Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Varför? :P någon speciell anledning annat än att det såg "fel" ut? ;) Har bara sett bilder på kar med de här måtten, och det ser ju inte så konstigt ut?! Men det kanske är annorlunda i verkligheten? Jag vill gärna ha det "grunda" utseendet. Och jag vill inte öka storleken så mycket ;) de måtten jag tänker på just nu är 60x60x30 och det blir ju nästan 35L större om man ökar höjden med 10-15cm! Visst, jag skulle kunna använda samma utrustning så jag får väl se när allting annat är på plats ;)

Tack för dina åsikter och välkommen ombord! :)

Flera anledningar, bland annat så att ha en marginal på 2-3 cm blev blött. Din MP10 kommer inte fungera om du inte har den på lägsta hastigheten typ och BB då det både skvalpar över och rör upp all sand. Bara en sån sak som att stoppa ner armarna för att fästa koraller eller dylikt får vattennivån att höjas såpass så det rinner över.

Sen det estetiska, det såg coolt ut några veckor sen blev det bara för lite insyn i akvariet med 30cm höjd helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag är på samma tankespår som adddo.

Älskar grunda kar helt och hållet. Men på något sätt känns det som att de riktigt grunda karen ser bättre ut på bild än i verkligheten.

Hela setup'en är skitsnyggt, men när man sitter med näsan framför glaset och bara är intresserad av innehållet kan det kännas som en väldigt liten siktyta.

Ovanfrån är visserligen ett makalöst perspektiv, men med pumparna igång ser man inte vad som händer där nere ändå.

Med det sagt så kan jag ändå säga att det ska bli riktigt kul att följa ditt bygge. Vi har utan tvekan mycket liknande smak och det ska bli kul att se ett svenskt "shallow rimless".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssnar man noga hör man hur läktaren av akvarister ropar "större större större" :)

Haha, jo helt klart ;) Man vill alltid ha mer! Västerländsk girighet ;) Vi får se hur det blir! Beror lite på hur mycket extra det kostar osv! Väntar på offert på 60x60x30 och får se vad det hamnar på, sen kanske man kan se vad ett litet större skulle kosta! ;) Blir inte ett hopp i planeringen från 150-400 som förut dock ;) Det får bli senare när jag haft karet ett tag! -Tummen upp

Jag är på samma tankespår som adddo.

Älskar grunda kar helt och hållet. Men på något sätt känns det som att de riktigt grunda karen ser bättre ut på bild än i verkligheten.

Hela setup'en är skitsnyggt, men när man sitter med näsan framför glaset och bara är intresserad av innehållet kan det kännas som en väldigt liten siktyta.

Ovanfrån är visserligen ett makalöst perspektiv, men med pumparna igång ser man inte vad som händer där nere ändå.

Med det sagt så kan jag ändå säga att det ska bli riktigt kul att följa ditt bygge. Vi har utan tvekan mycket liknande smak och det ska bli kul att se ett svenskt "shallow rimless".

Jo, jag inser att det blir lite litet ;) Men som sagt vi får se hur det blir! :)

Välkommen ombord på en resa som jag hoppas blir mycket rolig att följa! :)

p.s. Kommer starta en dedikerad tråd när jag fått hem LEDarna och vet vilken storlek på karet jag ska köra på :skrattar:

p.s. 2 Kollade just hur 60x60x42,5 skulle se ut, lite väl "kubiskt" för min plan :P Kanske 35 i höjd, men that's about as high as I'll go!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VULTURES! :smiley22:

Fick just reda på att tullen håller mina LEDs gisslan :smiley13:

Väntar bara på de direkta kraven på vad terroristerna vill ha för att jag ska få mitt paket... Lär inte komma förrän på tisdag, då är väl LEDarna här lagom inför nästa helg!

Aja, det var en risk som jag var villig att ta! Hoppas de inte vill ha allt för stor lösensumma bara ;) Så högt värde var det ju inte på paketet, borde väl hamna på runt 350kr eller ngt :ledsen: Det är bara att pröjsa och se glad ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jg tycker du är lite väl säker med 8mm... varför ha 8 mm är mn stora fråga... skall du ut och gå med akvariet i en barnvagn och visa det för allmänheten eller? eller kanske lägga det på en skateboard och släppa det ner för en backe när det är fyllt med vatten kanske? Nä nu får jag ge mig med min ironi :-) Det jag vill få fram är att jag har sett ett akvarie med precis samma mått 60x60 fast detta var 90 högt. Limmat med vanligt transparent silicone. Detta akvarie stod dock i en akvarie lokal med avlopp så skulle det gått sönder så hade det inte vart en katastrof.

Med 6mm glas är du i min bedömning långt in på säkerhetsmarginal vad gäller glas tjocklek ändå.

Orsaken är att jag förmodligen kommer att köra på 60x60x30cm ist för 55x50x30. Det enda som blir litet dyrare är karet... (Det blir även större plats för sump och tillbehör)

Men inte bara det! Jo, industristandard må vara 4mm på ett 60x30x30, och det må vara rimless MEN ett kar som skall vara rimless bör ha en säkerhetsfaktor på minst 7.9. Ett kar med dina mått (60x30x30) får med gladtjockleken 4.1mm en säkerhetsfaktor på 3.8 vilket i mångas tycke är litet tunt!

Ett kar med mina mått (60x60x30) får självklart samma glastjocklek med 3.8 i SF

Men med glastjockhet 8mm så har karets säkerhetsfaktor ökat till 14... Sen har vi också faktorn att silikonet får större yta att fästa på vilket gör karet ännu starkare! Detta betyder att det blir byggt som en stridsvagn! Sen så klarar ett 8mm glas håltagning närmare varandra, vilket är positivt eftersom jag vill göra överrinningsboxen så liten som möjligt! ;)

Och eftersom jag planerar att köra på OptiWhite ändå, oavsett tjocklek så spelar det inte så stor roll ;) ser bara maffigare ut! :) plus att det är ca 4x starkare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jg tycker du är lite väl säker med 8mm... varför ha 8 mm är mn stora fråga... skall du ut och gå med akvariet i en barnvagn och visa det för allmänheten eller? eller kanske lägga det på en skateboard och släppa det ner för en backe när det är fyllt med vatten kanske? Nä nu får jag ge mig med min ironi :-) Det jag vill få fram är att jag har sett ett akvarie med precis samma mått 60x60 fast detta var 90 högt. Limmat med vanligt transparent silicone. Detta akvarie stod dock i en akvarie lokal med avlopp så skulle det gått sönder så hade det inte vart en katastrof.

Med 6mm glas är du i min bedömning långt in på säkerhetsmarginal vad gäller glas tjocklek ändå.

Ha! Jo barnvagnen kanske man kan köra ;) Som sagt, vi får väl se vad skillnaden i pris är! Dock skulle nog päronen vara lite knäsvaga om jag använde 6mm ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått en rimlig kvot på 8mm glas 60x60x35 med "all inclusive" från majornas glas... Dock kostar ju frakten en tredjedel av karet i sig... Men det får man leva med!

Får väl beställa någon gång framöver :)

Har även fått LEDarna till postkontoret... Måste bara hämta, får se om de accepterar att farsan hämtar ikväll... Annars får jag åka förbi i morgon!

377kr ville tullen ha! Inte helt fel ute ;) Om jag får hem det idag, så blir det lite bilder... Eventuellt lite testande. Dock har jag ett prov inom privatjuridik på onsdag -bokMycket intressant... Dock inte lika intressant som salt -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga LEDar hem idag, posten hade stängt när farsan åkte förbi... Blir till att hämta i morgon efter plugget. Men skall tyvärr hålla mig borta från att pilla tills onsdag kväll. Då är det lugnt med både skola och andra aktiviteter och jag kan börja bygget!

Frågan är hur jag skall göra med kretskorten, några idéer på hur jag kan kapsla in dessa på ett snyggt men ändå praktiskt/ inte helt oekonomiskt sätt??? Öppen för alla förslag! (Även idéer på hur jag skulle kunna kapsla in dem så att de kan sitta "i" rampen (Dvs ovanpå flänsen...) Man vill ju inte ha saltvatten på öppna kretsar!

Over and out!

-B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, inte riktigt ;) Det är så att själva flänsen har 5 stycken "rader" att placera LEDsen på...

Ytan är inte riktigt 25x12, men eftersom de har "raderna/kanalerna" att placera LEDsen på så blir det ganska limiterat på hur man skall montera!

Försökte lägga in en bild, men den var för stor, så lägger upp en länk istället

http://hetlage.com/images/makersled1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog bra ljus det där. Fast har du två blå(eller annan färg) ute i ena kanten men inte den andra? Hade det inte gått dela upp de två på en i var ände? Tänkte så det inte blir blåare i enda ändan av karet än andra.

Din led belysning blir nog lite starkare än min nuvarande! Min har 10 XM-L dioder och 12 XT-E leds. Den lyser på bra över min 112 liter. Ganska nöjd med den faktiskt, nog det bästa ljuset från något av mina LED byggen. Ful som stryk dock tyvärr, det måste jag arbeta på... Måste sätta in mina fina Noctua fläktar med jag köpte till den. Nu driver jag den med två utslitna ATX aggs fläktar jag hitta i något hörn.

Det där kommer nog lysa bra, fast det hade kanske varit att föredra och ha en mer kvadratisk utspridning då ditt kar är kvadratiskt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog bra ljus det där. Fast har du två blå(eller annan färg) ute i ena kanten men inte den andra? Hade det inte gått dela upp de två på en i var ände? Tänkte så det inte blir blåare i enda ändan av karet än andra.

Din led belysning blir nog lite starkare än min nuvarande! Min har 10 XM-L dioder och 12 XT-E leds. Den lyser på bra över min 112 liter. Ganska nöjd med den faktiskt, nog det bästa ljuset från något av mina LED byggen. Ful som stryk dock tyvärr, det måste jag arbeta på... Måste sätta in mina fina Noctua fläktar med jag köpte till den. Nu driver jag den med två utslitna ATX aggs fläktar jag hitta i något hörn.

Det där kommer nog lysa bra, fast det hade kanske varit att föredra och ha en mer kvadratisk utspridning då ditt kar är kvadratiskt?

Nja, det är en RB och en B på ena sidan, och en RB, en B och en vit på andra... Så de borde vara ganska jämnt!

Jo, en kvadratisk form kanske skulle varit positivt, men den här motsvarar ungefär en Aquaillumination i storlek och kraft... Så det borde fungera fint!

Kommer ju inte köra med linser heller, så spridningen lär räcka! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har omplacerat, helt skruvat fast och lött LEDarna... Dock uppstod ett problem som är självklart för många, men inte för någon som "sket" i att läsa på en extra gång innan ;)

Detta var händelseförloppet:

Igår testade jag alla LEDar separat, detta gjordes med först två stycken 1.5v batterier i serie och senare med LED drivern LÅÅÅÅÅÅÅGT neddimmad... Fungerade finfint :)

Idag, tänkte att jag skulle koppla ihop allt och köra på lite högre effekt (tidigare låg jag på ca 1-2%)

Här uppstår problemet,

Jag kopplar in (1) röd LED (eftersom det är den enda som jag skall använda) till en driver. Detta hade jag gjort igår, men tydligen gjorde jag lite annorlunda då. Det som skedde var att LEDen och drivern "chockades" av ström när jag pluggade in strömmen. Drivern (CAT4101) exploderar och LEDen detsamma. I drivern är det nu en krater på kanske halva arean ;) Inte bra! :P

Bestämmer mig för att undersöka problemet, och efter att jag tänkt efter lite, samt pratat med driverkortets designer, så kommer jag fram till att tidigare (igår) så hade jag drivern redan ikopplad och neddimmad på 1% när jag anslöt den till LEDen, detta var inte fallet nu. Nu hade jag allting anslutet innan jag kopplade i drivern till strömförsörjaren (PS) som är lite för kraftig för antalet LEDs jag kör med. Detta skapade antagligen en "elchock" som inte den ensamma LEDen klarade av, så den small, och eftersom drivern "laddat upp" massor med energi som inte kunde ta vägen någon stans, så denna energi blev värme = KABOOOOM!

Skall skaffa motstånd för att dra ned volten lite, eftersom jag inte lär behöva mer än max 16.5v när jag nu har 19v...

Eftersom jag även måste byta ut den driver som small så har jag försökt mig på SMD "De-lödning" ;) Svårt då jag misstänker att drivern är fäst med något annat än bara lödtenn, trots att den inte är det :P Har lossat "halva", skall fortsätta imorgon kväll, alternativt skicka med kortet till IT avdelningen på farsans företag och se om dem kan ta bort den trasiga komponenten... Det senare kanske är ett säkrare kort? :)

Aja, när LEDarna väl lyser så lyser det STARKT, färgade skyddsglasögon som gäller när jag testar :P Ser lagom seriöst ut! ;)

Aja, tips på hur jag får bort en SMD komponent på enklast möjliga vis utan att förstöra övriga komponenter/PCBn tas tacksamt emot :)

-B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur SMD komponenten ser ut. Men en lösning är att skära av alla benen från ICn och plocka bort kretsen i sig. Sedan får du sitta och löda loss alla ben som sitter kvar på kortet. Inte så svårt men kan vara pilligt om man inte är van vid att löda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur SMD komponenten ser ut. Men en lösning är att skära av alla benen från ICn och plocka bort kretsen i sig. Sedan får du sitta och löda loss alla ben som sitter kvar på kortet. Inte så svårt men kan vara pilligt om man inte är van vid att löda.

Jo, har redan lött bor alla benen, de sitter på ena sidan, men på motsatt sida så sitter det en "list" som är lödd till PCBn... Bifogar en länk på komponenten...

cat4101tv-t75.jpg

De 5 "benen" är alltså borttagna, men komponenten sitter fortfarande som sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jag ser. Listen är nog någon kombination av jordning och kylning skulle jag gissa på. Den får du löda loss. Du får värma på tennet tills det smälter och sedan plockar du bara loss kretsen. Håll i kretsen med en pincett eller liknande medans du värmer med andra handen så känner du direkt när den lossnar och så plockar du bort den och tar bort lödkolven. Den kan sitta ganska hårt och det kan vara lite svårt att värma den tillräckligt. Antagligen känns det ganska läskigt men det ska nog gå bra :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går nog bra. Jag skulle tippa på att det är besvärligare att löda dit ersättnings kretsen istället. Det är nog lättast att löda dit den genom att ha tenn på plattan den ska lödas fast på och sedan tenn på "listen". Sedan får du värma listen tills den blir varm nog och tennet smälter ihop med det på lödplattan på kretskortet. Det svåra blir att hålla kretsen stabilt och bra medan du löder så den inte hamnar snett eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, precis... Det funderar jag på om jag skall överlåta till den tidigare nämna IT/teknik-avdelningen då de har verktyg jag inte har här hemma! (Samt mycket mer erfarenhet)

Men det kommer i ett senare skede då jag hade tur i och med att det var den enda kretsen som faktiskt inte skall användas riktigt än!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flikar in lite när det gäller lödning/bortlödning av CATen.

Den är lödd på i stort sett hela baksidan av kretsen, inte bara på den metallbit som sticker ut.

Men det går att få bort den om du sätter en lödkolv mot listen och låter den värma tillräckligt länge (det kan bli över en minut).

När det väl är smält är kretsen helt lös eftersom du redan lött loss benen, så bara att lyfta upp den.

Om du ska löda dit en ny med en lödkolv så är det bara att lägga på lite tunt med lödtenn på kretskortssidan, smeta ut det med lödkolven så det är hyfsat jämnt.

Troligen behöver du bara tillsätta väldigt lite nu eftersom det redan kommer finnas en del kvar.

Sen är det bara att värma igen via listen tills det hela smälter, detta kan vara lite svårare då den termiska kontakten är sämre mellan kretsen och lödtennet.

Eventuellt har jag ju annars ett kort till liggande, men vet inte vart på rak arm.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...