Gå till innehåll

Ytterligare en akvariedator - ProfiLux Plus II


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tyvärr är mina kunskaper begränsade så det är kört för min del.. men usb mjukvaran , finns det mer än en variant så prova någon mer.!

jag själv fick bara gång allt direkt utan trubbel ang profiluxen o datorn.. dock programera ghlen är ett nytt äventyr.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laddade hem senaste versionen och får bara error code 28 när jag tar connect.

Har du provat att ändra portarna i programmet? Den kanske promtar på köra på com1 men har du provat ändra till ev com2 eller någon annan port?

Har samma problem på jobbet när maskin och dator skall hitta varandra genom rs 232.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen ingång för 232 i min dator så jag köpte en adapter till usb på Kjell men den drivrutinen funkar inte.

Det kommer bli en dag men mycket ångest och gråt för nån i supporten på Kjell o Co. : )

Vilken version tycker du jag ska köra nixon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Kör in samma version i datorn som i din PC så funkar det hela bäst.

- Man ser vilken version man har i datorn då man startar om den

- I programmet under Connection ändrar du Com-port men det error du har är med dongen oftast. Har själv råkat ut för detta. Vilket märke på dongen har du?

USB dongar till 232 brukar tyvärr krångla

EDit:

Kör du med GHL orginal Seriel kabel?

Connection with USB - please read first!

Please follow these points if you are going to establish a connection between PC and ProfiLux using USB:

  • Always install first the matching and newest driver before you connect the USB with the PC!

    If you use our card PLM-USB you will find our newest driver at our download-page

    Important: there are 2 different drivers available - one for Prolific chipset, the other for FTDI chipset.

    If you are not sure which chipset (the name is printed on the chip of the USB-card) you have then you can install both drivers, this is not a problem.

  • If you are using a third-party USB-RS232-converter then you have to use the shipped driver, eventually look for an updated driver on the manufacturers website.

  • The USB-port will be displayed in the windows device manager under "Ports (COM and LPT)". There you can also see the assigned port number (e.g. "COM 7").

    In ProfiLuxControl this port number has to be adjusted under connection settings.

  • The COM-number in windows and the COM-number in the ProfiLux-device have nothing to do with each other - they need not to be matching!

  • The baudrate (transmission speed) of ProfiLux and ProfiLuxControl must be matching. Standard is 9600 for both, usually you need not to change them.

  • Even if you are using a USB-RS232-converter you must use our cable ProfiLux-SER between converter and ProfiLux!

If the connection fails although then there remain these reasons:

  • The used USB-RS232-converter is not working correctly (hardware and/or driver are not according to the standards). Then there is only left to user another one (other brand / model).

  • A windows resp. a driver problem, sometimes the change of the COM-number in the windows device manager is successful (adjust in ProfiLuxControl accordingly). Additionally other devices and their drivers (e.g. bluetooth or IrDA) may cause problems.

Please check these points and search for "USB" in this forum (there are many posts regarding this topic) before you write another post for this topic.

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte med en rs232 GHL kabel som det skulle vara. Dongeln är en profilic från kjell o co.

Jag har en datakunnig kompis som ska hjälpa mig i veckan och jag ska låna en dongel som jag vet har funkat.

Tycker det är så jävla synd att GHL inte klarar göra nåt enklare typ plugandplay.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Tycker det är så jävla synd att GHL inte klarar göra nåt enklare typ plugandplay."

Men det har dom gjort! Problemet är att dagens datorer inte har RS 232 anslutningar längre...

Vidare så finns det LAN anslutningar att köpa, både kabel o trådlöst.

Samt så finns en USB port att köpa till.

Så skyll inte på GHL att dagens datorer inte har RS 232 portar längre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prövade massa olika drivrutiner från nätet till min usb>RS232 kabel. Så nu funkar den bra.

"Tycker det är så jävla synd att GHL inte klarar göra nåt enklare typ plugandplay."

Men det har dom gjort! Problemet är att dagens datorer inte har RS 232 anslutningar längre...

Vidare så finns det LAN anslutningar att köpa, både kabel o trådlöst.

Samt så finns en USB port att köpa till.

Så skyll inte på GHL att dagens datorer inte har RS 232 portar längre...

Så du menar att datamarknaden ska anpassa sig efter GHL?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att det är synd att inte datorer har rs232 är som att säga att det är synd att man inte har kvar vinylplattor o stenkakor.

Finns det nåt bättre så ska det användas.

Det skulle ENDAST finnas USB och det skulle vara standard.

Hur många har USB på sina datorer idag och hur många har rs232?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att datamarknaden ska anpassa sig efter GHL?

Det menar jag inte. Men GHL har tagit fram någonting som funkar. Jag är inte intresserad av att betal massa extra för att man inte klarar av den väldigt mycket äldre tekniken i dagens samhälle.

Att säga att det är synd att inte datorer har rs232 är som att säga att det är synd att man inte har kvar vinylplattor o stenkakor.

Finns det nåt bättre så ska det användas.

Det skulle ENDAST finnas USB och det skulle vara standard.

Hur många har USB på sina datorer idag och hur många har rs232?

Jag har ingenstans skrivit att det är "synd" att dagens datorer saknar gårdagens teknik. Bara påpekat att det finns ett sätt. Att du sedan inte klarar av att utnyttja det ska inte göra att jag ska få betala extra.

Och om det bara fanns en standard så skulle aldrig anslutningsmöjligheterna utvecklas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En USBkontakt är är ca 70 öre billigare än en D-sub 9 pin som vi pratar om nu.

Vi får lägga vårt hopp till din kompis, att han kan fixa din dongel och sen gör du Wrang har sagt, ha samma version i GHL datorn som i din "vanliga" dator.

Sen ska det bara vara att köra. Det roliga börjar när du ska programera din GHL dator vilket inte är snutet ur näsan.

Mvh

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GHL har tagit upp folks problem med USB uppdatering och har fixat det i sin senaste version på ghl datorn (3:an) . Men ändå så rekomenderar de ändå att uppdatera med 232 kabel trots att de ska funka med USB eller över LAN, Inte över WLAN.

Har förstått att mycket löser sig sedan då nya programvaran som heter PLC6 kommer lösa många gamla problem då se bygger på en nyare plattform utav .net

PLC6Screenshot.jpg

MWDBScreenshot.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...