Gå till innehåll

Varning: Zoanthids are they toxic?


Rekommenderade inlägg

Hadde en par grodor "dendrobates auratus" när jag var liten, då sades det mig att den hade det giftigaste giftet på jorden. Gjorde mig av med den, för mamma blev rädd. Nu har jag akvarium med ett ännu giftigare djur #grön knapp#, man får ta reda på fakta och handla där efter, tack för all info man får av hjälpsamt folk här på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

Har många av dom och jag är försiktig och ser till att det är bara jag som leker med dom.Och inte barna eller hundarna kan komma åt dom när jag flyttar runt saker.

Men det gåller allt även andra koraller och saker tex alla dessa medel man har.

Jag använder inte handskar och det jag känt från dom är att fingrarna kan få en liten domnande/pumpande känsla.

Jag har inte blivit sjuk eller så.Men jag har läst om perssoner som kan vara lite känsligare och bli riktigt sjuk vid bara hudkontakt.

Och lite upplysning ang dendrobates auratus.

Dom tappar sitt gift i fångenskap.Dom använder sig av myrgift som dom får genom födan för att få fram sitt eget gift.

Men man skall ändå vara försiktig det gäller alla djur.

MVH:Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig känt av knappar själv, men palytoxinet är inte att leka med om det finns i våra kar (man vet inte men även dessa verkar tappa sin giftighet i fångenskap, men alltid behandla dem som om de vore giftiga).

Det jag får mest besvär av själv är levande sten, får alltid massa småblåsor som tar lång tid att läka om jag är oförsiktig och kör utan handskar när jag flyttar LS... Men har man ett sår och många knappar bör man vara ytterst försiktig, men det ska man annars också då det kan finnas många otrevliga bakterier, djur och gifter i ett salt-akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en sten med knappar på. Vid hemkomst efter att stenen legat ett fler tal timmar i påsen så tog jag upp stenen och la i den i karet. Någon timma efter blev jag ordentligt yr i skallen och mådde riktigt illa.

Så nu hanterar jag knappar med beaktning iaf då de vart i en påse under transport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 9 månader senare...

Har fått stänk i ögat av saltvatten och lite utav det slem som satt på en zoanthus.

Gått på 3 olika droppar nu.. 2 samtidigt.. 1-2 droppar 6-8 gånger dagligen i snart en månad.. börjar se utan dubbletter på högerögat igen så ska dra ner dropparna.

Kan ju lägga till att jag numera kör med glasögon vid fraggning.. :)

Fick 5 olika sorters industriglas av farsan och en rad förmaningar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

I en tidigare disk. lovad jag på att försöka få en bild på den korall som orsakade (eller som bedömdes vara orsaken till) förgiftningen på Universeum 2001. min kompis har nu hittat bilden så jag har fått tillstånd att publicera den här

MVH Lasse

De där har vi också fast bara några stycken av, fraggade dock dem kanske borde varit lite mer försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har möblerat om i karet och flyttat rundor i hela karet ikväll, och för lite mer än en timme sedan började jag må illa- nu känns det som en rejäl baksmälla..

Har inga synliga sår någonstans, och knappar har jag inte rört några, men knapparna det diskuteras om finns i karet.

Har inte läst så mycket av tråden, men jag tror inte bara det är knapparnas gifter som påverkar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har möblerat om i karet och flyttat rundor i hela karet ikväll, och för lite mer än en timme sedan började jag må illa- nu känns det som en rejäl baksmälla..

Har inga synliga sår någonstans, och knappar har jag inte rört några, men knapparna det diskuteras om finns i karet.

Har inte läst så mycket av tråden, men jag tror inte bara det är knapparnas gifter som påverkar..

Jag fick metallsmak i munnen första kvällen - natten och mådde tjuvtjockt så att säga. På morgonen var mitt ena öga igen klistrat (hade kliat mig troligtvis) Löstes med salva och antibiotika. ca 2 dagar efteråt började de synas små snabväxande mörka fläckar här och var där det fanns små sår på händerna - sjukhus och dunder antibiotika fixade det på några dagar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant.. vilket betyder att är man en känslig person, tex. med allergier, nedsatt immunsförsvar etc.

bör man ha handskar eller hur?

Kan man på något vis vara allergisk mot karet, lukt etc. ? tänker på familjen etc, mest, men de rör inget så att säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta med dessa palythoer är att de verkar på lite olika sätt. Det verkar som giftet bär i första hand av en symbiotisk bakterie och kan troligtvis därför spridas via luften - komma in i luftvägarna och orsaka rena förgiftningssymptom. Vid kontakt så får man även bakterierna direkt på huden och de börjar leva ett eget liv. Längre bak i tråden finns en beskrivning av hela händelseförloppet på Universeum 2001.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta med dessa palythoer är att de verkar på lite olika sätt. Det verkar som giftet bär i första hand av en symbiotisk bakterie och kan troligtvis därför spridas via luften - komma in i luftvägarna och orsaka rena förgiftningssymptom. Vid kontakt så får man även bakterierna direkt på huden och de börjar leva ett eget liv. Längre bak i tråden finns en beskrivning av hela händelseförloppet på Universeum 2001.

MVH Lasse

Oj måste ha missat att det kan spridas via luften vet du om aktivt kol eller ozone kan förhindra att det sprids via luft ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...