Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja han hade köpt ljus ett tag sedan... se bara till att grejorna används med tanke på garanti etc.

Men lägg gärna upp lite bilder på bygget, skulle vara kul att se :)

Garanti är inget problem med tanke på att det är DIY ;)

Men det står väldigt stilla just nu på grund av dålig motivation...

Har införskaffat en MP10ES i nyskick, för ett bra pris, som nu ligger i sin låda här på mitt rum och väntar tillsammans med lampan.

Dock så har jag tappat suget lite, men vi får hoppas att det bara är en temporär svacka ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Står fortfarande still trots att jag egentligen nu kan starta upp då badrummet är färdigbyggt. Dock har motivationen legat på botten i flera månader eftersom det tagit sån jäkla tid... Men nu när man tittar på lite trådar så blir man ju lite taggad igen -boxing

Dock blir det nog förmodligen att surfa runt här och vara lite aktiv till en början för att se om suget verkligen sitter kvar. Har ju en del annat på gång om man säger så, som slurpar i sig både tid, ork och resurser. Men vi kan ju hoppas på det bästa ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shit :P är du 17 nu! Tiden flyger och fortfarande inget kar! ;O är det inte smartare att börja med ett billigt RSM och se hur det känns?

Hehe, jotack, snart 18 också... :smiley9:

Precis, mycket har kommit emellan, och tiden har gått fort!

Har kikat runt lite på olika varianter, och Jo, ett RSM skulle kunna fungera, och går ju att hitta riktigt billigt, så det kanske är ett sätt att komma igång.

Men man vet aldrig :P Föredrar ju utseendet av det "öppna" karet, simpelt och snyggt liksom. Men tyvärr lite komplicerat :P

Ganska intressant att man varit medlem i 5 år snart, och fortfarande inte har kar -skrattar hysteriskt Det som limiterat på senare tiden har ju varit motivationen, och det känns ju dumt att börja omotiverad :P Så tänkte läsa och kika då jag blir mer och mer "kär" i den marina världen ju mer jag sätter mig in i den (antar att det inte är helt ovanligt) och då lär det ju gå fort, speciellt nu när det mesta "andra" är klart :P (vilket det aldrig blir, men man kan ju intala sig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jotack, snart 18 också... :smiley9:

Precis, mycket har kommit emellan, och tiden har gått fort!

Har kikat runt lite på olika varianter, och Jo, ett RSM skulle kunna fungera, och går ju att hitta riktigt billigt, så det kanske är ett sätt att komma igång.

Men man vet aldrig :P Föredrar ju utseendet av det "öppna" karet, simpelt och snyggt liksom. Men tyvärr lite komplicerat :P

Ganska intressant att man varit medlem i 5 år snart, och fortfarande inte har kar -skrattar hysteriskt Det som limiterat på senare tiden har ju varit motivationen, och det känns ju dumt att börja omotiverad :P Så tänkte läsa och kika då jag blir mer och mer "kär" i den marina världen ju mer jag sätter mig in i den (antar att det inte är helt ovanligt) och då lär det ju gå fort, speciellt nu när det mesta "andra" är klart :P (vilket det aldrig blir, men man kan ju intala sig)

Med det sagt så skickade jag just en förfrågan på ett kar till salu här... Om jag kan lösa transporten så har man kanske köpt ett kar :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr var karet bokat och blev sålt igår, inte till mig dock :/

Är mycket taggad just nu, har hamnat i gamla banor och hänger konstant här eller på utländska forum igen. (Vilket var ett bra tag sen!)

Jag ska kika över lite vilket det bästa alternativet är (kolla efter begagnat eller beställa nytt, blir förmodligen en liten mix) men mått på karet blir förmodligen samma som jag önskat mig en längre tid 60x60x35, så tänkte skicka efter en skummare, blir nog en BM curve 5, om ingen har något negativt att säga. $150 är ju inte mycket pengar att bråka om direkt :) Skadar ju inte att ha den stående heller. (eftersom man har annat stående)

Karet är ju tänkt att köras med Zeovit från start, så måste på något sätt hitta/göra en liten reaktor då en 1.5L blir alldeles för stort :P Blir nog lättare att få fart i ett smalt reaktorrör, så det är nog att föredra. Men om någon har förslag, please share :)

Har ju som tidigare nämnt en MP10ES och LEDramp hemma, som bara är att slänga i, så det som skall inhandlas är ju egentligen:

Skummare - BM Curve 5?

Kar - 126L 60x60x35

Sump - Vad som passar, får se vad det blir.

Bänk - Egenbyggt, har redan detaljerna utritade här ovan i tråden, om än de är typ 1 år gamla ;)

Returpump - Tunze Silence eller någon beggad?

Zeovitreaktor - Tips?

ATO - Tunze (Kommer förmodligen tillkomma i ett senare skede)

Osmos - Beggad eller ny, vi får se.

PVC - Ja, självförklarande va? :P

Värmare - Får se.

En annan fråga är om man skall lägga till ett antal dioder på min ramp för att bli av med de motstånd som finns där idag (de blir väldigt varma, och sådan värme är ju inget att hänga i granen direkt) Mitt LED-förhållande är idag bestående av 3w cree x 25. 8 CW, 8Blue 8RBlue och en röd. Skall man lägga till 2 varmvita, 2blue 2Rblue och 4 röda på en separat kylfläns? Eller vad tycks?

Aja, done with the ramblings now. Peace :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer ljus! Mer ljus! Det där är ju typ min belysning och den är för svag :-) För ditt kar har någorlunda lika mått som mitt. Dubbla eller tredubbla effekten är resultaten här hemma av mina kaotiska efterforskningar.

Av dina ändringar där hade jag undvikit de röda. Röda dioder blandar sig hemskt med andra färger, ger mest ett psykedeliskt intryck. Fungerar acceptabelt om man bara kör röda och vita. Jag hade nog kört 4 varmvita(för synligt ljus enbart) och 6 blandade "UV" dioder i 400-430 nm snåret istället om jag skulle lagt till 10 dioder enbart. Hur ser din belysning ut? Jag minns inga bilder av den, fota!

Jag har en Curve 5 här för övrigt och är väldigt förtjust i den, den rekommenderar jag. Men jag har å andra sidan bara egenbyggda syrestens skummare och en NAC QQ som tidigare erfarenhet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer ljus! Mer ljus! Det där är ju typ min belysning och den är för svag :-) För ditt kar har någorlunda lika mått som mitt. Dubbla eller tredubbla effekten är resultaten här hemma av mina kaotiska efterforskningar.

Av dina ändringar där hade jag undvikit de röda. Röda dioder blandar sig hemskt med andra färger, ger mest ett psykedeliskt intryck. Fungerar acceptabelt om man bara kör röda och vita. Jag hade nog kört 4 varmvita(för synligt ljus enbart) och 6 blandade "UV" dioder i 400-430 nm snåret istället om jag skulle lagt till 10 dioder enbart. Hur ser din belysning ut? Jag minns inga bilder av den, fota!

Jag har en Curve 5 här för övrigt och är väldigt förtjust i den, den rekommenderar jag. Men jag har å andra sidan bara egenbyggda syrestens skummare och en NAC QQ som tidigare erfarenhet...

Tack för respons :)

Att dubbla ljusstyrkan från 75w till 150 watt i ett kar på ca 100-110L vattenvolym och typ 3dm vattenhöjd känns lite overkill, eller?

10 dioder = ytterligare 30w, så 105w i ett så pass lågt kar, borde räcka annars får man lägga till 2 T5 rör för ytterligare resultat :)

Då satsar jag på 4/5 varmvita och 6 uv :) Tack

Kul att du gillar Curve 5;an :) Då känner jag mig lite mer säker på att beställa den, finns ju egentligen ingenting som heter overkill vad det gäller skummare heller, så det borde fungera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du expandera med ca 10 dioder annars så hade jag nog kopplat om och satt in fyra varmvita för täckningens skull. Du behöver inte mycket effekt tror jag inte så du kan parallellkoppla de i par om två så får du bara ett spänningsdrag från två dioder. Så kan du köra 8 UV istället. Dvs:

2 st parallellkopplade varmvita par(totalt 4 dioder) plus 8 UV dioder. Då börjar det nog ta sig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sätta en ganska tight budget, och sedan beräkna att det kostar lite extra per månad etc. så att du vet att du får ok hemma så att säga.

Testa först men tänk alltid att du skall "prova" för en billigare peng. Då har du inte mycket att förlora.

Sedan om du har haft det karet i ett bra tag, säg 1 år, då kan du planera custom och så vidare.

Lycka till och som sagt, ta annars en liten "färdig" lösning för att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du expandera med ca 10 dioder annars så hade jag nog kopplat om och satt in fyra varmvita för täckningens skull. Du behöver inte mycket effekt tror jag inte så du kan parallellkoppla de i par om två så får du bara ett spänningsdrag från två dioder. Så kan du köra 8 UV istället. Dvs:

2 st parallellkopplade varmvita par(totalt 4 dioder) plus 8 UV dioder. Då börjar det nog ta sig :-)

Har sju drivare som totalt klarar 35 dioder vid nuvarande konfiguration (lägger upp en bild på hur rampen ser ut just nu om en stund)

Dessa sju drivare är fördelade på 4 kanaler:

vit 1000mAh x10

blå 1000mAh x10

royal blå 1000mAh x10

röd 500(/700)mAh x5

Har idag 8 LEDar på de tre första (24/30 1000mAh) 1LED på den sista slingan (1/4 500/700mAh)

Jag tror att det är svårt att hitta UV/true violet som accepterar/går att drivas på 1000mAh, så det kan bli lite svårt att få in dem i de slingorna, däremot i den sista (den nu så kallade röda slingan) borde 4st fungera super. Eller vad tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sätta en ganska tight budget, och sedan beräkna att det kostar lite extra per månad etc. så att du vet att du får ok hemma så att säga.

Testa först men tänk alltid att du skall "prova" för en billigare peng. Då har du inte mycket att förlora.

Sedan om du har haft det karet i ett bra tag, säg 1 år, då kan du planera custom och så vidare.

Lycka till och som sagt, ta annars en liten "färdig" lösning för att testa.

Hej Alex, länge sedan!

Okej har jag redan fått sedan badrumsbygget blev klart nu för några månader sedan, och budgeten står jag väl till 90% själv för (om jag har tur)

Kollade såklart på färdiga lösningar, och försökte ju även köpa ett typ plug and play, men just RSM t.ex. har jag inte mycket för.

Jag ser ett litet kar som "prova på" eftersom jag till största sannolikhet kommer att vilja ha ett större ganska omgående (Hybris och allt ;) )

Månadskostnader är inga större problem i ett sånt litet kar, om vi säger sub 200L vattenvolym, vattenbyten varje vecka till att börja med. Det som kostar då är ju levande, och det är ju en smäll man får ta ;)

Om jag hittar en "färdig" lösning som passar mina specs någorlunda så kommer detta absolut att undersökas!

Tack för feedback! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

På Stevesleds finns true violet dioder som klarar 1000mA. "dubble core 2.0" varianten kör jag med och är väldigt nöjd! Samma dioder som i razor ramperna

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Tack för tipset, dem beställs ikväll samtidigt som skummaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser rampen ut för tillfället, den skall rensas upp och motstånden skall bort, sen ska drivarkortet och styrkortet integreras på något schysst sätt, sedan ska drivarkortet och dess kylflänsar ändras lite.

y6usu7u9.jpgutyhavu2.jpgyva8uzy5.jpgatene3e9.jpg

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu beställdes 9 extra dioder (har en röd hemma) från Steve's LED: 4 varmvita (riktigt varmvita 2.7k) samt 5 st hyper violet dual core. Får mixtra lite med dessa och rampen när de kommer.

Samt en Zeovitreaktor för små kar (sub 400L) då alla jag hittat annars har varit för mycket större kar, och därmed mycket större i formen :P Var även ett mycket bra pris, och vad jag har läst mig till så är det mycket hög kvalité också, så tripplewin :)

Försökte även beställa skummare från Fish-Street, men kunde inte lägga till den i varukorgen. Någon som har varit med om detta tidigare?

När jag trycker på add to cart, så går den bara tillbaka till startsidan och det står att varukorgen är tom :(

Skall försöka igen imorgon eller på onsdag.

Är lite limiterad vad det kommer till onlinebeställningar då mitt kort tyvärr inte fungerar online... Sucks to be sub 18. Därför får man tjata på en mycket upptagen far :P Och ni alla vet nog hur lång tid det kan ta ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du internetbank? Isf kan du ju köra paypal om du kan göra bankgirobetalningar. För då kan du sätta in pengar på paypal kontot via bankgiro och shoppa loss sedan :-)

Så gör jag för jag har inget riktigt Visa kort, hindrar de värsta impulsköpen med då man får ett pengalagg på några dagar.

Låter oturligt med fish-street där. Du har testat olika webbläsare med misstänker jag? Diodutökningen låter mycket bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen internet bank som jag har tillgång till för tillfället :/ två månader :P

Yes, testade både chrome och safari, ingen ville sammarbeta just nu. Men det är lugnt, har ju inte haft bråttom hittills, så varför nu ;) haha

Det fixar sig nog till imorgon :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En polare hade samma problem när han försökte lägga till en curve5 i varukorgen. Han mailade deras kundtjänst och de löste problemet åt honom.

Lustigt, precis den skummare jag tänkte beställa! Om det inte löst sig i eftermiddag så skickar jag ett mail, tack för tipset :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet nu löst med beställande från Fish-Street, fick svar från Eric inom några timmar och han meddelade att de uppdaterar sidan ibland och då kan det krävas en rensning av cachen för att den skall vilja samarbeta. Så nu kan skummare beställas och tänkte göra detta under morgondagen :) Att tjata om beställning kl 23 på valborg var tydligen inte populärt hos far min :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returpump, några rekommendationer? :)

Karet kommer ju vara på strax över 100 liter, så tänkte väl en 800-1000L pump, några bra, relativt tysta alternativ som NI skulle kunna rekommendera? :)

Öppen för alla vettiga förslag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...