osby0479 Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Har du ett separat kraftverk för att driva all teknik till detta bygge Hoppas allt kommer att gå bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Ls kan du hä i när saltet är löst vid rätt halt och tempen rätt. Belysningen skulle jag ta det lite lugnare med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 16 oktober 2013 Författare Dela Postat 16 oktober 2013 Nu är det några år sedan jag limmade min, så jag hoppas jag minns rätt... På min sitter 25 mm PVC-kopplingar och jag tror att den dimensionen valdes därför att dessa passar att limmas på utsidan av plasten där medföljande fästen normalt skruvas in...Jag fick ta en muff på den svarta plasten (ej limmad bara vatten tejp under men var tvungen att värma den i kokt vatten för att kunna pressa in) och efter limmade 90 grade vinkel.Tror du att är ok ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Bra jobbat! Imponerad över alla detaljer du fixat, även fast du fåt lite hjälp, har dina kunskaper satts på test!Grattis!Och att tänkta att det roligaste är kvar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 17 oktober 2013 Författare Dela Postat 17 oktober 2013 Är världsklass på min dyra osmosen ? eller är inte värd pengarna .*24 timmar fyllde på vatten ( 58cm). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 17 oktober 2013 Dela Postat 17 oktober 2013 Äntligen! :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 20 oktober 2013 Författare Dela Postat 20 oktober 2013 Nu är det några år sedan jag limmade min, så jag hoppas jag minns rätt... På min sitter 25 mm PVC-kopplingar och jag tror att den dimensionen valdes därför att dessa passar att limmas på utsidan av plasten där medföljande fästen normalt skruvas in...Testade igår min UV 25w och såg att det droppade lite var tvungen ta bort allt och lima den.Det är lite tryck jag kör den på 1500l/h (2,4 sec).Har fått problem med vertex kranen det kommer mycket vatten på ena sida finns en lite skada.Vet ej om jag fick den so eller jag har skruvat för hård och sprack lilla biten.Vet ni om jag kan rädda den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 20 oktober 2013 Dela Postat 20 oktober 2013 Skadan på bild 145 borde gå att rädda. Jag skulle plocka bort packningen och slipa lite på skadan så att inget sticker upp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 20 oktober 2013 Dela Postat 20 oktober 2013 Hej Nico , kolla så att kranen är ihop skruvad , bild 4 skadan kanske gör att den inre delen inte går in tillräckligt , det är den delen med två små fyrkants hål ,skruva in den , mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 22 oktober 2013 Författare Dela Postat 22 oktober 2013 Hej Nico , kolla så att kranen är ihop skruvad , bild 4 skadan kanske gör att den inre delen inte går in tillräckligt , det är den delen med två små fyrkants hål ,skruva in den , mvh stefanHittade felet på oljudet som kom i 40mm röret.På röda kranen USA sitter 2 vita rmuff det var mycket dåligt limmad det kom luft från båda .Sågade bort allt och kommer bygga igen.Kör två kraner 40mm EU/USA.Imorgon provar igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 25 oktober 2013 Författare Dela Postat 25 oktober 2013 (ändrat) Hade en katastrof veckan att bygga min dröm akvarium var verkligen kul men efter allt var startar började droppa överalt,hade minst 5-6 ställe med problem.Kommer aldrig använda lim på burk med pensel.Idag det var dags att använda mina 7 stora sand säckar har haft de 7-8 månader på rummet ( fru blev tokig ).Plockade också 15 kg Ls.Allt fungerar felfri inga ljud allt är helt tyst ,STORT TACK till alla som hjälpte mig själv skulle aldrig hitta felet med den jävla 40mm rör. Ljuger det är mina MP60 som det låter lite men jag blev van efter några timmar inte så farligt som folk pratar.Imorgon ska lägga macro alger i refugium och starta med fosfat remover men först måste fixa min Vertex kranen fellet är inte bara spricka.Kranen är 25mm och röret som går inom de är 32mm har blivit en bubbla var tvungen att koka de , nu är ojämna och kranen kan inte helt stängas. Ändrat 25 oktober 2013 av niki68 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 27 oktober 2013 Författare Dela Postat 27 oktober 2013 Vertex kranen till min UV är fixat, slipade kanter till blev tog också lite på själva spricka.När jag startade media filter med fosfat remover jag tror över 100 gr blev kvar i sumpen vilken röra.Tror att nästa gång tar jag svamp ringarna båda upp och ner (Deltec frv 509 för på samma sätt).Köpte mera Ls nu har jag ca. 20Kg borde räcka !Refugium är startat med min lilla chaeto men kommer bli stort.Vet inte hur ska jag programmera mina 2 Schego 600W ? Om jag ställer controllen på 27 grader min termometer visar lite under 24 grader om jag har den på 28 grader den visaar ca.25C.Mina två värmare har jag i sumpen men själva sensor är i akvarium (kan se bild ).Hur många grader ska man ha ? Är det farligt ställa den på 29 grader för att nå 26C ?Bokade en fint montipora röd/rosa hämtas om två månader.Nu väntar jag på inkörningfasen två månader !!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 27 oktober 2013 Dela Postat 27 oktober 2013 Riktigt mäktigt bygge detta, men det ser ut att vara trångt med alla kulventiler, kan du stänga alla samtidigt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 27 oktober 2013 Författare Dela Postat 27 oktober 2013 Riktigt mäktigt bygge detta, men det ser ut att vara trångt med alla kulventiler, kan du stänga alla samtidigt?Jag har inte testat alla på en gång.Testade bara 40mm/ 50mm under avrinningen boxen.De två 32mm som har min retur pumpen avaktar tills jag får retur pumpen , röret som går från pumpen är inte limad och droppar lite.Hur har du tänkt ? ,det bra att veta . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 28 oktober 2013 Dela Postat 28 oktober 2013 Doppvärmare brukar ju behöva kalibreras. Man brukar ju ställa den i en behållare tillsammans med en termometer man litar på, ställer doppvärmaren på t.ex. 25C och visar sedan termometern 23C så får man justera graderingen på doppvärmaren till 23C istället för 25.Då kommer doppvärmaren att ge 25C när du ställer den på 25C. Du ska inte behöva vrida upp den 3-4C högre än det du vill att den ska lägga sig på inte.Edit: Ser att det inte är en "vanlig" doppvärmare, då är jag inte till någon hjälp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 28 oktober 2013 Dela Postat 28 oktober 2013 Jag har inte testat alla på en gång.Testade bara 40mm/ 50mm under avrinningen boxen.De två 32mm som har min retur pumpen avaktar tills jag får retur pumpen , röret som går från pumpen är inte limad och droppar lite.Hur har du tänkt ? ,det bra att veta .Nu vet inte jag riktigt hur din rördragning ser ut men jag brukar alltid vilja ha möjligheten att hålla ventiler stängda samtidigt för att ha kunna ha sumpen separerad ifrån huvudkaret helt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 2 november 2013 Författare Dela Postat 2 november 2013 Körde några dagar min lampa bara blå färg på 10% , några fläckar på sanden men det var falsk alarm ej cyano .Min dödsten har fått lite färg efter de första 9 dagar .Beställde en dosering hylla nu kunde man flytta på den.Köpt igår en ammonia visare man klistrar den på glas, finns någon som har den hoppas den är bättre en Salifert ?Behövs göras några tester imorgon (fosfat/Mg/Ca/Kh) tiodagens fest Klart med mina MP pumpar också de drivs tillsammans. ***Speddy 80w returpumpen lämnade fabriken igår ,tre månader försenad nu snart framme ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 2 november 2013 Dela Postat 2 november 2013 Vart har du köpt den, ammonia alert? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 2 november 2013 Dela Postat 2 november 2013 Jag köpte ammonia alert på eBay. Perfectpetshop. Grym pryl Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 3 november 2013 Dela Postat 3 november 2013 Intressant pryl. Tänk om det fanns en sådan för fosfat och nitrit/natrat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 3 november 2013 Dela Postat 3 november 2013 Nämen, se vad jag hitta: http://www.seneye.com/store/seneye-reef.htmlNågon som prövat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 3 november 2013 Dela Postat 3 november 2013 Skulle precis länka seney till dig, men du hann före. Tänk på att det tillkommer månadskostnad till den, http://www.zoo.se/reef-usb-tester-seneye-vattentest.html Kraftigt nedsatt pris. (men nu ska vi inte kapa nikis tråd) Ser ju toppen ut det här niki. Hoppas allting kommer flyta på utan större missöden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 3 november 2013 Författare Dela Postat 3 november 2013 Vart har du köpt den, ammonia alert?Triton (165kr) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 3 november 2013 Dela Postat 3 november 2013 Triton (165kr)Skulle snarare rekomendera en Seneye än den, då får du iaf utbytt patronen en gång per månad. Den där kommer inte kunna hålla i sig för alltid, dem tappar effektivitet med tiden.Om det inte är för att mäta amoniak / nitrit under inkörningsfasen endast är den onödig.Seneye däremot har en PAR mätere, temp mätare, PH mätare, och har möjlgihet att skicka SMS aviseringar vid problem etc Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 3 november 2013 Författare Dela Postat 3 november 2013 *ammonia på gränsen ?*hanna fosfat (0,09/0,06/0,05)*salifert kh-7,7*salifert Ca-430*salifert Mg-1245 få upp till 1300 (153 gram x 3 dagar) *macro alger har släppt lite bruna slem är ok ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.