Gå till innehåll

Ytterligare en akvariedator - ProfiLux Plus II


wrang

Rekommenderade inlägg

Finns en ny version ute nu såg jag.

V4.05.

http://www.aquariumcomputer.com/System__E_/Download/download.html

Enda skillnaden är en ny funktion tror jag, "Variable lighting".

http://www.aquariumcomputer.com/Firmwarehistory.txt

Är visst bara en Beta version, så är man våghalsig så :-]

wow en efterlängtad funktion. Att kunna ställa in ljuset olika för olika dagar.

Variable illumination

This function allows you to use different illumination settings at different days of the week.

Up to 4 variable illumination programs can be defined. After choosing the program (1 to 4) for each day of the week (Monday to Sunday) the illumination channel (see

3.15.1 Illumination run) can be selected which should be used for that day.

Example:

You want for Monday to Friday different settings for the illumination than for Saturday and Sunday, which means you need 2 different illumination channels. First you adjust both illumination channels (e.g. channel 1 for Monday to Friday and channel 5 for Saturday and Sunday) according to your wishes.

Then you change e.g.

Variable Illumination 1 accordingly (Monday: 1, Tuesday: 1, …, Friday: 1 and

Saturday: 5 and Sunday: 5).

At the end you choose the function

Variable illumination 1 for the 1-10V-interface (see 3.16.6 1-10V

interface) respectively for the switchable socket (see 3.16.5 Socket function) in question.

Dags att uppgradera igen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fått lite problem med mina GHL prylar, så jag mailade handlaren ett par frågor.

Tänkte lägga upp dem här med och se om nån annan råkat ut för nått liknande.

1: Doseringspumparna tappar i prestanda, pumpen för kalcium är nere i 36ml per minut, de andra ligger på 49, 48(i början hade jag 56,58,58). Kan inte se att det skulle sitta nån skit i slangen.

Det går t.o.m. att se att pumpen snurrar långsammare.

Vad kan man göra åt detta? Att pumparna skiljer sinsemellan är inget problem då man kalibrerar dem, men det verkar jäkligt dumt ifall de håller på och ändrar sin prestanda.

2: När jag kom hem idag så stod returpumpen ifrån sumpen och sprutade luft för fulla muggar. Jag kör med en Optisk givare som fyller vatten så länge som den inte är påverkad.

Givaren hängde fritt långt ifrån vattnet, men datorn ansåg ändå att den va påverkad. Kollade alla kablar och allt såg bra ut.

Då jag drog med fingret över "sensor ögat" så tappade den sin signal och började fylla vatten.

Är den optiska givaren opålitlig? Eller är det som så att man måste rengöra dem med jämna intervaller? (kan inte se nånting om det i manualen dock)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått lite problem med mina GHL prylar, så jag mailade handlaren ett par frågor.

Tänkte lägga upp dem här med och se om nån annan råkat ut för nått liknande.

Optiska nivågivare måste vara rena för att fungera, så ja, den behöver regelbunden rengöring. Hur ofta har jag ingen aning om men jag gissar att det beror till stor del på hur fort det kommer alger på den.

Givaren bygger på att "fönstret" har ungefär samma brytningsindex som vattnet medans luften har en helt annan. Om ytan blir täckt av alger/smuts så kan brytningsindexet vara ungefär samma som vatten och inte luft vilket lurar givaren. Tänk dig en refraktormeter som man aldrig rengör, den borde väl visa mer och mer fel tills det tillslut inte ens går att skilja på om man har haft på vatten eller inte.

Den enda sortens underhållsfria nivågivaren är väl de som bygger på en flytande boj i änden på en kabel som sluter eller bryter ledningen beroende på hur den är lutad. Men då får man ju och andra sidan inte millimeter-precision som man får med en optisk sensor.

Optisk:   dyr,    högupplöst,    kräver underhåll
Boj: dyr, lågupplöst, EDIT: kräver väldigt lite underhåll
Flytring: billig, mellanupplöst, kräver underhåll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga underhållsfria probar eller givare, så både probar, mekaniska och optiska sensorer är beroende av rengöring (och kalibrering)

Det gäller ju även doserpumpar

Sedan bör ju givare och probar alltid placeras "mörkt och skyddat" för att minimera avlagringar och alger etc.

Det finns ju alltid en stor risk i att helt och hållet förlita sig på teknik, men jag tycker att GHL har löst det föredömligt genom att du även kan programmera en tidbegränsning på dessa funktioner - lite hängslen och livrem, typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mano: Ja då verkar jag ha missuppfattat den optiska givaren, jag trodde den va tämligen underhållsfri.

Men det ter sig ganska självklart igentligen att ingenting är det (tyvärr).

Den har vatt i drift sen i juni utan rengöring, får lägga till mig med vanan att gno av den med lite papper varje vecka.

Greger: Hur rengör man och servar en doserpump på bästa sätt? Köra osmos vatten i dem och kalibrera om dem med jämna mellanrum? Ja, tidsgränsen för påfyllning med GHL känns trygg, men åt andra hållet känns det inte lika tryggt. Nu har jag satt mina två sensorer i en OR grind för påfyllningen. Men man kanske skulle placera nån av dem som en slags min nivå som ger larm.

Hellman: Vilken utav dina pumpar har tappat mest i prestanda? För mig är det kalcium, borde vatt KH blandningen tycker man då det är fullt med avlagringar vid utloppet på den slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy.

Du kan sätta ett larm att ifall inte nivån kommit upp inom X minuter så blir det larm på datorn. man kan tom dra det vidare att när larmet är på så sätts ett uttag AV så att pumpen ej går torr

Samma är det fast tvärtom att den får ha en max tid att fylla på vatten ifall det ej funkar så kan den bara fylla på X minuter

Vad menar du att du satt dina givare med OR grind?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy.

Du kan sätta ett larm att ifall inte nivån kommit upp inom X minuter så blir det larm på datorn. man kan tom dra det vidare att när larmet är på så sätts ett uttag AV så att pumpen ej går torr

Samma är det fast tvärtom att den får ha en max tid att fylla på vatten ifall det ej funkar så kan den bara fylla på X minuter

Vad menar du att du satt dina givare med OR grind?

Jo, jag har funderat på om man skulle koppla returpumpen till en utgång och styra den om det blir nått skit med nivåerna.

Har två nivågivare, i början använde jag bara den optiska, sen hade jag en flotör givare som nått slags katastroflarm.

Det va innan jag kände till tidslarmet, så den vart ganska onödig.

Jag flyttade ner den nu så att de står i ungefär samma höjd. Sen kör jag påfyllning med bägge sensorerna. Så fort han tappar en av dem så fyller han tills han får tillbax den.

Skulle en sensor klibba och alltid vara påverkad så borde den andra ta hand om påfyllningen.

Det jag grunnar på nu är att om bägge sensorerna klibbar, eller om sladden till dem ramlar ur, så får man hög signal på bägge och ingen vattenpåfyllning. Efter ett tag så skulle då returpumpen gå torr.

Så jag funderar på om man skulle sätta flotören uppåner och ha den som min nivå.

Då flotören är under vatten så skulle den ge en nolla i signal, och då vattnet går under den så ger den en etta.

Så vid normal drift så skulle man ha en nolla och en etta. Lossnar kabeln så får man två ettor och då är det nån skit på gång.

Alternativt är om man kör en SR vippa, man sätter vippan då påfyllning sker, och nollställer den vid en tid. Sedan sätter man ett villkor som skickar ett larm om vippan inte skulle vara till 1 min innan nollställningen av vippan ska ske. Detta grundar jag på att det borde ske en vattenpåfyllning varje dygn. (går nog att sätta en 4 larmtilfällen per dag eller ännumer)

Nån som hängde med på mitt yrande? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Vad det gäller pumparna är det precis som för dig "kalciumpumpen" som tappat mest.

Vad det gäller min givare är den renare än ren. Antar att jag bara har haft lite otur vad det gäller den.

Det som stör mig är dock pumparna och att dom tappar så mycket. Kanske får se till att underhålla dom bättre.

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två nivågivare, i början använde jag bara den optiska, sen hade jag en flotör givare som nått slags katastroflarm.

Fortsätt med att använda flotören som katastroflarm men istället för över den optiska så sätt den under den optiska som katastroflarm för torrkörning av returpumpen. Om du kan så koppla gärna så att returpumpen stängs av om nivån sjunker under flotören.

Som du gör nu så tycker jag att du får lite av nackdelarna med både flotör och optisk. Du får inte mm-precisionen som den optiska har, du kan överfylla om flotören fastnar (även om du inte överfyller så mycket pga tidsmätning), du kan överfylla om någon av givarna läcker in vatten och sluter kretsen.

Vad det gäller min givare är den renare än ren. Antar att jag bara har haft lite otur vad det gäller den.

En optisk givare kan ju även gå sönder, tex om det läcker in vatten i den eller om "fönstret" blir skadat eller bara att någon av komponenterna i den går sönder som tex lysdioden, fotodioden, ev förstärkare eller kabeln.

Det finns inga underhållsfria probar eller givare, så både probar, mekaniska och optiska sensorer är beroende av rengöring (och kalibrering)

Ja en flytboj kan väl också bli tillräckligt skitig (eller typ växa fast i alger) för att det ska påverka flytförmågan men då ska den vara bra jävla skitig och jämfört med en optisk eller "ringflotör" så krävs det enormt mycket mer smuts/alger för att den ska sluta fungera.

Men jag håller med att det finns ingenting som är helt underhållsfritt men kan de kalla en strykfri skjorta för strykfri så kallar jag en flytboj för underhållsfri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt med att använda flotören som katastroflarm men istället för över den optiska så sätt den under den optiska som katastroflarm för torrkörning av returpumpen. Om du kan så koppla gärna så att returpumpen stängs av om nivån sjunker under flotören.

Jo, det va det jag funderade på. Fast jag klurar på om jag skulle montera den felvänd, på så sätt får jag larm vid kabelbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
En "ringflotör" brukar bara vara att vända på ringen så fungerar den tvärt om.

Nu har jag gjort detta och det verkar funka ypperligt.

Nu fyller den på vatten efter den optiska sensorn som innan, men skulle flotören som sitter under sluta vara påverkad, eller om kabeln dras ut så stannar returpumpen och startas inte om innan man kvitterat larmet.

Känns rätt säkert faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag undrade om någon annan haft plötsliga problem med styrningen på sin GHL?

Min fick för sig att fiskarna skulle ha en permanent lunchpaus så pumparna rycker bara till nu och då om jag har dom inkopplade.

Även osmospåfyllningen har lagt av vilket verkar lite bekymransvärt tycker jag, specielt när man börjat planera för semester.

Har nån något förslag på vad som kan ha hänt så hör av er, annars får man väl prova med supportforumet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All ProfiLux II-models, version 4.06 BETA!

New in 4.06

- DALI-support

- Routerfunction now permanently activated

- Menu has new structure, new menu "System"

- Function "Remote" due to space and performance reasons removed

- Timing for control of Aqua Illumination lamps optimized

- Can be used for ProfiLux II Outdoor

- Ouput of alarm reason on display

- Shows states of all sockets on ProfiLux View

- New socket function for complete shut-off of a PTC

Mer nyheter:

LEDControl-1 - externe Dimmsteerung für High-Power LEDs

New product "LEDControl1"

Now our new led-controller "LEDControl1" is available.

It enables you to dim a LED-lamp with 700mA and max. 20V with a 1-10V-interface of the ProfiLux.

Plugs and sockets are compatible to TMC/Aquaray lamps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare en kul sak från GHL att de kommer komma med en Analog ingångskort 1-10V iomed detta så kan man koppla in tex en tryckmätare

einzel-kte3000.jpg

för ens Co2 flaska och få det hela digitalt hur mycket tryck det är kvar i flaskan. Eller varför inte akvariet är borrat i botten å man mäter trycket och en formel för att få fram den exakta vikten/volymen :)

När kommer detta då: Senare iår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mer roliga saker från GHL

Kontaktlös nivågivare.

596_1.jpg

Sättes utanför karet på glaset så skall den kunna reagera på nivån

High Power LED kontroller

för upp till 700mA och max 24V

post-736-14468917372575_thumb.jpg

Profilux III

post-736-14468917372427_thumb.jpg

If you are a Profilux user, then you will want to pay close attention to the above photo that was leaked to the “internets”. The guts of the Profilux III are shown for all to see, but it gives us hardly any details of what the full Profilux III unit will look like. However, you might have noticed some new electronics including: new front PCB and new Piggyback-PCB with PAB-Interface (ProfiLux Aquatic Bus)and the module with USB und LAN that is located in the back. Profilux designed this unit with upgradeability in mind with common “PC” cards that will slot right into place, something that is nice to see. We should expect to see this drop in at MACNA later this year for a price that has yet to be released.

ProfiLux Plux II and ProfiLux Plus II eX can be upgraded to a ProfiLux III-model with the ProfiLux III-Upgrade Kit:

post-736-14468917372716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevligt att man kan uppgradera utan att behöva byta ut hela dosan, känns trevligt mot gamla kunder.

Nivågivaren verkar intressant tror inte min optiska klarade sig mer än i 1månad i drift...

//NiXoN

Nivågivaren skall visst bara vara att tvätta rutan på utsidan av den nivån man vill ha.

Sätta fast den med medföljande lim/tejp

Undra bara hur den verkligen funkar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter onekligen lite väl bra, men på jobet har vi givare som kan mäta flödet/nivån genom flera millimeter syrefaststål. Så jag tror inte det är så svårt att mäta vattenivån genom lite glas...

(Tror dock att jag kommer att ha en backupp;))

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållit på i evigheter och försökt koppla ihop min nyinköpta Profilux Plus II med datorn... Laddat hem programmet och drivrutinerna från GHLs hemsida, avinstallerat och laddat hem igen. När jag stoppar usbkabeln i datorn händer antingen ingenting eller så får jag ett meddelande att drivrutiner inte har installerats. Snart kastar jag ut fanskapet genom fönstret -poop-.

Så åter till frågan innan jag bryter ihop - Hur i glödheta h******e gör man? Någon it-guru här som vet, please?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med Windows Vista?

Driver for PLM-USB, Windows 2000/XP/Vista®

Kolla in på detta forum de är snabba med att svara vid ev problem

http://www.aquariumcomputer.com/Forum/forumdisplay.php?f=12

"but no new hardware found" - what does this mean?

Try to change the COM-port number in Vista (change it accordingly in ProfiLuxControl)

The COM-Port in Vista device manager (device Prolific) must match the COM-Port in ProfiLuxControl.

Please restore device address 1 in Profilux, then change the COM-port in Vista, then change the COM-port in ProfiLuxControl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Vista och det var den rutinen jag har laddat hem. Har även försökt ändra com-port numret. Har gjort om proceduren både på min bärbara och på min stationära burk...

Och vad betyder egentligen "Try to change the COM-port number in Vista (change it accordingly in ProfiLuxControl)" - det var ju inte särskilt mycket hjälp om man är bara ekonom och bortskämd med en hel it-avdelning på jobbet ;). Change - var och hur???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...