Gå till innehåll

Varning: Zoanthids are they toxic?


Rekommenderade inlägg

Skulle läst det här innan jag startade med saltvatten:) skojade bara

Snart går vi alla omkring i skyddsutrustning modell ringhals:)

Ögoninflamation var det första som drabbade mig (tillsammans med allmänna giftreaktioner). Denna berodde helt på att jag kliat mig i ögonen efter hanterat dessa djur. Den bröt ut ca 8-10 timmar efter kontakten. De allmänna giftreaktionerna (metallsmak i munnen, svettningar, frossa och allmän virrighet (mer än normal även för mig) berodde troligtvis på mängden djur jag hade hanterat och inandning. Ögoninflamationen var troligtvis en direkt kontakt och den hade jag troligtvis fått oavsett om jag hanterat en sten eller 300 kg. Den behandlades med antibiotika och jag blev bra på några dagar.
För min del så är jag ganska säker på att det bara är vanligt inflammation, men å andra sidan så har vårdcentralen inte tagit någon odling på slasket i mina ögon:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Mkt det borde informeras om i butikerna... tyvärr itne alltid deras starka sida. Läst om nån butik i USA som sålde blåringad bläckfisk(kort sagt giftig) i ett akvarium nere vid golvet där vilken unge som helst kan stoppa ner handen och "klappa" den söta bläckfisken. Lyckligtvis så läser ju många på nätet...eller lär sig av egna erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker helt klart att det har skett ett lyft angående informationen om Palythoa toxica i butiker sedan jag först började ta upp ämnet här på SG. Jag tycker att det borde vara praxis att när butiker får in en nybörjare på saltvatten så borde en av meningarna man säger till personen i fråga vara att : Tänk på att de mesta som finns i ett saltvattens akvarium är gifigt. Hur giftigt det är varierar. Men det finns all anledning att vidtaga försiktighet när man hanterar marinaorganismer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 månader senare...

Nu blev till och med jag lite rädd och jag har ändå haft både giftormar och annat skräp ;)

Låter som denna är giftigare än min lilla skorpiongiftödla eller iaf riskerar att förgifta fler då akvariet står på allmän plats. Är dock huv osv på akvariet men man vet ju aldrig om akvarieväggen smäller loss en dag och hunden äter upp det som trillar ut.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller är giftiga. Annars skulle de bli överväxta av alger eller uppätna. Sedan är det en annan fråga hur starkt giftet är mot oss människor. Mjukkoraller och där kanske främst Sinularia räknar man bland dem som är mest giftiga mot andra koraller. Och knappar (Palythoa och Zoanthus) bland dem som är mest giftiga mot däggdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henke, du behöver nog inte vara överdrivet orolig... jag har en sjukt nyfiken bengalkatt som lever fortfarande, trots att jag fraggar zoos ibland genom att bara slå loss flisor från stenar, då brukar det bli en rätt bra pöl som är svårt att hålla katten ifrån. Verkar inte vara tillräckligt lockande att ställa sig och slicka i detta... kanske är annorlunda för hundar men Tessla verkar inte vilja smaka iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henke, du behöver nog inte vara överdrivet orolig... jag har en sjukt nyfiken bengalkatt som lever fortfarande, trots att jag fraggar zoos ibland genom att bara slå loss flisor från stenar, då brukar det bli en rätt bra pöl som är svårt att hålla katten ifrån. Verkar inte vara tillräckligt lockande att ställa sig och slicka i detta... kanske är annorlunda för hundar men Tessla verkar inte vilja smaka iaf.

Låter bra att det verkar fungera, men försiktig kommer jag ändå att vara då jag inte vill riskera några av mina djurs hälsa.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte någras knappar på triton i helgen. Dom sa att dom inte var så farligt giftiga. Man måste väl lita på deras omdömme? Jag tycker det ser ut som jag fått en Palythoa men det kanske finns många olika knappar som ser likadana ut. Vad tror ni??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...