Gå till innehåll

Sköljer Ni frysfoder?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej,

Läste i senaste numret av "Coral" en artikel av Daniel Knop, där han bl. a. starkt rekommenderar att man noggrant sköljer frysfoder innan man matar. Detta för att undvika att onödigt fosfat hamnar i akvariet. Själv har jag aldrig hört att detta (det man då sköljer bort) skulle vara en betydande källa av fosfat.

Åsikter och idéer kring detta?

Själv tycker jag det låter lite överdrivet. Hur mkt mer fosfat kan det vara emellan/runtomkring en bit mysis/krill än vad själva räkorna innehåller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En djup syntetisk tesil från Coop är den absolut bästa investering jag gjort inom salthobbyn. Den har sparat mig massor av jobb och hundralappar i icke inköpt fosfatabsorber.

Spolar 10 - 12 iskuber mat i rinnande varmt vatten i 30 sekunder, vänder ut och in på silen, pluppar i i en mugg. Spolar försiktigt rent, vatten rinner av ner i muggen.

På mindre än en minut är allt fix, bara att hälla i vald mängd som sprider sig snabbt i hela karet så att all fisk får mumsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Töa en kub, plocka bort maten och mät vattnet så får du se. ;)

Du kan nog spä ut det rätt bra också och ändå gå över skalan på de flesta tester skulle jag tro.

Ifall man matar med mycket frysfoder så är det generellt ett tips att skölja fodret.

Hoppla! Detta verkar vara nåt jag HELT missat :smiley9:. Ska omedelbums börja med det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger kuberna i vatten för att dem ska tina snabbt annars hamnar fodret i ytavrinningen slår bort överflödigt vatten och tippar i fungerar kalas bra. Den lilla mängden som är i fodret tror jag ej gör någon större betydelse. Jag matar enbart med frysfoder eller levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag håller min frysta kub framför en av streamerpumparna och låter den tina i flödet och sprida sig i karet, den "smälter" tämligen omgående och clownerna och pincetten älskar att jaga det som virvlar iväg i strömmen, aldrig haft problem med fosfat, kör med järnbaserad remover i sumpen som jag gasar och bromsar fosfaten med samt håller koll på nitraten så det lirar med fosfathalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mugg med vatten från karet fick agera smältkopp hos mig, i med någon kub eller tre, låt tina, häll rakt i karet.

Jag behövde ha den lilla fosfat som erbjöds i mitt kar.

Hade jag haft hög fosfat så hade jag nog sköljt, tvivlar på att det gör någon jätteskillnad, men många bäckar små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Töa en kub, plocka bort maten och mät vattnet så får du se. ;)

Du kan nog spä ut det rätt bra också och ändå gå över skalan på de flesta tester skulle jag tro.

Ifall man matar med mycket frysfoder så är det generellt ett tips att skölja fodret.

Kika igen denna länken så går igenom detaljerat hur mycket fosfat man faktiskt sköljer bort när man sköljer maten...

http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

Riktigt välskriven text som jag verifierat med egna tester:

Citerar en liten bit av texten:

Now that we have some information on the phosphate in foods, we can critically examine the concern that many aquarists have about foods, and specifically their rinsing of frozen foods before use. A typical test you see is someone taking a cube of fish food, thawing it, and putting it into a half cup of water. They then test that water for phosphate and find it "off the charts". Let's assume that means 1 ppm phosphate, which would give a very dark blue color in many phosphate tests. Bear in mind this is a thought problem, not an actual measured value, but it is typical of what people think the answer is.

Is that a lot of phosphate? Well, there are two ways to think of the answer.

The first way is as a portion of the total phosphate in that food. A half cup of water at 1 ppm (1 mg/L) phosphate contains a total of 0.12 mg of phosphate. A cube of Formula 2 contains about 11.2 mg of phosphate.

So the hypothetical rinsing step has removed about 1 percent of the phosphate in that food. Not really worthwhile, in my opinion, but that decision is one every aquarist can make for themselves.

The second way to look at this rinsing is with respect to how much it reduces the boost to the aquarium phosphate concentration. Using the same calculation as above of 0.12 mg of phosphate, and adding that to 100 gallons total water volume, we find that phosphate that was rinsed away would have boosted the "in tank" phosphate concentration by 0.12 mg/379 L = 0.0003 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju självklart upp till var och en att göra som de känner för, så är det ju med det mesta i den här hobbyn. Inget är hugget i sten. :)

Men för min egen del så kommer jag att fortsätta att skölja fryskuber i vatten innan matning, mest för att minimera fosfatpåslaget i karet. Varför tillföra något som inte är bra, som sen måste ut igen via en exportör av något slag? Matar du med en kub någon dag i veckan är det kanske inte så mycket, men matar du med 3-4 kuber 3-4 ggr om dagen så blir det kanske ett annat resultat.

Sett till texten ovan så står det "Let's assume that means 1 ppm phosphate". Ifall han hade skrivit "Let's assume that means 100 ppm phosphate" istället hade det kanske varit andra tankar om det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir alltid lika misstänksam när någon anger något i %. % är en lek med siffror och med % kan du uppnå precis det resultat du vill:)

Ett litet räkneexempel: låt oss säga att en matkub väger 10 gram otinad i den den kuben finns 1% som är värdelös (läs 100% fosfat upplöst i vattnet).

Jag matar med 12 kuber om dagen vilket ger 1,2 gram (helt värdelös) fosfat * 365 = 438 gram fosfat (100% löst i vatten) per år.

Järnbasserad fosfatremover binder ca:40 gr/ kilo media (eller om man vill,, järnfosfatremovern tar upp 4% av sin vikt).

Alltså om man använder Järnbasserad fosfatremover att ta upp 100% av det överflödiga fosfatet så behöver jag lägga 5000 SEK i detta inköp eller om man vill 25% av min totala driftkostnad:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju tilllägga att i verkligheten så försvinner mycket mer än 1% fosfat. Den mätningen utgår från att du tinar en kub och mäter fosfaten i vatteninnehållet som faller ifrån maten.

Men i verkligheten försvinner mycket mer än så för att alla silar har hål och jag testade mest för att det är kul att fånga upp spolvattnet i en vit bunke, o jisses jag vad mycke partiklar där fanns.

Dessa partiklar är inte alls upplösta till 100% utan har fosfat som inte ingår i mätningsresultatet.

Visst det går alltid att säga att våra koraller behöver detta överskott, och det är ju helt sant i strippade system som Zeovit. Där polyperna står för näringsupptaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett till texten ovan så står det "Let's assume that means 1 ppm phosphate". Ifall han hade skrivit "Let's assume that means 100 ppm phosphate" istället hade det kanske varit andra tankar om det. :)

Jag applicerade Randys matematik på Wikings tidigare tester i en annan tråd. Jag hamnade på ca 5% då. Men det behövs mer noggranna mätinstrument.

Jag blir alltid lika misstänksam när någon anger något i %. % är en lek med siffror och med % kan du uppnå precis det resultat du vill

Är det inte så att du tänker på uttrycket "Statistik ljuger" där många gillar att trolla med relativa värden? % av absoluta värden i artikeln som omnämns är inga konstigheter.

Hursom skadar det ju inte att skölja maten. Det är väll en fråga om bekvämlighet med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...