Gå till innehåll

Gammla hus och luftfuktighet


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har köpt hus, men flyttar in i December. Enligt besiktningsmannen rekommenderar han redan nu att jag installerar mekanisk ventilation på vinden, för att frakta bort den fuktighet som finns i luften och stiger upp från våningarna under...

Jaha tänker jag, och jag har inte nämnt ens gång att jag har två akvarium som dunstar ett antal liter i veckan...

Vet att det var någon som fick fukt och mögel på vinden delvis pga akvarierna... Hittar dock inte länken.

Hur gör ni husägare, hur ser ni på att man belastar huset med mer fukt iom dessa tropiska temperaturer... Är det någon som tagit i med särskilda åtgärder? eller funderat på det?

Tacksam om ni delar med er av era tankar och vishet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis bör du först och främst följa besiktningsmannes råd om vinden, och det finns ingen anledning att vänta med det.

Vad du mera kan fundera på är din avdunstning från dina akvarium. Hur hade du det med fuktighet i din nuvarande bostad tex, är det ett problem? Vilken typ av uppvärmning man har till bostaden har betydelse. Själv använder jag sedan ca 6 år tillbaka enbart en luft-luft värmepump. Ekonomiskt, enkelt, behagligt men den har en nackdel, den skapar en torr bostad. Mitt lilla kar kompenserar inte det eftersom min avdunstning är som mest ca 3 liter dygnet och det under vintermånaderna.

Naturligtvis kan man montera (Pax) fläktar i närheten av karet för att ventilera ut akvariefukt, men sett över en 5-10 års period så tror jag du kommer att flytta runt dina akvarium beroende på hur familjen växer eller krymper. Så i längden tror jag mer på allmänna förutsättningar för god inomhusluft än speciella punktinsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tycker du ska läsa lite på byggahus-forum. Finns en hel del intressant om fukt osv. Det är inte alla som är överens om hur fukt på vind och i krypgrund bör hanteras. Bilda dig en egen uppfattning. Kan nämna att jag löste mina fuktproblem på vinden genom att bara förbättra ventilationen. Fukt är lätt att mäta så utnyttja det.

Grattis till huset!

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar, och tack till lyckönskningarna.

Huset har luft-luft värmepump, solpaneler och vattenmantlad kamin... sen har jag inte satt mig in i exakt vad gör vad. skulle väl nu gissa på att de två sistnämnda används bara för duschvatten... och den första till inomhusvärme.. men jag har inte full koll..

Just nu bor jag i en lågenergi-lägenhet, vi har FTX-aggregat, solpaneler och bergvärme... men just att det är forcerad ventilation så har jag inte brytt mig om dunstningen...

Börjar med att fixa till vinden i december då, eller när det är lämpligt... och sen ska det nog gå, så länge jag har bra ventilation där uppe....

tack för tipsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt nu. Det besiktningsmannen kan stämma men det är inte säkert. En bra början är ju att kolla hur det ser ut på vinden. Finns det några tecken på hög fukt. Finns det några tecken på mögel osv. Om allt ser bra ut skulle jag inte röra något. Men en fuktighetsmätare skulle du kunna investera i, om du vill ha koll på läget. Och man ska ha klart för sig att om man trycker ut luft ur vinden så förändrar man flöhållandet på vinden, och vad händer då i stället. Det finns de som har misslyckats fullständigt med sina vindar. Så mitt råd är att du ska ha koll första året och inte göra något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror luftutbyte är a och o. Vi har fuktproblem i vår källarlägenhet nu eftersom ventilationen i rummet där akvariet står är näst intill obefintlig. Sen är grunden feldränerad också, men det är på väg att byggas om. Vi ska montera ny ventilation nästa vecka.

Lycka till! Och läs på! Kan vara värt att kolla varför fukten rör sig upp genom huset? Borde det inte vara torrt på nedervåningen? Hur är ventilation i våtutrymmen och runt spis? Kan det ge extra fukt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt hus är byggt 1941 och det gjordes en taklyftning 1966. Fram till året 2005 fanns det ingen ventilation på vinden då man inte kunde komma upp (saknades hål sas). Tilläggsisolerade hela huset 2005 då det på vinden endast fanns 5cm isolering. Öppnade upp så jag skulle kunna få in lösull och till min förvåning var virket i perfekt skick. Inte en fläck med svart mögel lr liknande. Det som är gjort nu är att det finns ventilations galler på sidorna samt lucka med trappa upp och 30cm totalt lager med isolering. Fram tills nu är det ingen synlig påverkan på vinden map virket.

Vad man bör tänka på är att all isolering utom kutterspån binder fukt på ett sätt lr annat, kutterspån är självtorkande mot annan isolering vad jag kunnat läsa mig till.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak att kolla är just om du nya, eller gamla fönster, och om det är "tätt" i huset. Dvs. har någon renoverat de senaste åren?

Är det ganska tätt, är det alltid rekommenderat att ha någon sorts aktiv ventilation.

Enkel lösning är självfallet ett hål i fasad och en PAX fläkt.

Vinden skall du självfallet kolla mer nogrannt då det kan finnas flera orsaker och lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenmantlad kamin är för att värma vattnet vid eldning då solpanelerna kanske inte ger något varmvatten, luft-luft pumpen är för att stödvärma då den inte kan ersätta uppvärmningen helt. Min luft-luft höll i 7år utan någon besparning att räkna med så 24' kastat i sjön. Ligger på 21' kWh/år varav hushållsel runt 9'kWh/år, direktverkade el samt varmvattensberedare (också el).

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror luftutbyte är a och o. Vi har fuktproblem i vår källarlägenhet nu eftersom ventilationen i rummet där akvariet står är näst intill obefintlig. Sen är grunden feldränerad också, men det är på väg att byggas om. Vi ska montera ny ventilation nästa vecka.

Lycka till! Och läs på! Kan vara värt att kolla varför fukten rör sig upp genom huset? Borde det inte vara torrt på nedervåningen? Hur är ventilation i våtutrymmen och runt spis? Kan det ge extra fukt?

Vad jag fattat så, när man tilläggsisolerar, då blir det kallare på vinden för att lika mycket värme inte läcker upp dit... sen också, flera gamla kåkar har varit eldade - det innebär att där oftast funnits en murstock på vinden som varit varm under kalla månader, och då kunnat torka ur vinden...

Värme stiger alltid uppåt, och kommer alltid att läcka.. och varm luft kan bära mer fukt, men när den kyls (på vinden) kondenserar fukt mot tak och bjälkar..

Sen kunde det också bli problem med att varm fuktig luft kom in utifrån, och om vinden var kall, kunde det ändå kondensera, så det var inte självklart att ventilation gjorde susen...

Vet inte om jag fick alla detaljer rätt här, det är mycket att ta in.. värme och ventilation blir lite som en hobby till att djupdyka i.. och sen sköta ett hus... ambitionen är helt klart att kunna behålla mina fiskar och koraller, men det blir nog inte lika stort fokus nu ett tag.. Jag borde egentligen avveckla, men somliga koraller har jag hållt i över 5 år ... det tar emot att släppa dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir väl tvungen att komma ut som byggnadsingenjör. Nu jobbar jag inte med fukt men tror ändå att jag har hyfsad koll.

Är det här rätt tolkat? Huset har traditionell självdragsventilation och sedan har blivit tilläggs isolerat, sen har uppvärmningen nu till viss del har ersatts med luftvärme pump samt solvärme för vattnet?

Är fläkten på vinden tänkt att (1) enbart ventilera det oisolerade vindsloftet eller är det (2) en frånluftsfläkt för att öka ventilationen i hela huset?

1= Håll koll på luftfuktigheten i anslutning till akvariet och sätt in extra ventilation där om det behövs.

2= Köp en lite överdimensionerad fläkt för att klara av den extra avdunstningen från akvariet.

I övrigt är det alltid bra att hålla koll efter problem med fukt, och har besiktningsmannen identifierat ett problemområde i vindsloftet så skulle jag kolla efter mögel, kondens mm där extra ofta, så klättra in i loftet ett par gånger vid ruskväder och väderomslag till det kallare varje vår och höst även efter du installerat fläkten. Sen är det alltid bra att vara uppmärksam runt grunden oavsett om det är krypgrund, platta på mark eller källare. Andra ställen där man ofta får lokala problem är anslutningar kring fönster, dörrar, ventilation, sen vattbrädor på tak och genomföringar för lukor mm runt i tak.

Alla problem utom de med grunden är billiga/enkla att fixa med tätning och/eller ökad ventilation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt nu. Det besiktningsmannen kan stämma men det är inte säkert. En bra början är ju att kolla hur det ser ut på vinden. Finns det några tecken på hög fukt....

Jag fattade det som så att det var just detta som besiktningsmannen kom fram till. Men det är klart att om man inte känner förtroende för den mannen så kan man ju göra ytterligare en besiktning med en annan kompetent person. Alternativet att gå sin egen väg finns ju alltid också.

Min luft-luft höll i 7år utan någon besparning att räkna med så 24' kastat i sjön. Ligger på 21' kWh/år varav hushållsel runt 9'kWh/år, direktverkade el samt varmvattensberedare (också el).

//Jonas

När jag byggde mitt hus för 30 år sedan så låg jag på ca 25 000 kW, några år senare sjönk det ca 4-5 kW per år och efter installationen sjunk det ungefär lika mycket igen. Luft-luft värmepump passar inte alla hus bla så krävs det en ganska öppen planlösning. Sedan har naturligtvis boende ytan också betydelse när man räknar kW.

Jag tror vi får akta oss för att hamna OT nu:) Som nämnts tidigare i tråden så finns det bättre forum för sådana här saker.

Åter till dina akvarium. I förebyggande syfte så kan det ju vara bra att försöka förstå hur stor avdunstningen är och vilken påverkan detta skulle kunna få på huset. Fönsterventiler, lätt självdrag, öppna dörrar och allmän storvädring 1-2 ggr per dag kan göra under och kanske tom vara tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag bor i ett hus som är rest här 1891. Det är ett gammalt timmerhus som jag håller på att renovera för fullt. Innan jag flyttade in så var det endast självdrag i huset och det räcker bra om man eldar i regelbundet i vedspis m.m.

Jag bestämde mig för att instalera en frånluftspump. Den suger luft ifrån dom fuktiga och vara delarna från huset och tar till vara på värmen. Normalt så har man friskluftsdon i sovrum m.m för att få in frisk torr luft. Jag inbillar mig att mitt gamla hus har tillrekligt med hål här och där för att få in ny lyft utan don.

Gamla hus klarar sig oftast bättre från fuktproblem en nya för att det läcker ut värme på vinden. Jag har isolerat vinden med cellulosa. Är nog det bästa att isolera med i gamla hur där ångspär saknas.

Om jag var du skulle jag köpa en fuktmätare till att börja med. När du ser om det blir nått problem så ta tag i det då.

Men se över vinden så det inte är fukt som besiktningsmannen säger.

Har vinden blivigt tillägsosolerad utan att dom har fixat ordentlig ventilation så är det säkert fukt där.

Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir väl tvungen att komma ut som byggnadsingenjör. Nu jobbar jag inte med fukt men tror ändå att jag har hyfsad koll.

Är det här rätt tolkat? Huset har traditionell självdragsventilation och sedan har blivit tilläggs isolerat, sen har uppvärmningen nu till viss del har ersatts med luftvärme pump samt solvärme för vattnet?

Är fläkten på vinden tänkt att (1) enbart ventilera det oisolerade vindsloftet eller är det (2) en frånluftsfläkt för att öka ventilationen i hela huset?

1= Håll koll på luftfuktigheten i anslutning till akvariet och sätt in extra ventilation där om det behövs.

2= Köp en lite överdimensionerad fläkt för att klara av den extra avdunstningen från akvariet.

I övrigt är det alltid bra att hålla koll efter problem med fukt, och har besiktningsmannen identifierat ett problemområde i vindsloftet så skulle jag kolla efter mögel, kondens mm där extra ofta, så klättra in i loftet ett par gånger vid ruskväder och väderomslag till det kallare varje vår och höst även efter du installerat fläkten. Sen är det alltid bra att vara uppmärksam runt grunden oavsett om det är krypgrund, platta på mark eller källare. Andra ställen där man ofta får lokala problem är anslutningar kring fönster, dörrar, ventilation, sen vattbrädor på tak och genomföringar för lukor mm runt i tak.

Alla problem utom de med grunden är billiga/enkla att fixa med tätning och/eller ökad ventilation.

Hej.

Jag ska prata med besiktningsmannen nu i veckan, försöka få mer klarhet i hans rekommendation... så det är bra med dina frågor. Generellt var rådet att öka ventilationen i hela huset, men specifikt var rådet att öka den på vinden. Är det rätt tolkat att jag ska köpa en hygrometer som mäter rel. luftfuktighet på vinden? och hålla koll efter fuktigheter som närmar sig 100%.. då borde jag kanske ha en utomhus också? för att se, om det är 50% fuktighet ute, men 80% på vinden.. så kanske jag har problem?

Du råkar inte veta vart man kan köpa bra fläktar eller avfuktare för vindsändamål? eller ngn som säljer bra system för det... (PM-a om du är orolig för att det blir OT.. men jag tycker inte det är OT..)

Sen är jag också på jakt efter en bra motströms värmeväxlare, som har fläkt i båda kanalerna.. Det är synd att blåsa ut all värme som akvariet genererar... utan skulle gärna värmeväxla det med kall utomhusluft.. (givetvis blir det kondens, men det borde gå att rinna av).. I skrivandets stund så kanske jag själv har svar på frågan, att jag bör hellre installera en avfuktare alt kylare till akvariet... och ta till vara på deras värme till huset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattade det som så att det var just detta som besiktningsmannen kom fram till. Men det är klart att om man inte känner förtroende för den mannen så kan man ju göra ytterligare en besiktning med en annan kompetent person. Alternativet att gå sin egen väg finns ju alltid också.

När jag byggde mitt hus för 30 år sedan så låg jag på ca 25 000 kW, några år senare sjönk det ca 4-5 kW per år och efter installationen sjunk det ungefär lika mycket igen. Luft-luft värmepump passar inte alla hus bla så krävs det en ganska öppen planlösning. Sedan har naturligtvis boende ytan också betydelse när man räknar kW.

Jag tror vi får akta oss för att hamna OT nu:) Som nämnts tidigare i tråden så finns det bättre forum för sådana här saker.

Åter till dina akvarium. I förebyggande syfte så kan det ju vara bra att försöka förstå hur stor avdunstningen är och vilken påverkan detta skulle kunna få på huset. Fönsterventiler, lätt självdrag, öppna dörrar och allmän storvädring 1-2 ggr per dag kan göra under och kanske tom vara tillräckligt.

Du har en riktigt bra poäng med att luftvärmepumpen "torkar" luften..

Jag ser ingen annan väg framåt än att jag för börja logga lite luftfuktighet i boendet... Besiktningsmannen var från Anticimex, och där var en tillhörande försäkring mot fel som han missat, så jag har mkt stort förtroende för hans utlåtande. dvs jag kommer göra som han säger... och utgå från det han säger är rätt, sen utvärdera och se hur det blir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stoppa in ett FTX-system i nya huset. detta kommer bidra med en bättre miljö och bättre driftekonomi. dock tar det xx antal år innan du "får igen pengarna".

Vanligt självdag funkar bra på vintern, men då är luften torr. på sommaren när det är högre fuktinnehåll så kommer ventilationen vara dålig och du kommer öka luftfuktigheten med ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag ska prata med besiktningsmannen nu i veckan, försöka få mer klarhet i hans rekommendation... så det är bra med dina frågor. Generellt var rådet att öka ventilationen i hela huset, men specifikt var rådet att öka den på vinden. Är det rätt tolkat att jag ska köpa en hygrometer som mäter rel. luftfuktighet på vinden? och hålla koll efter fuktigheter som närmar sig 100%.. då borde jag kanske ha en utomhus också? för att se, om det är 50% fuktighet ute, men 80% på vinden.. så kanske jag har problem?

Du råkar inte veta vart man kan köpa bra fläktar eller avfuktare för vindsändamål? eller ngn som säljer bra system för det... (PM-a om du är orolig för att det blir OT.. men jag tycker inte det är OT..)

Sen är jag också på jakt efter en bra motströms värmeväxlare, som har fläkt i båda kanalerna.. Det är synd att blåsa ut all värme som akvariet genererar... utan skulle gärna värmeväxla det med kall utomhusluft.. (givetvis blir det kondens, men det borde gå att rinna av).. I skrivandets stund så kanske jag själv har svar på frågan, att jag bör hellre installera en avfuktare alt kylare till akvariet... och ta till vara på deras värme till huset..

Jag skulle titta och känna efter kondens, att mätta luftfuktigheten känns lite overkill, men är självklart bra. Fukten kondenseras där luften kyls, så det är bäst att leta om det varit regnväder ett tag (hög luftfuktighet) och sedan slår över till kallare väder. Sen kan du leta efter läckor där regnvatten tar sig in samtidigt. Jag kan ju tillägga att det endast blir problem med mögel och röta där det är så blött/fuktigt så du kan känna det. Hög luft fuktighet skvallrar endast om var det är blött. Sen kan man ju ha äkta hussvamp också, då råder jag dig att bränna huset och ta ut för säkringen. (jag bara skoja, man får ju inte tipsa om olagligheter på SG)

Anledningen att försäkringsmannen tyckte du skulle öka ventilationen i resten av huset behöver inte ha varit fuktrelaterat, han kan ha tänkt på inomhusmiljön i stort så det kan vara värt att fråga om varför han tyckte det behövdes mer ventilation i huset.

Sen är det jätte bra för energi förbrukningen med värmeåtervinning, det har spöat tilläggsisolering i alla gånger jag har räknat på det. Problemet är att det är dyrt att installera och kan bli svårt att få till det rent praktiskt. Men jag tycker helt klart du ska kolla närmare på vad det skulle innebära att installera ett sånt system.

Jag har tyvärr bara räknat på sånt här så jag har ingen aning om var man köper grejorna, men jag är övertygad om att besiktningsmannen vet, annars kan du ju fråga på något byggahusforum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att besiktningsmannen är kompetent? Finns många artiklar om löjliga försäkringar från anticimex som inte gäller något när det kommer till kritan. Kolla på byggahus.se och sök där så finner du hur mycket information som helst. Läs och sålla informationen ställ frågor hur andra skulle ha gjort, bilda dig din egna uppfattning. Varför skall man ha fläktar och andra saker när det har fungerat med två hål i gavlarna på 10x10cm med galler i alla år tidigare?

På min vind har jag inte ens någon skorsten då denna togs ned på 60-talet när de gick över till direktverkade el, och en kamin kom till på 90-talet med skorsten på utsidan istället. Mao ingen så kallad uppvärmning på min vind inte.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skall man ha fläktar och andra saker när det har fungerat med två hål i gavlarna på 10x10cm med galler i alla år tidigare?

På vår vind har fukten ökat sen vi kom in i huset, om det beror på akvarier eller annat kan jag inte säga, men där räcker bevisligen inte de två galler som sitter ett på var gavel. Vi har dock planerat att byta taket helt till nästa sommar, så vi har inte gjort något åt det i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag och min familj på 2 vuxna o 3 barn flyttade in i vårt hus för ca 2 år sen. Det är ett 70talshus med självdrag.

Dem vi köpte av var ett pensionärspar.

Sånt måste man tänka på också. Det blir en helt annan belastning på ett hus när man byter ut ett pensionärspar mot en 3 barnsfamilj både vad gäller fukt från duschar/bad/matlagning och även själva luftkvaliten.

Detta hus hade dessutom fått nya fönster (utan galler) installerade 2010 så självdraget hade nog minskat en hel del.

I vårt fall räckte det dock med att jag tog upp nya hål i samtliga rum och satte in vanliga luftventiler för att få bättre luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Byter du även råsponten också då? Annars brukar de bara riva och lägga ny papp över den gamla och bärläkt så någon fixning av ev drag får du nog säga till dom att göra i så fall.

Tanken jag har i framtiden är att de byter råsponten också för mig då det är ett lappeverk gjort från 60-talet och luftspalten var helt fel gjord. 2cm isolering spikat mot råspont och 10cm luftspalt mot rummen, idag är det tvärtom gjort. Har två fack att ordna map luftspalt annars är det fixat på alla andra ställen.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...