Gå till innehåll

Ytterligare en akvariedator - ProfiLux Plus II


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det var inställningen för uttagen och doserpumparna som fick mig att klia mig i huvudet ett tag, man behövde ställa in dom på 2 ställen vilket inte var så självklart.

När man dock kommer in i logiken så är den rätt tacksam att ställa in enligt ens behov och önskemål.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tja - då var jag med akvariedator också. En begagnad Profilux plus II ex blev det efter mycket noggrant övervägande. En ny III låg bäst till länge men till slut blev det denna i alla fall.

Tillbringade gårdagskväll (och natt) med att försöka få W-lanet att fungera med mitt eget nätverk. Inte gick det inte men i morse gjorde jag ett nytt försök och voila - nu funkar det suveränt.

Är lite imponerad äver vad man kan göra med systemet, exempelvis har jag kunnat göra en belysningstyrning (odimmad) som switchar på ett strömuttag men samtidigt har säkerheten att om tempraturen stiger för mycket så slås strömuttaget av och MH:n slocknar!

Nu kommer det ta tid för mig innan jag styr allt med datorn men det kommer så småningom.

MVH Lasse

Uppfinna hjulet två gånger var det ja.... Såg nu att datorn har detta redan förprogrammerat på ljuskanalerna :). Men alltid lärde jag mig något om virtuella prober och boelansk logik i alla fall.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - då var jag med akvariedator också. En begagnad Profilux plus II ex blev det efter mycket noggrant övervägande. En ny III låg bäst till länge men till slut blev det denna i alla fall.

Tillbringade gårdagskväll (och natt) med att försöka få W-lanet att fungera med mitt eget nätverk. Inte gick det inte men i morse gjorde jag ett nytt försök och voila - nu funkar det suveränt.

Är lite imponerad äver vad man kan göra med systemet, exempelvis har jag kunnat göra en belysningstyrning (odimmad) som switchar på ett strömuttag men samtidigt har säkerheten att om tempraturen stiger för mycket så slås strömuttaget av och MH:n slocknar!

Nu kommer det ta tid för mig innan jag styr allt med datorn men det kommer så småningom.

MVH Lasse

Uppfinna hjulet två gånger var det ja.... Såg nu att datorn har detta redan förprogrammerat på ljuskanalerna :). Men alltid lärde jag mig något om virtuella prober och boelansk logik i alla fall.

mycket med det tekniska.. välkommen till klubben!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GHL fråga

finns det Tempsensor till ghl som funkar mot en fysisk yta. dvs inte tempsensor i vattnet..

mvh manne

Nej ingen som läser vattentemp igenom glaset

Finns Humidity-Temp-Sensor PL-0279 (Luftfuktighet) så ska man även få omgivnings temp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GHL fråga

finns det Tempsensor till ghl som funkar mot en fysisk yta. dvs inte tempsensor i vattnet..

mvh manne

Du menar en tempsensor som du kan sätta på din aluminiumprofil till ditt LED-bygge så du kan stänga av den om den blir för varm?

Borde ju funka med en standardsensor som du tejpar mot profilen kan jag tycka, men vet iofs inte hur GHL'ens sensorer är uppbyggda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar en tempsensor som du kan sätta på din aluminiumprofil till ditt LED-bygge så du kan stänga av den om den blir för varm?

Borde ju funka med en standardsensor som du tejpar mot profilen kan jag tycka, men vet iofs inte hur GHL'ens sensorer är uppbyggda.

Nu har jag inte extremkollat men proben ser ut som en ph prob typ.. Så vet ej exakt hur den är uppbyggd. Men upplever ingen "anläggningsyta" direkt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Hej

Vill bidra med ett litet tips. Jag har köpt en begagnad Profilux plus II ex med WLAN-kort. hade stora bekymmer med att få den att fungera till en början. Gjorde allt rätt enligt instruktionboken men fick inte kontakt med WLAN-kortet. när jag i stort sett gett upp så bytte jag strömadapter (Jag hade två - en till datorn - en till doseringspumparna). Plötsligt sparkade systemet igång och jag kunde nå min akvariedator från min normala dator. Så har jag kört nu i några veckor men plötsligen ville WLAN-kortet inte vara med igen. Provade allt - men det var dött. Beslöt då att gå vidare med teorin om för svagt nätaggregat och köpte därför en ställbar adapter på 36 W från Kjell & company. Orginal är 12 volt DC och 18 watt max. Kopplade in den - och voila - det funkar igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vill bidra med ett litet tips. Jag har köpt en begagnad Profilux plus II ex med WLAN-kort. hade stora bekymmer med att få den att fungera till en början. Gjorde allt rätt enligt instruktionboken men fick inte kontakt med WLAN-kortet. när jag i stort sett gett upp så bytte jag strömadapter (Jag hade två - en till datorn - en till doseringspumparna). Plötsligt sparkade systemet igång och jag kunde nå min akvariedator från min normala dator. Så har jag kört nu i några veckor men plötsligen ville WLAN-kortet inte vara med igen. Provade allt - men det var dött. Beslöt då att gå vidare med teorin om för svagt nätaggregat och köpte därför en ställbar adapter på 36 W från Kjell & company. Orginal är 12 volt DC och 18 watt max. Kopplade in den - och voila - det funkar igen.

MVH Lasse

Så gör man detta och ens dator med wlan kort går sönder så står Lasse för ett nytt kitt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

behöver hjälp. Har uppdaterat till den senaste uppdateringen av firmware (5.05f) och pc-software (6.0.0.8)

Och kan inte hitta någonstanns för att ställa in min doserpump. Har läst manualen m.m men hittar inget..

Någon som har uppdaterat och hittat vart och hur man gör för doserpumparna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...