Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Efter litet funderande har jag bestämt mig för att en starkare skummare än BM 3.5 lär vara positivt...

Så skall beställa BM Curve 5, har den nya Rock pumpen, vilken sägs vara tystare än de gamla! Skummaren skall klara 500L! ;)

Sen samtidigt så skall jag beställa en Zeovit reaktor :) MEN ordern läggs inte än :P

Har även fått ett rimligt pris på karet.

Nu kanske jag ska förklara vilka mått jag tänkt mig!

Eftersom jag vill skapa ett grunt rimless kar med minimalist som motto... Så karet skall mäta: 55lx50dx30h = 82,5 liter.

Sen en sump på 50x30x30 vilket blir 45 liter... Nettovolym 127,5 liter... Brutto kanske 90-100l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du ska inte köra 55x55x30 bara för att ha en jämn fyrkant ;)

Nepp ;) 55x50 bara för att j*vlas med folk -Tummen upp Lite kul får man ha! ;)

Nej men skämt åt sido, tycker att 55x50 blir lite bättre då man får en sida som man "vill" titta igenom, nämligen framsidan! :P

Och gillar när karet har ett stort djup utan "kub" känslan :P Eftersom en stor betraktarvinkel på karet blir ovanifrån så vill jag ha en litet mer rektangulär form, även om den är minimal för att få så stor bottenyta som möjligt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min andra hobby, organdonator. ;)

Curve 5 är angiven för upp till 500 av BM men kollar man på storlek och prestanda så är det en grov överdrift.

Tänk på art den behöver stå i 24 cm vatten åxå. En 30cm sump ger inte många cm till godo.

Gillar måtten annars, kommer bli fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det med sumpen går faktiskt att lösa på ett rätt enkelt sätt, man placerar helt enkelt en sump i sumpen. Dvs, du får tillverkat en liten sump (glaslåda på 20x20x24cm) som håller skummaren, där placerar du även röret ner från karet, sen låter man vattnet rinna över kanten bara och ner i den "stora" sumpen. Då kan man ha en lägre nivå i den stora sumpen utan att det påverkar skummarens prestanda. Alternativt placerar man bafflar så att det endast är en del av sumpen som har 24cm vattenhöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min andra hobby' date=' organdonator. ;)

Curve 5 är angiven för upp till 500 av BM men kollar man på storlek och prestanda så är det en grov överdrift.

Tänk på art den behöver stå i 24 cm vatten åxå. En 30cm sump ger inte många cm till godo.

Gillar måtten annars, kommer bli fint.[/quote']

Ha! Organdonator :)

Det är just därför Curve 5 lär räcka för mitt kar, som kommer ha en bruttovolym på dryga 100 :P

Precis som lagge säger kommer jag köra med bafflar! Då kan jag ha 24 cm hos skummaren och dryga 15 vid pump och zeoreaktor :)

Det hoppas jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min andra hobby, organdonator. ;)

Curve 5 är angiven för upp till 500 av BM men kollar man på storlek och prestanda så är det en grov överdrift.

Tänk på art den behöver stå i 24 cm vatten åxå. En 30cm sump ger inte många cm till godo.

Gillar måtten annars, kommer bli fint.

Som FD bubble magus användare måste jag säga att deras siffror känns ganska korrekta, iaf jämnfört med tex deltec och många andra västländska bolag. Sjukt fin skum från dem och riktigt prisvärda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som FD bubble magus användare måste jag säga att deras siffror känns ganska korrekta' date=' iaf jämnfört med tex deltec och många andra västländska bolag. Sjukt fin skum från dem och riktigt prisvärda.[/quote']

Grymt :) då är det ju ännu bättre :) bara positivt med bra skummning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Jag pratar enbart om Curve 5. 300 liter luft per timme och en väldigt liten skummarkropp. Deltec / SRO mfl har skummare som drar 50-100% mer luft och har mycket större kroppar och är angivna att klara 500L med låg last. Så nä, det stämmer inte i detta fall.

Jag har inte testat Curve 5 så jag vet inte hur fint skum & hur prisvärd den är. När testade du den?

Jag tvivlar inte på att den är bra, det var jag som rekommenderade Blackizzz att kolla på den till sitt nya kar.

Jag har ägt 2 BM tidigare och tycker de är hyffsade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar sätta ihop en liten rolig lista med utrustning för karet :)

Inköpen kommer göras allt eftersom, eftersom man är en "fattig student" ;)

Aja, tålamod är min akilleshäl, så ska kanske lyckas övertala farsan om att vi kan beställa nån grej nu till helgen ;) Tror jag börjar med LEDarna, eftersom det blir ett roligt projekt att sysselsätta mig med ;)

Mer senare! Man vet aldrig vad som händer! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det med sumpen går faktiskt att lösa på ett rätt enkelt sätt, man placerar helt enkelt en sump i sumpen. Dvs, du får tillverkat en liten sump (glaslåda på 20x20x24cm) som håller skummaren, där placerar du även röret ner från karet, sen låter man vattnet rinna över kanten bara och ner i den "stora" sumpen. Då kan man ha en lägre nivå i den stora sumpen utan att det påverkar skummarens prestanda. Alternativt placerar man bafflar så att det endast är en del av sumpen som har 24cm vattenhöjd.

Lagge har helt rätt :) Har räknat på att jag kommer att ha ca 1/3 av sumpens volym (totala volymen i sumpen 45L) till godo om pumpen till exempel skulle stanna... Det betyder alltså att nära 1/4 av karet får plats i sumpens extravolym... Och eftersom överrinningen absolut inte kommer ha så mycket vatten ovan sig kommer det nog gå mer än finfint ;)

Ändrat av blackizzz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Jag pratar enbart om Curve 5. 300 liter luft per timme och en väldigt liten skummarkropp. Deltec / SRO mfl har skummare som drar 50-100% mer luft och har mycket större kroppar och är angivna att klara 500L med låg last. Så nä, det stämmer inte i detta fall.

Jag har inte testat Curve 5 så jag vet inte hur fint skum & hur prisvärd den är. När testade du den?

Jag tvivlar inte på att den är bra, det var jag som rekommenderade Blackizzz att kolla på den till sitt nya kar.

Jag har ägt 2 BM tidigare och tycker de är hyffsade.

jag har bara haft deras BM150pro och nac7 så kan inte uttala mig om just denna, men har svårt att se att ett bolag som fått ett så respekterat namn (mja kanske inte då de bara rippar, men ändå kända för att hålla en viss kvalite) skulle börja ljuga i sina produktblad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, planerar att försöka få farsan att beställa, eftersom jag inte kan handla på nätet! Alltid lite bättre att snacka med honom senare på helgkvällarna dock ;) Några vinglas så blir han helt plötsligt mer samarbetsvillig! Ingen aning om varför!? :skrattar::skal

Sparar ungefär 250 spänn! Så det är ju helt klart värt att göra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får skaffa internetbank, sedan kan du handla på! Fast man kanske måste vara 18 för att få det? Jag minns så dåligt för jag gjorde massa fulingar när jag var ung att jag kunde handla trots brist på rätt ålder... Fast banköverföringar gjorde nog morsan ganska länge för jag var seg med att ta initiativet att skaffa egen internetbank.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag skulle kunna fixa ett visa, det går att handla på nätet med dem. Men är nästan skönare när farsan fixar det då jag alltid tänker igenom allt jag beställer väldigt noga... Man måste ha bra argument till "varför behöver du det här?" Typ motorcykeldelar... Mitt argument är: Du har din mustang du sköter om, det samma gäller med min MC! Vill göra de vackrare än vad den redan är! ;)

Brukar alltid fungera perfekt!!! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja visa är bra. Men om du vill handla på ebay så behöver du ju bara paypal. Det är bra så länge man köper själv iaf. Jag har inte heller VISA kort(inget riktigt) men det går sätta in pengar på paypal kontot via bankgiro. Det tar iofs ett par dagar för det att komma fram men då hinner man ju tänka efter lite då med :-)

edit. Vadå för sladd på din PSU? Vad är den till för? Sladden då såklart, ska den in i elutaget eller till dioderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

edit. Vadå för sladd på din PSU? Vad är den till för? Sladden då såklart, ska den in i elutaget eller till dioderna?

Den som går till dioderna... Den ser ut så här (kontakten alltså...) post-4681-14468927346044_thumb.jpg

Borde bara vara att skala kablarna och ansluta??? Eller kommer det vara någon konstig överraskning? :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...