clavi Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 Blir kul att följa, då jag också funderar på ett sånt kar. Citera
Bygert Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 Ok, nu har jag tittat på rubriken ett tag och kan inte låta bli:Jo, det är ju just det där med att ha råd som är ett av problemen med saltvatten;) Citera
spotUP Postat 8 november 2012 Författare Postat 8 november 2012 Bygert, åååååh va lågt! nu är akvariet på plats, tog ett tag innan jag fattade hur allt skulle sättas ihop, sjukt dålig manual!Karet i sig är fint dock. Jag har fyllt upp det med osmosvatten nu.Några reaktioner: Det följer inte med någon doppvärmare, behövs inte det? Blir inte vattnet kallt på natten då?Kommer det ens upp i 25 grader utan värmare?Jag har lite partiklar som flyger runt i vattnet, jag är grön på salt, men det följde inte med något filtermedia, behövs inte det? Det enda som filtrerar vattnet nu är en bytta med kol.Imorgon ska jag förhoppningsvis få i salt och sand. Citera
Järv Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 man brukar köra något som kallas en skummare som tar bort skit ur vattnet. sedan så kör vissa med fosfat absorberare, kol och filtermattor av olika slag. Om du kollar runt lite här på forumet så borde du hitta lite all möjligt information Citera
Inboxen Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 Bygert, åååååh va lågt! nu är akvariet på plats, tog ett tag innan jag fattade hur allt skulle sättas ihop, sjukt dålig manual!Karet i sig är fint dock. Jag har fyllt upp det med osmosvatten nu.Några reaktioner: Det följer inte med någon doppvärmare, behövs inte det? Blir inte vattnet kallt på natten då?Kommer det ens upp i 25 grader utan värmare?Jag har lite partiklar som flyger runt i vattnet, jag är grön på salt, men det följde inte med något filtermedia, behövs inte det? Det enda som filtrerar vattnet nu är en bytta med kol.Imorgon ska jag förhoppningsvis få i salt och sand. Doppvärmare och skummare är nog bland det mest basala som behövs om man ska ha saltvatten. Skummare kan man skippa i och för sig men det rekommenderas skarpt. Hade inte du en Blenny, då följer ju skummaren med!? Doppvärmare bör du nog införskaffa omgående såvida du inte har runt 27 grader hemma i din lägenhet. Skaffa en doppvärmare med en kapacitet på över 60 liter, jag har en för 60 liter till mitt Blenny men den orkar inte riktigt med om det blir runt 17 grader i huset./Jonas Citera
stigigemla Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 Innan ni skriver mer kan ni väl läsa detta: http://www.aqua-medic.com/product/blenny-nano-aquarium/Det finns också ett par trådar här på guiden som handlar om Aqua Medic Blenny.Skummaren kommer att ta en del av partiklarna som flyter runt. Citera
spotUP Postat 8 november 2012 Författare Postat 8 november 2012 Aha, skummaren ska ta partiklar ok. Den bubblar och har sig men den skummar inte ännu.Jag trodde att det följde med doppvärmare men det gjorde det inte, så jag var o köpte en som var anpassad efter 100 liter, den borde göra jobbet. Jag ställde in den på 25 grader. Tempen är på 20 grader nu. När den når 25 ska jag försöka få i salt och sen den levande sanden. Citera
mikoto Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 Skummaren kommer bara göra skum i saltvatten så det är därför du inte ser den göra någonting :-) Citera
spotUP Postat 8 november 2012 Författare Postat 8 november 2012 Skummaren kommer bara göra skum i saltvatten så det är därför du inte ser den göra någonting :-)Aaaah, så klart! Citera
spotUP Postat 9 november 2012 Författare Postat 9 november 2012 Nu har jag dumpat ett gäng skopor salt och en påse levande sand i akvariet och mycket riktigt så satte skummaren igång direkt! Det är sjukt dimmigt i akvariet nu men det ger sig så sakta.På tisdag hoppas jag att jag får tag i lite levande sten. Hur länge bör det stå och tugga innan jag anlitar städfirman?Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
DaTrucka Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Det brukliga är att man lägger i stenen innan sanden. Annars finns risken att grävande djur underminerar med stenras som följd.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera
Piraterna Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Mitt bästa råd är att ta det lilla lugna, lyssna lagom (ALLA vet bäst ;-p) och håll i plånboken man kan fylla ett 80liters kar med små fraggar för köper man något/några stora s¨finns det inte mycket plats kvar. Citera
spotUP Postat 9 november 2012 Författare Postat 9 november 2012 Jag fick tipset att lägga i sanden först för annars får man en vit hinna av sand etc på stenarna. Jag får skuffa undan sanden när jag lägger i sten.Jag försöker ta det så lugnt jag kan men att lägga i sten efter 5 dagar med sand och salt kan ju inte vara att förhasta sig? Citera
spotUP Postat 9 november 2012 Författare Postat 9 november 2012 Jag vet att det är på tok för tidigt att lägga i något levande i karet men det är kul att planera/fantisera.Någon som har tips på inledande städpatrull? Hade vart kul att inte bara ha sniglar. Sjöstjärna? Eremit? Räka?Någon som har tips på vilka fiskar man skulle kunna populera denna 80-liters burk med i framtiden?Den biten är svår för en gröngöling som mig. Citera
mamadubba Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Eremiter var det första jag lade i tillsammans med 10 turbosniglar. Alla eremiterna är kvar och de flesta har ömsat skinn och är väldigt aktiva. Alla sniglarna från första omgången är borta, de kan tydligen vara lite kniviga att introducera, de jag fyllt på med efterhand har jag koppat in med dropp i två timmar och de verkar funka bättre för mig iaf. Eremiterna är dessutom väldigt mycket roligare att titta på än sniglarna. Citera
Inboxen Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Aaaah, så klart! Vill inte vara den som är den men är det verkligen så självklart att skummaren inte funkar i sötvatten? Jag fattade inte det i början när jag testade min skummare i sötvatten i mitt blenny, trodde ju den var paj. Kände mig lite puckad att jag inte visste det men inte så lätt att veta Citera
spotUP Postat 11 november 2012 Författare Postat 11 november 2012 Kan man ha en gul koffertfisk i ett blenny på 80 liter? Citera
Yodelking Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Det är inte lämpligt. Dels för storleken som den blir. Sen kanske du inte vill ha giftiga fiskar som kan släppa sitt gift när den dör eller blir stressad.Kolla här: http://www.reeflex.net/tiere/284_Ostracion_cubicus.htmCm-konverteringen är inte rätt så gå efter inch... Citera
Piraterna Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Kolla den här sidan, du kan inte köpa något därifrån men de har väldigt bra info och allt är bra sorterat, kolla nano och nybörjare. Hittar du fiskar som passar in på de båda kategorierna är det ju strålande. (håller med yodel, man får kika för en koffert blir ca 40cm)http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124 Citera
hagbard Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Skummaren kommer bara göra skum i saltvatten så det är därför du inte ser den göra någonting :-)en akvarieskummare stämmer det på,men tex i en väldigt strid sötvattensfors blir det skummning,men det är ju svårt att efterlikna i ett akvarie,så skummning är möjlig i sötvatten men inte brukligt i ett sötvattenskar Citera
mikoto Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Ja, det stämmer helt korrekt. Det finns ju faktiskt sötvattens skummare med. Men de är ju mest för extremt tungt belastade Koi dammar och liknande :-) Så det var en lite grov generalisering. Men som regel fungerar våra skummare inte alls i sötvatten. Citera
hagbard Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 (ändrat) att det faktiskt fanns sötvattensskummare för tex koi visste jag inte!jag bara tog naturliknelsen..nått äckligt gulskimrande skum som flyter iväg i forsen har vi väll alla sett,nyfiken på det där med skummning i sött mikoto,vad för utrustning används? måste vara fullbumpa?(militär term för skarpt ) Ändrat 11 november 2012 av hagbard Citera
mikoto Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Här får du en länk till en som säljs, jag kan inte så mycket om de annars så du får nog försöka forska lite på egen hand är jag rädd :-) http://grobeam.com/tmc/commercial/freshwater-skimmers.aspMen de skulle nog fungera kalasbra i saltvatten med tror jag...Nu har vi nog kapat tråden lite för länge. Jag vill gärna ha fler bilder på karet tråden handlar om! Citera
spotUP Postat 11 november 2012 Författare Postat 11 november 2012 Jag kollade upp koffertfiskare lite noggrannare precis eft jag postat och insåg precis det ni sa.. Surt! Som är ju så coola!Svårt att välja firrar till ett 80-liters.Dom små firrarna känns ofta lite ointressanta. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.