Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Den trasiga drivaren är borttagen, Jannes tips fungerade finfint :)

Har även testat så att inget annat är sönder, var ju ändå en ganska stor smäll, och testerna gick bra, endast CATen som var trasig.

Har även fått än mer råd från den mycket kunnige personen här på SG som både designat hårdvara och mjukvara åt mig... Och hittills så verkar det fungera bra, trots mina rookiemisstag inom elektronik ;) Detta betyder att ett kraftigt motstånd skall beställas, för att minska "tillströmsspänningen" från PSen (som är grovt överdimensionerad då den köptes för att klara av hela rampen, inte endast hälften som jag kör nu)

En annan sak som skall beställas är 3 st Cree XP-E röda, detta då jag behöver utöka den röda slingan för att detta inte skall hända igen! Detta betyder dock att jag måste betala allt mellan 30-40 dollar i frakt, för 3 LEDs...

Så om någon här på SG skall beställa LEDs snart, kontakta mig via PM, kanske kan komma överens om någon liten deal där jag kan få åka snålskjuts på er order mot lite ersättning? :)

Eller om någon har några röda XP-Es (vore ett mirakel) liggandes så kan jag betala en bit över nypris för att slippa frakten ;)

Alternativt om någon vet en europeisk sida som säljer Cree LEDs :)

Skall även införskaffa vit akryl för ett lite mer kylflänsrelaterat projekt, för att få rampen att gå ihop med resten av rummet/karet... Ser lite bättre ut helt enkelt :)

Ytterligare en sak jag skall införskaffa är tystare fläktar (två stycken istället för en) för att få effektivare och tystare kylning :) (Skall ju stå i ett sovrum)

Trevlig fredagskväll! :)

-B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trevlig uppdatering, eller kanske mer en fråga ;)

Fick en pump/ ett filter...

Någon som kan identifiera den mer exakt? :P

Det som står är: Eheim (vilket mysterium, ellerhur? ;) )

11.2L/minut

Made in W.Germany (vilket måste indikera att den är GAAAAMMMAAAAALLLL ;) )

bilder:

post-4681-14468927565074_thumb.jpg

post-4681-14468927564916_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, den här är gammal och fin. Jag har för mig de där modellerna kom ut i början av 80-talet/70-talet. Vi ha ett par stycken på akvarieföreningen i Skövde. De fungerar väl än faktiskt. Det gör nog din med.

Jag kan inte modellnamnen i huvudet, står det inget på? Det brukar sitta en grå lapp i bak på själva pumpen. Det är du nog med på men pumpen är inte något som bör utsättas för vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jora, fungerar gör den nog :) En familjevän som köpt lägenhet och den förre ägaren hade lämnat den efter sig...

Ser faktiskt ut att vara väldigt minimalt använd, stort sett nyskick ;)

Det som står är bara:

Typ, 1026

volt, 220

serie, 83082

watt, 45

liter, 11.8/minut

Hittar massor med bilder, men inget om vad den egentligen är till ;)

Måste nog byta slangarna, då dessa är torra som fnöske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja men där har du ju modellen. Eheim 1026 heter den. Pumpar 600 liter i timmen ungefär då som du nog redan räknat ut :-)

Det är ett vanligt ytterfilter. Dagens ersättare är väl eheim 2215. Fyll den med levande sten och ställ den mörkt så kanske du kan skapa en bra miljö för filtrerande djur som ej kan konkurrera i ljus. Kolla så att den håller tätt med så att inte o-ringen är torr. Du kan alltid smörja upp den lite annars eller så går det köpa en ny.

edit. 45 W var inte nådigt dock! Det var ingen strömeffektiv pump jämfört med dagens(om vi då väljer att se enbart vattenvolym flyttad i förhållande till instatt effekt), men de är välbyggda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja men där har du ju modellen. Eheim 1026 heter den. Pumpar 600 liter i timmen ungefär då som du nog redan räknat ut :-)

Det är ett vanligt ytterfilter. Dagens ersättare är väl eheim 2215. Fyll den med levande sten och ställ den mörkt så kanske du kan skapa en bra miljö för filtrerande djur som ej kan konkurrera i ljus. Kolla så att den håller tätt med så att inte o-ringen är torr. Du kan alltid smörja upp den lite annars eller så går det köpa en ny.

edit. 45 W var inte nådigt dock! Det var ingen strömeffektiv pump jämfört med dagens(om vi då väljer att se enbart vattenvolym flyttad i förhållande till instatt effekt), men de är välbyggda.

Vi får se vad jag gör med den...

Förmodligen så provkör jag den, men vet inte riktigt om jag vågar köra en 30-40 år gammal pump ;) Låter nog en hel del också, vilket gör det ännu mindre troligt att jag använder den... Men vi får se om den fungerar ordentligt! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som jag använt är helt ljudlösa faktiskt. Byggkvaliteten är mycket god på dessa pumpar. Filterbehållaren har en enkel och bra konstruktion, att eheim använder samma design fortfarande fast de har integrerat pumphuvudet i locket på ett annat sätt idag talar ju bara gott om saken.

Ur den synpunkten ser jag inget fel med dessa filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite hittan dit och hattan hit så har jag fått hem och lött fast motstånd, så att inte fler drivare skall smälla (samt så jag inte behöver oroa mig när jag kör på 100%, så att inte det blir ca 130% istället ;) )... Har även köpt en mycket tystare och mer kraftfull fläkt:

"Be Quiet Silentwings 2" som tydligen skall vara en av de bättre på marknaden! ;) litet tystare än noctuas motsvarighet, samt snyggare ;)

Skall köpa vit akryl, och byta ut den svarta man får med kittet, för att det skall matcha resten av karet bättre, samt täcka för vattenångor bättre...

Bilder på det (semi) färdiga LED bygget kommer imorgon, då kommer jag även ha testat rampen lite bättre och tagit lite varierande bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osäker på vilka LEDar som är vilka av de blå nu...

Har ju XP-E blue och XT-E royal blue... Men det verkar som om de jag trott va royal är blue... Och tvärt om...

Visst är royal mer lila i färgen? Och blue mer blåblå? :P

Bifogar två bilder på hur de ser ut när de är av, någon kanske kan hjälpa mig? :)

Den första är den jag numera tror är blue, och den andra royal... Men hur vet jag säkert? Då dessa vill ha olika spänning? :P KAOS! ;)

post-4681-14468927611695_thumb.jpg

post-4681-14468927611935_thumb.jpg

Tack! :)

Oskar

EDIT:

Som det äkta geni jag är, så sökte jag efter jag skrivit här, och hittade bilder på det jag söker ;) Mina "farhågor" var sanna, jag har kopplat fel! ;) Får rätta till detta imorgon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första bör vara XP-E och den andra bilden XT-E.

Jämför skisserna på databladen i slutet av de: http://www.cree.com/led-components-and-modules/products/xlamp/discrete-nondirectional/~/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/XLampXTE.pdf

samt: http://www.cree.com/led-components-and-modules/products/xlamp/discrete-directional/~/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/XLampXPE.pdf

XT-E verkar ha dioderna sittandes på ett kretskort med en "skena" i på var sin motstående sida. XP-E har två små fyrkanter i två av hörnen.

Det är min slutsats, hoppas den stämmer :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första bör vara XP-E och den andra bilden XT-E.

Jämför skisserna på databladen i slutet av de: http://www.cree.com/led-components-and-modules/products/xlamp/discrete-nondirectional/~/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/XLampXTE.pdf

samt: http://www.cree.com/led-components-and-modules/products/xlamp/discrete-directional/~/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/XLampXPE.pdf

XT-E verkar ha dioderna sittandes på ett kretskort med en "skena" i på var sin motstående sida. XP-E har två små fyrkanter i två av hörnen.

Det är min slutsats, hoppas den stämmer :-)

Japp, det stämmer... Bara jag som fått hjärnsläpp! Men det konstiga var att jag bestämt kommer ihåg att de låg packeterade tvärt om! Vilseledande!

Jag skall löda om motstånden imorgon! Tack för hjälpen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

It's alive!

Nu är allting fungerande o fint :) Alla slingor lyser, och de lyser starkt! :P

0.3% på varje slinga, utom den röda där det är 0.4%

post-4681-14468927619557_thumb.jpg

100% på alla slingor

post-4681-14468927619775_thumb.jpg

100% mot vit vägg, ca två meter ifrån...

Tänk på att detta är utan linser! Kanske skaffar sen, om jag känner det behövs!

post-4681-14468927619985_thumb.jpg

Go jul på er!

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Idag har dagen gått åt till att kolla material till bänken.

En 1220x2440x22mm MDF skiva kommer räcka till hela bänken. Detta skall sen sprutgrundas, sprutlackas och klarlackas, Tills en högblank finish är uppnådd. (och vattentålighet)

Detta skall inhandlas snart :)

Har även designat om sumpen, (då innermåtten på bänken ändrades i.o.m 22mm mdf, hade räknat med 20mm)

Känns som man har koll på det mesta, men det kommer ta tid :P Men det måste jag säga att jag har vant mig vid, då planerna för första karet började för cirka 4 år sedan! Alltid något som kommit emellan! ;)

Så här ser template'n ut för MDF skivan:

post-4681-14468929068909_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...