Gå till innehåll

Profilux 3 N ekonomifråga


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Funderar starkt på att köpa en GHL Profilux III N till mitt kar som är i uppstartsfasen just nu och jag undrar rent ekonomiskt hur mycket det kommer att kosta mig.

Min plan är för tillfället att styra pumpar (2x Tunze 6095), ljuset (4x Maxspect Mazarra) och doseringspumpar med datorn.

Köper jag datorn från aquapro2000.de så kostar den mig ungefär 4200 kr plus frakt och har jag då förstått det rätt att jag inte behöver köpa följande:

Tunze - Multicontroll 7095: 2 295kr

Skillnaden mellan doseringspump med och utan kontroller: ca 900kr

Maxspect Mazarra controller: 1 395 kr

Så totalt 4590 kr vilket är 390 kr dyrare än vad datorn kostar.

Har jag förstått detta rätt? Eller måste jag köpa dessa kontrollers trots att jag har datorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en GHL tunzekabel en till vadera pump å kolla då så du får olika kabel modeller då de skiljer sig olika med kabelanslutningen. L1/L3 eller L2/L4

Maxspect Mazarra kan du inte köra med GHL datorn ännu.

Ok, det var ju synd. Vet du ifall det kommer att gå senare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför behöver du N-versionen?

Förstår jag skillnaden rätt så är det detta:

PC-interfaces RS232, LAN (ProfiLux 3.1N only) and USB are built-in, WLAN option, operation with free Windows™-Software ProfiLuxControl possible

Integrated webserver (ProfiLux 3.1N only): viewing values and states, edit important settings, email-client, DHCP, SNTP, TFTP, RSS

Känns ju som en rätt skön grej att komma åt den med datorn på smidiga sätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kikat på ReefAngel?

Lite pyssligare att programmera, men enklare än vad det verkar när man läser om den. Jag är grymt nöjd med min och ser inga framtida begränsningar (skulle kunna vara att man bara kan styra 2dimmfunktioner eller tunze pumpar utan att köpa till expanderenheten, då kan man få MÅNGA..)

skärmdump från "min sida" dom åtta knapparna (pumpar, belysning mm) kan jag styra vart jag än är antingen genom iphone, android eller direkt från nätet ;)

/ Danne

post-2847-14468926848935_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kikat på ReefAngel?

Lite pyssligare att programmera, men enklare än vad det verkar när man läser om den. Jag är grymt nöjd med min och ser inga framtida begränsningar (skulle kunna vara att man bara kan styra 2dimmfunktioner eller tunze pumpar utan att köpa till expanderenheten, då kan man få MÅNGA..)

skärmdump från "min sida" dom åtta knapparna (pumpar, belysning mm) kan jag styra vart jag än är antingen genom iphone, android eller direkt från nätet ;)

/ Danne

Vadå expanderenheter för tunze. Nej då det är ju bara en kabel å man kan köra GHL via sin mobil oxså

Å inte alls pysslit att få till

Det är ju minst lika mycket extra boxar för ReefAngel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå expanderenheter för tunze. Nej då det är ju bara en kabel å man kan köra GHL via sin mobil oxså

Å inte alls pysslit att få till

Det är ju minst lika mycket extra boxar för ReefAngel

Det är två dimmportar på Reef angel som man kan styra Tunzepumpar med, vill man ha fler så behöver man en expansion för varje ytterligare sex kanaler.

Har inte provat någon GHL men är man på jakt efter en dator så kan det vara idé att jämföra även med Reef angel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå expanderenheter för tunze. Nej då det är ju bara en kabel å man kan köra GHL via sin mobil oxså

Å inte alls pysslit att få till

Det är ju minst lika mycket extra boxar för ReefAngel

Nu pratar vi om olika saker.

Med RA kan man om man har den med analog dimmning styra 2st tunze (ja, det behövs bara en kabel) eller tex 2st LED belysningar med vdc signal. Vill man ha 2st pumpar OCH 6st kanaler dimmad belysning (pwm eller vdc) så behövs en extramodul.

Jag hade missat att det gick att styra alla reläer från mobilen på GHL, jag sökte igenom både android market och app store utan att hitta något.

RA krävde förut en del programmering och det var lite pyssligt, nu är det så enkelt att t.o.m JAG klarar av det :)

Den är förprogramerad när den kommer och den mjukvaran räcker för dom flesta.

Visst finns det många boxar att köpa till, men man kommer rätt långt på det som följer med datorn (temp, ph, 8st eluttag, 2st nivåbrytare och två dimmportar)

Jag köpte till Wifi och adapterar för kontakterna, och vill väll kanske ha lite "lyx" saker, tex nivåmätaren som mäter i % hur mycket som är kvar i osmostanken och 1/0 modulen för att koppla till ett gäng flödesmätare, sen står en till Ph och saltmodulen högt på önskelistan också..

Hur som helst, jag är grymt nöjd med vad jag fick och jag tittade igenom åtminstone tre andra tillverkare (iks, ghl & apex) innan JAG bestämde mig, men nej, jag tror inte RA är för alla då det kan krävas en del eget jobb.. Men är men beredd att lägga det så får man en grymt kompetent dator för ett löjligt lågt pris (fast det var inte det som var avgörande för mitt val denna gång)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att sälja i EU fordras CE- märkning. (Säkerhetscertifikat) För att klara bestämmelserna fordras bland annat beröringssäkrade uttag- stickkontakter vilket USA inte har. De har 2x55v nätspänning medan vi har 230 volt vilket ställer andra krav. Jag skulle tro att det är anledningen till att de inte säljs i EU.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...