Gå till innehåll

Barracuda:)?


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Robban, fick du instruktioner på hur mycket den äter? På filmen som någon länkade till, så såg den ju ut att klämma i sig en hel del.

Men din är ju fortfarande rätt mycket mindre.

Vad är planerna? Ska fisken gå ensam, eller ska du så småningom satsa på andra rovfiskar också?

Ska du satsa på att byta upp karet successivt eller slå till med typ 2000 liter direkt?

Ni som skriver att 100 liter räcker för en Barracuda när den är så liten, ni verkar veta en hel del om denna fisk.

Kan ni inte dela med er av materialet där ni hittat den infon? Där står kanske fler bra saker som kan hjälpa Robban.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hur kan man säga att 100 liter är tillräckligt????? Har ni sett dessa fiskar i naturen? Tycker att du ska lämna tillbaka fisken och köpa ett par böcker och läsa på lite.

Tycker att du ska återinföra dina fiskar i havet istället så slipper dom simma runt i din trånga burk hemma... och som sagt vem har gett dig rättighet att ta hem fiskar bara för att du tycker det är kul... fisken kanske inte tycker det är så roligt hemma hos dig!!!!!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är varför du yttrar detta firren är ju liten nu och 100L är tillräckligt nu. vad som hender sedan har vi ej sätt bör ej gå stegen i förväg. Visst är ett stort projekt man skaffat sig men det är ju upp till var och en hur mycket man vill lägga ner. om någon månad kanske det står ett kar som är 4m x 4m x 40cm vem vet. Så länge man ökar storlek på kar efter fisken ser jag inget konsigt i detta. Det jag menar är bara för man har små fiskar kan man ej ha hur många som helst och om man köpen en stor så har man jobb lika så med många små.

Rättigheter och rättigheter vet jag inte. Vad har man för rättighet och ta en fisk från sitt hem för den är fin? varför ha VF när det finns odlat?

Detta kan jag skriva en roman om men avstår då det ej hör till grundfrågan som va hur gör jag nu kort och gott. Mycket ytrörelse och plats för fisken något gömmställe där den kan gå undan.

Jag har en hepatus i ett 160L mitt 250 gick sönder om jag ej skriver du stor den är så vet ingen att den bara är 7cm och det ingen heller vet är att jag ska skaffa mig ett mycket större kar innan fisken blir så stor att den ej får plats. Så ska jag då inte kunna köpa denna fisk bara för att jag just nu inte har så stort kar som en vuxen hepatus behöver?? Ser inget konstigt i detta mer en lite ökad stress vid håvningen till det större karet när det är klart?

Sedan kan jag hålla med om att vissa fiskar inte är så lämpade tror inte många följer specarna för kejsare och kirurgen dessa blir ofta stora och gillar att simma spec kirurger. Detta ser jag bara som en moral fråga. så man bör förklara hur man skall göra istället för att klaga. Sedan vet jag ju inte hur man ska få platts med ett kar till en fisk som blir ca 150cm vet inte trådskaparen kanske har hela källaren tom och ska ha ett bamse kar.

Jag hade reagerat om fisken i detta skede va ca 20-30cm vilken är brutalt att ha i ett sådant litet kar som den bor i nu. Men så är ju inte fallet.

OJ OJ vad lågnt tror jag fått fram vad jag menar

Tack min ända riktiga vän som försvarar mig:)

Kanske har ett 1500L på G:) tjoohoooo:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe kul idé ;) hoppas du har täckglas! Set en del otäcka bilder på skador dom kan orsaka när dom är hungriga, trotts att man sitter i båt ;) som sagt så länge man har tänkt uppgradera medans fisken växer ser jag inget problem, men jag medger att det blir nog svårt att hålla en firre runt metern som spurtar som en dragster! ;) lycka till Med vänlig hälsning, J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nog testa frågan är hur vattenkvaliten påverkas?;)

Matar du bara lite i taget och under förutsättning att fisken äter så ska det nog inte vara några problem. Bara det inte sjunker till botten och ruttnar där.

Du lär ju ändå få göra rätt täta vattenbyten speciellt nu när karet är så litet. Rovfiskar belastar karet rätt mycket. Mycket mat in...mycket skit ut ;)

Lycka till med fisken. :)

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl ett jäkla gnäll...

Han fattar ju att det inte kommer funka med ett 100l i längden. Hur många här har inte fiskar i för små kar? "ska uppgradera framöver".... Picassotryckare på 85 cm tillexempel..

Visst de är väl inte helt genomtänkt med en barracuda i ett hemakvarium öht om man inte har ett jättekar a´la Kenta eller Larry.. men nu kan det väl räcka med gnäll.

Låt oss se hur detta slutar istället. Killen kanske fastnar för det här med salt och rovfiskar så han faktiskt skaffar ett stort akvarium bara för denna fisks skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, vet inte hur mycket detta tillför diskussionen...

Har sett dem i deras naturliga miljö, snorklade längs med Cyperns kust för ett antal år sedan och där var barracuda yngel som alltid stod på samma ställe när man simmade förbi. Enligt de lokala var där barracuda yngel där varje år. Ynglen var ca 10 cm långa och stod i ett stim på ca 30 st. Stället där de höll till var ett smalt (ca 2 m brett och 3 m djupt) V - format hack in i klippan, och ynglen stod i skuggan av klippan. Vattendjupet var ca 3 m och fiskarna stod på ca 1-1,5 m djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl ett jäkla gnäll...

Han fattar ju att det inte kommer funka med ett 100l i längden. Hur många här har inte fiskar i för små kar? "ska uppgradera framöver".... Picassotryckare på 85 cm tillexempel..

Visst de är väl inte helt genomtänkt med en barracuda i ett hemakvarium öht om man inte har ett jättekar a´la Kenta eller Larry.. men nu kan det väl räcka med gnäll.

Låt oss se hur detta slutar istället. Killen kanske fastnar för det här med salt och rovfiskar så han faktiskt skaffar ett stort akvarium bara för denna fisks skull.

Jo tack:) vissa gnäller bara dom läser inte ens igenom innan dom komenterar, men som sagt ett 1500L på G:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis är det mig man menar.. Men det här är ett diskussions forum ändå och jag står kvar vid att en barracuda inte hör hemma i ett privat kar såvida man inte skaffar ett på minst 10 000l men inte ens det kommer vara tillräckligt.

Fast egentligen är det ju inte ts "fel" utan säljarens, otroligt oansvarigt från deras del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adddo! Vem fan har gnällt nu då? Syftar du på mitt inlägg eller?

Nejdå inte riktat mot ditt inlägg, det var inte gnälligt :)

Tycker bara att dubbelmoralen skiner igenom på detta forum rätt ofta.

Undrar hur många här som har en P.hepatus i för små kar tillexempel, denna fisk som är så liten och gullig i affären men växer extremt snabbt blir 30cm på relativt kort tid och är en extremt livlig simmare. (jaaa, jag vet att det är skillnad på en barracuda och en "doris" haha men ändå)

Killen har blivit informerad om vad han gett sig in på ändå kommer folk in här med sin dubbelmoral och fortsätter trycka ned honom i fotknölarna.

Det kan ju som sagt bli så att han faktiskt fastnar för detta och skaffar ett stort kar framöver som detta kan funka i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå inte riktat mot ditt inlägg, det var inte gnälligt :)

Tycker bara att dubbelmoralen skiner igenom på detta forum rätt ofta.

Undrar hur många här som har en P.hepatus i för små kar tillexempel, denna fisk som är så liten och gullig i affären men växer extremt snabbt blir 30cm på relativt kort tid och är en extremt livlig simmare. (jaaa, jag vet att det är skillnad på en barracuda och en "doris" haha men ändå)

Killen har blivit informerad om vad han gett sig in på ändå kommer folk in här med sin dubbelmoral och fortsätter trycka ned honom i fotknölarna.

Det kan ju som sagt bli så att han faktiskt fastnar för detta och skaffar ett stort kar framöver som detta kan funka i :)

Jo så är det! Man kan bli hängd för mycket här , men jag tycker man oxå ska få försöka! Det är ju inte så att killen låter den bo i en kastrull som han sakta värmer på! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se nått gnälligt med mitt inlägg! Rätta mig om jag har fel!

Du har inte gnällt så inget ont om dig:) Det var några andra som har åsikter om sånt som inte berörde tråden... men vi kommer inte längre i den frågan ändå så dom får tycka vad dom vill... tänker i alla fall försöka. alt två är inte att tänka på att släppa ut den i havet där den hör hemma... möjligtvis om dom som är motståndare betalar resan ner och hem då ska jag överväga;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara dubbelmoral när man inte gör som man lär.

Vem gör inte som han lär? Varför i ******* pratar alla i gåtor? Skriv vem det riktar sig till direkt istället för att skriva nått rakt ut , det lämnar bara en ***** massa mer frågetecken om vem ni syftar på!

Moderator's upplysning:
mod.gif3.1 Uppträd vårdat & trevligt - Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det baracudan som var på ciklidhuset? Riktigt fin, dock tycker jag inte man skall uppmuntra handlare att köpa fiskar som inte borde vara i våra hemmakvarium. Hoppas ditt 1500l är på väg snart för 100l är på tok för litet, förvånad att Göran ens sålde den till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att en barracuda så småning om med stor sannolikhet kan vara olämpligt i de flesta hemakvarium. Jag tror nog att poängen kommit fram att många här på forumet tycker så. Personen som startat denna tråd har nog förstått att många tycker så. Det verkar dock tydligt att FluvalRobban bestämt sig att försöka i alla fall. Försök istället ge honom råd att om hur han ska göra detta på bästa sätt.

Jag hoppas att Robban startar en tråd där man får följa hur det går. Jag hoppas att det går bra. Vill gärna dock läsa om dina erfarenheter om hur det går, både dåliga och bra. Antingen kommer det funka för dig och då är det bara att gratulera och det kommer vara en häftig tråd. Eller så går det åt skogen och då vill jag gärna läsa även om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knep att få extrema rovfiskar att ta dött foder:

Skär en liten och avlång "slamsa" av sill med skinnet kvar på ena sidan. Ta en sytråd eller fiskelina och fäst i ena änden. Försök hålla den svävande framför en streamerpump eller annat utblås. har matat in ett antal gäddor, gösar och liknande med denna metod. Skall du mata med levande så går det bra med Black Molly, guppy eller liknande. Det du matar med skall i sin tur matas med bra foder för saltvattensfisk - framförallt innehållande en massa omega 3 syror. Du styr din tillväxt med matfrekvensen. Denna typ av "bakhållsjägare" (som jag faktiskt tror att Baracudan är) är vana att äta när tillfälle ges men även till perioder utan mat. Ingen fisk du behöver mata varje dag. Oftast är de anpassade att utnyttja det ätna bytet fullt ut och kan faktiskt (konstigt nog) belasta mindre än fiskar med en hög ämnesomsättning. De baracudor jag sett, både i fångenskap och i havet, står ganska stilla, nästan som vår gädda. Detta för att spara energi.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att en barracuda så småning om med stor sannolikhet kan vara olämpligt i de flesta hemakvarium. Jag tror nog att poängen kommit fram att många här på forumet tycker så. Personen som startat denna tråd har nog förstått att många tycker så. Det verkar dock tydligt att FluvalRobban bestämt sig att försöka i alla fall. Försök istället ge honom råd att om hur han ska göra detta på bästa sätt.

Jag hoppas att Robban startar en tråd där man får följa hur det går. Jag hoppas att det går bra. Vill gärna dock läsa om dina erfarenheter om hur det går, både dåliga och bra. Antingen kommer det funka för dig och då är det bara att gratulera och det kommer vara en häftig tråd. Eller så går det åt skogen och då vill jag gärna läsa även om det.

Kan tänka mig att starta en tråd:) men inte om det bara blir en massa påhopp...:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...