Gå till innehåll

Varning: Zoanthids are they toxic?


Rekommenderade inlägg

Drakar är inte lika jävliga. Deras gift är ett proteingift som är värmekänsligt. Sätt det stugna stället i så varmt vatten som du kan stå ut med under 30 minuter så har du i de flesta fall oskadliggjort det. Palytoxin eller vad det var som vi råkade ut för på Universeum var inte värmekänsligt, tro mig.

MVH Lasse

Jag läste att du drabbades vid olyckan i Universeum och det lät som något från en skräckfilm och det var skönt att det inte gick ännu värre. Var det med 100% säkerhet att det var dessa polyper som orsakade symptomen eller kan det eventuellt ha berott på något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju inte ta gift på att det var palytoxin:ler: . Hela denna historia utlöste en ström av aktiviteter både på Sahlgrenska och i giftinformationscentralen, och det var dessa besked vi fick. Det var något i detta akvarie - det är helt klart. Det är också klart att det var bundet till stenarna med palythoa eftersom en person fick förgiftningssymptom i samband med saneringen några dagar efter. Jag kan av förklarliga skäl bara lämna ut uppgifter om vad som hände mig personligen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej

I en tidigare disk. lovad jag på att försöka få en bild på den korall som orsakade (eller som bedömdes vara orsaken till) förgiftningen på Universeum 2001. min kompis har nu hittat bilden så jag har fått tillstånd att publicera den här

MVH Lasse

post-2331-14468913173205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

I en tidigare disk. lovad jag på att försöka få en bild på den korall som orsakade (eller som bedömdes vara orsaken till) förgiftningen på Universeum 2001. min kompis har nu hittat bilden så jag har fått tillstånd att publicera den här

MVH Lasse

den har jag,samma färg oxå:smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan funktion med gifterna är att motverka alger.

Innebär det även alger i dess närhet?

Har några macroalger som sitter bara några centimeter ifrån ett antal zoos och dom mår inte speciellt bra. (Det är bara temporärt då jag är på väg att flytta inom en kort framtid)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga här var att den fanns i enorma mängder i det akvarie vi rev. Men jag skulle idag inte torka mig i ögonen med en hand som varit i kontakt med denna korall. Det är nog inget läge för panik men är det mängder av den så bör man nog vara lite försiktig.

Här är ett utdrag från en annan tråd i ämnet

Hej

Jag kan av föklarliga skäl bara redogöra för vad som hände mig och det var i tre steg. Först ett typiskt förgiftningssyndrom - metallsmak i munnen - frossa - illamående och dylikt. Metallsmaken kom efter ca 4-5 timmar, yrsel och frossa kom efter ca ytterligare 4-5 timmar. Tyvärr befann jag mig ensam i en bil i höjd av Ödeshög på väg mellan Göteborg och Trosa då. Vet fortfarande inte hur jag tog mig hem. Gick över efter ca 14 timmar. Eftersom jag tydligen hade kommit åt ögat med handen nån gång under dan så svullnade ena ögat igen totalt (givetvis under bilfärden) - behandlades med antibiotikasalva på morgonen dan därpå på vårdcentralen. Detta var en fredag. På lördagsmorgonen upptäckte jag celldöden kring öppna sår. Jag befann mig i Trosa då så jag kontaktade Sahlgrenska eftersom jag visste att fler drabbats. Fick order om direkttransport till Nyköpings lassarett där jag las in på observation. Fick där förklaringen att det var en bakterie inblandad i produktionen av palytoxin och det var en bakterietillväxt jag hade. Behandlades med ett kraftigt antibiotika, kommer tyvärr inte ihåg namnet. Jag behövde inte opereras. Jag har idag, vad jag vet inga sviter av själva förgiftningen.

Jag tycker det är ganska viktigt att förmedla ovanstående. I vårt fall var det troligtvis så att det var en speciellt elak j-l plus den mängd vi hanterade (ca 300 kg av korallövervuxen LS, korallen bestämdes till att vara Palythoa spec. men det kan jag inte ta gift på ).:ler:

Men framförallt var försiktiga vid hantering och vet om ovanstående om ni måste hantera stora mängder.

MVH Lasse

PS Ingvar, detta spriddes i luften utan att vara intorkat, De som drabbades i huset hanterade inte stenen DS

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du extra långa vita eller genomskinliga tentakler så skall du vara mer försiktig för i dessa är giftet mycket mer koncentrerat.

Mina Favia koraller har ibland (eller rätt ofta faktiskt) långa tentakler precis som du beskriver. Bör man iakta försiktighet med även dessa?

Blir lite orolig när man är och bökar runt i tanken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett utdrag från en annan tråd i ämnet

Oj... Och jag som hanterade c:a 250kg LS "på en gång" för inte allt för länge sedan och jag fick märbara skrapsår på händerna. Det var egentligen bara ett sår som hade svårt att läka under c:a 2 veckor, men för övrigt verkade allt gått bra den gången.

Då var ju i och för stenen rätt fri från koraller också, så någon korallexponering var väl minimal... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj... Och jag som hanterade c:a 250kg LS "på en gång" för inte allt för länge sedan och jag fick märbara skrapsår på händerna. Det var egentligen bara ett sår som hade svårt att läka under c:a 2 veckor, men för övrigt verkade allt gått bra den gången.

Då var ju i och för stenen rätt fri från koraller också, så någon korallexponering var väl minimal... :ler:

De här 300 kg var i stort sett överväxta med Palythoa så du behöver nog inte vara rädd. Det hade stått mer eller mindre orört i 10 år!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

De finns från vattenytan och ganska långt ned.

Hos mig växer de i alla ljusförhållanden ned till ett lysrör per 100 liter kar.

Men i för svagt ljus blir de brunare och får längre skaft. Med fyra T5 rör på 50 cm bredd får de bra färger hos mig. Enstaka sorter får faktiskt sämre färg i för starkt ljus men de flesta av mina verkar färga bättre ju starkare ljuset är.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina är oftast riktigt bruna, förutom dom silver-gråa... Dom blir brunare längre in på belysningstimmarna, så det kanske är för att skydda sig mot (för) starkt ljus? Har flertalet koraller som reagerar på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Har haft den ett tag hemma, tagit i den..flyttat den..jagat glasros i den...I´m still alive:)

Det roliga är att jag ligger hemma med ögoninflammation som jag fick efter det att jag flyttade denna stenen till ett större kar.

Givetvis så är det vanlig inflammation, men blev lite darrig när jag läste denna tråd:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin och varmt välkommen till SG!

Jag tycker inte du behöver vara orolig, men du kanske bör undvika att dricka av vattnet och tvätta händerna ordentligt efter (och innan) du varit i karet. Använd gärna diskhandskar om du är orolig.

japp drick inte vattnet!:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den sorten som orsakade förgiftningen på universeum.

Kan säga att jag är j-gt försiktig när jag hanterar dessa, gummihandskar på som kasseras efteråt. Är noga med att inte peta i ögonen eller klia mig i arslet ett bra tag efteråt, tvättar händer och armar som varit i kontakt med vattnet ordentligt. Vid ett par tillfällen har jag märkt att jag fått lite huvudvärk och svagt illamående någon timme efter hanteringen, vid dom tillfällen man möblerat om å grävt i karet i någon timme eller så. Lyckligtvis har det inte blivit värre än så... hitills ska väl tilläggas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att tjejen är dagmamma och ungarna i smyg doppar ner fingrarna i vattnet så kanske det är lika bra och göra sig av med stenen.

Eller är man nojig efter att läst denna tråd?

Nej det tror jag inte du behöver, det är bara att förklara läget för dom att risken finns att dom kan bli sjuka av det, och att karet kan bli sjukt av att stoppa ner fingrarna i det, man vet ju aldrig vad ungarna har på händerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft den ett tag hemma, tagit i den..flyttat den..jagat glasros i den...I´m still alive:)

Det roliga är att jag ligger hemma med ögoninflammation som jag fick efter det att jag flyttade denna stenen till ett större kar.

Givetvis så är det vanlig inflammation, men blev lite darrig när jag läste denna tråd:)

Ögoninflamation var det första som drabbade mig (tillsammans med allmänna giftreaktioner). Denna berodde helt på att jag kliat mig i ögonen efter hanterat dessa djur. Den bröt ut ca 8-10 timmar efter kontakten. De allmänna giftreaktionerna (metallsmak i munnen, svettningar, frossa och allmän virrighet (mer än normal även för mig) berodde troligtvis på mängden djur jag hade hanterat och inandning. Ögoninflamationen var troligtvis en direkt kontakt och den hade jag troligtvis fått oavsett om jag hanterat en sten eller 300 kg. Den behandlades med antibiotika och jag blev bra på några dagar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fraggar mina zoo´s över vattnet så har jag skyddsvisir -sjuk, ni vet som en skärm som tandläkarn har...

Jag har nämligen blivit spottad på, rakt i ansiktet, de siktade faktiskt rakt mot ögonen!

Märkliga varelser, sköt som en vattenpistol ungefär...inte så bra att få i munnen eller i ögat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol som legat i en burk med diverse giftiga substanser borde väl kunna innehalla bade det ena och andra i giftväg da kolet binder till sa mycket. Kanske vore förnuftigt att behandla sadana potentiella "giftbomber" som riskavfall.

Ju mer jag läser om detta, desto mer blir jag övertygad om att det är klokt att använda ozon för att "reagera sönder" vad som eventuellt cirkulerar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...