Gå till innehåll

Kan sötvattensfiskar överleva i saltvatten?


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Vi har tre fiskar till iaf i Sverige som kan leva i både sött och salt vatten med. Storspigg, småspigg och hornsimpa.

Vildfångade segelfens mollys är ganska fina fiskar tycker jag, de tycker inte jag man behöver skämmas för att hålla i våra kar.

Men den stora majoriteten av fiskar i världen klarar inte av att hoppa från sötvatten till salt. Inte det motsatta heller. Även om det som sagt finns en grupp fiskar som kan det. Det är nog vanligast dock att de möts "halvvägs" och kan antingen leva i helt sött eller bräckt vatten eller helt salt eller bräckt vatten.

Till exempel så har vi ju abborre i stockholms skärgård och sjurygg upp där med. Men du ser aldrig en sjurygg i en sjö eller en abborre på västkusten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Black Molly är en sort som fungerar att ha i saltkar.

Inte bara black molly fungerar, utan även många andra levandefödare. Jag har själv haft segelfensmolly i mitt salta kar under uppstartsfasen. Fungerade fint. En annan medlem i Malmö Akvarieförening har fångat flera andra varianter molly och även guppy i rent saltvatten i karibien/centralamerika.

EDIT: flera han före med mollies/segelfensmollies. Och jag håller med, fina segelfensmolly kan vara riktigt, riktigt snygga. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bara black molly fungerar, utan även många andra levandefödare. Jag har själv haft segelfensmolly i mitt salta kar under uppstartsfasen. Fungerade fint. En annan medlem i Malmö Akvarieförening har fångat flera andra varianter molly och även guppy i rent saltvatten i karibien/centralamerika.

EDIT: flera han före med mollies/segelfensmollies. Och jag håller med, fina segelfensmolly kan vara riktigt, riktigt snygga. :)

Vad vi kan garantera är att de bara äter alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en poäng marcus

jag tror inte det,däremot så vet jag att tex svärdbärare har gått i rent salt...jag vet inte hur det är ställt med alla ungfödare.men till din fråga så tror jag att en amazonasfisk tvärdör..men jag har inte provat..kolla släkten sen art

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I stället för att diskutera om så kan det ju vara en ide att börja i en annan ände, varför. Och då hamnar vi i osmos som inte bara är en pryttel för att rena vatten (fast då egentligen omvänd osmos) utan ett fenomen som kan dyka upp lite här och där. Vad det handlar om är att om något som skiljer två lösningar med olika salthalter åt inte är helt tätt utan vatten men inte saltet kan smita igenom (semipermiabelt membran) så kommer vatten att tryckas igenom tills salthalterna blir lika på båda sidor.

Och vad har nu det med saken att göra? Jo, fisken försöker hålla samma salthalt i blodet som det fanns i nåt slags urhav, grovt sett 1 ‰. För en sötvattensfisk som lever i en salthalt på ungefär 0 ‰ så får detta konsekvenser, hud och gälar mm är faktiskt inte helt vattentäta så i ett försök att utjämna salthalten så strömmar vatten in i fisken. Gör den inget åt saken så sväller den som en ballong, njurarna får alltså jobba för högtryck med att producera urin och samtidigt försöka hålla tillbaka salterna, fisken får alltså pissa av bara fan för att hålla läget stabilt. Det räcker ändå inte bara med det, det finns särskilda celler på gälarna som har till uppgift att sno joner från omgivningens vatten för att också hålla saltbalansen.

Saltvattensfisken har det omvända problemet, den lever i en miljö med sisådär 3 ‰ salt och effekten av det blir att vatten i stället strömmar ut ur fisken så den kommer att torka ut som ett russin om den inte gör nåt åt saken. Det den gör är att dricka som tusan, massor av vatten för att ersätta det som dras ut ur fisken. Problemet är ju bara att med vattnet som fisken dricker kommer det också salter och de är inte önskvärda. För att lösa det problemet så får fiskens njurar jobba på högtryck men nu i stället med att försöka få en så koncentrerad urin som möjligt, så mycket salt och så lite vatten som möjligt.

Broskfiskar har lite andra sätt att hantera det där och sen finns det dessutom lite finesser med avgivning av kväve som ammonium eller urea mm som har ett intresse men för det här ändamålet så räcker det att konstatera att för en fisk i söt- respektive saltvatten så sätts fisken och i all synnerhet dess njurar på helt olika utmaningar när det gäller att hålla balansen mot omgivningen. Fisken ägnar faktiskt en hel del energi åt det där, åt att hålla sin saltbalans. Därför kan det på kort sikt gynna en av någon anledning nedsatt fisk att ändra salthalten något så att den får mindre jobb med det där. Att salta något till sötvattensfisk och söta ut vattnet en aning till saltvattensfisk är ett vanligt trick vid fångst och transporter. Det är dock inte så att det är något som alltid är bra till alla fiskar och som regel är det i vart fall inte lyckat i längden.

Nå, fisken skall alltså fungera på helt olika sätt i sött och salt vatten, pissa eller dricka, det är helt olika upplägg. Vissa fiskar har förmåga att ställa om sig, vi har ju vandrande arter som lax, ål, öring osv. Det finns också fiskar som kan göra utflykter i annat än vanlig miljö, skrubbskädda t ex har tagit sig ända upp i Vänern. Några arter fungerar också det där tricket med långsamt förändrad salthalt på, storspigg kan man föra från salt till sött och omvänt bara det går långsamt.

Men för de flesta fiskar så har de helt enkelt inte förutsättningar att fixa omställningen, deras fysiologi är inställd för en viss salthalt och deras funktioner klarar inte en omställning. Det är lika framgångsrikt att försöka föra dem från salt till sött eller tvärtom som att lära dem att andas luft, det hjälper inte om det går långsamt, de har inga anpassningar för att klara det.

Sen finns det då diverse fantastiska preparat som skall göra det möjligt att hålla saltvattensfisk i sötvatten eller om det möjligen kan vara tvärtom, tja, kortvarigt kan man alltså hålla det mesta i bräckt vatten, det är egentligen mindre besvär för fisken, men i längden blir det inte bra. Bortsett från de fiskar som faktiskt har de anpassningar som krävs för att kunna tolerera växlande salthalt så skall de alltså hållas med naturlig salthalt.

Och om nu bräckvatten egentligen är det bästa, varför är då inte Östersjön och andra såna miljöer proppade med massor av välmående arter? Det handlar om ganska små och unga miljöer. Vore det tvärtom i salthalt mellan Östersjön och Atlanten skulle det fortfarande vara den bräckta Atlanten som vore den artrikaste miljön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utöver de arter som nämnts tidigare i tråden finns det t.ex. månfiskar, argusfiskar, fladdermusfiskar, störar, rockor, tjurhajar, tigerfiskar, diverse ålar, pilnäbbålar och muränor som är värda att studera vidare.

Det finns även diverse fiskar från Madagaskar och sydostasiens övärld som relativt sent i historiskt perspektiv utvecklats från fisk som vandrat in i sötvatten från havsvatten eller bräckvatten.

De flesta fiskarter i sötvatten som tycker om hårt vatten med högt pH brukar kunna tåla viss omställning till bräckvatten eller havsvatten eftersom den kemiska sammansättningen på vattnet, förutom salthalten, ligger relativt nära vad fiskarna är anpassade till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv testat tre arter som fungerade jättebra i saltvatten och dom levde hos migi över ett år innan dom flyttade vidare

Arterna var månfisk, Argus, och humlefisk.

Det enda problemet var att argusen äter koraller och är en höjdare på glasrosor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag undrar om en söt vattens fisk kan överleva i salt...

*BORT*

Moderator's upplysning:
mod.gif

:rules

3.3 Respektera varandra - Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar dessas åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

3.4 Agera inte språkpolis - Kommentera inte andras sätt att skriva som till exempel felstavningar, särskrivningar eller grammatiska felaktigheter.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som läste artikeln jag länkade till i början antar jag med tanke på svaren i tråden men jag citerar en liten bit som kanske hjälper att svara på frågan om man kan vänja dem vid salt.

"Much research has been performed on salinity

tolerance in the Mayan cichlid due to its potential as a

food fish. In one study, juvenile Mayan cichlids labreared

at 25° C in freshwater were slowly acclimated (2

ppt/day for four days at a time) to 30 ppt salinity without

harm. Many survived when placed directly into salinities

up to 37 ppt (Stauffer and Boltz 1994). Martinez-Palacios

et al. have extensively investigated the physiology of the

Mayan cichlid. They described successful acclimation up

to salinities of 35 ppt by increasing salinity 5 ppt every 48

hours (Martinez-Palacios et al. 1990)."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag står i min kompis affär och lyssnar på en 8 åring och hans saltintreserade pappa. De står framför ett saltkar. Grabben säger - titta en guppy. Nej säger pappan det är saltvatten. Jo det är visst en guppy säger grabben - Nej men snälla du det är saltvatten och där lever inte guppy. Jo - säger grabben. Då vänder sig pappan till mig och ber mig förklara för grabben att det inte är guppy. Tja - säger jag - det gör jag gärna men nu är det faktiskt så att det är guppy så grabben har rätt. High five med grabben och ut ur affären gick en grabb som var kung den dagen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...