i den typen av sten. Någon gång ska jag vara radikal och bygga ett rev med granitstenar av den typen...

Ska bli skoj att se vad du hittar på med pelarna du gjort. Det kan nog bli riktigt ballt, precis som ormet gillar jag din goda dokumentation om hur du gjort med stenarna du byggde de av. Jag orkar nog inte göra om saken. Jag är för snål så jag kör med illaluktande sötvatten i ett halvår med stenarna i :-) När stenen luktar cement är den nog klar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av någon anledning tror jag alltid att ditt kar är på 250 liter. Men så är det hela 400 varje gång jag kikar efter.

Jag är otroligt förtjust i bakgrundsmodulen på högra sidan om din avrinningsbox. Den är riktigt snygg. Jag är egentligen väldigt förtjust i den typen av sten. Någon gång ska jag vara radikal och bygga ett rev med granitstenar av den typen...

Ska bli skoj att se vad du hittar på med pelarna du gjort. Det kan nog bli riktigt ballt, precis som ormet gillar jag din goda dokumentation om hur du gjort med stenarna du byggde de av. Jag orkar nog inte göra om saken. Jag är för snål så jag kör med illaluktande sötvatten i ett halvår med stenarna i :-) När stenen luktar cement är den nog klar...

Tack så hemskt mycket för de fina orden!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Slagits mot cyanon ett bra tag nu genom att tillsätta bakterier men den har inte vikts sig det minsta. Köpte nyss red slime remover som jag kört ett dygn nu. Ser minskning men med tanke på vad jag läst så trodde jag mer skulle hinna försvinna. Gör nog som beskrivningen föreslår, att köra två doseringar.

Efter cyanon är borta så har jag även köpt cyanoclean som jag ska dosera och se tilll att cyanon håller sig borta med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Känns som cyanon börjar ge mig sig nu. Kommer fortfarande tillbaka på några ställen ibland men det är inte i några stora lass så det är lätt att skrubba bort.

Sålde nyss båten så nu vart man lite nyrik och då ryckte det ju självklart i plånboken. Gjort lite småbeställningar från drakfisken men idag gjorde jag en beställning på något jag saknat länge: En ordentlig osmosanläggning.

Denna blev det: http://www.drakfisken.se/osmos/1569-spectrapure-maxcap.html

post-5397-14468933721661_thumb.jpg

Nu slipper man vänta en hel dag för att för att fylla upp vatten för vattenbyte. Nu blir även frugan glad att slippa ha massa plastdunkar i vårt lilla badrum nån längre tid :)

Var även på triton i förrgår och skulle inhandla diverse småsaker. Sa åt mig själv att inte köpa något levande men kom ändå hem med en scolymia och en guld euphyllia frogspawn. Får se om jag kan fixa någon vettig bild på dem snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar mina revpelares fosfat vara på väg åt rätt håll. Förra veckan mätte jag 0,49 i fosfat i platsbacken de ligger i och igår mätte jag 0,32. Jag byter vatten varje vecka och de badar med levande sten samt biopellets

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok här kommer lite bilder på de senaste korallerna. Inga vidare bilder för att overrideläget har hängt sig på rampen. Får ta och plocka ner den i helgen och kolla varför knappen inte får någon kontakt men håll till godo.

post-5397-14468933741058_thumb.jpg

Passade även på att fylla på med lite sand då det var väldigt glest i fronten av akvariumet. Kan ni se var gränsen mellan gammal och ny sand går? :)

post-5397-14468933741261_thumb.jpg

... och så en helkarsbild just because

post-5397-14468933741461_thumb.jpg

post-5397-14468933740432_thumb.jpg

post-5397-14468933740658_thumb.jpg

post-5397-14468933740857_thumb.jpg

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

najs! kom ihåg att inte vara för snabb med revpelaren. tycker du ska köra utan något som helst "medel" i min 1 månad innan du kan vara säker!

Nej då, jag tar det lugnt. Vill inte riskera något. Fosfaten ska helst inte vara över 0.1 i baljan utan remover när jag flyttar den till huvudkaret

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bra och dåliga nyheter:

Fosfaten i baljan med död sten fortsätter sjunka! Var nere på 0,25 senaste mätningen. Fortsätter det i samma takt så borde jag kunna använda stenen hyfsat snart. Kiselalger har också kommit på stenen och man börjar se annat liv på den så som asterina sjöstjärnor, ormsjöstjärnor och amphipods.

Tråkiga är att min nyköpta scolymia verkar hålla på kasta in handduken. Sett lite tunn ut de senaste dagarna och idag syntes skelettet på den. På väg till Arlanda nu för att åka till Grekland i en vecka så det förvånar mig inte om den helt tynat bort när vi kommer hem. Konstigt nog har den ätit med god aptit trots detta

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är just nu i grekland på ön Korfu. Var idag på en tur till ön Paxos som ligger lite söder om Korfu. Kristallklart vatten och jättefina vattengrottor. Passade på att ta lite vatten i en flaska som jag tänk ta till Sverige för analys. Ska bli kul att mäta. Stay tuned :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är just nu i grekland på ön Korfu. Var idag på en tur till ön Paxos som ligger lite söder om Korfu. Kristallklart vatten och jättefina vattengrottor. Passade på att ta lite vatten i en flaska som jag tänk ta till Sverige för analys. Ska bli kul att mäta. Stay tuned :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

intressant!

kom ihåg att inte dricka upp mät-vattent på fyllan! -ett glas med-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätningar från Medelhavet (Paxos i Grekland)

Salinitet: 1,030

Magnesium: 1425

Kalcium: 460

Kalium: 410

KH: 8

pH: 8

Fosfat: 0,14

Nitrat: 0

intressant gällande fosfatet!

säker på att inte lite vatten har dunstat (och påverkat salthalten samt mg, ca och kh) ?

hur mår din scolly?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant gällande fosfatet!

säker på att inte lite vatten har dunstat (och påverkat salthalten samt mg, ca och kh) ?

hur mår din scolly?

Nej då, vattnet har legat i en flaska och öppnades först nu så inget kan ha dunstat.

Scolymian mår inge vidare tyvärr. Har inge större förhoppningar att den ska repa sig.

post-5397-14468933808223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade något jag gissar på att jag inte vill ha i burken. En liten krabba på runt 1,5 cm i bredd med röda ögon, brun kropp och halv brun/vita ben. Är detta en terminator krabba? Vad heter dem på latin så fall? Kunde tyvärr inte ta någon bild då jag hade för lite batterier i telefonen för det vid tillfället.

Vad kan jag göra i hopp om att fånga den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...