Gå till innehåll

Johan & Josses Blenny


spotUP

Rekommenderade inlägg

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bygert, åååååh va lågt! :)

nu är akvariet på plats, tog ett tag innan jag fattade hur allt skulle sättas ihop, sjukt dålig manual!

Karet i sig är fint dock. :)

Jag har fyllt upp det med osmosvatten nu.

Några reaktioner: Det följer inte med någon doppvärmare, behövs inte det? Blir inte vattnet kallt på natten då?

Kommer det ens upp i 25 grader utan värmare?

Jag har lite partiklar som flyger runt i vattnet, jag är grön på salt, men det följde inte med något filtermedia, behövs inte det? Det enda som filtrerar vattnet nu är en bytta med kol.

Imorgon ska jag förhoppningsvis få i salt och sand. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man brukar köra något som kallas en skummare som tar bort skit ur vattnet. sedan så kör vissa med fosfat absorberare, kol och filtermattor av olika slag. Om du kollar runt lite här på forumet så borde du hitta lite all möjligt information

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert, åååååh va lågt! :)

nu är akvariet på plats, tog ett tag innan jag fattade hur allt skulle sättas ihop, sjukt dålig manual!

Karet i sig är fint dock. :)

Jag har fyllt upp det med osmosvatten nu.

Några reaktioner: Det följer inte med någon doppvärmare, behövs inte det? Blir inte vattnet kallt på natten då?

Kommer det ens upp i 25 grader utan värmare?

Jag har lite partiklar som flyger runt i vattnet, jag är grön på salt, men det följde inte med något filtermedia, behövs inte det? Det enda som filtrerar vattnet nu är en bytta med kol.

Imorgon ska jag förhoppningsvis få i salt och sand. :)

Doppvärmare och skummare är nog bland det mest basala som behövs om man ska ha saltvatten. Skummare kan man skippa i och för sig men det rekommenderas skarpt. Hade inte du en Blenny, då följer ju skummaren med!? Doppvärmare bör du nog införskaffa omgående såvida du inte har runt 27 grader hemma i din lägenhet. Skaffa en doppvärmare med en kapacitet på över 60 liter, jag har en för 60 liter till mitt Blenny men den orkar inte riktigt med om det blir runt 17 grader i huset.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, skummaren ska ta partiklar ok. Den bubblar och har sig men den skummar inte ännu.

Jag trodde att det följde med doppvärmare men det gjorde det inte, så jag var o köpte en som var anpassad efter 100 liter, den borde göra jobbet. Jag ställde in den på 25 grader. Tempen är på 20 grader nu. När den når 25 ska jag försöka få i salt och sen den levande sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag dumpat ett gäng skopor salt och en påse levande sand i akvariet och mycket riktigt så satte skummaren igång direkt! :)

Det är sjukt dimmigt i akvariet nu men det ger sig så sakta.

På tisdag hoppas jag att jag får tag i lite levande sten. Hur länge bör det stå och tugga innan jag anlitar städfirman?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tipset att lägga i sanden först för annars får man en vit hinna av sand etc på stenarna. Jag får skuffa undan sanden när jag lägger i sten.

Jag försöker ta det så lugnt jag kan men att lägga i sten efter 5 dagar med sand och salt kan ju inte vara att förhasta sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det är på tok för tidigt att lägga i något levande i karet men det är kul att planera/fantisera.

Någon som har tips på inledande städpatrull? Hade vart kul att inte bara ha sniglar. Sjöstjärna? Eremit? Räka?

Någon som har tips på vilka fiskar man skulle kunna populera denna 80-liters burk med i framtiden?

Den biten är svår för en gröngöling som mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiter var det första jag lade i tillsammans med 10 turbosniglar. Alla eremiterna är kvar och de flesta har ömsat skinn och är väldigt aktiva. Alla sniglarna från första omgången är borta, de kan tydligen vara lite kniviga att introducera, de jag fyllt på med efterhand har jag koppat in med dropp i två timmar och de verkar funka bättre för mig iaf.

Eremiterna är dessutom väldigt mycket roligare att titta på än sniglarna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaah, så klart! :)

Vill inte vara den som är den men är det verkligen så självklart att skummaren inte funkar i sötvatten? Jag fattade inte det i början när jag testade min skummare i sötvatten i mitt blenny, trodde ju den var paj. Kände mig lite puckad att jag inte visste det men inte så lätt att veta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla den här sidan, du kan inte köpa något därifrån men de har väldigt bra info och allt är bra sorterat, kolla nano och nybörjare. Hittar du fiskar som passar in på de båda kategorierna är det ju strålande. (håller med yodel, man får kika för en koffert blir ca 40cm)

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren kommer bara göra skum i saltvatten så det är därför du inte ser den göra någonting :-)

en akvarieskummare stämmer det på,men tex i en väldigt strid sötvattensfors blir det skummning,men det är ju svårt att efterlikna i ett akvarie,så skummning är möjlig i sötvatten men inte brukligt i ett sötvattenskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det stämmer helt korrekt. Det finns ju faktiskt sötvattens skummare med. Men de är ju mest för extremt tungt belastade Koi dammar och liknande :-) Så det var en lite grov generalisering. Men som regel fungerar våra skummare inte alls i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att det faktiskt fanns sötvattensskummare för tex koi visste jag inte!jag bara tog naturliknelsen..nått äckligt gulskimrande skum som flyter iväg i forsen har vi väll alla sett,nyfiken på det där med skummning i sött mikoto,vad för utrustning används? måste vara fullbumpa?(militär term för skarpt :) )

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här får du en länk till en som säljs, jag kan inte så mycket om de annars så du får nog försöka forska lite på egen hand är jag rädd :-) http://grobeam.com/tmc/commercial/freshwater-skimmers.asp

Men de skulle nog fungera kalasbra i saltvatten med tror jag...

Nu har vi nog kapat tråden lite för länge. Jag vill gärna ha fler bilder på karet tråden handlar om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...