Gå till innehåll

Allt blir brunt !!! Hjälp


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Minna kalkalger blir brunt och på fler ställen kommer det vita/genomskinliga bubblor.

Fosfater och nitrater är noll och jag gör vatten bytten varge vecka, har bytt fler gånger den senaste tiden.

Har många pumpar som blåser friskt i burken, nu tängker jag korta av tiden på ljuset.

Vad säjer ni ??? vad ska jag mer göra ???

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till klubben!

Vet inte hur länge du har varit igång? Men jag är inne på min andra månad!

Anledningen att du inte har något PO4 är att dina kiselalger binder all fosfat.

Det är bara att vänta ut det hela.

Hoppas att du har bättre tålamod än jag.

Lycka till Mvh / Magnus

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till klubben!

Vet inte hur länge du har varit igång? Men jag är inne på min andra månad!

Anledningen att du inte har något PO4 är att dina kiselalger binder all fosfat.

Det är bara att vänta ut det hela.

Hoppas att du har bättre tålamod än jag.

Lycka till Mvh / Magnus

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Bara vänta ut...

Nja.. jag dammsuger upp det som går.

Men bubblorna, kan man inte hjälpa till på nått sätt så man får bort dom snabbare.

Det där med hur mycket ljus man har, har det nån betydelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stör cyanon så mycket som möjligt, låt den inte ta över så att säga. Dosera nitrat så du ligger på ca 5. Har du nollat nitraten kan det ha triggat cyanotillväxt. När jag fick röd och brun cyano stoppade jag tillväxten genom att dosera nitrat. Därefter ökade jag cirkulationen och lyckades bli av med det.

Det är kanske inte cyano, det kan vara dinos också. Har för mig att någon på forumet (kanske Lasse) fixade detta genom att använda mycket kalkvatten (högt pH). Men detta får någon annan bekräfta.

Stig vet jag har löst problem (cyano tror jag) genom att blanda alubaserad och järnbaserad fosfatremover.

Är det kiselalger brukar de försvinna av sig självt efter ett tag. Silikatfilter på osmosen kan vara ett steg på vägen.

Är det något som inte stämmer i det jag skrivit så får någon gärna rätta mig, är själv nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För femtielfte gången:

40 gram av salpeter eller chilesalpeter (KNO3 eller NaNO3) blandas ut i 460 gram vatten. Lämpligast i en 50 cl PET-flaska. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter vatten med ungefär 0,5 ppm nitrat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För femtielfte gången:

40 gram av salpeter eller chilesalpeter (KNO3 eller NaNO3) blandas ut i 460 gram vatten. Lämpligast i en 50 cl PET-flaska. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter vatten med ungefär 0,5 ppm nitrat.

MVH Lasse

Femtielfte, du skall upp i trehundra :)

Jag kommer ihåg när du började rekommendera denna synnerligen billiga och enkla lösning mot diverse problem här på SG och allt motstånd som då fanns mot denna metod. Nu är den väl mer eller mindre vedertagen. Tycker metoden borde få ett namn, efter dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Femtielfte' date=' du skall upp i trehundra :)

Jag kommer ihåg när du började rekommendera denna synnerligen billiga och enkla lösning mot diverse problem här på SG och allt motstånd som då fanns mot denna metod. Nu är den väl mer eller mindre vedertagen. Tycker metoden borde få ett namn, efter dig![/quote']

Ja, eller åtminstone ett Nobelpris! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som brun cyano=/ skrubba bort den=)

Röd cyano och blå-grön har jag hört talas om, men inte brun.

Kör du utan osmosfilter så kan det vara kiselalger, annars har du även dinoflagellater som möjlig bov. Här har du en iofs gammal tråd, men en läsvärd sådan om just dinos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För femtielfte gången:

40 gram av salpeter eller chilesalpeter (KNO3 eller NaNO3) blandas ut i 460 gram vatten. Lämpligast i en 50 cl PET-flaska. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter vatten med ungefär 0,5 ppm nitrat.

MVH Lasse

Tack!

Jag behöver inte gå till ICA! Har ju ett helt kilo på hyllan! (Till PMDD, växtnäring )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit fram att jag bör ha dinos.

Ska inhandla ny silikat filter.. det jag har är iaf 8 månader.

Ska istallera UV-C igen.

Jag har ju massa calciumhydroxid hemma så jag tängte börja dosera kalkvatten, men hur doserar jag med det ?

Värkar ge bäst resultat med kalkvatten.. Eller ?

Det där att dosera nitrat om man har dinos.. Skulle man det ?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten kan vara en ide, det är starkt pH höjande så det kan vara bra att hålla lite koll på det när man börjar. Allt går att överdosera men kalvatten är en av dom få som leder till problem om man gör rätt.

Ta en 2 liters petflaska, fyll med osmosvatten, slå i en matsked hydroxid, blanda ordentligt, låt stå några timmar tills hydroxiden sjunkit till botten, använd den klara vätskan till karet (inte bottensatsen), det bästa är om man kan få till en droppanordning till det då det är ganska reaktivt med akvarievattnet och kan fälla ut, droppa i det under någon timme kanske.

En variant är att skaffa kalkvattenmixer och köra påfyllningsvatten genom den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag tillhör dem som sätter extremt låga näringsnivåer ihop med förekomsten av både cyano och dinosar (i de allra flesta fall) så skulle jag dosera in lite nitrat under ngn vecka (1-2 ppm dagligen) och ta upp fosfatremovern ett tag. (eller sluta med kolkälla).

Vad gäller kalkvatten så har jag skaffat två 25 liters dunkar. Fyller på med Kalciumhydroxid - 4 skopor

post-2331-14468928753488_thumb.jpg

Tar duschslangen med fullt tryck kallvatten. Renspolat 4 min innan

post-2331-14468928753705_thumb.jpg

Fyll ända upp

post-2331-14468928753922_thumb.jpg

Låter den stå minst ett dygn för att kalciumhydroxid som ej lösts skall gå ner till botten. Ta bort den gamla behållaren och starta vid bild 1

Montera den nya i skåpet med insugningsfilter för att ta bort koldioxid. Pelleterad, blöt kalciumhydroxid för rebreathing. Insugsfiltret gjord av 10 ml spruthölje och lite skummgummi längs ner. Glöm inte backventilen!

post-2331-14468928754138_thumb.jpg

Jag använder en slangpump som suger ca 5 cm över botten i behållaren.

post-2331-14468928754557_thumb.jpg

Och sist men inte minst för att rädda hela operationen och akvariehobbyns fortlevande vid parförhållanden. MONTERA OCH HÄNG UPP DUSCHMUNSTYCKET!!!!!!

post-2331-14468928754359_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse, jag började dosera nitrat när jag ledsnade på dinosarna samtidigt som cyanon började visa sitt fula tryne, efter 3 veckor är både dinos och cyano knappt märkbart, tyvärr ökade jag samtidigt cirkulationen i karet så jag vet inte om det enbart beror på nitrathöjningen eller ökad cirkulation, kanske bägge delar har bidragit till den snabba förändringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse, jag började dosera nitrat när jag ledsnade på dinosarna samtidigt som cyanon började visa sitt fula tryne, efter 3 veckor är både dinos och cyano knappt märkbart, tyvärr ökade jag samtidigt cirkulationen i karet så jag vet inte om det enbart beror på nitrathöjningen eller ökad cirkulation, kanske bägge delar har bidragit till den snabba förändringen.

Troligtvis bägge eftersom du möjligtvis stör dem med den ökade cirkulationen. De blågröna har du hela tiden i dit akvarium som smala stickor men när de får möjlighet att bilda sina mattor - då blir de obehagliga - det är mattbildningen man skall slåss emot - själva bakteriecellerna blir man aldrig av med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...