Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Håller på att sätta in en del teknik nu och undrar ifall nån kan tala om vilken sån där voltplupp man skall använda till tunzepumparna?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Först kan du testa med jumpern som ger 24v och gå neråt. Med multicontrollern kan du också justera lite. Se bara till att det inte flyttar sand.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först kan du testa med jumpern som ger 24v och gå neråt. Med multicontrollern kan du också justera lite. Se bara till att det inte flyttar sand.

Hälsningar Kjelle

Ok, så allt dem gör är att ge mer kraft till pumparna? Inte så att de ska matchas med typ elen i väggen eller liknande?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I fredags var jag och inhandlade levande sten från triton. 43 kilo blev det om jag minns rätt.

Samma dag hämtade jag ut min pacific sun hyperion från DHL ombudet :).

Jag har nu ljuset inställt på att soluppgången börjar kl 10:00 och solnedgången börjar kl 13:00 med 90 minuters tid på själv solupp- och nedgången.

Planerar att öka på en timmes ljus i veckan.

Aquascapingen blev jag ganska nöjd med, fick till en fin grotta i mitten, har gott om utrymme för att "plantera" koraller och det är gott om ihåligheter som diverse djur att gömma sig i. Men kom gärna med kritik om ni har det :)

Det enda som jag stör mig på för tillfället är att det porlar vid overflowkanten. Det är inte om durson det låter utan från när vattnet faller över kanten. Tar gärna emot förslag för att lösa detta. Det jag kan komma på spontant är att höja durson en aning, men jag skulle helst skippa det om det finns någon annan lösning. Vill helst inte använda våld för att få loss röret som durson sitter fast i från genomföringen.

post-5397-14468927844179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det bli det? Däremot kan den nog fungera utmärkt till att assitera omvandlingen av nitrit till nitrat. Nedbrytningsbakterier lär trivas kanon i det syrerika vattnet som kommer till filtermattan.

Gör rent den ofta om du är rädd att mat och så fastnar där och bryts ned. Så får du ut det ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nitratodling det blir. Precis som du skriver. Normalt sett luftar skummaren ut en stor del av det ammonium som fiskarna andas ut. Med en stor filtermatta blir en del av det nitrat i stället. Sätter du en glas eller plastbit på snedden så att vattnet rinner på den ner i överrinningsfacket blir det tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett wet/dry filter som är biobollar, LS småbitar och tärnad grov filtermatta volymen i mitt filter är ca 15L. Med en bit filtermatta så det inte låter lär inte vara några problem.

Mina värden är Nitrat, NO3: ca 1,2 ppm (måste dosera) Posphate, PO4 0.01 ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har skummare brutits in och den skummar riktigt fint. Frågan är om jag ska ta vara på gunket eller låta det återgå till akvariet nu under inkörsfasen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ta vara på det och gör dig en smoothie!

lägg gärna upp en film på hur din skummare skummar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som kommer i skummar koppen är skit ska ju vara så mörkt som möjligt. i starten är det ofta te färgat då skummaren ofta löper lite amok. Så släng ej tillbaka det i karet gör du det så kommer det i koppen igen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag cyklade in min skummare levde den apa jag fick tömma kommen ca varannan timma. Efter ett tag lugnade det sig som sakt.

Ser ju trevligt ut det där:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man säga. Tur att man inte har koraller och fiskar som kan dö. Hoppas dom fixar felet snart. När dom löste förra strömavbrottet så gjorde dem det utan att egentligen veta vad som gått på röven. Tror bara dem ledde om elen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meckade lite med pumpar osv för att få saker och ting tystare. En av sakerna jag gjorde var att höja vattennivån i overflowen vilket resulterade att nivån i sumpen sänktes och osmolatorn drog igång. Vilket i sin tur resulterade i mindre salthalt. Min fråga är nu ifall jag bara kan tillsätta lite salt direkt i tanken eller om jag måste blanda det vid sidan av innan? Har inget levande i karet än, bara levande sten

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...