Gå till innehåll

Ytterligare en akvariedator - ProfiLux Plus II


wrang

Rekommenderade inlägg

Hej,

Funderar på att köpa denna datorn och sitter och leker med mjukvaran i demo mode.

Jag har lite funderingar som kanske någon med erfarnhet av datorn kan svara på.

1. Det finns en meny som heter "programmable logic". Kan denna användas för att skriva logiska funktioner (and/if/not etc.)? Någon som har provat denna? Någon som vet vilka komandon som finns och hur man programerar?

2. Jag vill kunna realisera följande med datorn.

Vattenpåfyllning via kalkmixer m.h.a nivåmätning i sumpen. Påfyllningen skall börja 23:00 och vara intervaller om, säg 10 min.. En ph probe i sumpen skall övervaka och bryta påfyllning om ph't stiger över ett visst värde, men fortsätta när det sjunkigt?

Svaret på fråga två är fråga ett... tror jag :snurrig:

Jag tror man gör såhär.

Sätt upp en påfyllning utav vattnet enligt sensorn som du vill ha, kalla den funktionen Water 1 t.ex.

Sedan sätter du upp en PH reglerings funktion ur den får du sen en signal som vill sänka PH värdet då det är för högt.

Sedan kan du med den programmerbara logiken kombinera i en AND grind vattenpåfyllningsvilkoret med att du INTE har sänkningen utav PH värdet.

Sedan kopplar du porten ut på en dosa.

Då borde du ha att den fyller på vatten om PH värdet inte är för högt och att den vill höjja vattennivån.

Inte testat det skälv, provade bara att stöka lite i programmet så det är bara vad jag tror...

Ja just, precis som Per-Ronny skriver så får du skapa en timer med. Sedan får du AND:a den timern med den grinden som jag bubblade om. Verkar som om man bara kan skicka in två villkor i varje grind nämligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Man behöver inte vara nån hacker direkt.

Tycker datorn är helt glasklar då man väl greppat den.

Bara lite allmän kunskap om boolesk algebra (om man vill använda lite mer logik), men det är bara trevligt juh :ler:

http://computer.howstuffworks.com/boolean1.htm

Enda som stör mig lite nu är moln simuleringen och LED enheten.

Då ledenheten styrs ner för långt så börjar den blinka.

Och det händer rätt ofta då moln simuleringen är till.

Tror jag ska bege mig till GHL´s forum å gnälla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återkom med vad du fick ut av det. Jag har sett att man svarat att olika ljus uppför sig olika och de lägre volten är det många dimmerdon som inte klarar då dom slocknar. Likadant så är det med kablage problem med olika fixa själv.

Sim ljuset funkade diret på kanal l1-3 men sen försökte jag sätta två stycken och döpte in dom i systemet som flash 1 och två men det känns inte rätt. Nu skall jag få ny kabel så får vi se.

Jag behöver hjälp med ett schema för dom som sol upp och ner,måne,regndagar,moln,thunder,

Själv håller jag på med två pumpar som är styrbara 1-10v.

Menyn pumpar är väl till för tunze streamers.

Filter är väl icke styrbara och som man stannar vid matning (esc)Där har jag skummaren och returpump och tänker ha andra som skall gå hela tiden. Man kan ju sätta att den skall inte stannas vid matning.(feeding)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blieh...

Jag hade nog lite för bråttom då jag köpte LAN kortet till datorn.

Det ser inte ut som om datorn kan skicka emails.

Utan man måste ha en PC brevid som är uppkopplad mot datorn.

Kan inte riktigt fatta meningen med LAN kortet nu.

Blir nog till att lämna tillbax kortet, det verkar helt och hållet poänglöst.

http://www.aqua-it.de/vb/showthread.php?t=778

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inget LAN kort i från början.

Så antingen får man köpa ett sådant eller WLAN.

Fast jag undrar vad meningen är då man ändå måste ha en dator som står å tuffar vid sidan om.

Då kan man lika gärna ha en liten bärbar med seriellport juh.

Så fort som nån admin på deras sida ger mig rättigheter att posta där så ska jag fråga, men om det nu är som jag tror så lämnar jag tillbax kortet.

Det var inte billigt om man säger som så....

Edit: läste lite på lantronix sida och det ser ut som om kortet skulle klara att skicka mail. Fast då måste nog GHL fixa med nått först. Verkar lite halvknepigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det för dator jag kollade på i går då för i den satt det defenitivt ett Ethernet uttag som var standard. Jag hoppas att vi pratar om samma LAN (Local Area Network)?

Vad är det som jag inte fattat?

I denna reklam står det klart och tydligt

PC kompatibel /PC gränssnitt

Optional: USB/LAN/WLAN

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=786⊂=0&page=1

Vad menas med PC gränssnitt?

Sorry för att mitt inlägg är lite rörigt men det beror på att jag inte fattar vad som är vad. Snälla förtydliga för mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det där är samma dator.

Du såg den i verkligheten? Då kan det ha varit ett LAN kort i den (jo det är samma lan vi pratar om).

Du ser i specen med att LAN/WLAN är en option.

PC-gränssnittet som finns på datorn är ett RS232, dvs en seriell port.

Här är en bild på baksidan utav den vanliga versionen. EX versionen har redox och konduktivitet + en extra nivåsensor.

(och en extra port för två L utgångar)

ghl-profilux-plus2-3.jpg

Hittade en liten bild på baksidan utav EX versionen.

ghlprofiluxplusiiex.jpg

Heh... Wrang har satt sina spår på nätet. Då jag söker på GHL i google så är det wrangs hemsida som är första träffen :-p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte alla som har en dator med seriellport. Kör man dessutom något operativ som inte heter Windowser så kan det vara bra med ett LAN/WLAN-kort då man kan koppla upp datorn utan en lång kabel till datorn och strula med drivrutiner. Det finns dosor som omvandlar LAN till WLAN och har man en stationär på ett annat våningsplan eller ett annat rum så är ett WLAN-kort det smidigaste. För att få en mail-funktion att fungera måste du ha möjligheten att ha ett mailprogram i akvariedatorn, alternativt om du har en NAS med mailserver inbyggt att köra det via. Då slipper man en vanlig dator ståendes igång hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar stå för at jag inte hänger med men jag var så säker på att det var ett Ethernet uttag på den du visade.

Jag såg att LAN var option i länken jag la in.

Nu är jag med och det borde inte spela någon roll vid programering av den om det är LAN eller RS232.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte alla som har en dator med seriellport. Kör man dessutom något operativ som inte heter Windowser så kan det vara bra med ett LAN/WLAN-kort då man kan koppla upp datorn utan en lång kabel till datorn och strula med drivrutiner. Det finns dosor som omvandlar LAN till WLAN och har man en stationär på ett annat våningsplan eller ett annat rum så är ett WLAN-kort det smidigaste. För att få en mail-funktion att fungera måste du ha möjligheten att ha ett mailprogram i akvariedatorn, alternativt om du har en NAS med mailserver inbyggt att köra det via. Då slipper man en vanlig dator ståendes igång hela tiden.

Är du säker på detta?

Som jag tolkat det på GHL´s forum, så är det bara ProfiluxControll programmet (PC-mjukvaran) som kan skicka mail. PC programmet ligger uppkopplat konstant mot datorn och skickar mail då den ser via lan/seriell att datorn uppfyller vissa villkor.

Ser inte hur man skulle klara sig med bara en NAS då tyvärr, fast det kan vara jag som är snurrig :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heh... Wrang har satt sina spår på nätet. Då jag söker på GHL i google så är det wrangs hemsida som är första träffen :-p

Japp jag försöker sätta ihop mer info om datorn men har ej haft tiden som jag velat.

Har sökt en del men ej fått ihop så mycket så tänkte att får sätta ihop en guide för detta oxså ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har wlan och det är kopplat mot exchangeservern på jobb och det funkar perfekt. Får mejl när level 2 blir påverkad (betyder automatiskt vattenbyte) och sen får jag ett mejl med värde på prober och uttag varje dag.

Det var inte helt enkelt att få igång men det var mest att brandväggen som bråkade. Det finns en instruktion på ghl.sida hur man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på detta?

Som jag tolkat det på GHL´s forum, så är det bara ProfiluxControll programmet (PC-mjukvaran) som kan skicka mail. PC programmet ligger uppkopplat konstant mot datorn och skickar mail då den ser via lan/seriell att datorn uppfyller vissa villkor.

Ser inte hur man skulle klara sig med bara en NAS då tyvärr, fast det kan vara jag som är snurrig :snurrig:

Som jag har läst det i konversationerna ovan så skickar AD (AkvarieDatorn) en signal antingen via seriell eller lan, men som jag nu läser att det måste finnas en PC med ett master/slav-program installerat så kan det bli svårt med endast en NAS. Hade man kunnat få AD att ge en enkel utsignal som vilken dator som helst reagerar på så skulle man med annan mjukvara kunna skicka mail. Fast då får man ta hjälp av de som kan skapa ett sådant program. Det finns NAS med mailserver och som fungerar med huslarm, så om man bara hade kunnat skicka en larmsignal vidare från AD så hade man sluppit en stor bökig dator.

Fast iofs, en dator behöver inte vara så bökig.

Med den lösningen kan man få mer än bara ett larm, då kan du ju få all den data som AD kan maila vidare, klart bättre lösning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har wlan och det är kopplat mot exchangeservern på jobb och det funkar perfekt. Får mejl när level 2 blir påverkad (betyder automatiskt vattenbyte) och sen får jag ett mejl med värde på prober och uttag varje dag.

Det var inte helt enkelt att få igång men det var mest att brandväggen som bråkade. Det finns en instruktion på ghl.sida hur man gör.

Men då har du alltså ProfiluxControl (PC -programmet) igång på en dator som är uppkopplad mot Akvariedatorn?

Eller skickar Akvariedatorn mailen skälv?

Kan du isf ge en direktlänk till instruktionen för att få det att funka?

Jag kan få igång mailskicken utifrån pc-programmet, men jag är inte intresserad av att ha min stationära dator igång då jag reser bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har läst det i konversationerna ovan så skickar AD (AkvarieDatorn) en signal antingen via seriell eller lan, men som jag nu läser att det måste finnas en PC med ett master/slav-program installerat så kan det bli svårt med endast en NAS. Hade man kunnat få AD att ge en enkel utsignal som vilken dator som helst reagerar på så skulle man med annan mjukvara kunna skicka mail. Fast då får man ta hjälp av de som kan skapa ett sådant program. Det finns NAS med mailserver och som fungerar med huslarm, så om man bara hade kunnat skicka en larmsignal vidare från AD så hade man sluppit en stor bökig dator.

Fast iofs, en dator behöver inte vara så bökig.

Med den lösningen kan man få mer än bara ett larm, då kan du ju få all den data som AD kan maila vidare, klart bättre lösning. :)

Mjo, vad jag börjat fundera på nu är att skaffa en liten sms låda.

Va en säljare här en dag och visade ett litet styrsystem för växthus.

Det var rackarns billigt och hade inbyggd GSM funktion och lite digitala IO.

Ska ta reda på vad det hette, sedan kan man offra en port på dosan för att ge en larmsignal till gsm enheten.

GHL har en sms enhet till datorn, men den kostar 300£ har jag för mig.

Edit: Sökt efter grunkan jag nämnde, men jag snubblade över en annan intressant sak.

Jag har mailat företaget med en undran över vad den kostar.

Men rent spontant så känns det som om det skulle vara en bra grej.

Här är lite info om den, rent kortfattat så är det bara en liten mojäng med digitala In och ut samt analog in, som kan skicka sms.

Programeringen verkar kunna göras på en mobiltelefon eller via sms.

Ska se vad de svarar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ytterligare en fördel med wlan kortet akvariedatorn behöver man inte knappa på fysiskt. Min står under karet väl skyddad mot vatten. Och allt gör man via sin vanliga dator. Och det går lika bra hemma som på jobbet.

Akvariedatorn skickar själv iväg vad man skrivit in i emejlfunktionen.

Jag lyckades inte klistra in ett worddokument???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det här är lite förvirrande.

Är du helt säker på att det är akvariedatorn skälv som skickar mailen?

Va du inne å rotade i websidan till WLAN kortet då och ändrade i Lantronix inställningarna?

För dom grejjerna man ställer in i PC-programmet har akvariedatorn inte en aning om.

De inställningarna behöve rman inte ens logga in på datorn för att ändra.

Och de skickas glatt (om satt dem på vissa klockslag) även om man är inloggad i demo versionen.

Att knappa på datorn är uteslutet för min del, blir för jobbigt.

Men i min mening så är det bra mycke billigare å fixa en 5 meters seriellkabel än dito Lan + Lan kortet. (om man inte vill komma åt den från internet).

Oavsett uppkoppling så måste datorn ändå stå i anslutning till akvariet då alla sensorer å sånna godbitar finns där :-p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu inte fått nått svar från Matthias Gross på GHL, men efter att ha kikat på det Per-Ronny skickade mig så står jag fortfarande fast vid att man måste ha en PC som är igång och uppkopplad mot datorn för att få iväg mail.

Ska lämna tillbax kortet och lösa det med en sms grunka.

Har fått priser på den lilla sms enheten som jag nämnde för ett par inlägg sedan.

Tyvärr så är den dyrare än jag hade trott, den enklaste modulen går lös på 180€ och det är innan skatt och frakt.

Sedan så är väll inte Schweiz ett EU land, så tullen kanske daskar på ytterligare 10%.

Ska se vad priset på en logicio går på....

http://logicio.com/rtcu_products.htm#MX2PRO

Skitbra med gps stöd juh! Så man vet om nån håller på att sno karet -kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Jag har inte själv satt ihop det med wlanet hemma utan jag bad nätverkteknikern på jobbet att fixa det för annars hade det nog varit på skroten nu.

Jag har pratat med honom och akvariedatorn skickar ett mejl via vår exchangeserver (kunde lika bra varit via en operatör)

Det finns ingen annan dator som är kopplad mot min profilux utan profiluxen skickar en textfil till servern genom trådlösa nätverket och den skickar till min inkorg. Den har ingen profiluxprogramvara i sig.

Jag har satt upp så att vid vattenbyte får jag ett mejl plus att en gång om dygnet skickar den de värde jag vill ha. Funkar perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. fick just ett svar på GHL´s forum där Matthias Gross (deras programmerare?) säger att det fortfarande behövs en PC uppkopplad mot Profiluxen.

http://www.aqua-it.de/vb/showthread.php?p=6164#post6164

Men som sagt, jag har sett några "triggers" för mail inne i Lantronix sidan på LAN kortet.

Fast jag ser ingen koppling mot tex nivåvakter och dylikt därifrån.

Kan det inte vara som så att din datasnubbe lade in Profilux programmet på eran exchange server på jobbet? eller liknande?

Text filen är lite irriterande ja, jag hade hellre velat ha det som ett mail, å inte ett mail med en textfil i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...