Gå till innehåll

Ytterligare en akvariedator - ProfiLux Plus II


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Detta förstår jag inte men jag skall be honom läsa detta och förklara för varje dag har jag fått ett mejl med statusen på proberna. Detta får jag kl12 som jag satt i mejlfunktionen.

Iofs är det ju bra men man vill helst förstå vad som händer.

Men jag tycker att wlan kortet är bra på flera vis för en dag fick jag ett mejl om att vatten 2 blivit påverkad och då kunde jag från jobbet se och resetta larm i levelmenyn.

kan någon hjälpa mig med vad jag gjort fel med dospumpen.

Jag har satt den med westernkontakten i kontaktdosan och döpt den till 13-16 för jag har två kontaktdosor och dom heter 1-12.

Sen har jag döpt nr 13 till dospump nr 1 och nr 1 har jag satt till 2 ml. Vad är fel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan någon hjälpa mig med vad jag gjort fel med dospumpen.

Jag har satt den med westernkontakten i kontaktdosan och döpt den till 13-16 för jag har två kontaktdosor och dom heter 1-12.

Sen har jag döpt nr 13 till dospump nr 1 och nr 1 har jag satt till 2 ml. Vad är fel??

kontaktdosan är de i ghlen eller i powerbaren ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

humm.. precis satt igång min doserpump, så jag vet inte om min funkar.

Började med att manuellköra dem ifrån profilux programmet, därmed så kunde jag se att alla kablar å adresseringarna vart rätt. Mätte även upp dem, den snabbaste gick på 68ml och den långsammaste på 50.

Hur var dina/era?

Sedan så har jag ställt in 3 doseringar på 22ml varje gång. Men jag vet inte riktigt när den första doseringen kommer att ske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte så små mätglas, så jag mätte ur lång tid de fyllde en halvliter.

Ser med blotta ögat att en av pumparna snurrar bra mycket snabbare än de andra också.

6 min per gång/pump, hur mycket doserar du?

Får vara uppe till 24 å se om den börjar dosera då.... ska bereda natriumvätekarbonatet nu...

*edit: Vet inte om frågan vart vänd till mig, men jag kopplade min till powerbaren, kör den digitalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*edit: Vet inte om frågan vart vänd till mig, men jag kopplade min till powerbaren, kör den digitalt.

oki vet du att de går o koppla så som du gjort? Själv så har ja ju ett problem som ja har koplat idag. Powerbar koplad till S 1-4, Dospump S 5-8 men på grund av att de är sex utgångar på min digitala powerbar så progrmerar ja den som S 1-6 o dospumpen som S 7-10 men då får ja de inte till o funka, startar ja nu S 5,6 så startar ja första o andra kanalen på doserpumpen. Så nu har de fått vara så, nu använder ja bara S-1,2,3,4<-- powerbar S-5,6,7,8<--dospump.

Men ja får väl testa som du gjort.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki vet du att de går o koppla så som du gjort? Själv så har ja ju ett problem som ja har koplat idag. Powerbar koplad till S 1-4, Dospump S 5-8 men på grund av att de är sex utgångar på min digitala powerbar så progrmerar ja den som S 1-6 o dospumpen som S 7-10 men då får ja de inte till o funka, startar ja nu S 5,6 så startar ja första o andra kanalen på doserpumpen. Så nu har de fått vara så, nu använder ja bara S-1,2,3,4<-- powerbar S-5,6,7,8<--dospump.

Men ja får väl testa som du gjort.

Mvh Magnus

Antar att det går att koppla som jag gjort, för det gick att manuellköra alla doserpumparna utan att powerbaren blev sne och vice versa.

Mina sitter på 7-8-9-10.

Föresten, har du aktiverat att du har en digital powerbar på S1-4? Om du inte har gjort det så blir det nog precis som du säger att port 5-6 aktiverar dosepumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det går att koppla som jag gjort, för det gick att manuellköra alla doserpumparna utan att powerbaren blev sne och vice versa.

Mina sitter på 7-8-9-10.

Föresten, har du aktiverat att du har en digital powerbar på S1-4? Om du inte har gjort det så blir det nog precis som du säger att port 5-6 aktiverar dosepumparna.

Då ska ja testa o kopla som du gör, då får ja ju även en S 5-8 ledig :) vad ska man ha där nu då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska ja testa o kopla som du gör, då får ja ju även en S 5-8 ledig :) vad ska man ha där nu då

Alltid kul med reserver :-)

Men du kan juh avvakta lite tills jag vet om mina doserpumpar går igång... fast det borde de göra tycker jag då jag kunde manuellköra dem....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul med reserver :-)

Men du kan juh avvakta lite tills jag vet om mina doserpumpar går igång... fast det borde de göra tycker jag då jag kunde manuellköra dem....

Kan även köra mina manuellt som dom sitter nu (analogt) funkar även i digitalt men då kraschar

de som sakt när den är kopplad på S-5. Men ja tror säkert att de funkar som du gjort, men du kan ju skriva om de funkar.

Bara du länkat rätt nu som de står s-13 dospump 1 s-14 dospump 2 s-15 dospump 3 s-16 dospump 4

Sen i dospump inställningarna 1 flowrate 52ml rate/dose 20ml 3 do/d o så vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer nog handlaren att bli trött på mig...

Fick ingen transformator med min doserpump, så jag fick en av handlarn i ett brev.

Men nu verkar det som om den transformatorn är trasig, då jag kikade till pumparna igårkväll för att se om de doserat så vart de strömlösa.

Nu i morse så slog jag transformatorn i handflatan å då kom den igång igen, känns mindre stabilt.

Ni som fick transformator från början, är den identisk med den som ni fick till datorn?

En pump doserade lite i morse iallafall, så funkar gör det om de har ström iallafall.

Måste gnälla till mig en ny transformator bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är samma som till datorn. Fick den i lådan till dospumpen och för tre veckor sedan.

Jag skall hem och se men jag tror jag har gjort så här:

den är digital satt till 13-16 och sedan pump 1 skall ge 1 ml två ggr per dygn. Då vet man ej när utan den startar vid midnatt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är samma som till datorn. Fick den i lådan till dospumpen och för tre veckor sedan.

Jag skall hem och se men jag tror jag har gjort så här:

den är digital satt till 13-16 och sedan pump 1 skall ge 1 ml två ggr per dygn. Då vet man ej när utan den startar vid midnatt??

Hmm, ja jag fick en likadan transformatorn av handlarn.

Tänkte först om den va för klen eller nått så pumparna hade sönder den, men den hoppade igång då jag slog den i handflatan som sagt.

Vet inte om mina gick vid midnatt, men den gick lite i morse den ena då jag fick ström till dem.

1ml? då går den inte mer än nån sekund.

Jag har börjat dosera balling light 70ml om dagen, ska införskaffa NaCL fritt salt me.

Fjärde pumpen är för mig ledig, kanske skulle köra vodka i den sen då man är mer erfaren...

*edit: dags att återgå till gruvan... annars slår bossarna mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar på mitt mail till GHL nu, så jag lämnar tillbax kortet.

Tror nog att servertomten på jobbet slår mig om jag lägger akvarieprogrammet på nån av servrarna, så jag ska skaffa en liten begagnad bärbar å köra seriellt.

Hi Jimmy,

yes, we still need the ProfiLuxControl.

There is a plan to change this, but Lantronix isn’t cooperative at all. They have mailing features at the moment but they are useless because they

don’t support authorization.

Best regards / Mit freundlichen Grüßen,

Matthias Groß

General Manager & Development

GHL - Matthias GmbH & Co. KG

Jung-Stilling-Str. 21

67663 Kaiserslautern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ser ut att finnas en ny firmware och pc-mjukvara ute nu, (från 18 augusti).

Men om babelfish översatt korrekt så ser det inte så spännande ut.

Neu in 4.02

- Unterstützung von ProfiLux Temperature Control

- Regler abschaltbar während Futterpause

- Alarm abschaltbar während Wasserwechsel

- Alarm abgeschaltet während Wartung

- Unterstützung von Aqua Illumination LED-Leuchten

- Zeitlimits aufgehoben, z.B. für Nachtabsenkung

New in 4.02

- Support of professional lux Temperature control

- automatic controllers disconnectible during fodder break

- Alarm disconnectible during water changes

- Alarm switched off during maintenance

- Support waived by Aqua Illumination LED lights

- time limits, e.g. for night-time heating reduction

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ny version ute igen av både firmware och PC-program.

Dessvärre ingen större ändring.

Neu in 4.03

- Intensität 1-10V-Schnittstelle abhängig zur Temp. einstellbar für PTC und PropellerBreeze

- Dichte-Offset einstellbar für Leitwert Meerwasser

- Neue Steckdosenfunktion "Wasserwechsel"

New in 4.03

- Intensity 1-10V-Schnittstelle dependently to the temp. adjustable for PTC and PropellerBreeze

- density offset adjustable for conductance sea water

- " new plug socket function; Wasserwechsel"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Detta har nog folket här redan listat ut.. men jag skriver av mig ändå.

Irriterade mig lite på doserpumparna, de verkar arbeta utifrån 00:00 och hela dygnet.

Ställer man in tre doseringar så dosserar den 00:00, 08:00 16:00 med 6 min mellarum mellan pumparna.

Hade jag valt fyra hade det säkert blitt 00:00 06:00 12:00 18:00.

24 doseringar hade gjort en dosering i timmen.

Vad jag va ute var att dosera ämnena då det förbrukas i karet, så jag gjorde följande.

Skapade en timer som slår på och av inom den tiden jag vill ha dosering, för mig 11:59 till 12:40, 14:59 till 15:40 och 17:59 till 18:40.

Sedan så ställde jag in pumparna på 24 doseringar per dygn.

Sedan i den programmerbara logiken så skapade jag tre "portar" (kör tre doserpumpar) där jag "AND:dade" Doserpump 1 med Timern. Likadant för Pump 2 och 3.

Efter det så Ersatte jag doserpump 1 2 och 3 med de Portarna som jag skapat i Socket functions.

Och det verkar funka bra, nu har jag tre doseringar precis vid den tidpunkten som jag vill -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joh, det följer med en manual som är hyfsad.

Du kan faktiskt ladda hem den på downloads länken.

Nog rekommenderat att göra det istället för att läsa pappersversionen eftersom den på nätet uppdateras med de nya funktionerna.

I början känns den lite klurig, men efter ett tag får man en "aha-upplevelse" och den blir busenkel.

http://www.ghl-kl.de/Produkte/Aquaristik/Download/Manual_ProfiLuxII_V403.pdf

*edit: Det är föresten en ny firmware ute idag, 4.04. skillnaden verkar bara vara stöd för SMS modulen och "Errors in the programming of aqua-illumination lights fixed" vad det nu är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...