watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Fick mina med levande stenen, det är bara en liten skitsten så jag slänger hela Eller vad tycker ni Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Jag skulle i alla fall inte börja skrapa bort dem efter att jag läst vad Lasse skrev i min tråd i nanoavdelningen (att giftet även är luftburet) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 jag hade inte slängt den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Då slänger jag hela stenen ! lika bra, är bara en liten skitsten, på 0,2 kg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Tänk bara på att den är giftig så om du ska göra dig av med den, se till att ingen annan kan råka illa ut (tex renhållningsarbetare) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Hur gör man då, gräva ner den eller något liknande, men är denna en av dom arterna som är så super giftiga, en sån som hunden dog av? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Jag vet inte om den är giftig.Riskavfall kanske, några plastpåsar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Jag vet inte om den är giftig.Riskavfall kanske, några plastpåsar.Tänkte det, man kan ta och lägga den i några plastpåsar. Dom är ju jättesmå, bara högst 0,5 cm i diameter, dom flesta är mindre! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Tycker det börjar bli lite väl mycket hysteri nu. Jag hade gärna tagit emot era knappar om ni hade bott närmare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Jag är inte det minsta rädd för att bli förgiftad men jag har vissa försiktighetsmått se inlägg 20.Jag tycker det har blivit helt hysteriskt här också. Det är väl ingen som tänker tugga på dem som hunden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Jag har tidigare arbetat med diverse kemikalier som skulle tagit livet av en vid 6 mikrogram via inhalation och jag vet vilka skyddsutrustningar och åtgärder vi använde då (skyddsdräkt typ uppblåst rymdgubbe, totalsaneringar av lokaler och utrustning mm) så jag antar att jag är lite miljöskadad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Jocke skrämmde upp mig lite där innan Enligt han verka dom jätte giftiga, det som jag har läst nu fick mig på andra tankar, med lite försiktighet är det ingen fara Lite svårt att veta exakt hur farligt allt är när man är lite nybörjare på detta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 måste verkligen säga att man är skrämd från detta djur..de är ju otroligt fina!men är alla av denna art lika giftiga?det finns väl flera olika.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Håller med andra talare. Låter som hysteri pga detta men givetvis skall man vara försiktig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Håller med dig wrang, men enligt Jocke skulle man göra sig av med dom så snabbt som möjligt, så jag ville bara veta hur man skulle ta sig till, hoppas ni som kalla det hysterik förstår Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 HejJag har blivit lovad bilder av den art som drabbade mig och de andra. Publicerar dem så fort jag får dem. Kan dröja lite pga att killen som har dem har renovering hemma och bildarkivet är undanställt.Emil - jag vet precis hur du kände det i ögat - tro mig.Var försiktiga och tvätta händerna samt hantera inte stora mängder så går det säker bra. Jag har några typer av knappar fast jag råkat ut för smällen 2001.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 HejJag har blivit lovad bilder av den art som drabbade mig och de andra. Publicerar dem så fort jag får dem. Kan dröja lite pga att killen som har dem har renovering hemma och bildarkivet är undanställt.Emil - jag vet precis hur du kände det i ögat - tro mig.Var försiktiga och tvätta händerna samt hantera inte stora mängder så går det säker bra. Jag har några typer av knappar fast jag råkat ut för smällen 2001.MVH LasseDet var ju inte den skönaste känslan precis Jo, man blir ju lite extra rädd för polyper och andra giftiga saker om det har hänt något sånt. Gäller bara att sköta det varsamt och att vara försiktig så är ju risken minimal Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Vad jag skrev var att JAG kastade ut dem och inget annat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Vad jag skrev var att JAG kastade ut dem och inget annat.Ja, självklart, du skrev bara vad du gjorde med dina. Jag ville ju bara veta hur man gjorde för att få bort dom. Det var inget illa mot dig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 ok Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Undrar om Kejsare och Fjärilar kan utsöndra giftet? De käkar ju knappar...Om ni är intresserade av att läsa med om knappar så kan ni kolla in på:http://www.zoaid.comhundratals bilder, artiklar och information om bara Zoanthidshttp://www.zoosrus.comoch deras forum påZoosRus ForumOch självklart Reefcentrals Zoanthidae delHÄR HAR JAG SNOTT EN MASSA ANDRA BRA LÄNKARFör att se dom måste ni vara registrerade på Reefcentral tror jagIf your zoas seem to be losing color:Green Buttons Turning Brown Zoo Problem My Zoo Losed The Color Color Under 6,5k PC Prop System...Zoanthid Compatibility:So Zoa's and Rics Get Along Fine Right??Zoanthid Growth Rates:How Slow do PPE Grow?Zoo Growth Under ActinicZOOS Growing?????? How Fast Do They Grow?Let's See The Growth!!!Zoanthid Identification:Difference Between Zoo's and Paly'sAre These ZoasID PlzZoanthid Placement in reef tanks:How Much Light Before Color Loss Occurs? What Lighting Works? Placement of ZoosHitch Hikers/Pests with Zoanthids:Yellow Sponge taking over Zoanthids Nudi Eggs?IdWorm Eating My Zoas!Small Maroon and Gold Blobs Killing ZoanthidsNew to Zoanthids... They Came with StarfishPredatory SnailsMelting/Rotting/Fungused Zoanthids:How Do You Get Rid of White FungusAnyone Have These White Spots on Zoas?Help, Pink Zoo's Not Opening After 2 WeeksZoos Closing and Dissolving???Zos Wont OpenGeneral Zoanthid Care:Removing Nudi's and EggsI Don't Have Lugol's But Will Either of These Work?Zoo DipNew Zoo Owner... Need Some HelpAcclimation a Total Waste of Time?Frequent Water Changes Affect Zoas? How?Inspect Before You Buy!!!!Fragging Zoanthids:Epoxy for ZoaHow Do I Frag My Zoo's. Some of Them are Taking OverAttaching TimeCautions with Zoanthids (toxins):HELP!!! Palytoxin????A Warning About Toxicity. A MUST Read.Hitch Hikers/Pests with Zoanthids:Sundial Snails - Tiny Predators Serious Disscussion of Zooanthids Growthhttp://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=729863Och så självklart tråden med killen vars hund DOG. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Angående vilka sorter som är giftiga är det väl ofta en mindre omöjlighet att faktiskt veta då artbestämning är mycket svår, så man bör behandla alla med viss försiktighet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Kastar folk sina drakar också? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Kastar folk sina drakar också?kan man verkligen undra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Drakar är inte lika jävliga. Deras gift är ett proteingift som är värmekänsligt. Sätt det stugna stället i så varmt vatten som du kan stå ut med under 30 minuter så har du i de flesta fall oskadliggjort det. Palytoxin eller vad det var som vi råkade ut för på Universeum var inte värmekänsligt, tro mig.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.