Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Juste, beställde LEDs, kylfläns och fläkt igår... Plus diverse annat som behövs för bygget!

Blev 8st XT-E CW, 8st XT-E RB, 8st XP-E B, samt 3st XP-E R...

Samt en kylfäns: MakersLED 12" Designer Heatsink... Fläkt hänger med där...

PSU för Fläkten, samt kablage till bygget :)

Sen här hemma har jag då:

Drivers, Controller och PSU för driverserna :)

Borde bli ett trevligt projekt, Borde inte ta så lång tid heller... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LEDarna är på väg, tror dock det dröjer en 2-3 veckor innan de är här! (Hoppas på kortare såklart!)

Har lite funderingar vad det gäller bänken... Kommer köra "Elos" stil då jag anser att det är det enda som passar ett kar i denna storleken ;)

Det jag funderar på är utseende... Närmare färg ;)

Helvitt? Vitt med svart dörr? Vit med kulört dörr? Svart med kulört dörr? Vit med mörkt trä dörr? Annat? (Allt kommer vara högblankt)

Placeringen av karet är inte 100 än, så vet inte riktigt vad man skall anpassa färgerna efter :smiley9:

Det genomgående temat i huset är väl "marint" Dvs ljusa färger med trädetaljer i en modern blandning. Vet inte om man ska gå på det till karet också för att få en unifierad stil eller om man skall ha något som sticker ut?

En annan sak jag gärna tar emot tips om är byggtrådar med liknande kar (Dvs rimless, shallow och gärna halvkubformat) :) Alla forum och språk är välkomna! :kram:

Ytterligare, bakgrund? Svart eller V1...Rotates blåa? post-4681-14468927376759_thumb.jpg Ytavrinningen kommer vara i svart plexi, och kommer förmodligen ta upp ca 30% av bakrutan... Bör jag köra på svart? Eller?

Tack och trevlig kväll! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Juwels filmer som bakgrund i två kar nu.

Blå med lite "vattenmotiv".

Svart bakgrund och avrinning är snyggt men jobbigt att hålla rent.

Glas går hy att skrapa, men plexi / plast är nästan bättre att låta kalkalgerna få fäste på än att försöka hålla rent.

Kör vit bänk på mitt nya kar.

Du kan gärna kika på det.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48985-Sardellens-Juwel-Rio-240/page3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vit bänk är sällan fel. Svart bakgrund är ofta rätt. V1s bakgrund är specialtillverkad' date=' verkar dyrt och jobbigt. Jag ska köra utan bakgrund, som Leonardo. :)

/sent from phone[/quote']

Jo, såklart den är specialtillverkad. Men en skylttillverkare borde nog kunna göra något sådant för en inte allt för stor summa pengar :P

Jo både Leonardo och SunnyX kör utan bakgrund, varav SunnyX med en lätt blåton på väggen bakom vilket ger ett bra djup!

Decisions decisions!

Jag har kört Juwels filmer som bakgrund i två kar nu.

Blå med lite "vattenmotiv".

Svart bakgrund och avrinning är snyggt men jobbigt att hålla rent.

Glas går hy att skrapa' date=' men plexi / plast är nästan bättre att låta kalkalgerna få fäste på än att försöka hålla rent.

Kör vit bänk på mitt nya kar.

Du kan gärna kika på det.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48985-Sardellens-Juwel-Rio-240/page3

Hålla rent är inget problem, det får ta den tid det tar! ;) Juwels bakgrunder kanske man skall kolla på, men tycker att det ser lite konstigt ut med "vattenmönstret"!!!

Din tråd skall helt klart läsas igenom när jag sitter vid en dator :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg i en annan tråd att du prata om att köra 8 mm glas till ditt kar? Får man fråga varför :-)

Jag vet att du motiverar det med att det ska vara rimless men det är ju alla normala 54 liters kar(60x30x30) och det är ju industristandard i princip med 4 mm glas där. Jag har ett själv och det buktar inget. Och då ändå långsidan längre än din längsta sida så länge du inte bytt mått :-)

Du får gärna köra vilka mått du vill så klart. Men det påverkar ju gröntonen på vanligt glas med tjockleken vilket inte är så positivt, sedan borde ju prisökningen vara ganska markant. Iofs är ju tjockare glas coolare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor skillnad på 43 och 30 cm i höjd :-) Vattenvolymen blir ju i princip 25 cm normalt sett i ett 30 cm kar. I ett 43 cm kar så kanske 38 cm hög, det är en stor ökning, nästan 50%. Mitt 112 liters är 40 högt och det har 6 mm glas, fast det är med stag.

Men standard tjocklek på 30 cm kar är fortfarande 4 mm, jag har aldrig sett något sådant ens bukta i glaset som sagt. Klassiskt rimless fenomen annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg i en annan tråd att du prata om att köra 8 mm glas till ditt kar? Får man fråga varför :-)

Jag vet att du motiverar det med att det ska vara rimless men det är ju alla normala 54 liters kar(60x30x30) och det är ju industristandard i princip med 4 mm glas där. Jag har ett själv och det buktar inget. Och då ändå långsidan längre än din längsta sida så länge du inte bytt mått :-)

Du får gärna köra vilka mått du vill så klart. Men det påverkar ju gröntonen på vanligt glas med tjockleken vilket inte är så positivt' date=' sedan borde ju prisökningen vara ganska markant. Iofs är ju tjockare glas coolare.[/quote']

Orsaken är att jag förmodligen kommer att köra på 60x60x30cm ist för 55x50x30. Det enda som blir litet dyrare är karet... (Det blir även större plats för sump och tillbehör)

Men inte bara det! Jo, industristandard må vara 4mm på ett 60x30x30, och det må vara rimless MEN ett kar som skall vara rimless bör ha en säkerhetsfaktor på minst 7.9. Ett kar med dina mått (60x30x30) får med gladtjockleken 4.1mm en säkerhetsfaktor på 3.8 vilket i mångas tycke är litet tunt!

Ett kar med mina mått (60x60x30) får självklart samma glastjocklek med 3.8 i SF

Men med glastjockhet 8mm så har karets säkerhetsfaktor ökat till 14... Sen har vi också faktorn att silikonet får större yta att fästa på vilket gör karet ännu starkare! Detta betyder att det blir byggt som en stridsvagn! Sen så klarar ett 8mm glas håltagning närmare varandra, vilket är positivt eftersom jag vill göra överrinningsboxen så liten som möjligt! ;)

Och eftersom jag planerar att köra på OptiWhite ändå, oavsett tjocklek så spelar det inte så stor roll ;) ser bara maffigare ut! :) plus att det är ca 4x starkare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre fästyta för fogarna är ett gott argument. Jag byggde min "ytavrinningslåda"(som då sitter utanpå karet) i 6 mm glas istället för 4 för säkerhetens skull och lättare att foga ihop det, det blev bra. Riktigt bra. 8 mm blir ett maffigt kar med ja, men jag hade nog snålat ned till 6 iaf, men du verkar inte ha sådana problem som jag när det gäller att spendera :-)

På akvarieföreningen här i Skövde har vi ett par riktigt rock'n roll kar i 2 och 3 mm glas! Det är fina grejer, de karen väger ingenting! Tyvärr har de påklistrade glasbitar och sprickor lite här och där vilket kanske talar för varför det inte är en bra tjocklek annars ;-) Men man kan inte klaga på att glaset distanserar en från innanmätet, det blir riktigt bra på det viset...

Jag tror ditt kar blir väldigt kul, när börjar du posta renderingar på hur du tänkt dig planera det? Jag är nog mest sugen på att se hur du placerar och löser ytavrinningsboxen med rördragning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre fästyta för fogarna är ett gott argument. Jag byggde min "ytavrinningslåda"(som då sitter utanpå karet) i 6 mm glas istället för 4 för säkerhetens skull och lättare att foga ihop det, det blev bra. Riktigt bra. 8 mm blir ett maffigt kar med ja, men jag hade nog snålat ned till 6 iaf, men du verkar inte ha sådana problem som jag när det gäller att spendera :-)

På akvarieföreningen här i Skövde har vi ett par riktigt rock'n roll kar i 2 och 3 mm glas! Det är fina grejer, de karen väger ingenting! Tyvärr har de påklistrade glasbitar och sprickor lite här och där vilket kanske talar för varför det inte är en bra tjocklek annars ;-) Men man kan inte klaga på att glaset distanserar en från innanmätet, det blir riktigt bra på det viset...

Jag tror ditt kar blir väldigt kul, när börjar du posta renderingar på hur du tänkt dig planera det? Jag är nog mest sugen på att se hur du placerar och löser ytavrinningsboxen med rördragning.

Renderingar är i full gång! Måste bara sätta mig ned och dra rören samt designa rätt skummare samt reaktor och pump!

Blir en perfekt sysselsättning nu i helgen! Kallt och eländigt! ;) Vackert dock :smiley20:

Spendera har jag inga problem med, är en sån som tycker att uttrycken "köp rätt = köp en gång, köp fel = köp flera" samt "du får vad du betalar för"

Nu gäller den sista inte alltid, men jag är mycket kräsen på produkterna jag köper! :)

2mm!?!?!? Det är ju sjukt! Måste ju bukta som f*n! :smiley22: Men, precis som du skriver är det coolt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grr, man blir alltid lika sur när saker inte fungerar som de skall! :arg:

Uppdaterade Indigo Renderer... Sen dess har jag jätteproblem med att rendera mina sketch up modeller!

Så ni får nöja er med lite "vanliga" sketchup bilder just nu! Sen när jag fått ordning på Indigo så skall det nog gå bättre ;)

post-4681-14468927407836_thumb.jpg

Lite snabb genomgång vad som skall ske:

Karet: 60x60x30 i 8mm glas, helt rimless optiwhite på tre rutor, ytavrinning i svart akryl. 3 borrade hål, kommer använda mig av "CJ standpipes" En och en reserv eller två standpipes!

Sump: 55x40x35 i 6mm akryl, med eurobrace och ett antal andra roliga specialare ;)

Ljus: LED, custom... 25/28 LEDs En blandning mellan CW, RB, Blue och Red! Mer info när allting kommit hem hit :) Borde inte ta så lång tid till ;)

Skummare: Bubble Magus Curve 5

Pumpar & cirkulation: Tunze Silence 1073.020 som retur :) Vortech MP10 ES -Tummen upp Kommer bli relativt låg cirkulation genom sumpen, men hög i karet :)

Zeoreaktor: FSZ Magnet Zeolith reaktor, upp till 1L Jag kommer väl behöva en 3dl zeolith. Till Reaktorn skall jag köra en Tunze 1073.008...

Till en början kommer jag köra utan doseringspump & topoff, men sen så får vi se!

Nu får vi se hur detta går då -boxing

Tar en sak i taget :) Väntar på LED;arna just nu...

post-4681-1446892740651_thumb.jpg

post-4681-14468927406686_thumb.jpg

post-4681-14468927406861_thumb.jpg

post-4681-1446892740703_thumb.jpg

post-4681-1446892740719_thumb.jpg

post-4681-14468927407353_thumb.jpg

post-4681-14468927407513_thumb.jpg

post-4681-1446892740768_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hög vattennivå tänker du ha i akvariet? Det där ser lite vansinnigt ut :-) Känns som att det kommer vara farligt nära att rinna över om kammen sätter igen sig eller om ytspänningen spelar dig ett spratt?

Hur högt flöde planerar du genom sumpen? Den returpumpen är ju ändå inte tok-klen, även om ditt utblås där lär göra sitt för att strypa farten. På mitt kar här har jag nu beslutat att skippa bubbelfällan för att 35 cm glaskant inte kan hantera min returpumps flöde på runt 3-4000 liter i timmen där. Det blir niagarafall direkt, så fort nivån sjunkit 1 cm nu så blir det ett våldsamt ljud. Det hjälper iofs mig att fylla på vatten i tid...

Är det lilla karet balling och osmos kar? Ser fint ut :-)

Tror du sumpen fungerar med bara 6 mm akryl? Även om det är ett redigt stag i toppen. Jag har så liten erfarenhet av akryl men den jag har säger att det är väldigt mjukt i de lägre dimensionerna. Speciellt då du bygger ditt lägre huvudkar i 8 mm glas :-)

Spännande annars! Hoppas jag inte gnatar för mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hög vattennivå tänker du ha i akvariet? Det där ser lite vansinnigt ut :-) Känns som att det kommer vara farligt nära att rinna över om kammen sätter igen sig eller om ytspänningen spelar dig ett spratt?

Ca 27cm, dvs ~2cm till katastrof ;) Dock så har jag konstruerat sumpen på så vis att om överrinningen sätter igen så kan inte tillräckligt mycket vatten pumpas upp utan att pumpen suger luft! (Det är alltså mindre i pumpfacket än vad karet har som "reservplats"

Hur högt flöde planerar du genom sumpen? Den returpumpen är ju ändå inte tok-klen, även om ditt utblås där lär göra sitt för att strypa farten. På mitt kar här har jag nu beslutat att skippa bubbelfällan för att 35 cm glaskant inte kan hantera min returpumps flöde på runt 3-4000 liter i timmen där. Det blir niagarafall direkt, så fort nivån sjunkit 1 cm nu så blir det ett våldsamt ljud. Det hjälper iofs mig att fylla på vatten i tid...

Kommer inte köra pumpen på fullt, utan på lägsta eller ca 1-1,2kL/H Dvs ganska lågt!

Är det lilla karet balling och osmos kar? Ser fint ut :-)

Jupp :) Kommer dock bli svårt att göra, men det blir ett roligt projekt! ;) Kommer dosera manuellt i början, så kanske blir ett senare tillägg med detta :)

Tror du sumpen fungerar med bara 6 mm akryl? Även om det är ett redigt stag i toppen. Jag har så liten erfarenhet av akryl men den jag har säger att det är väldigt mjukt i de lägre dimensionerna. Speciellt då du bygger ditt lägre huvudkar i 8 mm glas :-)

Akryl är mjukare, men eftersom jag kommer att ha bafflar som sträcker sig tvärt över sumpen + stagen i toppen. Det positiva med akryl är att det inte har några sömmar alls, dvs i kanterna är det mycket starkare än glas. Bafflarna + bubbelfällan kommer att staga upp sumpen mycket! Jo, det kan låta lite galet att köra 6mm akryl när man kör 8mm glas på karet, men det borde inte ha några problem alls att hålla! Och om det har det så lär man märka att det buktar när man fyller!

Spännande annars! Hoppas jag inte gnatar för mycket!

Nejdå, alltid kul med feedback! :) Jag hoppas bara att det blir så som jag planerat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att följa din tråd. Tänkte också på det där med vattendjupet.. min ytavrinning hade en tendens att klägga igen långsamt av en alg som tyckte om att växa i vattenytan. Det medförde att vattennivån successivt steg i huvudkaret, och att det ibland ville skvalpa över när det blev vågor. Inget stort problem, men något att ha med i beräkningen. Vid en så långsam förändring kompenseras volymökningen med hjälp av den automatiska vattenpåfyllningen och marginalerna minskar.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trevligt att ni är med på resan! Även du borde skriva lite om vad som händer! ;) Man är ju lagom nyfiken! ;)

Då får jag helt enkelt hålla koll ;) Nä, men jag får se vad som kan göras för att undvika det! :)

I början lär det knappast bli något problem, men eventuellt senare! Får helt enkelt se vad jag kan göra för att motverka detta! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett den zeovit reaktorn IRL? Tycker det ser ut som att den inte har något rör på insidan, är detta fallet blir den riktigt svår att skaka då alla senar kommer fastna mellan plastskivan som vattnet går igenom och ytterröret. kontrollera även att de är väl gjutna magneter där i. Har läst om några riktigt hemska scenarion där platen sprukit och magneten utsatts för saltvatten vilket leder till en ganska snabb koralldöd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett den zeovit reaktorn IRL? Tycker det ser ut som att den inte har något rör på insidan, är detta fallet blir den riktigt svår att skaka då alla senar kommer fastna mellan plastskivan som vattnet går igenom och ytterröret. kontrollera även att de är väl gjutna magneter där i. Har läst om några riktigt hemska scenarion där platen sprukit och magneten utsatts för saltvatten vilket leder till en ganska snabb koralldöd.

Den har ett "rör" på insidan :) Det är typ en ripoff på KZs zeovitreaktor :P Jag har läst lite recensioner, och de flesta säger att det är en riktigt bra reaktor! Men man får väl gå igenom den ordentligt och se till att allting fungerar som det ska!!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag ångrar med mitt gamla kar var just höjden på 30cm, hade jag gjort om det karet så hade jag gjort det i 40-45cm istället. Visserligen var det bredare och längre så med 55x55 kanske det ser bättre ut, men skulle ändå tänkt på att göra det åtminstone 40-45 högt om jag vore dig Oskar, kul att du är på G igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag ångrar med mitt gamla kar var just höjden på 30cm' date=' hade jag gjort om det karet så hade jag gjort det i 40-45cm istället. Visserligen var det bredare och längre så med 55x55 kanske det ser bättre ut, men skulle ändå tänkt på att göra det åtminstone 40-45 högt om jag vore dig Oskar, kul att du är på G igen :)[/quote']

Varför? :P någon speciell anledning annat än att det såg "fel" ut? ;) Har bara sett bilder på kar med de här måtten, och det ser ju inte så konstigt ut?! Men det kanske är annorlunda i verkligheten? Jag vill gärna ha det "grunda" utseendet. Och jag vill inte öka storleken så mycket ;) de måtten jag tänker på just nu är 60x60x30 och det blir ju nästan 35L större om man ökar höjden med 10-15cm! Visst, jag skulle kunna använda samma utrustning så jag får väl se när allting annat är på plats ;)

Tack för dina åsikter och välkommen ombord! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...