Gå till innehåll

Tänk på att kontrollera kablage på era pumpar.


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Använd inte ordet reparera i samband med saker som ska stoppas under vatten.

Nu generaliserar du väldigt. Jag jobbar med dränk ara pumpar, och de går fint att reparera, måhända är de lite mer välbygda än den här typen av itrustning, men om en san en gång har sats ihop (och är någorlunda demonterbar) så bör det gå att reparera. Byta sladd är ingen rocket science....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert.

Jag har jobbat som ljudtekniker och kan lova att jag kopplat så fan kan gråta.

Problemet är inte att byta kabel på en vettig pump.

Jag är helt säker på att de pumpar du sysslar med är både ihopskruvade och möjliga att skilja på ett vettigt sätt.

I detta fallet är det plastaskit som en kines satt sig på så att plastclipsen klickat ihop för att aldrig mera skilja åt.

Det gäller inte bara denna pump utan troligen de flesta lite enklare pumpar.

När jag läser om vissa som ger sig på led-byggen och varken har klart för sig vad som skiljer ström och spänning så är det bättre att flagga med varningsflagg än uppmuntra till experiment.

På frågan om MAN kan göra det själv, så är det också alltid skillnad på vad MAN Kan & vad DU Kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är precis med på vad du menar, jag ville bara märka ord ;)

Jag hade nog försökt byta kabeln, men man ska inte ge sig på det om man är osäker på att man både får det elektriska rätt och att kabelgenomföring och övriga tätnigar är fullt OK.

Troligen är det som du säger att grejerna inte är gjorda för att demonteras i de flesta fall, men jag kan känna att det är lite motigt att acceptera att en dyr pump håller i mindre än två år.

F ö så är det förvånadsvärt många klåpare som får härja fritt även i professionella fall kan jag intyga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta kablar är gjutna och går således inte att byta när skadan är så långt ner mot pumphuset.

Att byta en pump är en billig livförsäkring som det skrevs längre upp. Har ni dåligt med pengar, spara en månad och ta det nästa gång, låna en pump under tiden eventuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som laggeman sällan praktiskt att laga dessa pumpar vid ett brott som detta då man inte bara kan byta sladden. Dessa pumpar är i alla fall jag sett konstruerade sådana att sladdändan är ingjuten i epoxi tillsammans med motorblocket. Så enda möjligheten att byta sladd är att klippa bort den gamla och skarva på en ny. Vilket säkert går att göra om man isolerar sladden på ett bra sätt men det kommer inte jag sitta och göra på en dränkbar 220V pump :-) Det blir bättre nu när mer DC pumpar börjar komma, de kan man experimentera mer vildt med, det dör nog ingen mer än kanske pumpen av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag är rätt informerad upphör CE-märkningen på pumpen att gälla om man klipper sladden och skarvar. Undrar vad försäkringsbolaget har att säga eller änkan som blir stående med ett elektrifierat akvarium i sitt vardagsrum?

För oss övriga el-amatörer som inte har nödvändig utbildning är det nog bäst att slänga pumpen och köpa nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är god, men då måste få över krympslangen över kontakten också.

Kontakten går att skarva eller byta utan problem... delen som är nära vattnet skall man inte röra. Pumpen kanske det ligger på minst 1500:- när krympslangen typ elfa på 1.2m går på 200+frakt och det räcker till 2.3 pumpar.

det finns också 6:1 krympslang som går att dra över kontakten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...